Wat voor bedrag moet ik aan de leaser vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:35

hier zijn ook pensioklanten die gewoon hun eigen paard hebben. en ook 3 keer in de week komen rijden.
in vakantie periodes dan wel vaker.. sommige komen nog minder..

als je het zo wil en je kan het paard betalen.. en het paard verveeld zich die dagen niet dan kan dat prima.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:36

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:39

Ik ben momenteel ook op zoek naar een halve stal voor mijn pony.

Halve stal (wat voor u het ook is) is ook de helft van het stalgeld, voor mij is dat ong 85 euro, andere kosten blijven voor mijn rekening.
Bij mij gaat mijn bijrijder ook geen klusjes hoeven doen, dus echt enkel en alleen met mijn pony bezig zijn en rijden (dus geen lasten)

Hier in België is dat heel gewoon.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:40

Polly schreef:
Ik zou als ik jou was eerst kijken hoe het paardje het doet met minder rijden.

Ik heb zelf een paard die in volpension staat en in de zomer 24/7 op de wei en in de winter in groepjes in de paddock. Ik kom zelf ook maar 3 dagen en heel soms 4 om te rijden/longeren. Ik heb een fulltime baan, vriendje en een leven naast mijn paard. Hij doet het hier geweldig op en ik heb geen moment overwogen een bijrijder te zoeken. Komen ze op je stal overdag ook buiten?

Daar heb je gelijk in, ze komen in de zomermaanden buiten winter denk ik alleen als er goeie dagen tussen zitten.
Inderdaad als je een huis hebt komt er veel bij kijken, vrienden, eten moet s'avonds klaar staan, wasjes moeten gedraait worden dat zullen de meeste jongere en of scholieren niet begrijpen :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:42

chanel1985 schreef:
Ik ben momenteel ook op zoek naar een halve stal voor mijn pony.

Halve stal (wat voor u het ook is) is ook de helft van het stalgeld, voor mij is dat ong 85 euro, andere kosten blijven voor mijn rekening.
Bij mij gaat mijn bijrijder ook geen klusjes hoeven doen, dus echt enkel en alleen met mijn pony bezig zijn en rijden (dus geen lasten)

Hier in België is dat heel gewoon.

Ik vind het ook reeël, heb voorheen ook altijd voor andere hun paarden moeten betalen maar meningen zijn hier over verschillend blijkbaar..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:49

LillLady schreef:
Polly schreef:
Ik zou als ik jou was eerst kijken hoe het paardje het doet met minder rijden.

Ik heb zelf een paard die in volpension staat en in de zomer 24/7 op de wei en in de winter in groepjes in de paddock. Ik kom zelf ook maar 3 dagen en heel soms 4 om te rijden/longeren. Ik heb een fulltime baan, vriendje en een leven naast mijn paard. Hij doet het hier geweldig op en ik heb geen moment overwogen een bijrijder te zoeken. Komen ze op je stal overdag ook buiten?

Daar heb je gelijk in, ze komen in de zomermaanden buiten winter denk ik alleen als er goeie dagen tussen zitten.
Inderdaad als je een huis hebt komt er veel bij kijken, vrienden, eten moet s'avonds klaar staan, wasjes moeten gedraait worden dat zullen de meeste jongere en of scholieren niet begrijpen :)

De reactis die ik hier lees.. zo dacht ik 10 jaar geleden ook; alles voor mn paard, maar helaas gaat dat op een gegeven moment niet meer..
Succes met je beslissing.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:38

nikkialex schreef:
Ik vind dat zoo egowistisch he.
mensen met een paard,
Iemand helpt jou uit de brand omdat jij anders op je paard zit te stuiteren omdat hij veel dagen niks doet omdat jij niet kan,
En dan vraag je er 100 euro voor iemand die JOU wil helpen!?

Eggt dodelijkk

Je kan het ook omdraaien he. Door de mogelijkheid te bieden aan mensen die geen paard kunnen betalen maar wel lekker met een paard bezig willen zijn. Is dit een mooie oplossing. Er reageren nooit mensen omdat ze het wel willen doen omdat de eigenaar niet genoeg tijd of in die geest heet. Ze doen dit omdat ze zelf graag willen rijden en aanklooien met het paard. Anders zou je dit ook doen als er geen klik is met het dier en tot nu toe is dat altijd het geval geweest.

Hoe vaak lees je wel niet hier op bokt dat hun verzorg/ bijrijdpaard het geweldigste dier is? Juistum, erg vaak. Al deze mensen zijn geholpen door de eigenaren die de andere ruiters de mogelijkheid bied je te laten genieten van hun paard.

Ik vind dat daar een bedrag voor mag staan omdat paardrijden nu eenmaal niet goedkoop is. Er zijn bijna geen hobby's die geen geld kosten dus zou het raar vinden dat je dit dan gratis mag doen. Degene die dat wel hebben mogen in hun handjes knijpen en koesteren met wat ze hebben.

