Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:11

Zit hier gelukkig op de Veluwe, dus zandgrond, en hoog gelegen (zelfs nog op een heuvel). Alleen in de winter vertrappen ze alles, maar ik zou ze er niet om binnen zetten. De winterweide is op een gegeven moment zowat geheel zand en doet er vanaf maart ongeveer de hele lente en zomer over om weer normaal aan te groeien en tot "rust" te komen....en dan begint de herfst alweer en gaan ze weer die winterweide op. >;) 's Zomers vliegen, als de bodem echt nat is, de kluiten om de oren en graven ze de wei behoorlijk om als ze weer eens een gekke bui hebben, maar wat doe je er aan? :+ Dan ziet het soms ook zwart, van de omgekeerde graspollen! :D En...niet te vergeten, de zwijnen en dassen kunnen hier de wei ook behoorlijk verruïneren. _-:(
Laatst bijgewerkt door Bravura op 24-08-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

claudianoa

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:13

wij hebben de paarden ook al veel binnen gehad door dat we op klei/veen zitten. we hebben wel genoeg land, maar het word veel te glad.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:29

Ja kleigrond wordt echt superglad, ik hield in het begin mijn hart vast als ze over het pad naar de wei toe moesten. In de wei zag ik ook regelmatig van die glijsporen. Maar ik merk dat de paarden zich enorm goed aanpassen aan de gladde kleigrond. Ze weten heel goed hun voeten neer te zetten, en weten ook waar ze gek kunnen en waar niet.... Eigenlijk hetzelfde als van de winter toen ze met sneeuw en ijs in de weide stonden overdag, de paarden wisten heel goed dat ze op moesten letten......
Ik daarintegen lig dagelijks bijna op mijn snufferd als ik paardlief uit de wei ga halen :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:31

Ze hebben nog niet hele dagen binnen gestaan, ja 1 dag omdat het toen echt noodweer was en mijn merrie was toen ook ziek dus liet ik niet buiten lopen. Ze hebben toen 2 weken snachts binnen gestaan ipv 24/7 buiten, maar nu lopen ze weer een tijdje 24/7.
Maar het land heeft het wel zwaar te vorduren.... eerst die droogte dat ze echt er niets meer hadden opstaan, en nu de regen dat ze het kapot trappen. Ik denk dat het beter nieuw ingezaaid kan worden na dit seizoen voor het volgende. Veel stukken waar kale plekken zijn ontstaan. Jammer is dat :(

Ben blij dat ze nog wel flink lang buiten lopen, op die 2 weken snachts binnen, hoop dat het zo kan blijven nog even. Ik heb geen zin dat ze vroeg op stal komen, ik vond vorig jaar ook al zo vroeg, midden oktober kwam alles toen op stal, terwijl we ook midden november het wel eens hebben gehad. Duimen dat het dit jaar iig tot november duurt.

Kleine troost is dat ze vanwege het mooie voorjaar wel 3 weken eerder 24/7 naar buiten zijn gegaan, begin/middan april ipv begin mei *\o/*

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:33

Zelfs met een dikke belg erbij met hoeven formaat ontbijtbordjes lopen ze het hier niet zwart, is een kwestie van niet teveel paarden op een te klein stuk land ;-)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:37

En waar ligt Eelde? Geen kleigrond zeker?

Hier hebben we 2 zonder ijzers op een stukje, en op het andere stukje 2 zonder en 1 met, maar ze lopen het toch echt wel kapot, zeker op de plek waar ze voer krijgen, bij de hekken, en als ze zijn gaan rennen kan je de gaten tellen. Kleigrond he. Zandgrond zal een heel ander verhaal zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:45

Wildgirl schreef:
Zelfs met een dikke belg erbij met hoeven formaat ontbijtbordjes lopen ze het hier niet zwart, is een kwestie van niet teveel paarden op een te klein stuk land ;-)

:j

Hier ook een belg en andere paarden. En ja, op kleigrond :j
En ze blijven mooi buiten :P

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:45

Bij ons staan ze al de hele zomer 24/7 buiten. In een groepje van 4 en het land ziet er prima uit! Als het gras op is, worden ze verplaatst en dat gaat prima zo. Natuurlijk wel wat natte en modderige plekken, maar niet ernstig. Deze paarden zijn ook gewend om buiten te staan, dus hele gevaarlijke uitspattingen maken ze gelukkig niet!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:47

Bij ons is het een en al veen grond. En ziet het er nog erger uit dan op de foto op de vorige pagina. :') Als je loopt dan zak je zeker 10cm weg in de bagger. Op sommige stukken meer. En als je midden in de met water gevulde geulen gaat staan dan komt t water tot halverwege mn dijen. En daar staan ze nu nog 24/7. Vanaf 1 september staan ze van 10u tot 20u op de wei. En 's nachts op stal. Das wel even lekker. Want de huid van z'n benen is knalrood. Dan kan dat 's nachts weer even opdrogen.

Ik heb z'n ijzers er ook maar afgehaald. Want dat had totaal een zin zo. Hij was ze meer kwijt dan dat ze er onder zaten...

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:49

mijn paarden staan 24/7 op het land.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:52

Is dat niet slecht dan, als ze de hele dag zo diep in de veengrond staan?
Als ze er rode benen van krijgen?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:54

Hier ook een enorm drassige wei op kleigrond. Het is een stuk gras tussen een kas en een schuur in, en ligt net iets lager dan de omliggende grond. Bij ons stond het vanmiddag voor de zoveelste keer dit jaar blank. Dan gaan de paarden 's nachts op stal, en overdag in de paddock. Helaas, het is niet anders, ondanks dat ze altijd buiten staan mogen ze graag een stukje rennen. Vorige week vlogen de pollen je om de oren! Omdat we zuinig zijn op onze wei halen we ze er dan echt even af. We willen de wei volgend jaar laten ophogen en draineren, hopelijk scheelt dat!

