Paard thuis stallen of op manège ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:50

shetjessweet schreef:
Als je vader echt heel handig is kan hij misschien ook wel een oude schuur of zoiets ombouwen tot een fatsoenlijke loopstal. Scheelt een hoop. Heb je wel een pony/paard om je eigen paard gezelschap te houden? Het zijn en blijven kuddedieren, die je niet alleen zou moeten houden.

Hier dacht ik ook al aan.
Ik ga een shetlandertje of een paard/pony op pensioen erbij zetten. Lekker gezellig met z'n 2 !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:55

Ik zou eerst aan je ouders vragen hoe groot de grond is bij jullie waar het paard op kan staan. Helaas zien veel mensen een stuk van 20x20 aan voor een grote oppervlakte waar een paard makkelijk op kan. De rest is al opgesomd. Een paard aan huis zal weinig goedkoper zijn dan een gewone basis stal, ga je voor wat luxe dan wel.
Bedoel de aanleg van weide, stroomlint is erg duur zeker als je 2 á 3 draden spant, de palen, bevestiging dingetjes, stroomapparaat, automatische drinkbakken dat loopt zo tegen de duizend euro aan als je een beetje grote wei hebt. Als je dan nog een stal wil of schuilstal kun je er nog wat bij op tellen. Niet te vergeten dat je het om bomen hebt die mogen meestal niet zomaar gekapt worden en mogen dus niet giftig zijn als je ze wil laten staan.
Als je dan het onderhoudt van de wei, stroom, water, hooi, stro ben je weinig goedkopers uit als een basis pension. Gezien die vaak groot inkopen of veel van eigen land halen en dus goedkoper.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:59

_Gillian_ schreef:
shetjessweet schreef:
Als je vader echt heel handig is kan hij misschien ook wel een oude schuur of zoiets ombouwen tot een fatsoenlijke loopstal. Scheelt een hoop. Heb je wel een pony/paard om je eigen paard gezelschap te houden? Het zijn en blijven kuddedieren, die je niet alleen zou moeten houden.

Hier dacht ik ook al aan.
Ik ga een shetlandertje of een paard/pony op pensioen erbij zetten. Lekker gezellig met z'n 2 !

Goed zo! Er zijn een hoop beestjes die een fijn plekje verdienen.
Verder zou ik me in de eerste instantie niet te druk maken over een bak of iets dergelijks. Zonder een goede schuilstal en een goede omheining om de wei kan je geen paard houden, zonder een bak wel. En je moet toch echt vragen hoe groot de wei is.

mika11

Re: Paard thuis stallen of op manège ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:04

Maar heeft je vader ook ervaring met paarden?
Je kunt niet altijd terugvallen op een buurvrouw.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:04

shetjessweet schreef:
Containerstallen worden in de zomer bloedheet en in de winter ijskoud. Niet echt aan te raden.

Ik heb nog geen andere stallen gevonden waarbij dit ook niet het geval is :Y)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:06

LauEef schreef:
shetjessweet schreef:
Containerstallen worden in de zomer bloedheet en in de winter ijskoud. Niet echt aan te raden.

Ik heb nog geen andere stallen gevonden waarbij dit ook niet het geval is :Y)

Een containerstal wordt veel warmer dan een gewone stal, zelfde idee als een auto die in de zon geparkeerd staat. IJzer isoleert niet. Dus 's winters is het binnen net zo koud als buiten. Hoeft geen probleem te zijn. De hitte vind ik wel een probleem. Verder kan het het vocht in een standaard container nergens heen, waardoor het binnen erg vochtig kan worden.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:13

Wij hebben houtenbuitenstallen, die hebben mensen van dat bedrijf bij ons geplaats.
Ik zou ff kijken of ik er foto's van heb

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:15

Wij hebben nu een omgebouwde houten garage. Maar die stond er al toen we de wei huurden.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:15

