welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:59

ajesca123 schreef:
Helaas heb ik hier ook de prijs omhoog moeten gooien.
Voor de opfok van het vriendinnetje van mijn jaarling bij mij was de prijs 75 euro pm in de zomer(Mei tm September) en 125 pm in de winter(vanaf oktober tm April.
Door het natte weer blijft er helaas geen gras over en moet ik enorm veel bij voeren en ik moest er gewoon geld op toe leggen.
Daarbij staan ze nu snachts vaak op stal omdat de wei zo nat is dat ze nergens droog kunnen liggen en maken ze dus ook de stal vies en dat kost me ook weer extra.
Ik heb de winterprijs een maand eerder in laten gaan vanaf september ivp oktober en vanaf oktober gaat de winterprijs met 10 euro omhoog.
De andere pensionklanten betalen nog steeds 210 pm all in en dat is voor mij nu ook echt geen vetpot meer hoor maar ik heb er voor gekozen dan zelf maar iets minder over te houden verschil is dat ik er niet van hoef te leven maar als de prijzen nog meer gaan stijgen gaat die pensionprijs toch echt ook omhoog.
Ik merk dat mensen vaak alleen kijken naar wat stro,hooi en voer kost maar ze vergeten de tijd die ik steek in het Stal wei paddock mesten, voeren, binnen/buiten zetten dekens wisselen en de kosten die gaan zitten in het dagelijks slepen van de bak,onderhoud van de wei, omheining en stallen, kosten voor verlichting en water etc etc etc....
Als je dat allemaal bij elkaar optelt houd je normaal gesproken al echt geen vetpot over en nu leg ik er zelfs bijna op toe en dat zullen met mij meerdere pensionstallen hebben en dan vind ik het dus ook niet meer dan normaal dat je de verhoging evenredig doorberekend op je klanten.
Je maakt die kosten immers toch ook deels voor hun?
Ik zie inderdaad ook absurt hoge prijsen voorbij komen maar zodra mensen het betalen zullen ze het ook blijven vragen maar aan de andere kant denk ik ook dat heel veel mensen niet beseffen wat een paard nu eigenlijk per maand ECHT kost dus inclusief alle tijd energie en bijkomende kosten die een pensionhouder heeft.

dat bedoel ik bij ons is het nu precies het zelfde , de aanleg van de stallen de bak stro verlicht stroom water laten breng van het stro en hooi ! en dan mag ik blij zijn dat ik er niet van hoef te leven!

Clauwtje

Berichten: 1150
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:00


Lotusbloemm
Berichten: 197
Geregistreerd: 25-05-09

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:02

Hier ook per september 10 euries erbij..

MickeyenVici

Berichten: 4855
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:04

dressuur518 schreef:
maar weten jullie wat het is een paard krijgt bij ons als 2 balen per week inz`n stal zo`n baal kost 8 som 16x 4 = 64 euro !!!!
dan mag je er nog heel erg blij om zijn dat je stallings geld maar met 20 euro omhoog gaat ! nu denk ik natuurlijk uit het ook van de stal eigenaar ! omdat we er zelf 2 op pension hebben staan maar dus kost het ons eigelijk nog meer geld dan jullie en is het niet zo dat de stal eigenaar er bakken met geld aan verdient !

Dat is ook zo.
Ik snap het ook wel, weet inmiddels ook al niet meer beter.
Paarden houden is gewoon echt duur!

LisaD

Berichten: 2278
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Almere

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:10

Mijn stalling is voor een pony/paard 215 inclusief brok en hooi, en dan 24/7 buiten met schuilmogelijkheid!
En voor een shetje betaal je 100 ongeveer..

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:35

ik ga niks omhoog.,
en stro heeft mijn stalhoudster direct van het land, gisteren 26 balen binnen gehaald super mooi spul
en aankomende week de rest
ze koopt het samen met de buurman per bunder direct van het land thuis gebracht
de prijs zal iets hoger zijn dan vorig jaar [ 16 euro p/b van ong 300 kg] omdat er minder balen van het land komen
en het voordroog is hier hetzelfde als vorig jaar
de prijs is even omhoog geweest maar nu is er weer genoeg en is de prijs bijgedraaid

ik denk dat het ook aan de manier van inkopen ligt dat sommige stallen zo flink omhoog gaan.
gelukkig koopt mijn stalhoudster het goed in +:)+

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:14

om dit soort geklaag te voorkomen houd ik het bij kale stalverhuur. We hebben plaats over (nou ja, hadden) en men betaald voor het plekje, gebruik van de stal, paddock, wei, bak etc. een vast huurbedrag. Kosten voor strooisel en ruwvoer worden apart verrekend met de geldende marktprijzen en krachtvoer regelt ieder voor zich. Dus men betaald waar het voer en strooisel voor ingekocht moet worden op dat moment. En naar verbruik. Dan weet je precies wat alles kost. Van de huurprijs moet dan al het onderhoud etc. betaald worden, de vaste lasten en vervanging/aanschaf materiaal.

ajesca123

Berichten: 1937
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:16

@joyceB:
Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken, mag ik vragen wat je kale huurprijs is per maand en wat ze daar dan voor krijgen?

