Stal te klein?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Stal te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:42

Ik krijg niet de indruk dat TS haar paarden iets tekort doet.
Ben beneiwud wat het wordt TS! Fotootje van uiteindelijke situatie zou leuk zijn!
Succes!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:59

GamblersCup schreef:
Duhelo, ik lees het hele topic, reactie voor reactie. En wat jij schrijft, komt ook allemaal in mijn reactie terug. Misschien mijn reactie even GOED doorlezen ;)

Er werd gesproken over het afwisselen in de paddock. En dit zou betekenen dat er steeds een paard opgeholt staat in een te smal stalletje.

Mijn paarden lopen nu 4-8 uur op de wei, de rest van de dag in de uitloop+paddock.
Wat ik bedoelde is dat ik geen voorstander ben van een paard 24/7 op de wei als deze ook in de sport loopt. En daar blijf ik bij.
Als mijn Fries op concours moet, komt hij die dag maar een uurtje buiten. Zo doe ik dat en dat bevalt me prima.
Nu ben ik waarschijnlijk weer een dierenmishandelaar en niet goed voor mijn paarden, maar ik weet van mezelf dat ik WEL goed voor mijn paarden ben. En dat ze het vele malen beter hebben dan menig ander paard. En ja, dan vind je dat maar goedpraten, dat kan me niet schelen.
Er zijn altijd wel mensen die anders denken of doen....

Enne, hoe is jouw paard gehuisvest?

Momenteel staan de mijne nog steeds in 3 x 4 meter.

Jammer dat veel mensen zo vaak zo kort door de bocht zijn

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:00

Duhelo schreef:
GamblersCup schreef:
Duhelo, ik lees het hele topic, reactie voor reactie. En wat jij schrijft, komt ook allemaal in mijn reactie terug. Misschien mijn reactie even GOED doorlezen ;)

Er werd gesproken over het afwisselen in de paddock. En dit zou betekenen dat er steeds een paard opgeholt staat in een te smal stalletje.

Ik vind dat er een beetje overdreven wordt kwestie van 24/07 buiten ed hier op bokt.
Iedereen roept maar dat een paard altijd buiten moet, etc.
als er iemand afkomt dat de stal een halve meter minder breed is (maar totale oppv wel 1 m² groter is dan standaard box van 3*3!, en de tussenwand laag is zodat het paard zonder moeite kan keren (if is je paard meer dan 2.5 m van borst tot kont gemeten? ), en dat het paard iedere dag enkele uren kan scharrelen is het niet goed.
Wat verwacht je, dat alle paarden op de wereld 24/7 buiten lopen want dat is de natuur?
newsflash: alles wat we doen met paarden is niét natuurlijk, en niet alle mensen hebben de mogelijkheid of willen het paard 24/7 buiten hebben.Denk dat Ts al op een hele goede weg zit, met haar ruime stal en enkele uren vrije loop buiten, toch?

Dank Duhelo, jij verwoordt precies zoals ik het ook denk en probeerde te zeggen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:03

IMJ schreef:
Ik krijg niet de indruk dat TS haar paarden iets tekort doet.
Ben beneiwud wat het wordt TS! Fotootje van uiteindelijke situatie zou leuk zijn!
Succes!

Dat zal ik zeker doen. De offerte is nog niet eens binnen, dus er is nog niets besloten.

Maar, zoals ik al eerder postte, ALS we de paarden wel verhuizen naar de merrie/veulenbox, dan komt er een halfhoge tussenwand in. Daar ben ik al wel over uit. Dat was een hele goede tip. Bedankt, dacht dat het petitparis was....
En mijn Fries is 2 m van borst tot kont ;)
Maar inderdaad dat halfhoge schot zal hem ws beter ruimte geven om te draaien.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:06

aslo schreef:
Onze stallen zijn 2.75x3. Beide hebben dito 2 luiken die altijd open staan, dit oogt niet alleen ruimer, maar biedt ook meer ruimte. In de éne staat een merrie van 1.65 m. Gaat prima. Ze kan vlot draaien. Ze gaat 's nachts ook lekker liggen, maar niet rollen (vind ik persoonlijk een voordeel van een wat kleinere/smallere stal). Overdag staan ze trouwens in de wei.

