Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne1313

Re: Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:37

@louisi lang stro , dus inderdaad lastig met uitmesten.
@doom en dan sta ik nog wel bij een "klein" stalletje a 16 paarden.
@asjemenouw, droog staan vind ik ook het belangrijkste inderdaad, als dat extra kost dan is dat balen maar ja als dat de oplossing is.... dan moet ik vriendlief maar lief aankijken :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:45

Lijkt wel op ruinen altijd de viespeuken zijn.

Ik heb er ook 1 toen hij op stro stond was het een drama ze gooide er dan nog extra bij om het schoon te houden. Gevolg meeer eten en stond alsnog vies plus dat ik onderuit hele balen haalde.
Toen heb ik hem op standaard gezet dan maar vies is niet anders wilde ook geen koliek.

Nu staat hij op vlas en krijgt meer ruwvoer. Op vlas graaft hij en maakt hij er ook een smeerboel van ik doe er geen extra vals bij ik laat het zo jammer dan.

Ik zou geen ruwvoer of stro op het vlas doen het risico op problemen is te groot (koliek). Bij ons krijgen ze het ruwvoer buiten de stal.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:47

OHw, ja buiten de stal kan niet bij ons.... maar zou dan wel in dat hooinetkunnen en dan net boven de grond laten hangen....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:49

vreemd he dat ruinen dan weer viezer zijn, mijn hengst was wel altijd enorm schoon op stal. Die deed alles in 1 hoek. Nu heb ik alle 5 mijn paarden 24/7 buiten staan en hoef ik alleen maar stront te scheppen, hihi. Ik moet trouwen niet gaan rekenen wat 5 paarden mij aan stalgeld op jouw stal zouden kosten :o

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:51

nee hahahaha dat snap ik caira, daarom heb ik er ook maar 1 en heb ik er heeeel lang mee gewacht totdat ik zeker wist dat ik hem echt kon betalen want 't kost inderdaad echt een bom duiten. (heb nog best een goedkopestal hoor want verder in de buurt varieert het van 350 tot 450

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:54

Nog zo'n varken hier! Mijn Tinker maakt elke dag een enorme puinhoop van d'r stal, ondanks dat ze meestal het grootste deel van de dag buiten staat in de zomer. Ze staat op stro en ze doet hetzelfde als wat Sjolvir schrijft met haar stro, produceert giga hopen mest en heel veel plas en gaat het lieftst dan ook nog 's in die mest liggen. Hooi wordt door de hele stal getrokken en vertrapt. Het stro eet ze vrijwel niet, alleen als ik het echt net ververst heb pikt ze bepaalde strootjes eruit. Stal moet ik echt elke dag grotendeels verschonen. Ze mest wel het meest in een ongeveer 1 meter brede strook langs 1 van de muren en daar loopt alle urine ook naar toe. Wat enigszins helpt (om iig de urine op te vangen) is de strook voorzien van een laag rapsodie, dat absorbeert en het maakt het ook wat makkelijker om de mest eruit te scheppen. Maar een tot anderhalve stroplak gaat er per dag toch wel in. Doe ik dat niet dan is mijn straf: poetsen, poetsen en nog 's poetsen (ze heeft veel wit) en hoeven schoon peuteren vanwege de kans op rotstraal.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:56

quartel schreef:
Ik ben bang dat je er weinig tegen kunt doen.
Je paard zal dit met elke bodembedekker doen vrees ik.
Vlas en zaagsel zal hij niet eten maar zal net zo vies worden.
Ik ken er 1 die alleen de nachten op stal staat en in de ochtend ziet zijn stal er uit of er in geen weken iemand naar omgekeken heeft.
En ook die word dagelijks gemest en krijgt dagelijks vers stro

Helaas hebben wij er ook zo een.
Hij staat op houtvezel, staat van 07.00 uur tot 21.30 buiten en s'ochtens ziet zijn stal eruit alsof hij 3 weken niet gemest is terwijl hij elke dag gemest wordt.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:59

ben ook erg blij dat ie bruin is...... zou helemaal gek worden :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:04