Ik denk zo trouwens dat het nog wel duurder gaat worden.

Wat het stuiteren betreft, dat hoeft natuurlijk helemaal niet he. Ik kan er dagen, weken of maanden niet op zitten, mevrouw is braaf en gaat niet bokken (en ja het is een bloedpaard)

Elmira

Re: Wat voor bedrag moet ik aan de leaser vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:47

Als ik naar de regio kijk vind ik het wel aan de hoge kant. Bij ons op stal kun je ook paarden verzorgen/leasen, dit zijn dan wel merries die elk jaar een veulen krijgen. Heb je ook een binnen, buitenbak etc en daar betaal je €30 per maand voor, je kunt 7 dagen per week rijden, maar je moet wel uitmesten in de wintermaanden.

Ik heb zelf altijd mijn paard voordat ze van mij was volledig geleast, ik betaalde €65 en moest hierbij in de wintermaanden ook uitmesten. Maar hier kwam wel bij dat de spullen altijd goed op orde waren en wanneer er bijvoorbeeld een dierenarts moest komen kwam deze ook gelijk. Is me goed bevallen.

Ik denk dat je met €75 toch echt wel aan de max zit. Helemaal als diegene ook nog les erbij neemt, dit is ook weer zo'n €15 per keer natuurlijk!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:49

Ben helemaal akkkoord, hier in België is dat eigenlijk vanzelfsprekend.
Als je het berekend hoeveel je kwijt zou zijn als je op een manegepaard rijd dan denk ik dat je meer geld kwijt bent op een manege en dan heb je nog dat je op een paard rijd dat door vele verschillende mensen word bereden.
Eventjes een voorbeeldberekening:

Stel dat een uur manegeles 12 euro (gemiddeld) kost en je rijd 3 maal per week.
Dat is dan 12 euro x 3= 36 euro per week
36 euro x 4 = 144 euro

Mijn halve stal is 85 euro, manege 144 euro, een duidelijk voordeel.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:50

Ik denk dat je een leasepaard en een manege paard absoluut niet kunt vergelijken..
Bij de manege stap je binnen, je stapt er op, je zet het paard weer in de stal en gaat weg. Bij leasen komt toch echt wel wat meer verantwoordelijkheid kijken, en je kunt en mag er vaak veel meer mee.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:55

Juist daarom, je hebt veel meer voordelen dan bij een manegepaard en het kost veel minder. Zeker als je niets van klusje moet doen.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 19:56

Elmira schreef:
Ik denk dat je een leasepaard en een manege paard absoluut niet kunt vergelijken..
Bij de manege stap je binnen, je stapt er op, je zet het paard weer in de stal en gaat weg. Bij leasen komt toch echt wel wat meer verantwoordelijkheid kijken, en je kunt en mag er vaak veel meer mee.

Dat is zo, ik heb ook teveel betaald voor deze regio maar nu zit het wat anders mijn paard komt op een stal tussen de bossen dus het is niet in het gedeelte waar alleen maar weilanden zijn, er is binnen en buitenbak en ze hoefen niet te mesten want dat zal de stal doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:25

LillLady schreef:
Ik vind dat zelf erg reeël, voorheen ook verzorg paarden en lease paarden gehad waarvoor ik ook moest betalen.
En dan was het meestal op een stal met in de winter een bevroren rijbak, en ik mocht erg weinig met de paarden en verder was er ook geen uitrij mogelijkheid.

Nu koop ik mijn eigen paard en zet ik hem/haar op een mooie stal waar je het gehele jaar kan rijden, ze mogen van mij het bos in stappen op wedstrijd gaan.

hou er wel rekening mee dat als een leaser iets overkomt (ruiter of paard en er is schade). Jij als eigenaar te alle tijden verantwoordelijk bent en blijft.

Iljatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:54

100 is denk ik aan de vele kant..

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:38

denk er om dat als je je paard verlease je ook een stukje zeggen schap verliest over je paard
je verhuurd je paard en de gene die hem huurt krijgt dan rechten waar je mischien zelf niet altijd blij mee zult zijn
ik zou er niet aan moeten denken
heb al 4 jaar een zelfde bijrijder en zou daar nooit geen geld aan vragen
zo blijf ik baas over me eigen paard

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:15

heidi1973 schreef:
denk er om dat als je je paard verlease je ook een stukje zeggen schap verliest over je paard
je verhuurd je paard en de gene die hem huurt krijgt dan rechten waar je mischien zelf niet altijd blij mee zult zijn

