Wat zou jij veranderen aan stalgebouw en wat juist behouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:34

Mijn paard staat in een nishut. (zoiets: http://static.aanbodpagina.nl/img/155/te-koop-romneyloodsen-varianthal-nishut1.jpg)
Het voordeel hier van is dat het heel ruim is, licht (door de lichtplaten in het dak) plus dat ze altijd frisse lucht hebben maar niet op de tocht staan. Het nadeel is wel dat ze niet met hun hoofd naar buiten kunnen.
In de nishut heeft mijn vader twee boxen gemaakt. Met houten voorwanden en zijwanden. Nadeel van het hout is dat ze er toch sneller aan gaan knagen waardoor er nu lelijke plekken in zitten. Ik zou dus de volgende keer voor kunstof gaan. Alhoewel ik het hout wel mooier vindt, het staat toch wat natuurlijker.
De deur heeft een onderkant en bovenkant, een luikje dus. Het fijne hieraan is dat ze dus met het luik open met de hoofden naar buiten kunnen. Nadeel is dan dat je ook paarden hebt die dat niet fijn vinden, maar dan is het een kwestie van het luikje dicht doen.
De deur heeft twee schuiven, één aan de bovenkant en één aan de onderkant. Nadeel hiervan is dat sommige paarden ze aan de bovenkant zelf open kunnen maken met de tanden en als ze hard genoeg duwen/schoppen de onderste ook openspringt en tadaa loopt het paard los. Dit hebben wij opgelost door een gaatje te boren en er een schroef in te draaien waardoor de bovenste niet meer omhoog kan alleen als de schroef eruit gedraaid is.
De zijwanden zijn geheel dicht. Aan de ene kant fijn want het paard heeft toch zijn privacy aan de andere kant is het wel heel erg dicht. De volgende keer zou ik denk gaan voor onderkant dicht en bovenkant tralies. Zijwanden zijn ook zelf gemaakt door me vader, wat dus in de kosten wel veel scheelt. Dit geldt ook voor de achterwanden.
De voerbak zit aan de voorkant met een gat erboven in de tralies waardoor je niet de stal inhoeft om het voer te geven. Waterbak hangt ernaast wat weer een nadeel is want sommige paarden soppen met hun hooi. Wij gooien het hooi altijd op de grond maar hierdoor moeten wij het altijd achterin gooien wat weer meer tijd kost. Volgende keer zou ik dus de waterbak achterin gooien waardoor je het hooi over de onderste deur kan gooien, wat dus weer tijd scheelt.
De voerbak is vierkant, de volgende keer zou ik gaan voor een half ronde en deze in de hoek hangen. Hierdoor kunnen ze minder aan de voerbak schuren.
Nog een tip voor de waterbak: hang er een beugel om. Wij hebben het ook niet maar het is wel veel veiliger.
Wij hebben betonnenvloeren wat met mesten wel heel makkelijk is omdat er geen stront oid ergens tussen blijft zitten. Wij hebben er alleen geen putje in wat weer een nadeel is, de stallen blijven vaak lang nat.
Wat ik nog een heel groot nadeel vind is dat er geen echte zadelkamer is. Ikzelf heb een kast staan met de spullen erin voor mijn paard maar voor het andere paard is geen kast. De spullen van dit paard staat dus gewoon. Nu hebben we wel een hele grote ruimte maar het staat toch altijd niet lekker en altijd net in de weg.
Stro staat altijd naast de stallen wat erg makkelijk is met mesten en ook een heleboel rotzooi scheelt. Hetzelfde geldt voor het hooi.
Wij hebben geen poetsplekken/wasplaats, weer een nadeel. We hebben ook alleen koud water, iets wat ik ook graag nog zou veranderen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:41

Ik sta op een stalling die nog in opgang is.Dat wil zeggen de basis is goed maar er wordt nog vanalles aangepakt waardoor het nog beter wordt.