Dank Aslo.
De stal van de Fries zou dan 2 luiken naar buiten hebben, de stal van de Haf 1 luik. Het zijn buitenstallen, dus altijd wat te zien ALS ze op stal staan.
Nu heeft de Fries 3 luiken en de Haf 2.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:23

Ik zou er toch nog eens heel goed over nadenken hoor , een ruimte van 2,5 meter breed is echt weinig voor een paard. Als de stal nu 5 meter is , en er komt nog een tussenwand , dan neemt die ook nog ruimte in , die gaat ook nog van die 2,5 meter af. En als je dan wellicht ook nooit echt goed de binnenkant van de stal gemeten hebt waardoor die toch al kleiner is dan 5 meter misschien , dan gaat er NOG meer af.

De dieren staan al vrij veel op stal en zijn stallen van 3 x 4 meter gewend , waar ze in kunnen gaan staan of liggen zoals ze willen. Verhuizen ze naar een stal van hooguit 2,5 meter breed dan is dat best even een flinke stap terug om daar in opgesloten te staan. Kunnen veel mensen wel zeggen : het is maar een halve meter en de totale oppervlakte is meer , maar 3x4 meter daar heb je veel meer aan omdat je daar alle kanten op kunt draaien en liggen. Als je een 2-persoonsbed hebt van 1.40 breed en je moet dan eens samen een nachtje op een twijfelaar liggen van 20 cm smaller , dan denk je ook : ach wat maakt die 20 cm nu uit...maar je gaat hem al snel missen hoor :P Ook al zou dat bed dan een meter langer zijn , daar heb je dan ook weinig aan :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:01

We zijn er volop over aan het nadenken en de voors en tegens tegen elkaar aan het afwegen.
De box is trouwens precies 5 meter lang, de zijschotten zijn 125 cm per stuk, 4x.
De tussenwand zal iets van 4 cm dik zijn, dus dan worden de stallen 2480 x 4000 cm. Oftewel 2.48 m x 4.00 m.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:09

En dat wil ik ook alleen maar aangeven. Die 2,5 meter is écht te smal. 2 meter van borst tot kont... hoofd zit er ook nog voor, die kan het dier niet eens naar beneden doen, want daarvoor is die bijna halve meter (wand gaat er ook nog af) te weinig.

Ik zeg nergens dat ik vind dat paarden 24/7 buiten moeten staan, ik weet niet waarom dat steeds met mijn quotes gecombineerd wordt?

TS, omdat je er naar vraagt: mijn paarden staan allemaal van 's morgens vroeg tot 's avonds op het land. Dan heb ik het over van 7 - 22 uur gemiddeld. Ze staan allemaal ergens anders, dus het varieert een beetje, maar alle 3 de adressen zorgen er voor dat ze meer buiten dan binnen staan. Mijn Fries staat 's nachts in een box van 3,5 x 3,5 m, met een paddock eraan vast, de deur staat altijd open. Alle boxen bij ons hebben een paddock.
Vandaar dat ik de connectie "Gambler's Cups quotes - 24/7 buiten staan" niet helemaal vat. Nergens gezegd dat dat moet. Zou uiteraard het lekkerste zijn voor de paarden (ja, voor ieder paard!), maar niet iedereen kan dat. Maar hou het wel zo goed mogelijk voor de paarden. En je Fries in een box van maar 2,5 meter breed duwen is niet "zo goed mogelijk".
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt, want je denkt er gelukkig wel degelijk over na (anders zou je ook zo'n topic niet openen). Kop boven het schot maakt alleen wat uit met omdraaien, maar als dat al nodig is om om te kunnen draaien in een box dan weet je toch al dat het te klein is. Die meters extra in de lengte maken dan echt niks uit. Ik hoop alleen dat je wat met de paddock kan doen, dat je ze niet in die kleine boxjes op gaat sluiten. Anders kun je er beter voor kiezen dit niet te doen.

