Doe het zelf stallen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: Doe het zelf stallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:03

Natuurlijk komen ze een aantal uren per dag de stal uit en krijgen de nodige beweging, maar het is hier in de omgeving gewoon niet mogelijk de paarden ook in de winter in de wei te hebben. Wij voeren zelf 2x (hooi, biks/muesli), 's avonds kan er ook hooi gevoerd worden in overleg met de andere stalgenootjes en 's ochtends wordt er ook gevoerd. Ze komen niks te kort lijkt mij hoor ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:42

Ik heb ook niets met 24/7 binnen staan hoor. Maar ik vraag me dan af hoe je EEN AANTAL UREN PER DAG dan ziet? Neem aan dat je werkt of naar school gaat? Mijn inziens komen ze er dan vaak hooguit 2 uur per dag uit (rijden, poetsen etc)..

Ik woon gelukkig in het oosten en de meeste pensionstallen laat ze s winters gewoon buiten, ook met sneeuw en vorst. Ik heb ze aan huis en ook s winters lopen ze nog een uur of 5/6 buiten met sneeuw.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:05

Mijn paard en pony heb ik aan huis staan. Hier doe ik alles zelf voor, wanneer nodig kan mijn vriend bijspringen. Als ik mijn paarden ergens anders had staan, dan zou ik voor een stal kiezen waarbij je zelf moet mesten en per toerbeurt paarden moet binnen halen o.i.d. Het zou te bewerkelijk worden als je 3/4 x per dag heen zou moeten. Thuis vind ik dat geen probleem, dan loop ik zo naar mijn paarden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:05

Sorry dubbelpost.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:09

Tja doe het zelf doe het samen stal hebben wij ook, hoop geld en toch zelf poepscheppen, maar ik vind het er eigenlijk wel een beetje bijhoren. Plus dat er ook voordelen zitten aan zelf uitmesten, je kunt zien hoe hij mest, of ie alles netjes opgegeten heeft, extreem veel plast etc etc. Alleen rijden is niet mijn ding, het overige hoort er ook bij.
Bij ons word in diensten buiten gezet. Gaat over 't algemeen gelijk op.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:14

Ik sta op half pension. Het enige wat zij doen is smorgens voeren en de paarden dagelijks buiten zetten, behalve op zondag.
persoonlijk zou ik niet anders meer willen (ja thuis maar dan moeten we eerst even de loterij winnen). Helemaal doe het zelf zou ik denk ik niet voor kiezen, zo heb ik ook gestaan, maar dat is inderdaad niet echt handig als je 5 dagen in de week werkt. als ik niet veel zou werken zou ik dat ook niet erg vinden.
Heb ook volpension gestaan, maar dat vond ik echt helemaal niks vergeleken bij dit. Stallen werden daar niet dagelijks gemest, alleen opgestooid, de paarden kregen allemaal hetzelfde voer, en dat is allemaal logisch, maar ik vind het fijn dat ik dat nu zelf kan regelen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:17

Ik sta werkelijk verbaast, hoort al het werk wat erbij komt ook niet gewoon bij de hobby dan? Ik heb de paardjes aan huis, 7 stuks en een logé en doe dus alles zelf, dagelijks stallen mesten, land schoon maken, waterbakken vullen, voeren, paardjes verzetten, hooien, land bij houden wat onkruid betreft etc etc. Daarbij heb ik een eigen bedrijf en nog een lading andere dieren die verzorgd moeten worden. Vind een aantal wel een beetje verwend over komen hoor. ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:21

welkom in het leven van een eigen paard.

Zelf zou ik niet op een All in stal kunnen staan. Doe al 10 jaar alles zelf en dat bevalt me prima weet precies wat ze krijgen en hoeveel. Hoe ze er elke dag bij staan ect. Weekendje weg gaat hier best wel is alleen heel veel regelen en plannen met mensen die kunnen oppassen en voer kunnen geven. Mesten hoeven ze dan van mij even niet (ga nooit langer dan een weekje weg als mijn pa/ma niet kunnen oppassen)

Met modder ga je wei/stal anders indelen. Watertonnen naast de stoep waar je op kan lopen en niet eerst door de modder moet. met modder in de paddox zou iok toch gaan kijken voor misschien drainage erin. Hier hebben ze een winterweide maar geen haar in mijn hoofd die maar denk ik ga er met mijn kruiwagen doorheen om poepjes te scheppen (die slepen we in het voorjaar wel weg)