Ik heb beide paarden aan huis staan, groot nadeel is dat als je eens weg wilt op vakantie oid je altijd iets moet regelen (anders met jou paarden opzadelen en dat is nogal een zorg). Veel voordeliger is het denk ik ook weer niet. Als je kijkt naar het afvoeren van de mest het zelf voer halen brok/hooi/stro, maar ook het onderhoud van de stallen en rijbak/land gaat nog behoorlijk wat geld inzitten.
Moet zeggen dat het me zo prima bevalt, maar een paard op een pensionstal is toch ook altijd erg makkelijk en handiger met les rijden (goedkoper ivm groepsles en geen benzinekosten instructeur). Mocht ik over een paar jaar gaan verhuizen dan gaat er 1 paard weg en de ander in pension, veel makkelijker. Sta nu elke dag om 6 's ochtends 2 stallen te mesten omdat ik daar 's avonds om 7 uur ook geen zin meer in heb :P Meestal kan je ook gebruik maken van een binnenbak en thuis heb je dat niet. Mijn bak is gelukkig bijna het hele jaar door te rijden, zelfs met vorst kan ik nog wat rijden (wel rustig aan), alleen met sneeuw niet. Heb alleen niet echt de beschikking over een weiland en daar baal ik van, maar mijn paarden lopen wel de hele dag buiten. In het weekend lopen ze 2 dagen wat uurtjes los op het gras voor de stallen (paddock idee).
Als je alles nog moet gaan aanleggen zou ik je paard/pony bij een manege zetten want dat kost wel echt zo ongelofelijk veel geld :=
Laatst bijgewerkt door Goldie op 16-08-11 23:19, in het totaal 2 keer bewerkt

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:17

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:19

De stallen waar mijn paard ook staat, heeft een zolder, waar het vlas is opgeslagen.
En een overkapping over hun luik. (buitenstallen).
Door de zolder boven de stallen, blijven de stallen koel.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-08-11 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:23

Ik heb zo'n twee meter van de muur af een paar dikke balken zitten en daarachter staat het hooi + stro + voer + halsters enz. Verder hebben we nog een klein schuurtje waarin we stro opslaan.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:53

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:59

Goldie schreef:
Ik heb beide paarden aan huis staan, groot nadeel is dat als je eens weg wilt op vakantie oid je altijd iets moet regelen (anders met jou paarden opzadelen en dat is nogal een zorg). Veel voordeliger is het denk ik ook weer niet. Als je kijkt naar het afvoeren van de mest het zelf voer halen brok/hooi/stro, maar ook het onderhoud van de stallen en rijbak/land gaat nog behoorlijk wat geld inzitten.
Moet zeggen dat het me zo prima bevalt, maar een paard op een pensionstal is toch ook altijd erg makkelijk en handiger met les rijden (goedkoper ivm groepsles en geen benzinekosten instructeur). Mocht ik over een paar jaar gaan verhuizen dan gaat er 1 paard weg en de ander in pension, veel makkelijker. Sta nu elke dag om 6 's ochtends 2 stallen te mesten omdat ik daar 's avonds om 7 uur ook geen zin meer in heb :P Meestal kan je ook gebruik maken van een binnenbak en thuis heb je dat niet. Mijn bak is gelukkig bijna het hele jaar door te rijden, zelfs met vorst kan ik nog wat rijden (wel rustig aan), alleen met sneeuw niet. Heb alleen niet echt de beschikking over een weiland en daar baal ik van, maar mijn paarden lopen wel de hele dag buiten. In het weekend lopen ze 2 dagen wat uurtjes los op het gras voor de stallen (paddock idee).
Als je alles nog moet gaan aanleggen zou ik je paard/pony bij een manege zetten want dat kost wel echt zo ongelofelijk veel geld :=

Ik heb je rijfoto's gezien en af en toe zag ik je stal, mooi werk, zeg !
Als je het zo bekijkt heeft een manège wel wat voordelen.
Wat ik wel niet leuk vind aan een manège is dat ze je altijd op je vingers zitten te zien.
Maar we hebben ook z'n voordelen om geld te besparen ; mijn papa is een handige harry en heeft al voor andere mensen stallen gemaakt e.d.

Bedankt voor je reactie !

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:01

Er is nog meer dan paarden aan huis of op een manege staan, hoor.

Ik sta bijvoorbeeld met mijn paard op een boerderij in de buurt.
Daar zijn 8 paarden en ze hebben het daar perfect.
Ook niemand die op je vingers kijkt, maar wel wat mensen om af en toe mee te gaan rijden naar het bos.
En altijd toezicht.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:04

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:05

mika11 schreef:
Er is nog meer dan paarden aan huis of op een manege staan, hoor.