Yvonne1313 schreef:
ben ook erg blij dat ie bruin is...... zou helemaal gek worden :)

Ben dus achteraf blij dat de mijne zwart is, als die toch wit met stippen was geweest, had ik hem denk ik ondertussen vervloekt!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:06

Wij hebben ook een hele vieze ruin op stal gehad.
Ik heb 2 stallen van ca. 3 x 3.20m met rubbermatten. Ze kunnen de hele dag in en uit lopen en uiteraard doen ze toch bijna alles binnen.
Als er stro in de stallen lag in de winter, dan konden we bij de ruin dagelijks de stal leegscheppen, terwijl het bij de merrie nog gewoon redelijk schoon was (jaja, ze weten heel goed van wie welke stal is...en al wisselen ze soms even van stal, meestal staan ze toch gewoon in hun eigen box).

Stro op rubber matten werkt dus zowieso niet beter.
Ik had eerder het idee dat de stal wat krap was voor de ruin die 1.64m hoog was. Hij kon zich er eigenlijk net in draaien en dan walste hij overal de poep naar toe. Dus TS, is de stal wel groot genoeg?
Ook poepte hij op zijn hooi en sleepte dat door de stal. We hebben dus een hooiruif voor hem moeten maken om de verspilling van het hooi tegen te gaan.

Ik zou ook kiezen voor iets wat gemakkelijk schoon te filteren is met een fijne riek. Heb vroeger wel eens op zaagsel gestaan en daar haalde je heel gemakkelijk de mestballen uit. Al zaten ze onder het zaagsel.
Ik neem aan dat vlas of misschien strokorrels hetzelfde werken.
Al ziet de stal er dan niet uit, het is in ieder geval droger als met stro.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:08

bij ons staan zo op strokorrels. Ik ben er erg enthousiast over (er is ook een topic over strokorrels). Veel schoner imo en ze hebben altijd een gevulde stal.
Prijs ligt iets hoger dan stro, hoewel het met de verhoogde stroprijzen ook weer niet zo veel meer uitmaakt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:24

Yvonne1313 schreef:
@quartel , inderdaad ja

@ leen, Nee geen stro erop doen? hoezo is jouw ervaring hier slecht mee?

@Supertinkie, ja dit heb ik ook al geprobeerd, werkte namelijk ook bij mijn konijnen, heb het lang volgehouden, maar mijn paard houdt ook gewoon lekker vol met overal poepen en plassen, dus helaas geen resultaat!

@Caira, sorry maar lukt mij ookn iet hoor 1 drol haha, dus helaas ik het blijkbaar hetzelfde als _Leen,helaas kost je gewoon veel stro de stal droog te houden! wat toch een must is voor zijn voeten!
Meer ruwvoer? tja ze hebben bij ons kuil en dat krijgen ze drie keer per dag, een net is misschien wel een idee om hem bezig te houden ja, ik zal eens vragen of ik dat op mag hangen! txs voor de tip had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht!

Ik vind stro gewoon smerig, vlas kan je veel netter houden voor een veel langere tijd. Wij gebruiken +- 5 pakken per maand (als ze snachts binnenstaan en overdag op wei) voor 3 paarden. Het kost wel wat meer als stro, maar ik vind het gewoon veel properder. Voor mij nooit meer stro.