Ben benieuwd!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:22

Ik weet het niet hoor, volgens mij kan het prima, de lengte maakt een hoop goed.
Paarden komen voldoende buiten.
Als ik zie hoe veel paarden hele dagen opgehokt worden in 3x3m....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:32

En daarom is het ok, omdat er paarden zijn die het nog slechter hebben? Ik vind dat altijd zo'n onzin, dat goedpraten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:39

GamblersCup schreef:
En dat wil ik ook alleen maar aangeven. Die 2,5 meter is écht te smal. 2 meter van borst tot kont... hoofd zit er ook nog voor, die kan het dier niet eens naar beneden doen, want daarvoor is die bijna halve meter (wand gaat er ook nog af) te weinig.

Ik zeg nergens dat ik vind dat paarden 24/7 buiten moeten staan, ik weet niet waarom dat steeds met mijn quotes gecombineerd wordt?

TS, omdat je er naar vraagt: mijn paarden staan allemaal van 's morgens vroeg tot 's avonds op het land. Dan heb ik het over van 7 - 22 uur gemiddeld. Ze staan allemaal ergens anders, dus het varieert een beetje, maar alle 3 de adressen zorgen er voor dat ze meer buiten dan binnen staan. Mijn Fries staat 's nachts in een box van 3,5 x 3,5 m, met een paddock eraan vast, de deur staat altijd open. Alle boxen bij ons hebben een paddock.
Vandaar dat ik de connectie "Gambler's Cups quotes - 24/7 buiten staan" niet helemaal vat. Nergens gezegd dat dat moet. Zou uiteraard het lekkerste zijn voor de paarden (ja, voor ieder paard!), maar niet iedereen kan dat. Maar hou het wel zo goed mogelijk voor de paarden. En je Fries in een box van maar 2,5 meter breed duwen is niet "zo goed mogelijk".
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt, want je denkt er gelukkig wel degelijk over na (anders zou je ook zo'n topic niet openen). Kop boven het schot maakt alleen wat uit met omdraaien, maar als dat al nodig is om om te kunnen draaien in een box dan weet je toch al dat het te klein is. Die meters extra in de lengte maken dan echt niks uit. Ik hoop alleen dat je wat met de paddock kan doen, dat je ze niet in die kleine boxjes op gaat sluiten. Anders kun je er beter voor kiezen dit niet te doen.

Ben benieuwd!

Omdat je in een quote zei op mijn antwoord dat ik een sportpaard niet 24/7 op de wei wil hebben; daar ga ik niet eens op in :(

Ik ben met je eens dat 2,5 vrij smal is, maar met een halfhoog schot moet hij toch voldoende ruimte hebben om te draaien. En ik vind de uitspraken: je Fries in een box van 2,5 m breed duwen en je paarden opsluiten in kleine boxjes, toch wel wat over de top.... Een box van 10 m2 vind ik niet klein...
We denken er zeker over na. En ik vind het idee van Petitparis dan ook erg goed om een halfhoge tussenwand te plaatsen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:40

Ik denk echt dat het wel gaat.
Paard kan prima met z'n hoofd naar beneden.
Mijne staat alleen 's nachts in een naar mijn zin 'te smalle' stal. Meneer lijkt daar zelf echt geen enkel probleem mee te hebben en gaat ook na het weideseizoen zonder morren naar binnen. Overdag staat hij vanaf half 8 weer buiten tot 's avonds.
Als ze draaien in de stal maken ze zich wat rond en kijken ze al naar waar ze heen gaan. Die van mij hoeft iig niet in te schuiven als een harmonica of idioot te doen om te kunnen draaien, die draait heel gewoon, net als elk ander paard. Doordat de stal weer wat langer is loopt ie wel wat van achter naar voor als hij dat wil. Soms staat hij diagonaal, soms achterin en meestal niet eens met z'n hoofd naar buiten terwijl z'n bovendeur altijd open is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:40

GamblersCup schreef:
En daarom is het ok, omdat er paarden zijn die het nog slechter hebben? Ik vind dat altijd zo'n onzin, dat goedpraten.