Maar denk dat je met goed stalmanagment een heel eind kan komen om het voor jezelf makkelijker te maken en dat je toch veel tijd kan doorbrenegn met je paard maar het verg wel wat aanpassingen van ieder zijn kant.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:28

Bassenqua schreef:
Ik sta werkelijk verbaast, hoort al het werk wat erbij komt ook niet gewoon bij de hobby dan? Ik heb de paardjes aan huis, 7 stuks en een logé en doe dus alles zelf, dagelijks stallen mesten, land schoon maken, waterbakken vullen, voeren, paardjes verzetten, hooien, land bij houden wat onkruid betreft etc etc. Daarbij heb ik een eigen bedrijf en nog een lading andere dieren die verzorgd moeten worden. Vind een aantal wel een beetje verwend over komen hoor. ;)

En dat is maar net wat ik ook wou zeggen. T hoort er gewoon bij....

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:02

Ja precies, je kan ook niks zelf doen maar ik vind het belangrijk dingen zelf te doen. Mijn paard krijgt bijv muesli zonder haver en suiker. Meestal krijgen ze op een vol pension alleen een 'standaard' biks terwijl elk paard een ander soort nodig hebben.
In de winter worden bij ons onderling groepjes gemaakt (we staan met 15 man dus is makkelijk te reagelen) De ene komt 's ochtends en de ander zet ze 's middags binnen. Of als je vraagt of hij 's avonds nog een uur of 2 mee naar buiten mag als je zelf in de middag bent geweest wordt dat altijd geregelt. Echter is dit iets wat wij onderling regelen en wat niet door de staleigenaar voor ons gedaan wordt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:28

Bassenqua schreef:
Ik sta werkelijk verbaast, hoort al het werk wat erbij komt ook niet gewoon bij de hobby dan? ......Vind een aantal wel een beetje verwend over komen hoor. ;)

Is dit ook voor mij bedoeld? Want dat is niet terecht. Ik ben niet verwend, absoluut niet. Ik vind het werk wat er bij hoort helemaal niet erg. Sterker nog, ik ben iedere avond op stal bezig. Ik sta zondagmorgen vroeg alle stallen van de therapiestal uit te mesten, terwijl de rest nog in bed ligt uit te kateren en de andere 9 paarden "niet eens" van mij zijn ;) Gewoon, omdat ik ook op die manier graag met en voor de dieren bezig ben, en omdat het erbij hoort (ik heb graag alle paarden elke dag schoon en tevreden staan). Ik zorg er voor dat we tóch weer ergens hooi vandaan kunnen halen als het tegenzit zoals afgelopen winter, nergens meer wat te krijgen in de wijde omgeving. Ik rijd niet elke dag, maar ben wel elke dag met mijn paard bezig. (iemand had het over "alleen rijden is niet mijn ding") Doe veel grondwerk, lol met mijn knol en verzorg haar elke dag om de friezenmanen en staart uit de klit te houden :D

Alleen de combinatie "werk" en "doe-het-allemaal-in-je-eentje" stal ging gewoon niet meer, na 5 jaar ploeteren op een stal waar ik niks aan mocht passen/verbeteren om het iets makkelijker te maken voor mens en dier (n.a.v. reactie van momo_lover) vooral in barre jaargetijden. Het brak me op, en 5 dagen in de week alleen maar werken en geen tijd hebben om met je paarden bezig te zijn is gewoon niet leuk meer. Ik heb geen paarden staan om er van een afstandje naar te kijken. En zelfs dat ging niet in de winter, pikkedonker! :D

