Paarden aan huis, waar aan denken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donna_

Re: Paarden aan huis, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:50

Zeikputten _O-
Oh, ik dacht dat de binnenbak direct al gerealiseerd zou worden. Dan zou het zonde zijn om een all-weather bodem te installeren in de buitenbak terwijl je met slecht weer toch in de binnenbak rijd (tenminste, toen ik die keuze had was ik daar het meest te vinden hoor)!
Maar als dat nog zeker 5 jaar duurt, dan moet je wel een goede buitenbodem hebben ja. Helemaal als je echt serieuze sportambities hebt.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:55

Ik zou de boxen langwerpig maken ipv (bijna) vierkant. Op die manier wordt de mest minder door de hele stal gelopen. Dat is het eerste wat ik zou veranderen aan onze stallen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:57

Roxxxhorses schreef:
Er is al een grondwaterpomp. Onder de stallen zijn zeikputten (weet niet of je dat zo noemt). het is vroeger een koeienstal geweest en daar werd dus alle urine opgevangen... Ook wel weer jammer, aangezien ik misschien over wou stappen op strokorrels, maar dat gaat dus niet meer...

Gierkelder.
Vraag goed na hoe het zit met het leeghalen van de kelder en controleer de roosters die er op liggen regelmatig. Ammoniak van de paarden urine/mest vreet nog wel eens door de roosters heen.
Vaak worden gierkelders daarom volgestort met puin als ze als paardenstallen in gebruik genomen worden. Je kan de roosters laten liggen (of je de kelder nu wel of niet volstort) en er rubberkoeienmatten overheen leggen als je fijn spul als strokorrels of vlas wil gebruiken.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:03

tamary schreef:
Roxxxhorses schreef:
Er is al een grondwaterpomp. Onder de stallen zijn zeikputten (weet niet of je dat zo noemt). het is vroeger een koeienstal geweest en daar werd dus alle urine opgevangen... Ook wel weer jammer, aangezien ik misschien over wou stappen op strokorrels, maar dat gaat dus niet meer...

Gierkelder.
Vraag goed na hoe het zit met het leeghalen van de kelder en controleer de roosters die er op liggen regelmatig. Ammoniak van de paarden urine/mest vreet nog wel eens door de roosters heen.
Vaak worden gierkelders daarom volgestort met puin als ze als paardenstallen in gebruik genomen worden. Je kan de roosters laten liggen (of je de kelder nu wel of niet volstort) en er rubberkoeienmatten overheen leggen als je fijn spul als strokorrels of vlas wil gebruiken.

Gierkelder! Dat woord was ik aan het zoeken (ben n echte Limburger hé)
Naast de loods waarin de paardenstallen komen zijn aan beide kanten zo'n buizen waar je de pomp op aan kunt sluiten om de gierkelders leeg te storten. Volstorten met puin is misschien ook wel een idee... Eens even aan paps vragen :)*

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:14

Gierkelder mee opletten inderdaad, lang niet alle paarden kunnen goed tegen de ammoniaklucht die je dan krijgt!

_Romy_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:14

Lijkt me echt geweldig!

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:17

tamary schreef:
Gierkelder.

Ammoniak van paarden urine/mest vreet nog wel eens door de roosters heen ... Jippie!!!! Zo gezond om je paard op stal te zetten hè, vinden ze ook zelf nog eens heel leuk! :?

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:23

een vriendin van mij brengt de mest altijd naar de buren, omdat ze zelf geen mestbult willen..

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:53

Elskexxx schreef:
een vriendin van mij brengt de mest altijd naar de buren, omdat ze zelf geen mestbult willen..

Gewoon zelf laten composteren! Een betere bodemverbetering kun je je niet wensen!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:49

Anja1965 schreef:
Elskexxx schreef:

Gewoon zelf laten composteren! Een betere bodemverbetering kun je je niet wensen!

