dillema, welke plek voor ons veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 12:38

_Aurora_ schreef:
ik zou voor stal 2 gaan. Ik vind stal 3 de minste optie omdat er weinig ervaring is, je weet niet hoe de weide blijft en ze hebben maar weinig soortgenoten. Daarnaast snap ik wel dat ze niet teveel wisselingen in de groep willen hebben. Dat ze niet in de hand mogen komen zou ik niet zo'n probleem vinden want jullie doen er nu ook al heel erg veel mee. Bij nico laten staan zou ik ook niet doen. Daar staan ze heel de winter op stal en een veulen is wel fijn als het gewoon kan spelen met soortgenoten. over verboon hoor ik ook goede verhalen maar daar staan ze in de winter wel veel binnen.

Hier bijft ze zoiezo ook niet staan hoor, absoluut niet.
Bij verboon komen ze swinters maar 45 minuten buiten dus echt veel te weinig. Bij opfok 2 weet ik niet of ze alleen in de loopstal blijven maar dan hebben ze wel iedergeval een verharde(stenen) uitloop naar buiten dus meer beweging. Ook vond ik het daar netter eruit zien, alleen mag je bij verboon ze er wel uithalen en bij deze niet. en is het verder weg. Maar alles heeft zijn voor en nadelen. :)

_Aurora_

Re: dillema, welke plek voor ons veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:42

ja het is inderdaad een lastige keuze en ook moeilijk want er zijn zoveel verschillende meningen en ideeen over! Succes in ieder geval met kiezen :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 12:44

Bij 3 kunnen we zodra we vervoer hebben trouwens direct terecht.
Bij verboon is ook nog plek en bij opfok 2 staat ze al op de lijst, zodra er een maatje is(ze gaan eerst met ze 2e en daarna de groep in) nemen ze contact op. Maar er zijn veel late veulens dus afwachten wanner ze er heen zou kunnen.... Lastig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:45

Mja dat je niet weet hoe de weide blijft op stal 3 , kun je natuurlijk wegstrepen tegen bvb. stal 2 als ze daar sowieso in de winter al niet de wei op gaan :P

Mijn ideaal is een fijne schuilstal uitkomend op bestrating uitkomend op een zandpaddock , uitkomend op de wei. In de zomer kunnen ze dan sowieso lekker heen en weer lopen tussen stal en wei (dat zal bij optie 2 ook niet gaan denk ik) waardoor je niet hoeft te kiezen tussen buiten of binnen zetten en het dier gewoon lekker de hele dag rond kan dollen en doen , en als hij het te warm krijgt in de zon of teveel last van vliegbeesten krijgt , even binnen kan gaan staan....en weer naar buiten het gras op als hij wil :)

In de winter moet hij dan behalve in de stal ook buiten droog kunnen staan , met bestrating heb je dat dan al voor elkaar als je het goed doet en dan zit je eigenlijk al op betere faciliteiten dan op stal 2 :=

TENZIJ er op stal 2 ook meer mogelijkheden zijn voor schuilen op de wei / in de winter meer bewegingsvrijheid :)

Als je bij stal 3 ook nog voor elkaar krijgt dat ze er een paar 100 euro tegenaan willen gooien om een zandpaddockje te maken , desnoods alleen zand op de wei storten en een schrikdraadje er rond omheen , dan ben je helemaal spekkoper en kun je je veulen met een beetje mazzel in de winter samen met zijn maatjes heerlijk duttend in het zand vinden terwijl de wei een natte boel is en overal paarden op beton of binnen staan....behalve die van jou :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 12:48

Dat wou ze wel vertelden ze toen we er waren bij stal 3, zand laten komen nog.
Maar ik weet niet of ik dan ook mee zou moeten betalen daaraan als mijn veulen er komt te staan. Zei heeft een drachtig paard en een jaarling en huurt het van een man(bij kassen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:57

Ik zou als ik jou was even heel goed gaan praten met de mensen van stal 3 , het klinkt alsof je daar de meeste mogelijkheden tot het fijnste plekje hebt...mits het klikt en ze goed doorpakken qua verzorging en het verbeteren van het terrein.

Eventueel zou het dier hier dan wellicht ook kunnen blijven staan tegen de tijd dat je gaat inrijden enzo , of is dat sowieso niet de bedoeling ?

Even ter voorbeeld , wij huren de wei achter ons huis van de overbuurman. Hebben hier dus een fijn inloopstal , uitkomend op beton , uitkomend op een zandpaddock gerealiseerd. De zandpaddock is gewoon zand direct op de wei gegooid. Ter grootte van een grote volte ongeveer. Wat palen er omheen , schrikdraad & lint , drainagezand erin , opgesloten door wat planken / balkjes rondom.