Hier heb ik wel het geluk dat de stal van een vriendin is, dat het stalmanagement samen besproken wordt, dat zij niets doet/veranderd zonder mijn toestemming. Als ze iets wil veranderen, wordt dat besproken, ze wil altijd weten wat ik er van vind en of ik misschien wel andere/betere ideeen heb. Als er iets niet in orde is, hangt ze gewlijk aan de telefoon, de stalhulp die doordeweeks uitmest houdt de boel wat de stallen betreft in de gaten. Zo kreeg ik een telefoontje dat mijn paard (die normaal doet alsof ze al 3 weken geen eten gehad heeft) een beetje hooi had laten liggen. Ik ben dan ook de enige die er een paard heeft staan, behalve dan die vriendin haar therapiepaarden. Het is geen pensionstal. Ik ben er heel tevreden, mijn paard is tevreden en krijgt alles wat ze nodig heeft, er wordt op gelet als ik er niet ben en ik kan nog steeds naar harte lust stalwerk doen.
Alleen niet meer 'smorgens vééls te vroeg opstaan om in het pikkedonker en ijzige kou de wei voor te bereiden op 4 paarden (hooi door de bagger sjouwen/rijden en op de wei verdelen), met een zaklampje 1,5 ha rondgaan om te checken of stroomband in orde is (ja, dat deed ik 3 keer per week), stallen uitmesten en dan naar mijn werk, om 's avonds om 22:30 weer op stal aan te komen, hooi in de boxen te verdelen, paarden binnen trekken, voeren, vegen, buiten in het pikkedonker het stuk gras/modder tussen wei en stal aanharken (ja, de eigenaresse stond erop) en dan na het paarden aaien weer naar huis te gaan want ik kon er verder niets doen met de beestjes.
Het is een hobby, er hoort nou eenmaal werk bij, maar als je ze niet aan huis hebt staan en je hebt een baan zoals ik, dan kun je het ook overdrijven. De paarden krijgen dezelfde goede zorg nu, en ik heb de stress niet meer en meer plezier van mijn dieren. Prima geregeld, toch?

Beetje lange reactie, maar als de reacties van "verwend" of "het is toch hobby, hoort erbij" op mij sloegen, dan wil ik graag even uitleggen dat ik NIET verwend ben en graag op stal bezig ben! ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:24

Ik zou het niet kunnen hoor, vol pension. Kom je aan, pak je een paard uit stal (eventueel met deken, heb je al helemaal geen poetswerk), ga je rijden, en dan weer naar huis. ZOu ik niets aan vinden, vind alles er om heen juist het leukste, rijden komt voor mij ergens daarachter :P Soms is het niet leuk, als ik moe ben, maar meestal vind ik het gewoon heerlijk lekker op stal bezig zijn.

In de winter moet ik vaak 2x naar stal om ze voldoende lang buiten te zetten en daarna weer binnen te halen (en dan nog beweging te geven). Verder voer ik overigens maar 1x per dag hooi, dusdanig veel dat ze nog heeft als ik de volgende dag weer op stal kom. (handig zo'n stal met brede spijlen tot de grond zodat je VOOR stla kunt voeren, en langlevne het graszaadhooi waar ze toch onbeperkt van kunnen krijgen zonder problemen)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:29

ik geloof niet dat dit voor jou bedoeld was hoor ;) meer voor diegenen die alleen volpension willen staan en er verder niets om heen willen doen...

Ik heb ook eens volpension gestaan waar gemest werd en ik dacht goed geregeld te hebben dat mijn pony elke dag buiten kwam in de paddock als er geen weidegang was, maar dat bleek niet zo te zijn en stond hij vaak nat en je mocht zelf niet opstrooien, dus daar voelde ik me niet goed bij en ben toen in het voorjaar gelijk weer vertrokken naar een stal waar je zelf moest uitmesten en evt. binnen zetten als je hem 's zomers niet dag en nacht buiten wilde hebben. Helaas kreeg mijn pony daar erg mok in het land en was dat vrij modderig en op stal aarde hij niet en was hij heel gestressed tot hij helemaal niet meer op stal wilde, en toen weer naar onze 1e pensionstal terug waar je kon kiezen tussen vol pension of zelf uitmesten en tenslotte daar ook dag en nacht op de wei gezet.

Laatste verhuizing was naar huis...