Bedoel je wel of niet? Ik neem aan van niet, maar nooit geen is dus wel

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:25

Ik heb nu zelf een bijrijdster, omdat ik zwanger ben. Nu moet ik zeggen dat ze ook eigenlijk echt alleen maar hoeft te rijden, de rest doe ik zelf zolang ik het nog kan en anders mijn vriend. Ik vraag haar niks, ben zelfs bereid om eens in de twee weken haar les te betalen bij mijn instructrice.
Ik ben zo blij dat zij mijn paard toch een aantal dagen in de week wil rijden nu ik zelf niet kan, voor haar is het harstikke fijn, ze heeft geen eigen paard en haar verzorgpaard kan ze niet rijden vanwege een peesblessure, dus zo helpen we elkaar uit de brand :)

Ik vind dat dat zo hoort, maar dat is ook niet een echte lease situatie.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:31

Waarom ga je zelf niet bijrijden? Als je er maar 3 of 4 dagen per week heen kan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:03

heidi1973 schreef:

Als je een manege paard "huurt" heb je toch ook geen rechten? Als je een huis "huurt" heb je toch ook geen rechten met wat er met het huis gebeurd? Als je een auto "huurt" heb je toch ook geen rechten? Dus waarom zouden ze dat wel krijgen als je een paard "huurt". Mijn bijrijdster mag van alles aankaarten maar ik beslis wat er gebeurd. Daarbij is het voor veel bijrijders ook een leerschool. Tenminste bij mij wel. Ik leer ze van alles bij over, tja, eigenlijk alles wat er bij een paard komt kijken.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:12

Als je huis huurt mag je toch ook zelf weten hoe je het inricht? En als je een auto leased mag je die toch ook als eigen beschouwen?
Ik weet niet wat voor leeftijd jou bijrijders zijn maar ik ben geen juf en het is geen leerschool. Als ik ze zo zou benaderen doe ik ze wel erg tekort! Zelfstandige meiden die weten waar ze mee bezig zijn met eigen verantwoording, die wil je toch op je paard?

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:24

ik heb mijn pony laten leasen toen ik ging studeren, ik kon toen nog amper komen (ze stond toen ook te koop). Betaalde 150 euro stalgeld + wormen/bekappen er bij. Vroeg 40 euro per maand per persoon, dat vond ik toen wel oké. Heb ooit 80 euro gekregen en naar de rest kon ik fluiten. Maak daar dus goede afspraken over (ik was daar niet zo'n ster in toen, geld innen).

Hoe dan ook, 100 zou ik voor één persoon aardig wat geld vinden. Eerder genoemd bedrag als 65 vind ik wel een mooie. Ik rijd zelf nu 1-2 keer in de week een paardje bij waar ik niks voor hoef te betalen, maar daar heb ik dan wel erg veel geluk mee. Help dan wel met uitmesten in de winter, maar dat vind ik logisch.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:27

xxMaxx schreef:
@leonie, ik vind zelf als je een eigen paard hebt en maar 3 à 4 keer per week gaat, best weinig... Misschien wachten tot je klaar bent met je studie?

Waarom? Als je het op zo'n manier kan oplossen?

Ik ga ook 5 keer per week denk ik, meer red ik niet naast m'n baan, huis, relatie, vrienden, etc.

Maar ik zou het best relaxed vinden als die 5 naar 4 gaat. Ik hoop er dan ook t.z.t. een verzorger voor te kunnen vinden

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:30

Ik versta onder een lease paard, een paard die je dan volledig tot je beschikking hebt. Dan huur je het paard volledig. Een lease auto deel je ook niet met iemand anders. Anders vind ik het meer passen onder de term bijrijd paard of verzorg paard. Ik vind 100 euro erg veel. Dan is ook nog de vraag hoe flexibel je bent in de dagen dat de 'leaser' mag komen. Als jij aangeeft dat je 3 dagen krap zit met school, zal die persoon 'verplicht' zijn die 3 dagen te komen. Ik persoonlijk zou dit er echt niet voor over hebben. Ook hangt het af wie het paard bijrijdt. Als het iemand is waar je paard alleen maar beter van wordt, dan vind ik 100 euro echt te veel.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:33

Ik zie dat je in Friesland woont... in de randstad zijn zulke bedragen veel gebruikelijker, maar ik vraag me af of je daar iemand gaat vinden voor dat bedrag. Ik zou het zelf echt nooit betalen. Ik denk rond de 50 - 75 euro meer reeel is. Ik betaal niks voor mijn bijrijdpaarden, t werkt wat mij betreft 2 kanten op: jij helpt iemand aan een paard en iemand helpt jou bij de verzorging van jouw paard. Kleine bijdrage ok, maar ik vind 100 best wel veel.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:37

Mee eens miccamaaike. Ik vind dat wanneer je een paard aanschaft daar ook 100% voor moet gaan. Echt niks mis met een bijrijder, maar wel om daar veel geld voor te vragen. De vraag is dan ook nog wat de cappaciteiten van het paard zijn.