Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GamblersCup schreef:Duhelo, ik lees het hele topic, reactie voor reactie. En wat jij schrijft, komt ook allemaal in mijn reactie terug. Misschien mijn reactie even GOED doorlezen![]()
Er werd gesproken over het afwisselen in de paddock. En dit zou betekenen dat er steeds een paard opgeholt staat in een te smal stalletje.
Duhelo schreef:GamblersCup schreef:Duhelo, ik lees het hele topic, reactie voor reactie. En wat jij schrijft, komt ook allemaal in mijn reactie terug. Misschien mijn reactie even GOED doorlezen![]()
Er werd gesproken over het afwisselen in de paddock. En dit zou betekenen dat er steeds een paard opgeholt staat in een te smal stalletje.
Ik vind dat er een beetje overdreven wordt kwestie van 24/07 buiten ed hier op bokt.
Iedereen roept maar dat een paard altijd buiten moet, etc.
als er iemand afkomt dat de stal een halve meter minder breed is (maar totale oppv wel 1 m² groter is dan standaard box van 3*3!, en de tussenwand laag is zodat het paard zonder moeite kan keren (if is je paard meer dan 2.5 m van borst tot kont gemeten? ), en dat het paard iedere dag enkele uren kan scharrelen is het niet goed.
Wat verwacht je, dat alle paarden op de wereld 24/7 buiten lopen want dat is de natuur?
newsflash: alles wat we doen met paarden is niét natuurlijk, en niet alle mensen hebben de mogelijkheid of willen het paard 24/7 buiten hebben.Denk dat Ts al op een hele goede weg zit, met haar ruime stal en enkele uren vrije loop buiten, toch?
IMJ schreef:Ik krijg niet de indruk dat TS haar paarden iets tekort doet.
Ben beneiwud wat het wordt TS! Fotootje van uiteindelijke situatie zou leuk zijn!
Succes!
aslo schreef:Onze stallen zijn 2.75x3. Beide hebben dito 2 luiken die altijd open staan, dit oogt niet alleen ruimer, maar biedt ook meer ruimte. In de éne staat een merrie van 1.65 m. Gaat prima. Ze kan vlot draaien. Ze gaat 's nachts ook lekker liggen, maar niet rollen (vind ik persoonlijk een voordeel van een wat kleinere/smallere stal). Overdag staan ze trouwens in de wei.
GamblersCup schreef:En dat wil ik ook alleen maar aangeven. Die 2,5 meter is écht te smal. 2 meter van borst tot kont... hoofd zit er ook nog voor, die kan het dier niet eens naar beneden doen, want daarvoor is die bijna halve meter (wand gaat er ook nog af) te weinig.
Ik zeg nergens dat ik vind dat paarden 24/7 buiten moeten staan, ik weet niet waarom dat steeds met mijn quotes gecombineerd wordt?
TS, omdat je er naar vraagt: mijn paarden staan allemaal van 's morgens vroeg tot 's avonds op het land. Dan heb ik het over van 7 - 22 uur gemiddeld. Ze staan allemaal ergens anders, dus het varieert een beetje, maar alle 3 de adressen zorgen er voor dat ze meer buiten dan binnen staan. Mijn Fries staat 's nachts in een box van 3,5 x 3,5 m, met een paddock eraan vast, de deur staat altijd open. Alle boxen bij ons hebben een paddock.
Vandaar dat ik de connectie "Gambler's Cups quotes - 24/7 buiten staan" niet helemaal vat. Nergens gezegd dat dat moet. Zou uiteraard het lekkerste zijn voor de paarden (ja, voor ieder paard!), maar niet iedereen kan dat. Maar hou het wel zo goed mogelijk voor de paarden. En je Fries in een box van maar 2,5 meter breed duwen is niet "zo goed mogelijk".
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt, want je denkt er gelukkig wel degelijk over na (anders zou je ook zo'n topic niet openen). Kop boven het schot maakt alleen wat uit met omdraaien, maar als dat al nodig is om om te kunnen draaien in een box dan weet je toch al dat het te klein is. Die meters extra in de lengte maken dan echt niks uit. Ik hoop alleen dat je wat met de paddock kan doen, dat je ze niet in die kleine boxjes op gaat sluiten. Anders kun je er beter voor kiezen dit niet te doen.
Ben benieuwd!
Citaat:Een paard met een schofthoogte van 1,62 m zou dan een box van 10,5 m² of van
3 m op 3,5 m vereisen. Ter vergelijking: de eerder al vermelde regelgeving m.b.t.
proefdieren schrijft voor volwassen paarden een minimum vloeroppervlak van
13,5 m² en een minimale lengte van 4,5 m voor. In de praktijk zijn de meeste boxen
vierkant (bijvoorbeeld 3 m op 3 m), maar dat is geen noodzaak. De kleinste zijde van
een box dient steeds minstens 1,5 maal de schofthoogte te bedragen.
NiFallor schreef:Nibbit schreef:GC, er zijn in Nederland toch alleen richtlijnen, iets van minimaal 9m3 ofzo? Ik kan er nu ff niet zo snel wat over vinden, maar 2.5*4 is in elk geval wel meer
Oei, 9m3 zou wel heel erg krap zijn, dan moet ie er kruipend in
NeverGiveUp schreef:Mijn paard van 1.75 staat in een stal van 3,5 bij 3,5..![]()
Gelúkkig is het alleen snachts in de winter, maar zou het liever anders hebben.