Als je een hele drukke baan hebt, of erg druk met werk en gezin, dan is het lastig om alles zelf te doen, of zelfs om elke dag 1x te komen. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je kiest voor "vol"pension.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:38

Bassenqua schreef:

Als jij naast al dit werk op een dag nog tijd hebt om uitgebreid met je paard bezig te zijn (en dan heb ik het over ééntje) aan verzorging en beweging, dan heb je minder te doen als ik met mijn baan ;)
Is wel de reden dat mijn huis nooit schoon en opgeruimd is 8-)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:52

GamblersCup schreef:
Bassenqua schreef:

Als jij naast al dit werk op een dag nog tijd hebt om uitgebreid met je paard bezig te zijn (en dan heb ik het over ééntje) aan verzorging en beweging, dan heb je minder te doen als ik met mijn baan ;)
Is wel de reden dat mijn huis nooit schoon en opgeruimd is 8-)

Nee helaas kan ik dit niet dagelijks doen op de manier zoals ik dit graag zou willen maar ik kom een eind ;) Ik heb mijn bedrijf aan huis en kan dus elk minuutje invullen zoals het mij goed past, mijn dagen zijn dus ook goed gevuld van s' morgens 8:00 tot s'avonds een uur of 21:00, dat is dan weer de andere kant van het verhaal. Ehm mijn huis....vul het zelf maar in := Buiten het feit dat het mijn hobby niet is heb ik daar dus écht geen tijd voor maar dat is simpel op te lossen. Waar het mij om gaat is dat ik uit een aantal reacties hier proef dat ze het liefst paard opgezadeld en wel klaar hebben staan als het hun blieft, dat ze er op kunnen stappen en wanneer het rijden klaar is weer terug kunnen zetten en that's it! De rest is voor de werklui ;)

En GamblersCup als ik dat zo lees is dat inderdaad niet voor jou bedoeld dus snap ook niet zo goed dat je je aangesproken voelt. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:03

Ik vraag het even na, omdat er niet specifiek bij staat "Niet voor GC". En omdat ik wel een doehetzelf stal opgegeven heb. Ik kon niet weten dat het niet voor mij bedoeld was, dus ik wilde even checken. Voordat men het verkeerde idee van mij heeft ;)

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:38

ik huur met 3 andere 10 kale stallen, ik vind het heerlijk mn eigen paardenstallen mesten, zelf de paarden voeren, de pensionhouder zet ze wel buiten en binnen
verder heb ik alle luxe 20/60 binnenbak binnen longeerbak, paarden gaan van 7 tot 18 uur de wei op
wasplaatsen solarium, ja ik heb het goed voor elkaar het is hard werken maar ik vind het heerlijk :-) en je bepaald zelf wat je paarden eten en hoevaak :-)

en ik rij ook nog 2 a 3 paarden per dag :-) *tijdelijk ff niet omdat ik lichte hersenschudding heb*

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:33

Ik zou graag all in willen staan! Lijkt me heerlijk! Ik heb er best moeite mee... een fulltime baan en alles zelf moeten doen. Sochtends voor mijn werk ga ik voeren en mesten, dan zet ik haar op het land en savonds na het werk haal ik haar weer binnen en rij/longeer ik. En ik ben best kapot.

Heb ook geen idee hoe ik dat in de winter moet gaan doen als het land dicht is.. dan mogen ze in de paddock maar daarin mag niet gevoerd worden..

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:35

Silence schreef:
Ik sta op een stal waar alles gedaan wordt. Dit puur en alleen omdat ik het niet red i.v.m. mijn werk om elke dag alles zelf te doen. Echter probeer ik op vrije dagen zoveel mogelijk zelf te doen omdat het toch mijn paarden zijn waar ik zelf voor gekozen heb om de verantwoording over te nemen.
Maar op dagen dat ik het niet red weet ik dus dat alles prima verzorgd wordt en kan ik weinig tijd die ik heb lekker aan de paardjes besteden.

Hier ook, om de zelfde reden maar dan voor school. :j

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:53

Uit heel veel reacties van mensen lees ik "ik wil wel een paard maar geen drukte, alleen de lusten niet de lasten" vind dit best wel een beetje gek eigenlijk.

Toen ik vroeger thuis woonde stond mijn pony eerst bij iemand die hem ook helemaal verzorgde, vreselijk vond ik dit, mijn pony hinnekte als de eigenaar van de stal eraan kwam :(

Een tijdje later kwam hij bij een boer te staan die nog een pony van iemand opstal had.
Geweldig vond ik dit, was helemaal vrij om uit te mesten en te doen en laten wat ik wilde, zelf eten geven en in en uit de wei halen deed de boer.