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:54

Hier ook veengrond bij stal van Weremere staan ze nog 24/7 buiten bij stal Nieuwland gaan ze vanaf vandaag s'nachts naar binnen daar is het land te slecht.
Wel balen ik hoop dat we een mooie nazomer krijgen, ik ga maar duimen wie weet helpt het.....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:57

Nergens last van. ci 1 hectare grond, drie pony;s ( 2 connemara's en een new forest x arabier). Paarden staan van ci 09.00 tot 18.00 uur buiten, snachts binnen. Om de wei heen een track aangelegd, het middenstuk wordt steeds in kleine stukken opengesteld ( nadat het gemaaid is, omdat het anders te veel is voor de pony's). Pony's lopen best intensief over het track, maar hebben daar maar 1 loopspoor, rest blijft gras. De graas stukken krijgen steeds veel rust, dus geen enkel probleem met kapot lopen ( kunst is het tijdig verweiden..)
En zo staan ze er nu bij ( inderdaad toch ook met dank aan de regen, anders was het allemaal waarschijnlijk een stuk droger/kaler geweest)

Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:58

Hier staan ze ook gewoon dag en nacht op de weide, het is wat nat en soppig maar het land is groot genoeg zodat het niet kapot gelopen wordt. En anders trekt dat ook vanzelf weer bij volgend voorjaar. Verder hebben ze een schuilstal en daarvoor een heel groot gedeelte bestraat dus ze hoeven niet in het nat te staan constant dat vind ik wel zo prettig. Verder ligt er achter de wei een vijver van een half hectare en het weiland loopt daar af dus het ook altijd vrij snel weer droog.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:58

vanaf 1 april t/m 1 november staat alles buiten in 1 grote groep bij elkaar ( alleen merries )
in weer en wind zonder dekens op

om de 14 dagen krijgt de groep nieuw stuk

oude stuk wordt met bloter kort gemaait en komt er kunstmest speciaal voor paarden op

veel regen maakt de paarden niks uit ze zijn het gewend en hierdoor valt schade van weiland mee

bij echt noodweer zetten we alles binnen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 23:00

Riagr
Dat ziet er hartstikke goed uit.
Het weiland hier, zie je overal zwarte pollen en plassen.
Terwijl het een flink stuk land is, verdeeld in 2 gedeeltes met elk 4 paarden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:01

Hier ook beide kuddes gewoon buiten, wat vaker verweiden, maar eigenlijk totaal geen problemen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we hier in Groningen nog niet de meeste mm water hebben gehad, gezien de beelden van elders.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:01

Maar het zal ook wel aan de omgeving liggen. Niet overal valt evenveel regen. En als ik kijk naar 1 van onze weilanden, ligt die veel hoger dan de rest dus blijft langer droog en goed.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:03

Hier staan ze ook veel op de paddock en dan regelmatig kleine beetjes voeren zodat ze wat te doen hebben.. Zodra het droog is, mogen ze op het gras, maar echt maar een paar uur want het is zo kapot gelopen! Land ligt vrij laag, dus het is ook erg nat :( niks aan te doen, ze staat iig dag en nacht buiten op een stuk wat aardig droog blijft in vergelijking met de rest

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:05

Hier heel erge kleigrond maar met 1ha en 3 pony's helemaal nergens last van. We wisselen van weide (3 zomerlanden, 1 mega winterland) als ze afgegeten zijn en gaan dan door naar het volgende...

Heb geluk dat ik genoeg land heb voor het aantal pony's :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:07

mika11 schreef:
Is dat niet slecht dan, als ze de hele dag zo diep in de veengrond staan?
Als ze er rode benen van krijgen?

Tsja, best is het niet. Maar ik sta op een kleine stal met 11 paardjes. Als ik als enige mn paard op stal zet dan gaat ie door het lint. En de paddock is uit t zicht van de wei, dus dan rent hij zich ook dood van de stres. Ik heb weinig keus dus.

Maar ik moet zeggen dat mijn paard de enige is die daar last van heeft hoor. Ik sta nl nog maar een jaar op deze stal. Dus hij moet nog een beetje harder worden ben ik bang. Op mn vorige stal werden ze nl behandeld als kasplantjes. Als het regende werden ze naar binnen gehaald. Dus paard lief is niet gewent om met z'n kakkies in de bagger te staan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:07

We hebben klei-grond, het word een bende maar we hebben gelukkig meer dan zat land. En ze staan dus het jaar rond gem. 7 uur buiten op de wei. :)

We hebben nu 11 verschillende weilanden en kuddes. In totaal 25 paarden. :)
Het aantal paarden is gegroeid, dus we hebben geen winterweides meer. Het word dus iets meer stuk gelopen maar de grond is erg vruchtbaar en is altijd snel weer groen. We houden hem goed bij door hem aan te rollen met een ding wat een paar ton weegt. :+

De rest van het land trekken we voordroogkuil van. :)

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:08

Mijn paarden staan gewoon buiten en die vinden het prima, het land is in 2 stukken verdeeld zodat de ene helft kan rusten en groeien terwijl de andere helft gebruikt wordt.. gaat tot nu toe goed, hoef niet zoveel bij te voeren en de paardjes hebben absoluut geen behoefte om naar binnen te gaan. Mijnes zijn niet gemaakt van suiker en wel een beetje weer gewend, pas als het echt kouder gaat worden gaan ze in de avond naar binnen (maar dan nog zoveel mogelijk buiten overdag).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:10

Als het heel hard regent of als het onweert halen we ze binnen. Maar dan moet het wel echt stortregenen en voor langere tijd.