Als je vlas neemt en er stro opdoet krijg je nogal tamelijk een rommelboeltje, ook moeilijker schoon te maken dan, maar het kan natuurlijk wel.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:34

@isabonny: Ik heb een ruin van 1.70, tja stal groot genoeg.... het is een redelijk formaat maar goed ik zou ze zelf groter maken omdat ik dat uberhaupt lekkerder voor hem zou vinden, maar dat heb je niet voor het zeggen. De exacte afmeting zou ik niet weten, maar hij kan zich wel gemakkelijk draaien en zelfs vooruit en achteruit lopen, maar het kan ALTIJD groter.....

hij heeft wel gevoelige longen, dus denk dat zaagsel dan niet zo geschikt is en mag ook niet bij ons op stal. Poepen op zijn hooi doet die van mij dan weer niet, maar een stronet om hem bezig te houden werd ik eerder al over getipt en lijkt me een goed plan!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:38

Speciale matras kopen of twee en dan een smalle strook stro waar hij zijn behoefte kan doen.
Matrassen zijn wel duur maar bereken maar eens wat je extra aan stro kwijt bent en dan op jaarbasis, de prijzen zullen in een overvloedig strojaar echt niet meer naar beneden gaan dus misschien ook en optie.
Eventueel een paar balen aubiose kopen, prima voor gevoelige paarden en dat om de matten heen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:42

@bigone, mooi bedacht maar het toppic ben ik begonnen met uitleggen dat hij dus zo'n viespeuk is, stel ik zou zo'n matras uberhaupt al mogen neerleggen van de staleigenaar dan kan ik je garanderen dat mijn ventje niet achterlaat op een smalle strook!

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:49

Mijn merrie is ook zo'n enorm smerig dier. Ze plast heel veel en mest langs alle randen van haar box (gelukkig niet in het midden)
Ze stond eerst op stro en dan kon ik iedere dag haar stal leeghalen. Nu staat ze op aubiose en dat gaat al een stuk beter. Haar stal ziet er nog steeds smerig uit hoor, maar ze staat nu wel droog. Dus misschien is aubiose wel een oplossing voor je?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:59

quartel schreef:
Leen_ schreef:
@ Caira: Kan jij dan 1 drol uit stro halen, ik niet hoor, je halve stal komt dan toch mee... Mijn paard heeft vroeger ook op stro gestaan en dat was (op het eten na) een even grote ramp als TS haar paard, nu hij op vlas staat heb ik er geen problemen mee. Elke dag z'n drolletje eruit en klaar, sinds hij op vlas staat heeft hij ook zijn eigen hoekje omdat het bij vlas gewoon netter bijeen blijft. Bij stro wist ik nooit waar hij geplast had en al het vocht sijpelde door dus moest je al een heel deel stro eruit halen om het een beetje netjes te houden.

zo moeilijk is het anders niet hoor om 1 drol uit de stro te vissen.
Ik doe dagelijks meerdere stallen 10 ongeveer in een uurtje incl opstrooien.
En dan schep ik echt iet al die stallen bijna leeg hoor.
Maar als ik klaar ben zijn ze wel mooi schoon, alsof het net leeg gehaald is en opnieuw opgevult ;)
De meeste paarden plassen altijd op de zelfde plek dus dat is ook niet moeilijk

Zoek jij geen baan? Ik ben echt wel iets gewend met die viespeuken van mij, maar ik red het echt niet om alles leeg te scheppen in 1 uur! Er staat hier een Haflinger....en die is nog van mij ook!!!!!!...en die maakt in 1 nacht echt alles vies wat in zijn box ligt.
Dan is het s[' morgens of hij 3 weken niet is uitgemest, en ze worden hier ook elke dag gedaan.
Ook ik heb al van alles geprobeerd, afgelopen week stonden ze mega dik in het stro echt dat ze met een trappetje naar binnen moesten!
De eerste 2 dagen dacht ik...NU HEB IK HET GEVONDEN!!!!....maar nee hoor, vandaag was alles even smerig en zo mogelijk nog moeilijker uit mesten omdat je meer moet uitzoeken wat schoon is.
Hier staan ze van 9 uur tot een uur of 4 buiten, krijgen 3 keer hooi en 3 keer krachtvoer!
Ik word er ook langzamerhand moedeloos van!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:08