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:24

ja hoor, stuur je een pb

XxSasjuhh

Berichten: 1068
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:22

Waar ik mijn D pony stal is het niet omhoog gegaan maar die halen krijgen kuilgras.
En ze hadden een stro opslag met stro voor 2 jaar met grote balen van 1,5 bij 3 m ongeveer maar daar liggen er nu nog maar 7 van volgensmij.
Een paard kost daar volgensmij 160. en de manege is 100 meter daar vandaan

Mandy1990

Berichten: 273
Geregistreerd: 31-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:37

Ik vind de stijgingen die TS noemt behoorlijk!
Bij mij op stal gingen de prijzen met 10 euro omhoog!

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:42

Lauraennala schreef:
Otte001 schreef:
25 euro? was het maar waar ...
Bij ons in het dorp(randstad) gaat de prijs 45 euro omhoog - van 325 tot 370 dus. Iedereen is dus druk op zoek naar een ander plekje.
Ik begrijp wel dat er meer kosten zijn door de gestegen stro en hooiprijzen maar dit is echt niet leuk en diervriendelijk meer ... ik verwacht dat er nog meer paarden in de verkoop komen of nog erger verwaarloosd zullen worden.

;(


Toevallig Alblasserdammer? Want ja hier gaan dus inderdaad de prijzen met 45 eurie omhoog... En dat met een kleine binnenbak, ( waar je rekening moet houden met manege lessen) een hele zware, maar wel 20x60 buitenbak en een hele zware kleine paddock. Waar vaak een hele lange wachtrij staat als allen pensionklanten terug zijn van de wei :+ Wel inclusief voer en ruwvoer, maar brok is 2x per dag en ruwvoer 3x, maar de eigenaresse is met het ruwvoer nogal zuinig..

Dat stalletje in de banenhoek waar je dus ook al geen weide heb?
Godjammes ontzettend duur zeg...ik sta wel verderop in Gorinchem ook niet goedkoop 300 euro maar super de luxe echt luxe

Dus nu:
Pony: Zelf uitmesten 290, laten uitmesten 330
paard: zelf 330, laten uitmesten 370

oude prijzen was dus 45 minder!!!


Wow is dat ook nog eens stalletje in de banenhoek waar je geen weide heb

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:04

Waar ik nu nog ben bij men vzpaardje stijgen de prijzen niet ( eigen productie en verkopen een beetje), maar ze verlagen de hoeveelheid stro per paard

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:54

Hier gaan de prijzen van 265 naar 295. ik kan rondkijken wat ik wil, met een binnenbak is het gewoon duur.
met 2 paarden onaangekondigd dus 30 euro per stal omhoog :(

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:15

ik verhuur ook alleen nog losse boxen, verder iedereen alles zelf doen, en regelen.

er zijn er heel veel vertrokken, maar nu is alles weer vol. gezellig en geen ehhh gedoe

heerlijk

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:16

op stal van mijn paardje betaal ik 180 all-inn, er is alleen een buitenbak.
Op de manege echter, betaal je 280 all-in (zelf mesten, zelf paard binnenzetten, binnen en buitenbak)

Celine_Lisa
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-08-11

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:35

Bij mijn manege gaan de stallingskosten met 25 euro omhoog, en manegelessen met 50 cent.
Dus voor stalling in totaal 235 voor pony per maand en paarden geloof ik in de 260 nu.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:05

Wel es over nagedacht dat als er weinig stro is, ook weinig granen?
Dus dat ook krachtvoer weer duurder wordt? ;)

Wij hebben gelukkig onze paarden aan huis.
Maar we beseffen dan ook meer dat alles erg duur is geworden de laatste jaren.
Een zak draversbrok was een aantal jaren geleden 7 euro, nu 11,50.
Een zak Allspan krullen betaal ik al 9,50 voor. Musli 11,85 enz.enz.

