Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:48

de verzorgshet van een vriendin van mij, kan in principe ook dag en nacht buitenstaan met schuilstal,
in de boerderij hebben ze ook nog een stal voor haar.
Nou die shet wil echt s'nachts niet buiten staan, ookal heeft ze een schuilstal,
gaat hiniken en word helemaal gek! die wil s'nachts gewoon binnenstaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:28

bij ons op stal krijgen ze voor ze wei op gaan eerst hooi en beetje voer,de mijne eet rustig alles op en 1 van haar ook maar de fries eet zijn hooi amper en die gaat dan ook al snel als eerste de wei op
later neemt ze de andere 2 mee en deze lopen rustig naast haar naar de wei en lopen rustig de wei in
toen de wei in April net open was stormden ze de wei in ,nu niet meer
en als ik hem overdag eruit haal is dat ook geen probleem hij loopt rustig mee en bij terug zetten ook geen haast.

maar wij hebben relaxte paarden :D die graag op de wei staan en graag binnen staan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:33

aisie schreef:
Mijn paarden gaan savonds altijd heeel graag op stal, terwijl er dan geen eten wacht. Dat krijgen ze pas uren later terwijl ze gras wel veel lekkerder vinden dan hooi en hun wei vol met lekker sappig gras staat.
Maar goed, het kan natuurlijk uit gewoonte zijn :Y)

Maar de shetlanders van mij buurman, die overigens er verder totaal niet naar omkijkt ze hooguit een paar boterhammen toegooid op een dag, die weten niet hoe snel ze in hun schuilstal moeten staan als het gaat regenen. Ze rennen er letterlijk in terwijl dat nooit wordt schoongemaakt en er ook zeker geen eten in te vinden is. En ze zijn er elke nacht ook in te vinden en nee, er wordt geen eten in gegooid helemaal niks......Ze gaan er echt helemaal vrijwillig in.

Dus persoonlijk denk ik zelf dat er sommige paarden/pony's zijn die de stal best aangenaam vinden :)

Hier ben ik het ook mee eens
veel paarden vinden het gewoon ook fijn om savonds weer lekker naar binnen te gaan :j

mysecrets

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:40

Het is maar net wat je je paard aan went...

In de winter wilt mijn paard 'snachts best graag naar binnen (kan per dag verschillen hoor...)
In de zomer staat ze 24/7 buiten, komt ze ook aangelopen maar is gelukkiger op het land... :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:09

mirgino schreef:
bij ons op stal krijgen ze voor ze wei op gaan eerst hooi en beetje voer,de mijne eet rustig alles op en 1 van haar ook maar de fries eet zijn hooi amper en die gaat dan ook al snel als eerste de wei op
later neemt ze de andere 2 mee en deze lopen rustig naast haar naar de wei en lopen rustig de wei in
toen de wei in April net open was stormden ze de wei in ,nu niet meer
en als ik hem overdag eruit haal is dat ook geen probleem hij loopt rustig mee en bij terug zetten ook geen haast.

maar wij hebben relaxte paarden :D die graag op de wei staan en graag binnen staan.

Grappig he!
Ik had in de winter als de paarden voor de nacht op stal gingen, dat ze 's avonds rustig hun voer op aten, maar 's ochtends hoefde ik ze niet echt te voeren op stal, dan wilden ze naar buiten. Als ik te laat was werd er lawaai gemaakt (handige wekker als je je verslaapt)
En dan eten ze ook niet, maar zijn erg onrustig zodra ze me gezien hebben.
Ik voerde dan ook altijd buiten overdag.

Nu is de nieuwe stal klaar en kunnen ze zelf kiezen.
Tijdelijk voer ik ze nu in hun inloopstal (voerbakken buiten waren nog niet klaar en nu staan daar 2 nieuwe paarden apart)
En nu staan ze 's ochtends vaak in de stal als ik kom, en blijven ze er ook rustig staan te eten. ook overdag zijn ze er veel te vinden.
Ze kunnen zelf kiezen en denk dat ze mede daarom ook graag naar binnen gaan als ze er zin in hebben. Ze kunnen er immers ook altijd weer uit wanneer ze willen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:45

Citaat:
Ook dingen als 'mijn paard staat buiten alleen maar wat chagerijnig te staan', tja, wat doen ze binnen dan? Vrolijk rondrennen in hun stalletje?

Nee, slapen lang languit in diepe snurkslaap. In het begin dachten we dat hij niet goed was zoveel sliep hij. Ook als je bij hem komt staat hij niet zomaar op. :z

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:51

ik heb 1x meegemaakt dat de paarden de omheining gesloopt hadden en toen ik aankwam stonden ze gezellig met z'n allen (3) in de stal terwijl het prima weer was en er binnen niets te vreten viel :D

(vanuit de weide loopt een smal pad omheind naar binnen en komt uit in 1 van de stallenn en ze stonden dus met z'n 3-en in die ene stal)

stomme beesten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:31

Natuurlijk zijn er genoeg paarden die 's middags / 's avonds graag naar binnen gaan , maar als ze er even later weer uit willen zit de deur dicht en moeten ze hun opsluiting uitzitten tot er weer iemand zin / tijd heeft om de deur open te maken....

