Hoeven uitkrabben is zo zwaaaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:53

Als ik de ene hoef klaar heb, tilt ze de volgende alvast op. :D
De hoefsmid vind het ook het perfecte paard om te bekappen, ze gaat ook niet hangen/leunen etc.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:56

Je vindt hoeven uitkrabben al zwaar??????

Ik bekap mijn paard zelf. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:00

Mijn paard tilt ook vast braaf het volgende been op alleen heb ik onlangs de volgorde veranderd dus nu staat hij steeds zo van: euhh... waar ben je... en staat dan lukraak wat hoeven op te tillen :P Ik heb ook geïntroduceerd dat ik z'n achterhoeven naar achteren trek, hangt die staart niet zo in de weg. Daar is hij al aan gewend.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:28

Gelukkig is die van mij opgevoed.... ik hoef maar 1x voetje te zeggen bij een voorbeentje en hoef haar nieteens vast te pakken, ze
tilt ze zelf al op.. en als ik het rondje afmaak tilt ze ze allemaal 1 voor 1 op zonder dat ik iets hoef te zeggen.. HEEEERLIJK. Tenzij ze
een keertje wat afgeleid is.. dan moet ik nog weleens voetje zeggen, maar komt weinig voor. Ze hangt nooit met haar voeten in mn
handen. Rondje links of rechtsom maakt ook niet uit.

:P

xBontfire

Re: Hoeven uitkrabben is zo zwaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:18

Toch wel knap als ze het zo weten hoor :)
Nee is verschillend, sommige willen zelfs wegtrekken :l

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:17

Dani_ schreef:
Je vindt hoeven uitkrabben al zwaar??????

Ik bekap mijn paard zelf. :')

Ik vind het zwaar omdat ik met al mijn gewicht voor mijn gevoel zijn hoeven omhoog moet krijgen.
Zodra hij ze geeft is het prima, behalve dat ie soms gaat hangen.

Ik kan me voorstellen dat het fijn is als een paard goed is opgevoed en ik hoop dat ik hem
ook zo ver ga krijgen. :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:27

hoeven uitkrabben is bij mijn paard een dráma. De hele tijd hangen, achterover leunen waardoor ze bijna valt en schoppen.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 18:30

Haha nog een probleempaard dus. Vandaag kon ik weer een hoef aan de moeilijke kant doen. Het is niet ideaal, maar beter 1 a 2 keer in de week dan nooit. Probeer elke dag te oefenen.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:31

hmm ik zeg kom 'klikklik' hoef en ik krijg der hoef doet ze bij ieder been hoef er niet voor te bukken dus voor mij gelukkig helemaal niet zwaar :)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:41

Mijn eigen beestjes werken eigenlijk altijd braaf mee. De jonkies moet ik soms even vastzetten, ander worden ze wat ongeduldig, bij de ouderen is dat niet nodig, die laat ik gewoon los in de wei staan. Die tillen ook al netjes de volgende hoef op als je met de vorige klaar bent. Als het paard wel meewerkt en je toch last van je rug krijgt kan het nuttig zijn een keer je te verdiepen in de juiste manier van bukken en tillen. Daar zijn volgens mij allerlei methodes voor.

Heb laatst een paard meegemaakt dat overdreef het wel een beetje met meewerken. Had een hoefkrabber uit de emmer gepakt en zei nog wat tegen iemand die naast mij stond over hoe je nou precies een hoef moest uitkrabben. Ik stond dus nog op zeker een meter afstand en had nog geen commando of niets gegeven, maar het paard tilde al netjes z'n hoef op.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:12

Pff ik ben happy! Het is me nu al 2 dagen achter elkaar gelukt om alle 4 de hoeven te doen.
Hij begon weer te hangen, ik zag het hem gewoon doen toen ik net zijn hoef beet had. Maar met een corrigerend
uh.. reageerde hij toch heel goed.
Het omhoog krijgen is nog wat lastig, vooral de voorhoeven. Achter gaat vrij goed. En wat ben ik blij dat ik het gedaan heb, want vond vandaag een kastanje er in! Die zat muurvast.
Het lukt nog niet zo vlotjes, dus poets af en toe wat tussendoor, en dan probeer ik het weer eventjes. Maar goed ik ben blij.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:08

op zich is die van mij vrij makkelijk. soms moet ik bij de eerste wel even flink gaan hangen voordat meneer eens meewerkt, maar da's niet uit gemeenheid, maar gewoon zijn eigen luiheid.
maar de hoef an sich is vrij zwaar om vast te houden de hele tijd haha (fries met ijzers) en het is niet zo dat die van mij ze mooi zelf omhoog houdt,
eerder tegenovergestelde haha.. achter doet ie ze wel meteen omhoog maar ook daar laat ie ze wel meteen weer mooi hangen in m'n handen..
doe het overigens ook altijd in dezelfde volgorde, merk dat hij dan op een gegeven moment al sneller meewerkt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:17

mijn paardje was nog helemaal groen 3 maanden geleden toen ik dr kocht, en nu geeft ze heeul braaf voetjes! maar ze kan nog wel eens dr voetje stampen maar ben trots..! :D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:18

Suus is daar heeeel makkelijk mee! :D
Ik zeg voet en raak dr been aan, en ze doet ze al omhoog! :))

arienoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:19

mijn shetlander beet een keer in mijn kont toen ik wou hoeven uitkrabben.. :')

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:25

Als je een duidelijke routine hebt voor hoevenkrabben kan het niet zo moeilijk zijn toch?
Ik krab mijn paard zijn hoeven zelden uit nu hij blootvoets is, maar als ik vanaf zijn schouder naar beneden wrijf, 'voet' zeg en me buk tilt hij ze gewoon op (het zal wel één van de drie dingen zijn die hij herkent :P). En zo ga ik dan rond. Soms begin ik links, soms rechts en dan gaat het vanzelf.