Het is mss ook wat kort door de bocht, maar wel de waarheid.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:53

Nee GC dat bedoel ik niet ;)
Maar om het nou meteen af te keuren..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:03

Op die 2,5 meter ja. Dat is echt te klein. Ik heb trouwens op internet nog eens nagezocht (niet alleen voor dit topic hoor, dat was alleen de aanleiding. We gaan zelf nog wat boxen aanbouwen) hoe het nou met de "verplichte afmetingen" zit. Omdat ze er een wet van wilden maken. Van mij mogen ze, want overal staan de minimale afmetingen van een box. En deze 2,5 meter zit daar ver onder.

En ik vind het persoonlijk wel "je fries in een boxje duwen". De totale oppervlakte vind ik echt wel ok, maar het is te smal. Het dier zal er niet dood aan gaan, maar diervriendelijk is het niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:18

Uit: http://lv.vlaanderen.be/nlapps/data/doc ... nts/35.pdf (een uitgave van de Vlaamsche overheid waar ik op i-net op stuitte)
pag 16.

Citaat:
Een paard met een schofthoogte van 1,62 m zou dan een box van 10,5 m² of van
3 m op 3,5 m vereisen. Ter vergelijking: de eerder al vermelde regelgeving m.b.t.
proefdieren schrijft voor volwassen paarden een minimum vloeroppervlak van
13,5 m² en een minimale lengte van 4,5 m voor. In de praktijk zijn de meeste boxen
vierkant (bijvoorbeeld 3 m op 3 m), maar dat is geen noodzaak. De kleinste zijde van
een box dient steeds minstens 1,5 maal de schofthoogte te bedragen.

Dus bij een paard van 162 zou volgens de Vlaamse overheid de kortste zijde van een stal 2.43 mogen zijn.
Is het volgens nederlandse begrippen verboden dan?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:42

GC, er zijn in Nederland toch alleen richtlijnen, iets van minimaal 9m3 ofzo? Ik kan er nu ff niet zo snel wat over vinden, maar 2.5*4 is in elk geval wel meer ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:51

Oppervlakte is ook ok, er zijn richtlijnen voor breedte en lengte.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:55

Richtlijnen idd, maar nog geen wetgeving dacht ik. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:06

Nibbit schreef:
GC, er zijn in Nederland toch alleen richtlijnen, iets van minimaal 9m3 ofzo? Ik kan er nu ff niet zo snel wat over vinden, maar 2.5*4 is in elk geval wel meer ;)

Oei, 9m3 zou wel heel erg krap zijn, dan moet ie er kruipend in ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:35

NiFallor schreef:
Nibbit schreef:

Dat was ik eigenlijk wel beetje van plan, hem leren om zichzelf dubbel te vouwen.
Makkelijk in een stal van 9 m3 of eentje van 2,5 m x 4 m :+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:50

Mijn paard van 1.75 staat in een stal van 3,5 bij 3,5.. ;(
Gelúkkig is het alleen snachts in de winter, maar zou het liever anders hebben.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:03

NiFallor schreef:
Nibbit schreef:

:Y)
ja moet m2 zijn :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:06

NeverGiveUp schreef:

Veel mensen zouden het liever anders of beter willen.
Maar soms moet je doen met wat je hebt en kan geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:23

NeverGiveUp schreef:

ik vrees dat er genoeg paarden met die stokmaat zijn die het moeten doen met een stal van 3x3m en vaak nog een schuin dak waardoor ze niet overal hun hoofd omhoog kunnen doen...
3.5x3.5 behoort in mijn ogen al tot de betere stallen voor een paard.