Wil je een fijne plek voor je paard dan geef je hem wei EN stal EN als de wei niet altijd goed is , ook een droog plekje buiten voor bij slecht weer....en laat je het dier lekker zelf kiezen wanneer hij naar binnen wil EN naar buiten :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:47

wij hebben een heel mooie inloopstal (met een paddock van 40 x20)die savonds in de winter gedeeltelijk opgestrooid wordt , 4 van de 7 paardjes gaan dan op stal, de mijne vorig jaar ook. Dit jaar kies ik in principe voor de inloopstal, mede doordat ze met een klein groepje buiten blijft (3 stuks) een inloopstal voor 7 paarden is dus groot genoeg. Ze stond prima op stal hoor maar ik vond dat ze toch wel erg pittig werd als ik haar eruit haalde, ze staan toch 12 uur lang (nagenoeg)stil op stal , had dan dikke benen en moest eigenlijk altijd haar ei kwijt }> . Ik ga het aankijken hoe het gaat, mijn stalletje is vrij voor haar mocht het niet gaan, maar ik verwacht dat madame het goed gaat doen., kan ze inderdaad zelf kiezen wat ze doet.
Momenteel staat ze ook altijd in de schuilstal bij wind, regen en zon (miepje hoor :j )

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 00:10

pmarena schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg paarden die 's middags / 's avonds graag naar binnen gaan , maar als ze er even later weer uit willen zit de deur dicht en moeten ze hun opsluiting uitzitten tot er weer iemand zin / tijd heeft om de deur open te maken....

Wil je een fijne plek voor je paard dan geef je hem wei EN stal EN als de wei niet altijd goed is , ook een droog plekje buiten voor bij slecht weer....en laat je het dier lekker zelf kiezen wanneer hij naar binnen wil EN naar buiten :)

Moet je wel de luxe bezitten om uit al die optie`s te kiezen he?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:28

mijn ponys hebben 2 uitloopstallen waarvan 1 dichter is dan de andere. mijn 2 jongsten hebben toch de voorkeur aan de meer open uitloopstal dan de dichtere. Al vind mijn bejaarde die weer heerlijk

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:35

mijn paarden zijn blij als ze naar binnen mogen, ook als ze soms overdag gereden worden komen ze meteen naar de poort en daarna willen ze liever op stal als ik ze dan buiten zet blijven ze bij de poort op en neer rennen totdat ze weer in de stal staan. als ze te lang buiten staan als ze niet gereden worden of savonds pas naar de stal mogen worden ze al helemaal gek

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:58

Ik ken een shetlander en als het regende, waaide of koud was kreeg je die echt de stal niet uit! Voer of niet dat maakte dat beest niks uit. Die ging alleen naar buiten met mooi weer ( en dan nog met tegenzin). Beestje vind het heerlijk om in stal een beetje rond te scharrelen ( kleine minishet in formaat trekpaard stal dus die kan daar wel in scharrelen).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:22

Ik denk dat het heel erg per paard verschilt en ook aan de situatie ligt.
Een gezond recreatie-paard doe je volgens mij geen groter plezier met dag en nacht buiten met schuilgelegenheid.
En toch zullen er uitzonderingen zijn.
Ook is het in de zomer allemaal heel fijn maar in de winter is het best hard en kun je bijv. je paard niet zeikenat van het rijden de nacht in laten gaan buiten.
Sommige oude paarden zijn graag 24/7 buiten waar andere dan toch de stal kiezen.
24 uur op stal ben ik minder fan van, maar dat zal bij de meesten wel zo zijn.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:26

bij mij op stal staan de paarden in de zomer 5 uur per dag op het land, maar als je ze langer laat staan gaan ze ongeduldig voor het hek heen en weer lopen, ze willen gewoon naar binnen.. snap ik niet..
als ze in de paddock staan willen ze na 2 uur ook heel graag weer naar binnen, maar daar is geen voer dus dat snap ik al beter.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:29

Mijn paard heeft voor de avond en de nacht wel een fijne stal. Buitenstal met luik.
Dus ze staat nooit tegen een muur aan te kijken of zo. Maar ze kijkt over het erf en over de weg, dus altijd wat te zien.
Ik denk dat een goede stal ook veel uitmaakt of het voor een paard een fijn plekje is, waar hij graag staat.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:37

tinkerfunss schreef:
bij mij op stal staan de paarden in de zomer 5 uur per dag op het land, maar als je ze langer laat staan gaan ze ongeduldig voor het hek heen en weer lopen, ze willen gewoon naar binnen.. snap ik niet..
als ze in de paddock staan willen ze na 2 uur ook heel graag weer naar binnen, maar daar is geen voer dus dat snap ik al beter.