We hebben dus zelf een mest-silo op het terrein staan. Deze wordt verhuurd maar we mogen er wel zelf onze mest in kwijt! :D

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:52

Wat leuk dat je je paard aan huis krijgt! :D
Zeker niet om te vergeten:
Zoek iemand die je mest komt ophalen! En meestal vraagt de persoon die komt dat komt doen ook nog eens geld. :Y)

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:00

Heerlijk zeg, ik kan niet wachten tot ik me dit ook kan permiteren! Ik zie mezelf al helemaal zwijmelend uit het raam staren, uit m'n gedachten opgeschrokken door m'n paardjes die me tegemoet hinniken.. Ik heb een beetje de neiging dingen te romantiseren in mijn gedachten :D

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:40

_Babettee_ schreef:
Wat leuk dat je je paard aan huis krijgt! :D
Zeker niet om te vergeten:
Zoek iemand die je mest komt ophalen! En meestal vraagt de persoon die komt dat komt doen ook nog eens geld. :Y)

Zoals ik in de post boven die van jou al zei; We hebben dus zelf een mest-silo op het terrein staan. Deze wordt verhuurd maar we mogen er wel zelf onze mest in kwijt :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:06

maar dat moet ooit afgevoerd worden toch?? of is het een bodemloze silo (wordt een lekker zooitje)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:09

Anja1965 schreef:
tamary schreef:
Gierkelder.

Ammoniak van paarden urine/mest vreet nog wel eens door de roosters heen ... Jippie!!!! Zo gezond om je paard op stal te zetten hè, vinden ze ook zelf nog eens heel leuk! :?

Anja: Wat is dit nou voor rare opmerking?

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:44

Saffier schreef:

Vind je dit echt een rare opmerking? Ik namelijk niet ... ik verbaas me soms dat mensen wel weten hoe agressief urine & mest kan zijn en daadwerkelijk "aanvreet", maar vervolgens hun paard er dagelijks in opsluiten. Stof, amoniak ... fijn voor de luchtwegen ... mest/amoniak .... fijn voor de hoeven .... beperkte ruimte ... heel fijn voor het ontwikkelen van "stalondeugden" (ook wel genoemd: een schreeuw om betere leefomstandigheden).
Kom op, mensen, een paard hoort 365 dagen per jaar, 24/7 buiten te lopen en het dier moet zelf kunnen kiezen of hij wilt schuilen of niet! Zo moeilijk is dat toch niet om dat te begrijpen, toch?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:48

reageer later

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:55

Als je iets wilt duidelijk maken, kan je dat ook wat minder 'aanvallend' laten overkomen .. :)
Iedereen kiest zélf hoe vaak zijn/haar paard op de weide komt.
Maar ja, daar gaat het hier in dit topic niet over.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:55

Sjors493 schreef:
reageer later

Uhm, reageer dan gewoon helemaal nog niet? :+

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:04

_Babettee_ schreef:
Als je iets wilt duidelijk maken, kan je dat ook wat minder 'aanvallend' laten overkomen .. :)
Iedereen kiest zélf hoe vaak zijn/haar paard op de weide komt.
Maar ja, daar gaat het hier in dit topic niet over.

O sorry, was niet eens aanvallend bedoeld ... gewoon realistisch! Dat iedereen zelf kiest hoe vaak zijn/haar paard op de weide komt, daar heb je helemaal gelijk in. Maar is het niet handiger en veel aardiger om het paard te laten kiezen? Of denk jij serieus dat een paard graag 12 uur of meer op een stal van 3 x 4 (ruime maat genomen) staat terwijl zijn natuur "lopen/bewegen" is? Ik denk zelf van niet! Doe eens een proefje? Zet je staldeur eens open?
Dit topic gaat er wel degelijk over ... "Paarden aan huis, waar aan denken?" Nu, simpel: daar aan denken! Overige zaken zijn belangrijk voor de ruiter, maar ik denk dat een beetje paardeneigenaar toch ook wel een beetje aan het welzijn van het paard mag denken hé ... zeker als je het voorrecht hebt alles zelf te bepalen. Dus je kunt je paard een heel fijn leven geven door het hoppa 24 uur per dag buiten te laten ... en je kunt zelf een happy ruiter zijn in een mooie sportbak! Best of both worlds toch?

miekejovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:07

Kan vloerzand in een paddock?