Ik zou 'm op vlas zetten, maar dat is ook omdat ik echt onhandig ben ik het uitmesten van een strostal. :+
Bij vlas kun je toch gemakkelijker de mest eruit halen, zonder dat er veel strooisel meekomt. In het begin moet je wel een behoorlijk aantal pakken in de stal gooien, want met een dun laagje vlas vind ik het systeem niet werken. Er moet zich wel een onderlaag kunnen vormen (tevens voor de stevigheid), waar alle nattigheid inzakt. Als die plek is verzadigd, dan haal je 'm er uiteraard uit. De bovenlaag moet wel altijd los en droog blijven. Bij een te dunne laag wordt de stal veel sneller vies (tenminste, dat is onze ervaring) en is het in verhuoding veel duurder.
Wij hebben wel eens stro bovenop/door het vlas gebruikt (o.a. bij merrie met veulen), maar dan werkt het systeem veel minder. De urine zakt met stro door het vlasbed slecht naar beneden. De strootjes lijken het dan kriskras door de stal te geleiden, waardoor je veel sneller een vieze stal krijgt. Wil je zo min mogelijk gebruiken, dan is dat niet aan te raden. Een hooinet met stro kan inderdaan wel. Wij gooien voor elke nacht een plakje stro in de hoek van de stal om aan te plukken. Meestal laten ze het liggen (staan de hele dag buiten en krijgen zoveel hooi dat ze de helft versmeren), maar er zijn dagen dat ze het heerlijk vinden om aan het stro te knabbelen. Dit gaat wel goed i.c.m. het vlasbed. Het versmeren van hooi is dan weer minder voor de stal, maar goed...

Wij zijn overigens overgestapt van stro naar vlas vanwege de geur (paarden binnen bebouwde kom) en stofallergie van mijn eerste pony. Destijds was vlas nog veel duurder dan stro, maar we wilden niet meer terug. Het schoonhouden van een stal was veel gemakkelijker. En dat terwijl ze heel veel buiten staan en wij alsnog minimaal 2x per dag uitmesten.

Stro vind ik nog altijd de meest comfortabele stalbedekking voor een paard, maar alleen als je er onbeperkt over kunt beschikken! Als je niet veel mag opstrooien, het paard ervan eet en het een viespeuk is, dan krijg je al snel een dun, nat en stinkend strobed. Dat lijkt me niet gezond voor je paard. Vlas zal dan al een stuk droger, schoner en frisser zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:16

aerdenhout1 schreef:
Leen_ schreef:
@ Caira: Kan jij dan 1 drol uit stro halen, ik niet hoor, je halve stal komt dan toch mee... Mijn paard heeft vroeger ook op stro gestaan en dat was (op het eten na) een even grote ramp als TS haar paard, nu hij op vlas staat heb ik er geen problemen mee. Elke dag z'n drolletje eruit en klaar, sinds hij op vlas staat heeft hij ook zijn eigen hoekje omdat het bij vlas gewoon netter bijeen blijft. Bij stro wist ik nooit waar hij geplast had en al het vocht sijpelde door dus moest je al een heel deel stro eruit halen om het een beetje netjes te houden.

zo moeilijk is het anders niet hoor om 1 drol uit de stro te vissen.
Ik doe dagelijks meerdere stallen 10 ongeveer in een uurtje incl opstrooien.
En dan schep ik echt iet al die stallen bijna leeg hoor.
Maar als ik klaar ben zijn ze wel mooi schoon, alsof het net leeg gehaald is en opnieuw opgevult ;)
De meeste paarden plassen altijd op de zelfde plek dus dat is ook niet moeilijk

Zoek jij geen baan? Ik ben echt wel iets gewend met die viespeuken van mij, maar ik red het echt niet om alles leeg te scheppen in 1 uur! Er staat hier een Haflinger....en die is nog van mij ook!!!!!!...en die maakt in 1 nacht echt alles vies wat in zijn box ligt.
Dan is het s[' morgens of hij 3 weken niet is uitgemest, en ze worden hier ook elke dag gedaan.
Ook ik heb al van alles geprobeerd, afgelopen week stonden ze mega dik in het stro echt dat ze met een trappetje naar binnen moesten!
De eerste 2 dagen dacht ik...NU HEB IK HET GEVONDEN!!!!....maar nee hoor, vandaag was alles even smerig en zo mogelijk nog moeilijker uit mesten omdat je meer moet uitzoeken wat schoon is.
Hier staan ze van 9 uur tot een uur of 4 buiten, krijgen 3 keer hooi en 3 keer krachtvoer!
Ik word er ook langzamerhand moedeloos van![/quote]

