ik moet gewoon meer betalen voor mijn stro(oisel) hooi en voordroog, krachtvoer en muesli hoor, met mijn eigen paarden aan huis... En die prijzen bereken ik ook door. Ook loonwerk is duurder geworden.
Ja maar je hebt stalhouders die er misbruik van maken en direct dubbele prijs verhogen terwijl enkel voldoende is. Die dan tegen de mensen prijzen over stro vertellen en kuil...als ik ze moet geloven betalen zeg wel 70 tot 80 euro per baal kuil.....
Heb gelukkig zelf de paarden aan huis, en koop ook alles zelf in.
Wij hebben zelf akkerbouw bedrijf en wij verkopen het LOS! voor 75 tot 80 euro per ton, Daar komen dus de loonkosten etc etc etc nog bij voor de koper.
En ja, het kwaliteit is niet optimaal, maar kijk eens naar het weer? elke dag dat wij kunnen pakken dat wij het tarwe binnen kunnen krijgen pakken wij.. En dan kan het stro nog wel eens op het land blijven liggen..
Ik zag gisteren een advertentie in de Paardenkrant staan van € 140 de ton exclusief btw, gebracht maar zelf lossen. Vorig jaar zat dit zo rond de € 90-105,- de ton (zijn ongeveer 45 tot 50 kleine baaltjes).
Gelukkig heb ik de halve zolder nog vol liggen en voorlopig hoef ik nog geen stro te kopen. Maar eens zien hoe het in januari is. Ben ook benieuwd wat er in Duitsland en Frankrijk nog komt.
De prijsstijging van kuil/voordroog ben ik nog niet zo bang. We hebben hiervoor prima weer gehad en ook de opbrengst van het land is goed geweest. Daarintegen is het moeilijker om een goede kwaliteit hooi te kopen. Ik heb idd ook bedragen gehoord van € 6.50 per baaltje. Voorlopig heb ik nog gras genoeg in de wei, dus voeren op stal is nog niet nodig. Wil alleen wel eens dat het ophoudt met regenen.
Ik heb gelukkig ook nog een stro adresje kunnen vinden, betaal 3,75 per baaltje. Gelukkig gebruik ik niet super veel stro omdat het enkel voor de schuilstal is en ze daar niet heel veel in gaan staan.