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:12

miekejovi schreef:
Kan vloerzand in een paddock?

Bedoel je vulzand of klapzand?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:56

Anja1965 schreef:
Saffier schreef:

Vind je dit echt een rare opmerking? Ik namelijk niet ... ik verbaas me soms dat mensen wel weten hoe agressief urine & mest kan zijn en daadwerkelijk "aanvreet", maar vervolgens hun paard er dagelijks in opsluiten. Stof, amoniak ... fijn voor de luchtwegen ... mest/amoniak .... fijn voor de hoeven .... beperkte ruimte ... heel fijn voor het ontwikkelen van "stalondeugden" (ook wel genoemd: een schreeuw om betere leefomstandigheden).
Kom op, mensen, een paard hoort 365 dagen per jaar, 24/7 buiten te lopen en het dier moet zelf kunnen kiezen of hij wilt schuilen of niet! Zo moeilijk is dat toch niet om dat te begrijpen, toch?

De manier waarop je het verwoord komt aanvallend over vind ik.
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten staan en zou niet anders meer willen (als wij een huis gaan kopen kijk ik ook naar de mogenlijkheid om mijn droom daar waar te kunnen maken, een grote inloop stal, met ook nog echt binnen een paar boxen en merrie/veulenboxen. Voor de inloop stal een zand paddock en tenminste drie weides die daarop uitkomen zodat de voeder drink plaats onder dak is en altijd hetzelfde blijft, waar dus makkelijk een baal hooi neer te gooien is in de winter.

Zoals je leest is het mijn droom om een prachtige plek te creeren zodat de paarden zoveel mogenlijk buiten kunnen komen.
Maar ik respecteer ook de mening en dromen van andere. De paarden komen buiten, het is dan geen 24/7 maar ze zullen overdag buiten lopen, dat is toch al prachtig?
Zo ben ik ook begonnen, vroeger stond mijn paard op een manege, alleen 's zomers op de wei, later op een pension stal 's zomers 24/7 buiten 's winters overdag op de wei.
Daarna ben ik naar Frankrijk verhuisd, eerst ging het nog een tijdje zoals op de pensionstal in NL, vervolgens heb ik mijn paarden 24/7 buiten laten lopen.

Maar goed, ik zal niet verder offtopic praten.
Het klinkt als een geweldige locatie, zeker in Nederland !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:18

Saffier schreef:
Maar ik respecteer ook de mening en dromen van andere. De paarden komen buiten, het is dan geen 24/7 maar ze zullen overdag buiten lopen, dat is toch al prachtig?

Dat is heel fijn voor die paarden. Maar het kan nòg fijner, namelijk dag & nacht buiten en de paarden zelf laten bepalen of ze buiten of binnen zijn.
Ik vind het alleen maar goed om hier op te wijzen, want TS had hier waarschijnlijk nog helemaal niet zo bij stilgestaan.

Zoals ik eerder in dit topic aangaf, bij zo veel mensen zit het er zo ingebakken: stalletjes bouwen zodat de paarden tegen de avond naar binnen kunnen (èn opgesloten worden tot de volgende ochtend, wat al gauw neerkomt op 10 uur of langer geisoleerd, opgesloten en stilstaan).
Think outside the box, stap 'es af van dat boxjes-idee, verdiep je in het wezen paard en geef ze een leefomgeving waar ze zoveel mogelijk paard kunnen zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:04

Moest eens door een blessure mijn paardje in mijn openstal opsluiten voor 6 weken na een operatie. Dat was een luchtige stal waar in de nood een deur voor gemaakt werd maar niet potdicht was. Na 6 weken voor nacontrole kon ik voor mijn paard gelijk van die dure doosjes poeder kopen tegen het hoesten. Ook de stof die in een rijhal vrijkomt is niet prettig voor paarden. En wanneer je dan ook de beschikking hebt over een binnenbak moet je toch zoveel mogelijk naar buiten gaan i.v.m. de luchtwegen. De topicstarter gaf aan dat ze veel belang hechten aan de gezondheid van haar paard dus is het geheel niet raar om hier op te wijzen.