Voordelen:
boxen zijn groot genoeg (ik schat 4 bij 4)
voor iedereen een kast voor je spullen
stallen hebben schuifdeuren (vindt ik handig)
goed bestraat (de bestrating naar de bak en buitenstallen worden nu gelegd in de bittere kou)
nette bak
flinke weides
vriendelijke mensen

nadelen:
vloeren van de boxen zijn van beton.daardoor zijn krullen sneller nat
enkel buitenbak(had liever binnenbak gehad,maar dit kan er ook goed mee door
geen toilet(wel in de woning die er bij ligt,maar als de waakhonden binnen zijn kan je er niet naar toe)
weinig verlichting binnen en buiten(deze moet ook nog worden bijgemaakt,dat komt nog)

tja ik ben al met simpele dingen tevreden.Het feit dat ik sta op een vol pension stal sta,wil niet zeggen dat ik alles moet hebben.Als mijn paard maar happy is

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:19

elbee: nee bij ons niet opgedrongen, maar vind het als ik eerlijk ben toch wel het mooist. Maar zou idd willen weten hoe het er na een tijdje uitziet.
Gaan paarden hier juist sneller of juist niet aan zitten dan aan hout. Weet ook wel dat kunststof inprincipe onderhouds vrij is. Maar dat wordt ook vies toch? zeker met een lichte plank, moet je dat ook schoonmaken. :o je merkt het al, ben er gewoon nog niet uit. haha

Graag hoor ik van mensen ook hun idee hier over. (ben benieuwd

elbee

Re: Wat zou jij veranderen aan stalgebouw en wat juist behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:41

Okee, haha.
Kunststof absorbeert geen vuil, het komt er op te liggen en de planken verkleuren niet en het hoeft niet te worden geolied. Nee, heb geen aandelen, ben er gewoon heel blij mee 8-) .
Maar er zijn vast ook mensen heel blij met bamboe. Succes met je keuze!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:07

Kajanus schreef:
Wat ik heel belangrijk vind is dat de ruimte tussen eventuele tralie's 5cm zijn en niet groter, dan kan je paard nooit vast komen te zitten met zijn benen. In het nieuwe gedeelte hebben wij dat en in het oude gedeelte staat dat nog op mijn verlanglijstje. Verder vind ik openslaande deuren ook makkelijker als schuifdeuren. Verder succes met je plannen.

Bij ons op stal zijn de tralies 5 cm of misschien wel kleiner. En toch is het laatst gebeurd met dodelijke afloop. Onvoorstelbaar want er was niks verbogen. De verbogen tralie die nu stille getuige is is gekomen om het dier zijn voet los te krijgen. Het betrof een kwpn'er en geen pony met smalle voetjes ofzo. Je mag hopen dit echt nooit mee te maken!

Zelfde dat iemand zei 2 cm ruimte onder de boxranden te hebben. Ik vind het dood en dood eng. Als ze daar met de takken van de ijzers onder komen is het leed niet te overzien. Veulen voetjes schuiven er ook makkelijk onder.
Bij ons op stal zijn enkele boxen ook met deze ruimte omdat de wanden verrijdbaar zijn voor het uitmesten. Ik prop er altijd van alles onder, mest, zand uit het stro, stro, kuil noem maar op. Veels te bang dat er dus zoiets als het bovenstaande gebeurd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:09

Dat is afschuwelijk.... maar ik vrees dat ongelukken altijd mogelijk zijn, hoe veilig de situatie ook is. De kans dat een paard tussen tralies komt die slechts op 5 cm afstand staan, is (gelukkig) wel heel klein.

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:15

Ik weet niet of je buitenstallen of in een schuur bedoelt maar in een schuur moet je goed letten op de veiligheid ook, dat als er brand uitbreekt ze toch veilig naar buiten kunnen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:29

Voordelen:

-Bestrate paddock, ideaal in de natte winters, ook voorzien van schuilstal. Door balken ook een appart stuk waar de shetlanders rustig kunnen eten, zij kunnen er onder door, grote paarden niet.
-Ook een zandpaddock, blijft ook bij regen redelijk goed, met schuilstal, in en rondom de schuilstal bestraat.
-De twee paddocks zijn verbonden door een rijbak, daar rijden we eigenlijk nooit in, word ook als paddock gebruikt. Je kunt ze dus allemaal verbinden, erg fijn, zo hebben ze meer ruimte. Doordat je 2 schuilstallen hebt kun je paarden overdag opsplitsen zodat ze allemaal rustig kunnen eten.
Of: Je zet s'avonds de paarden in de bak, en legt hooi klaar in de paddock. Om 10 uur wil je nog een laatste keer voeren, dus dan doe je dan pas het hek open naar de paddock waar hooi klaarligt. Je hoeft niet s'avonds laat nog met voer te zeulen.
-De weides kunnen appart gebruikt worden, maar als je hier en daar wat draadjes open doet kun je ze ook verbinden. Je kunt ze dus veel ruimte geven, of de hoeveelheid gras beperken.
-Vanuit de paddock is het vaak maar een kwestie van even een hek opengooien om ze op de wei te laten, scheelt werk, en iedereen kan het veilig doen, dus ook mijn moeder die niet alle paarden aan een touwtje mee durft te nemen. Fijn als je zelf een keer niet kan.
-Andersom is dat ook fijn, je hoeft niet met paarden aan een touwtje te lopen, wij "jagen" ze zo allemaal tegelijk richting de paddock. Doe je dit dagelijks dan word het routine en komen ze uit zichzelf wel.
-De stallen die er zijn daar ligt vlas in. Voor 2 boxen past dat precies in 2 groene containers. Geen gedoe met mest afvoer dus.
-De mest uit de paddocks gaat op de wei (in de winter op de zomerwei en andersom), af en toe even slepen en je bent er vanaf.
-Hooi en vlas opslag gescheiden van stallen, erg veilig dus.
-Ruime zadelkamer, direct bij de poetsplaats.

Nadelen:

-De bestrate paddock ligt vlak bij het huis. Oftwel, s'ochtends meteen drollen weg en schoonspuiten anders is gaat het naast dat het een lelijk zicht is, ook stinken. (Zeker de urine.)
-Veel stukken wei af kunnen sluiten en open kunnen doen is handig, maar op het moment even niet. Om de mest uit de paddock op de wei te brengen, moet ik namelijk 2 keer door de draden. Kost je veel tijd en energie. Dus routes die je veel gebruikt, zou ik toegankelijk maken dmv een hek. Stroomdraden openlaten gaat niet op, dan verlies je stroom, of krijgt bv het achterste deel van je wei geen/minder stroom. (Tenzij je de stroomdraad in een buisje ingraaft onder de grond om 2 stukken te verbinden op het moment dat de draden open zijn.)
-Tussen de paddocks en de stallen ligt het erf, we zouden graag een inloopstal willen, maar hierdoor is dat helaas niet mogelijk.
-Bak rijden we niet meer in omdat houtsnippers toch niet zo best bleken. Deze zijn binnen 2 jaar volledig vergaan, en dan word het een glade boel waar je niet in wil rijden.

Dat is alles wat ik zo 123 kan bedenken. :)
Zelf vind ik het erg belangrijk dat dingen gewoon makkelijk gaan, als je ergens iedere dag naar toe moet, doe je liever in een handbeweging het hek open dan dat je in totaal drie stroomdraadjes open en dicht moet doen.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:01

elbee: haha echt een aandelen. Maar ik weet je hebt wel gelijk. ;)

Ik moet er nog maar eens goed over denken.

Maar als iemand ervaring heeft met BAMBOE, hoor ik heel graag ook hun bevindingen.
Mijn verstand zegt kunststof maar ja....... wat is verstand hahaha :+

En idd er kan altijd wel wat gebeuren. Ken ook genoeg nare verhalen, dat paarden vast hebben gezeten. Maar zelfs in het land waar ze alle ruimte hebben, en inprincipe niets tegen komen gebeuren er de naarste drama's. Dus probeer alles zo veilig mogelijk. Maar helaas zit een ongeluk in een klein hoekje.
Ik vind het al een grote verbetering dat stalwanden tegenwoordig allemaal 5 cm tussen ruimte heeft.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:06

Mijn paarden hebben op dit moment gen stal maar die word wel gebouwd. Ze hebben niet heel veel verstand van paarden ook geen idee wat ze willen doen. Het waren twee stallen van 2, 5 bij 3,5 maar omdat de schuur smaller is geworden is zouden dat twee stallen woorden van 1,5 / 2 bij 3,5. Wat ik te klein vind. Persoonlijk zo ik dus 1 grote stal maken van 3/4 bij 3,5. Het gaat om twee shetlanders en die staan altijd amen in 1 stal. Ze willen dus twee stallen omdat er misschien in de toekomst nogeen paard bij zou kunne komen. maar ook dan vind ik de stal te klein. Bij 1 grote stal zouden ze nog met z'n drieen in 1 stal kunnen staan.