:') ....dat is een baan van mij :')
Ik werk al de meeste ochtenden op stal, en in de middagen heb ik een andere baan.

Er zijn 23 stallen en 2 mensen...ik en nog iemand.......
We beginnen om 9 uur, zetten eerst alle paarden buiten en gaan dan mesten.
Als we laat zijn, dan zijn we om 10.30 uur klaar :D
Dan is er ook nog netjes geveegt en opgeruimd.
Kan met gemak hoor :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:19

strokorrels.....!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:03

ik kan het stronet vastmaken aan de voerbak dan hangt hij net iets van de vloer, zou hij er dan niet in blijven hangen? Ik kwam gisteren, weer een zooi. en hij moet nog vannacht en morgen op die paar strootjes , @ aerdenhout, moedeloos inderdaad dat is het juiste woord voor die viespeuken en zo snel klaar met uitmesten ben ik ook niet hoor, overigens heb ik ook een hekel aan haasten... Maar goed helaas werk ik ook niet in de branche en ist voor mij alleen hobby en kan ik gewoon ongeneerd lang over een stal doen ;-)

@lorette zo gewoon een plak stro in het hoekje op het vlas gooien lijkt me inderdaad dan wel een optie, los erop word denk ik ook een troep ja. en helaas gaan ze niet minder poepen als er vlas in de stal ligt, dus ik vrees dat het inderdaad nog steeds wel rommeltje blijft, maar dan een droog rommeltje....

@max66, strokorrels mag bij ons op stal niet, maar voor de toekomst wel een goed idee voor ergens anders.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:12

Een viespek zal nooit ineens schoon worden, maar je stal zal wel gemakkelijker uit te mesten zijn en hij zal het vlas niet opeten, dus er blijft meer strooisel over. :j

Wij hadden een ruin die helemaal hysterisch was als er vuurwerk werd afgestoken (een rotje in oktober was al genoeg voor weken stress) en die rende de wintermaanden steeds door zijn stal en stond geregeld flink te bokken. Het vlas lag tot bovenop de kasten tegenover de stal! We konden nooit een mestbal terugvinden, zo erg liep hij het door zijn stal. Maar hij stond nog steeds op een droge, dikke laag strooisel. Lang niet zo wit als de andere paarden, maar er bleef tenminste een gezonde stal over. En de bodemlaag in het vlas hield het goed, ondanks zijn gestuiter in de stal. Met stro hadden we dat niet gered. (Waarschijnlijk ook omdat het een enorme vreetzak was en hij nooit stopte met eten.)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:03

_Lorette_ schreef:
Een viespek zal nooit ineens schoon worden, maar je stal zal wel gemakkelijker uit te mesten zijn en hij zal het vlas niet opeten, dus er blijft meer strooisel over. :j

Niet helemaal waar ;)
Mijn merrie was een enorme smeerkees toen ze nog op vlas stond, met 6 balen in de maand kwam ik alleen uit als ik de hele stal dagelijks omgooide, een bodem creëren was geen doen aangezien ze over het algemeen een marathon probeert te lopen in haar stal, daarbij een ongeduldig portret en aandachtsgeil is als er mensen op stal staan en dan staat te schrapen, pezen en piafferen door haar stal. Ook met hooi, neemt een hap, sleurt het de stal door naar de buurman, het luik of bij de deur (deze stal had een deur en een luik), en gooit/gooide de hele hooistapel om op zoek naar dat ene sprietje.
Gevolg was dat ik ook nog eens het vlas uit moest zeven omdat het hooi in de stal er een nog grotere bende van maakte.