paarden zijn gewoonte dieren, als ze altijd (maar) 5 uur buiten staan en dan gewend zijn om opgehaald te worden, dan worden ze inderdaad onrustig als er niemand komt. Hou het maar eens 2 weken vol dan zijn ze er zo aan gewend

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:38

Mijn vier shetjes staan het hel jaar door op de wei met schuilstal, die kunnen zelf kiezen.
Mijn twee paarden gaan overdag op de wei. 's Avonds kunnen ze kiezen stal of paddock. 's Nachts op stal. Bij slecht weer willen ze liever op de paddock zodat ze zelf ook de stal in kunnen.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:48

Komt me heel bekend voor, mijn haffies vinden het ook heerlijk als ze in de stal kunnen 's avonds. Ze gaan dan op rust staan en een tukkie doen. Ik denk dat de stal veiligheid verschaft, rust en ze worden niet opgejaagd door de hoofdbitch. Geen last van voernijd, er kan toch niemand bij je hooi komen etc. Want in een stal gebeurt er niets over het algemeen, de ruimte die je moet bewaken is maar klein, er staan geen struiken of bomen in waarachter roofdieren kunnen zitten, het waait er niet waardoor omgevingselementen zoals bomen constant van vorm veranderen of objecten verplaatst worden, want dan moet je alerter zijn. Kortom een veel rustiger bestaan dan de wei. Ik zou er ook voor kiezen, ook gezien het weer.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:54

Hier ook paardjes die het heerlijk vinden op stal te kunnen 's avonds. Ze staan vanaf 17.00 uur te wachten bij het hek. ben ik een enkele keer weg en kom ik pas een een uur of 7 dan is er echt paniek met name bij mijn ruin.
Die vliegt dan door de hele paddock, en rent heen en weer bij het hek,heel obsessief.
Als ze op stal staan dan gaan ze ergens op de avond echt liggen snurken, ook de ruin die normaal de boel in de gaten houdt als leider van de kudde, ligt echt languit. Ik heb het gevoel dat ze zich daar heel prettig bij voelen.
's morgens is het omgekeerde, na het voer maken ze duidelijk dat ze het weer tijd vinden om de paddock in te gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:58

janflicka schreef:
pmarena schreef:

Moet je wel de luxe bezitten om uit al die optie`s te kiezen he?

Tja , je bepaalt zelf of je een pony / paard koopt...en waar je hem neerzet :)

Je koopt ook geen Koi-karpers als je daar geen goede vijver voor hebt....

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:06

Als ik mijn haf 's avonds uit de wei haal, staat ze soms al bij het hek te drammen of komt ze meteen naar me toe en gaan we vervolgens in passage naar de stal omdat ze er zo graag in wil :') En hier staat ook geen voer op haar te wachten.

Ik denk dat je het per paard moet bekijken, wat de voorkeur is van het paard. Ik maak mijn haflinger echt niet blij met 's nachts buiten staan in de winter bij -10 en regen.. die staat dan écht liever op stal hoor!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:14

Ik heb de mijne in de zomer 24/7 op ed wei gehad met schuil stal nou in het begin vond ze het nog wel leuk maar na een tijdje werd ze steeds sjaggarijniger ook met rijden. Als ik weg ging bleef ze tegen de draad aangeplakt met zon blik laat je mij nu weer hier staan!
Ze staat nu weer in pension en is weer helemaal in dr sas. Als ik haar buiten in de wei zet staat ze echt op de uitkijk wanneer ze weer naar binnen mag. Overdag staat ze vaak lekker te dutten in haar stal ze vind het heerlijk echt een verwende merrie houd van luxe!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:21

Candalisa : over het algemeen als zoiets gebeurt dan ligt dat aan de omstandigheden op de wei : had ze er wel vriendjes , rust in de kudde , voelde ze zich op haar gemak , was het wel een fijne schuilstal , geen te klein / donker / laag hok ?

Voor de meeste paarden is het gewoon ideaal om zelf te kunnen kiezen , als het niet werkt is het vaak vanwege niet goed uitgedachte omstandigheden / gewenning aan op stal staan.

Nu zal dat laatste sowieso wel een reden kunnen zijn bij jouw beestje gezien je haar volgens je profiel nu nèt een jaar hebt en het dier blijkbaar al op veel verschillende plekken gestaan heeft...en nu bij jou binnen dat jaar ook alweer verhuist is. Dan krijgt een paard ook niet echt de tijd om te wennen ook :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:26

Mijn tinkertje heeft altijd buiten gestaan. Waar ik nu sta staat ze ook 24/7 buiten.
alleen met poetsen zet ik haar los in haar (lege)box met een plukje hooi.

Nou, soms zijn het trailer-laad-perikelen om haar de box weer uit te krijgen!
En met regen wil ze ook niet meer terug naar buiten..
Swinters mag ze lekker snachts binnen ;)