Ze staan trouwens alleen in de winter bij slecht weer 's nachts op stal. Dus nooit langer dan 10 uur achter elkaar.

maar als ik zou kunnen kiezen zou ik geen stal bouwen, maar een goede schulstal of grote loopstal die vast zit aan de wei/paddock

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:54

leuk om te lezen, ben ook bezig stallen uit et zoeken, wil ook iig plastic planken en ik denk 3 stallen van 3 x 4

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:46

Wat erg gemakkelijk is is een opvoelbox. Bijvoorbeeld als je paard koliek heeft maar ook als je eens wilt gaan fokken.
Voor de rest zijn er al een hoop tips gegeven (ik heb ook weer war dingen aan mijn lijstje toegevoegd)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:42

Een opvoelbox zou voor ons jammer zijn van de ruimte en de kosten. Tot nu toe hebben we slechts 1 veulen gefokt en voor het opvoelen en scannen moeten wij naar het merrie-spreekuur van de kliniek. Opvoelen voor koliek heb ik nog nooit meegemaakt (sowieso nooit meer dan zeer lichte, beginnende koliek meegemaakt). Bij een grotere stal kan het wel handig zijn. :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:17

opvoelboxen zijn schandalig duur vind ik, maar ze zou zelf idd een stevige constructie kunnen maken

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:34

Ik heb een hele stevige en praktische staan, voor de liefhebber.... Volgens mij ooit zelfgemaakt. Pb maar voor foto (moet ik nog wel maken).

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:43

voordelen van onze stal:
-zowel binnen als buiten deuren, geeft wel een veilig idee dat ze bij brand oid er ook nog via buiten uit kunnen, verder gebruik ik deze overigens nooit. wel staat het bovenste luik altijd open dus gezond klimaat voor de paarden plus ze kunnen nog iets zien.
-bij 2 stallen kan ik de tussenwand verschuiven, zodat ik hier 1 grote stal van kan maken, omdat ik fok is dit ideaal als bevallingsstal, hoef nooit bang te zijn dat ze klem komt te liggen oid.
-formaat van de stallen (gewoon 3x3, maar omdat ik maar pony's heb zijn de ruim zat)
-zadelkamer
-poetsplaats (welliswaar met wat nadelen :P)
-voerbakken die je heen en weer kunt klappen (3 hoek vorm), kan de bakken dus buiten de stal al vullen en dan omklappen naar het paard toe, is echt super handig!
-dekenrek met genoeg plaats voor al mn dekens
-wc
en verder indeling terrein is echt super, vanuit de stal loop je direct links de wei in, rechtdoor naar de bak en rechts heb je de ander wei.

nadelen van de stal:
-behalve de verschuifbare tussenwand zijn de andere tussenwanden van betonblokken, paarden kunnen elkaar dus niet zien vanuit deze stallen (is soms ook wel een voordeel, maar zou dit zelf niet zo gemaakt hebben).
-geen paddock aan de kant van de buitendeuren.
-(nog) geen warmwater beschikbaar op de spuitplaats, wel elders in de schuur dus hoef niet ver te lopen voor een emmer warm water.
-veranderingen poetsplaats: afschot loopt niet 100% goed naar het putje toe, waterslang moet aan een buis komen te hangen boven het paard ipv over de grond.
-te veel stallen (is geen nadeel, maar gebruik ze niet allemaal dus zou ik zelf niet aangelegd hebben).
-drinkbakken moeten nog versteld worden naar ponyhoogte.
-hoogte van de buitendeuren zou ik zelf ook lager gemaakt hebben, is nu gemaakt op paarden van 1.70 en mijn grootste is slechts 1.30m.

maar al met al had ik nooit durven dromen ooit nog zo'n mooie stal te krijgen, dus mij hoor je echt niet klagen!! maar als ik hem zelf had moeten bouwen had er wel wat veranderd geweest (en was ie wrs ook een stuk minder luxe).
Laatst bijgewerkt door boeflover op 26-01-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:46

Ik zou het plat gooien :')
De grootte van de stal is wel goed.
maar het is niet 100% wind dicht, en er zitten wat deuken in de muur.