Sinds ze sinds een jaartje weer op stro staat is ze opeens een van de schoonste paarden op stal geworden, het hooi zit in een fijnmazig hooinet, wat een hoop troep scheelt, vooraan, de eerste meter liggen nu stalmatten ivm afslijten van haar hoeven en kaal staan (werkt het stro naar achteren). Belangrijkste echter is dat er voldoende stro in ligt, ze staat in een dik bed, echter ik haal er 'maar' een half tot 3/4 kruiwagen per dag uit waarvan het grootste gedeelte pure mest is en weinig natte plek, de mest blijft nu dan ook op 1 hoop liggen en niet vermengd door de hele stal. Mijn merrie krijgt veel ruwvoer, het afvoeren is al heel vroeg bij ons, als ze naar binnen komen van de wei/paddock, dus het net zit voooool, gelukkig kan ik onbeperkt ruwvoer pakken zolang het niet verspild wordt en in een fijnmazig net zodat ze er lang/langer over doet, 's avonds krijgt ze 10 kg + van voordroog (wij hebben geen droog hooi) en soms is het helemaal op, soms zit er nog wat in. En met de stalhouder heb ik afgesproken dat ze 's morgens vroeg hooi krijgt nav wat er nog in haar net zit, als er nog veel inzit krijgt ze een klein plukje, is het bijna leeg krijgt ze een normale portie.... dit omdat ze het voor elkaar krijgt om anders haar ochtendportie weer volledig te verspreiden :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:26

Dat klinkt meer als een gedragsverandering of beter stalmanagement dan dat het echt aan de bodembedekking ligt. (Maar dat kan ik zo via internet natuurlijk niet zeggen.) Laat ik het zo stellen: de paarden die alle mest door de stal lopen, niet op een vaste plek mesten en voer versmeren, worden vrijwel nooit een keurig schoon paard als ze ALLEEN van stalbedekking veranderen. Ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat een paard van stro naar vlas of andersom ineens netjes in een hoekje ging mesten en het niet meer door de stal liep. Dat kan wel als het paard van stal verhuisd (of het stalmanagement wordt aangepast). Of dat een paard op vlas zich stierlijk verveelt door gebrek aan ruwvoer en door de stal gaat sjouwen, wat bij stro dus over gaat.

Ik heb een merrie die heel netjes op een plek aan de zijkant mest (echt strak tegen de muur), maar helaas gooit zij altijd haar hooi door de hele stal heen. Ik hark het zoveel mogelijk bij elkaar met uitmesten en verder neem ik het voor lief. Liever wat versmeren dan dat ik haar kort in het ruwvoer. Een hooinet zou kunnen, maar wij voeren krachtvoer bij voorkeur in het hooi, dus dat is niet praktisch. Bovendien weet ik uit ervaring dat de merrie heel fanatiek aan de hooinetten gaat trekken, waardoor er alsnog overal hooi ligt.

TS, waarom mag je eigenlijk geen strokorrels gebruiken? (Puur interesse.) Ik heb er zelf geen ervaring mee. We wilden het ooit eens proberen, maar de strokorrels bleken toch een stuk duurder te zijn en wij hebben geen enkele reden om af te stappen van het vlas, omdat we op alle fronten tevreden zijn. (Ook wat mestafvoer betreft.)

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:43

Staleigenaar heeft gezegd, alle paarden op stro, alleen bij hoge uitzondering en speciale gevallen vlas en dan dus maar een beperkt aantal per maand en verder bijkopen.
Er staat nu dus maar 1 ander paard op vlas. Het mag gewoon niet, denk dat ze dat niet willen qua inkoop ofzo, of misschien mestafvoer...

Helaas heb ik me te houden aan de regels..... Ik ben ook wel voor stallen waar je gewoon zelf je inkoop moet doen, dan heb je dat "gezeur" niet zo