Ik sta bijvoorbeeld met mijn paard op een boerderij in de buurt.
Daar zijn 8 paarden en ze hebben het daar perfect.
Ook niemand die op je vingers kijkt, maar wel wat mensen om af en toe mee te gaan rijden naar het bos.
En altijd toezicht.

Dat is natuurlijk " luxe " zal ik het zo noemen !
En wat fijn, lekker door het bos gaan :D

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:05

Woow zeg, wat een leuke stal !
En het paard is ook heel mooi ![/quote]

Ik maak vandaag of morgen nog wel een foto een van de stal waar je hem helemaal kunt zien.[/quote]

Oow, maar dat hoeft niet, hoor !
Groetjes

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:06

@Cha_Rity

Oow, maar dat hoeft niet, hoor !
Groetjes[/quote]

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:07

OKee

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:08

bij mijn verzorg paardjes, dumpen ze de mest bij hun zelf, zo veel mest hebben ze niet, grafen een beetje en kuiltje, gooien mest er in, en na een tijdje is het aarde,, en gebruiken ze weer voor hun tuin omdat daar de plantjes lekker van gaan groeien.

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:09

mijn pony heeft even op een weiland gestaan met plaats om te rijden en te schuilen,
maar je merkte wel dat hij zich verveelde zo alleen. daarbij is het ook nog : regen, sneeuw en dat soort dingen,
natuurlijk paarden kunnen ertegen maar jij kan dan niet rijden als de grond bevroren is of als dr een zwembad in
je bak ligt ;(
Nu staat mijn paard alweer bijna 1 jaar op de manege, volgensmij is dit voor ons beide de beste oplossing: allemaal
paarden om zich heen en ik kan lekker rijden met vriendinnen ookal laat het weer het niet toe. :brr:

het blijft natuurlijk jouw keuze maar voor mij was de manege het beste!

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:11

LovesSam schreef:
mijn pony heeft even op een weiland gestaan met plaats om te rijden en te schuilen,
maar je merkte wel dat hij zich verveelde zo alleen. daarbij is het ook nog : regen, sneeuw en dat soort dingen,
natuurlijk paarden kunnen ertegen maar jij kan dan niet rijden als de grond bevroren is of als dr een zwembad in
je bak ligt ;(
Nu staat mijn paard alweer bijna 1 jaar op de manege, volgensmij is dit voor ons beide de beste oplossing: allemaal
paarden om zich heen en ik kan lekker rijden met vriendinnen ookal laat het weer het niet toe. :brr:

het blijft natuurlijk jouw keuze maar voor mij was de manege het beste!

Wat bedoel je met een zwembad in je piste?
Ja, dat kan ik natuurlijk begrijpen. Ik zou ook niet graag alleen wonen.
Daarom ga ik er een ander paardje/ pony bij zetten ; dan ga ik wel meer naar een gepensioneerde pony/paard.
Wat fijn dat je de beste keuze voor je paard hebt gekozen !

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:17

Paarden aan huis of in een manege? Een moeilijke vraag.

Vermits je nog nooit geen paard hebt gehad, zal je eerst moeten bedenken of dat je echt wel al je tijd en geld in je paardje wilt steken. En niet alleen nu maar ook als je 16-17-18 jaar bent.
Een paard aan huis, daar moet je iedere dag voor zorgen. Uitmesten, voederen, ea.
Het zorgen voor hooi en stro is meestal wel te regelen met een plaatselijke boer. Als je geluk hebt, wilt hij de mest ook wel.

Wij hebben 4 paardjes (2 grote en 2 mini's) aan huis staan. Ze hebben nu een weide van 4.000 m², maar dit is veel te klein. Ze worden heel het jaar bijgevoederd. Wij hebben een stuk bij gekocht en daardoor zal het verdubbelen. Dan moet wel redelijk te doen zijn.

Daarnaast moeten je ouders bereid zijn om heel wat van hun tijd in jouw hobby te steken. Reparaties en zovoort.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:21

ik had liever ook mijn paarden het liefst aan huis,
maar sinds ik mijn paard 2 minuutjes vanaf huis af had en dus elke 3 paarden ging verzorgen ( alles tot mesten voeren eigenaren van de andere twee paarden deden niks)

was ik kapot voordat ik ook niks is moest rijden en met school en bijbaantje kwam ik helemaal niet aan rijden toe

bij mij bevalt een pension stal 10 keer beter :j het was wel mooi je pony zelf verzorgen maar het kost ontzettend veel kracht