Toen ik ging samenwonen heb ik hemel en aarde bewogen om thuis een paard te kunnen houden, want dat was toch mijn grote droom.
Zelf helemaal voor mijn paard zorgen, vroeg uit bed, voeren, uitmesten en evt. naar de wei brengen en daarna natuurlijk onder de douche omdat ik niet naar paarden stinkend op mijn werk wilde komen.
Uit mijn werk oude kleren of rijbroek aan en mijn paard verzorgen of rijden, wat een luxe om dat allemaal zelf te kunnen doen :)

Dagje weg? Buren gaven paardje wat te eten. Weekendje weg? Paardje ging uit logeren.

Ziek? Een antigriepine, verstand op nul en paardje verzorgen.

Ik dacht altijd dat je paard aan huis de droom van iedere paardeneigenaar was maar als ik dit allemaal zo lees blijkt dat niet zo te zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:47

Ulfeino schreef:
Uit heel veel reacties van mensen lees ik "ik wil wel een paard maar geen drukte, alleen de lusten niet de lasten" vind dit best wel een beetje gek eigenlijk.

Waarom vind je dat gek? Alsof iedereen die een paard aanschaft maar op een doe-het-zelf stal moet gaan staan en de handen uit de mouwen moet steken om een paard waardig te zijn ofzo? Het zal het paard aan z'n reet roesten wie hem voert of buiten zet. Als er goed voor het dier gezorgd wordt, is toch alles ok? Daarvoor zijn er pensionstallen, zodat je een paard kunt hebben voor je hobby, om daar leuke dingen mee te doen. Daar betaal je voor, en flink ook tegenwoordig. Maar dat zijn de lasten als je je dier laat verzorgen. Is toch prima? Niks geks aan hoor.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:08

Leuk allemaal om te lezen
Ik heb alle types gehad
Nu staan er twee op alles zelf en twee op vol pension.
Alles zelf heb ik nu jaren gedaan en daar kom ik wat van terug.
Vind het heerlijk om inderdaad rond te rotzooien bij de wei, hek maken, stroom, waterbak, hooi slepen.
Maar wordt er nu toch te oud voor om met 500 kilo balen te gaan gooien.
gelukkig is er een stal in de buurt die nu de balen (met heel mooi hooi) komt brengen dus dat scheelt veel zweet en pijn maar zelfs zijn ze goed koper _/-\o_
En ja modder en kruiwagens zijn niet voor elkaar geschapen.
Heb van de manege hier uit de buurt een soort drainage tegels gekregen waar ik nu het stuk waar ze veel lopen mee heb belegd en dat werkt goed.
Ze zakken niet meer zo ver weg en met de krui is het nu ook te doen.
Je moet wat dingen regelen voor een alles zelf wei om het te laten slagen.
Maar ben het eens daar gaat veel tijd in zitten.
Gelukkig zijn mijn dochters nu zo ver dat ze ook zelf naar de wei kunne en iets mest kunnen rijden dat scheelt op de dagen dat ik van 7 tot 7 werk en in het weekend
De twee andere daar kan ik aan het hek hangen en gewoon kijken hoe de boer een baal in de ruif zet, het hek bij houdt en de wei sleept.
wel zijn we vorig jaar begonnen met poep bij de ruif weg scheppen omdat dat toch wel een zooitje was.

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:12

wij hebben gewoon zelf stallen. 7 staan er thuis in stallen en daarvan moeten er zes gereden worden. en er staan er nog 9 10 km verderop. en we moeten alles zelf doen. wel met de auto dus. mijn tante is hier echt gewoon de hele dag meebezig. zelf zou ik wel graag eeb paard willeb in een foe het zelf stal. weet je precies wat er met je paard gebeurd :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:14

Ik dacht altijd dat je je paard alleen maar in een pensionstal onderbracht als je zelf thuis geen mogelijkheid had om je paard te houden, maar dat blijk ik dus helemaal mis te hebben :)
Ook ging ik er vanuit dat alle paarden eigenaren het liefste hun paard zoveel mogelijk zelf verzorgden, ook dat heb ik helemaal mis :)

Het is gewoon een constatering en geen aanval op mensen die hun paard ergens in pension hebben staan, daarnaast is een iedere geheel vrij te kiezen voor het soort pensionstalling voor zijn of haar paard en wat het beste past bij je leefwijze.
En het is idd helemaal waar dat het paard het geen bal kan schelen wie hem eten geeft, belangrijkste is dat het genoeg te eten krijgt :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:14

Dat weet ik nu ook hoor ;)