Hooi halen we van ons eigen land. Maar ook dat wordt steeds duurder.
Plastic wikkelen is weer een euro hoger...op plaats zetten moet worden betaald enz..enz..
Stro?? Ik hoop dat we dat nog kunnen kopen? We hebben 600 pak besproken.

En dan de paarden op het land...zo nat als dit jaar hebben we niet eerder meegemaakt.
Het gras gaat kapot, dus we moeten al twee maanden bijvoeren.

Als je dat allemaal bij elkaar opteld dan kom je op een behoorlijke kostprijs per paard.
En dan heb ik het nog niet over alle extra werk wat je ervan hebt ;)

Dus ik begrijp jullie pensionhouders heel goed dat ze een verhoging vragen.

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:32

Bij ons waren ze begin dit jaar ook genoodzaakt te verhogen. Omdat ze dat liever niet wilde kregen we de keuze.
Op zaterdag en zondag zelf buiten zetten en het huidige betalen, of laten doen en meer betalen.

Ik heb voor optie 1 gekozen en betaal 285 euro all in, ook inclusief wormenkuren en inentingen.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:43

Hier zijn de prijzen nog niet gestegen, maar misschien als het weide seizoen over is.
Ik betaal zomer 190 winter 225, en dan nog 10 extra omdat ze 1 keer per dag hooi moet i.p.v. kuil.
Buitenzetten en voeren word gedaan, binnenhalen en krachtvoer zijn voor eigen rekening (klaarzetten dan word het gevoerd voor je) incl. stro en kuil.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:58

Vorig jaar heb ik de prijs ook met € 20,- verhoogd (van oktober t/m april). In tegenstelling tot veel stallen heb ik dit alleen voor het winterseizoen gedaan.
Nu probeer ik geen verhoging te moeten doen. Kuil is er immers in overvloed en ook van goede kwaliteit. Hooi is lastiger, zal beslist van een mindere kwaliteit zijn.
En stro, dat wacht ik eerst nog eens af. Het meeste staat immers nog op het land.

Dus vooralsnog probeer ik geen verhoging door te voeren. Maar op het moment dat ik meer voor kuil/hooi/stro of brok moet betalen, dan rest mij idd niets anders dan dit door te berekenen aan mijn pensiongasten.

Het is ook wel een verschil of het een commerciele stal is (dus als iemand er zijn inkomen uit moet halen) of wanneer het meer hobbymatig is. In mijn geval het laatste, dus voor mij is een uurloon minder van belang. En werk me een slag in de rondte voor een dubbeltje per uur.

Annika__

Berichten: 232
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:30

Hier stijgt het ook met 25 euro vanaf september.. Maar het stro is dit jaar dan ook echt ontzettend duur.

skyeboxer
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:01

Ik snap hier werkelijk niets van. Stro is per ton 20 euro duurder dan vorig jaar. Dit jaar 70 euro per ton, vorig jaar 50. Mocht je per maand een ton stro krijgen van je pensionstal houder vind ik dit soort prijs stijgingen terecht, anders niet.
Wat stro doet staat iedere week in de nieuwe oogst.

unika

Berichten: 1041
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Drenthe

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:17

k heb het echt super getroffen eigenlijk lees ik hier.
staat mijn paard dag+nacht buiten 70 per maand. en staat die binnen 150 per maand. zit alles bij in.
ik betaal alsnof 150 per maand ook al staat paard buiten in nacht, aangezien ik daar heel vaak eet en mijn paard wel elke dag alsnog zijn bix en stro krijgt als die even op stal staat voor poetsen en drogen etc.

wel gehoord gekregen dat als er nieuwe mensen op de stalling komen dat de stalling word verhoogd omdat eigenlijk niet uitkan, maar we staan dan ook maar met 2 personen op die stal! :)

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:53

skyeboxer schreef:
Ik snap hier werkelijk niets van. Stro is per ton 20 euro duurder dan vorig jaar. Dit jaar 70 euro per ton, vorig jaar 50. Mocht je per maand een ton stro krijgen van je pensionstal houder vind ik dit soort prijs stijgingen terecht, anders niet.
Wat stro doet staat iedere week in de nieuwe oogst.


Onze strohandelaar vraagt anders €145,- per ton exclusief BTW? En kleine baaltjes direct van het land zitten ook tussen de €2,50 en €3,50 per stuk, oude baaltjes ook €3,50 per stuk

Grazaadhooi heb ik nu ook 2 prijzen van gehoord, beiden boven de €170,- per ton... Normaal hooi is nog duurder.
Misschien dat er nog een flinke marge ligt op de tussenhandel, mede door 2x vervoer en opslag?