We hebben hier dus vorig jaar zand op gestort , en nu dit jaar weer. Er ligt rond de 30 kuub zand in nu schat ik. Per wagen van 10 kuub kost het ons 210 euro....thuis gestort. (In Melissant , zand komt uit Middelharnis)

Al met al heb je dan voor nog geen 1000 euro een fijne zandpaddock.

Stel je voor dat ze dat willen doen bij stal 3 , dan heeft je veulen ook in de winter gewoon een heel fijn plekje waarbij die vrij rond kan lopen tussen stal , bestrating en zand. Stel dat je mee zou moeten betalen dan zou je nog kunnen zeggen dat je bvb. een jaar lang elke maand 150 euro betaald , ook in de zomer.

Denk ook aan de reiskosten die je bespaart , en dat je dan gewoon regelmatig even met het beestje kunt gaan wandelen enzo.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-11 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:58

ik zou voor geen van deze stallen gaan en even goed verder zoeken. Volgens mij moet je echt wel iets beters kunnen vinden, zeker als je bereid bent een stuk te rijden. Ik zou verder altijd gaan voor het welzijn van je veulen: oftewel zoveel mogelijk buiten en zo natuurlijk mogelijk. Maar ik heb makkelijk praten wat dat betreft, mijn veulen staat bij veulenvrij (Tjechie). Heel ver weg, maar geweldig voor het paardje. Heb dus voor haar gekozen, en niet voor mezelf.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:59

Ik zou voor geen van de vier opties gaan en nog even verder rondkijken. Vind eigenlijk dat er op elke optie wel iets aan te merken is: niet omweiden, te weinig buiten, etc. De rijafstand voor jullie mag geen criterium zijn. Persoonlijk zou ik geen veulen in opfok willen dat er regelmatig door de eigenaren wordt uitgehaald of mijn veulen daar zetten waar dit gebeurt. Veel te veel onrust. Bovendien: een goede opfok zorgt zelf dat de veulens dagelijks in de hand komen, zonder dat er onrust ontstaat. Onze eigen veulens staan in opfok niet eens zo ver bij jou vandaan (waar ze wel dagelijks in de hand komen en alle verdere dingen die ik zo belangrijk vind maar in jou opties -gedeeltelijk- mis). Voor meer info mag je mij pb'en. Bedenk wel dat je een opfok voor 2 à 2,5 jaar kies. Tussentijds verhuizen wordt op veel opfokadressen lastig ivm het vormen van de groep.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 13:01

We hebben meerdere opfokken in de buurt al gebeld maar zaten vol al.
Zwetsloot, de vrijhoeve enz.
en anicare neemt geen haflingers aan.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:05

kan je wellicht niet wat noordelijker gaan zoeken? Er moeten toch nog meer opfokken zijn met een plekje?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:06

Ik zou proberen een stuk land te pachten.
Hier in het Noorden (Assen) worden stukken weiland aangeboden voor 280,- euro per jaar door de gemeente.

Koop er een of twee leuke veulen(s) bij, en je kan zelf indelen wanneer je wat met de veulens gaat doen en je hebt mooi je eigen opfok.

Succes met het maken van een keuze!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 13:08

Als mensen nog iets weten niet langer an 1 uur a 1.5 uur rijden roep maar.
Vanaf postcode 3137SJ

Land pachten gaat hier niet.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:21

Ik had het je al gepb'd maar nogmaals: www.hofstede-de-eendracht
Is voor jullie maximaal 45 minuten. Kijk eens op de site wat je er van vindt.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:24

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 14:27

Die 2e ga ik thuis even mailen. Ben pas rond 6 uur thuis maar ga de praktijklessen in nu.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:34

Die 2e klinkt idd. veelbelovend zeg +:)+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:38

Die ik heb gepbt komt wiets ook meschien te staan mocht het allemaal doorgaan. ;)

Ik zou bij stal 2 even gaan kijken ja :j

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 14:51

Die jij stuurden daan lijkt me echt niks.
Heb via me mobiel die 2e even gemailt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:04

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:02

Anicare neemt geen haflingers aan de vrijhoeve leek mij wat maar zat al vol.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:07

Vriendin van mij staat met haar ijslander op stal 2 en heeft het helemaal naar der zin. Paarden staan altijd buiten, maar er is wel een stal mocht het nodig is :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:17

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:45

Ooh das niet echt veel dan... Pff lastig joh!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:47

Ben benieuwt wat jullie gaan kiezen :j

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:44

Ohjee ben er nog niet eens helemaal uit en kreeg net een mail van optie 2 (www.paardenopfokgo.nl) dat er morgen een merrieveulen komt dus of kyra morgen ook kan komen......
Zoiezo gaat morge hem niet worden, ik heb avonddienst me zus dagdienst en willen er beide bij zijn en moeten we nog vervoer(trailer +auto en iemand die rijd regelen). Maar hoop dat ik vandaag nog een mail trug krijg van de 2e optie die jastiehorse hier noemden.... Dan hoop ik vanavond de keuze te maken.