Zijn goede stallen nu echt zo zeldzaam??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:06

Ik vind dat ik een goede stalling heb. Misschien niet de ideale voor de andere maar voor mij wel hihi :P
We hebben onbeperkt hooi je kan zelf pakken en wordt gevoerd. In de zomer 24/7 weidegang, maar bij sommige omstandigeheden kan je kiezen voor de stal. Als het slecht weer is kunnen ze evt. binnen staan. Bij slecht weer gaan ze sowieso naar binnen, het is kleigrond. In de .In de winter staan ze sowieso ook een paar uur buiten. We hebben een goede buitenbak in de winter ook te rijden (Hij wordt gesleept) Nadat je gereden heb moet je de hoefslag harken, zodat je de volgende dag ook kan rijden. In de zomer is de bak ook goed te rijden. Ruime stallen en ruime weides ze staan met zijn 2e op de wei, allemaal weide naast elkaar gescheiden door stroomdraad. Ze kunnen wel contact hebben met elkaar. En niet onbelangrijk ook betaalbaar :P

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:09

Ludique96 schreef:
Ik vind dat ik een goede stalling heb. Misschien niet de ideale voor de andere maar voor mij wel hihi :P
We hebben onbeperkt hooi je kan zelf pakken en wordt gevoerd. In de zomer 24/7 weidegang, maar bij sommige omstandigeheden kan je kiezen voor de stal. Als het slecht weer is kunnen ze evt. binnen staan. Bij slecht weer gaan ze sowieso naar binnen, het is kleigrond. In de .In de winter staan ze sowieso ook een paar uur buiten. We hebben een goede buitenbak in de winter ook te rijden (Hij wordt gesleept) Nadat je gereden heb moet je de hoefslag harken, zodat je de volgende dag ook kan rijden. In de zomer is de bak ook goed te rijden. Ruime stallen en ruime weides ze staan met zijn 2e op de wei, allemaal weide naast elkaar gescheiden door stroomdraad. Ze kunnen wel contact hebben met elkaar. En niet onbelangrijk ook betaalbaar :P

Hihi ja ik ben ook erg blij met mn stalling , ik sta hier ook O:)

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:48

KarinvdM schreef:
Jiviejik schreef:
Ik ben nog steeds verschrikkelijk te spreken van mijn stal!
Ik sta op veldstar stables (http://www.veldstar.nl) heb niks te klagen daar.

Drie keer per dag voeren vind ik toch echt te weinig!

Dat kan:) Paarden doen het er erg goed op dus ik vind het prima:)

mika11

Re: Zijn goede stallen nu echt zo zeldzaam??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:57

Ik vind dat ik ook op een hele goede stal sta.
Boerderij met 8 paarden. Hele dag buiten, 's nachts in buitenstallen.
Twee buitenrijbakken, dicht bij het bos.
Stallen worden uitgemest, voeren wordt gedaan (zelf krachtvoer kopen)
Met 3 personen een schuur naast de stallen die we zelf mogen inrichten voor onze spullen.
En niet zo duur (180 euro)
Nadeel: de buitenbakken zijn met regen snel drassig dus dan moeten we verderop bij de rij vereniging rijden

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:19

Ik weet niet of het te ver voor je si maar ik denk dat wij kunnen bieden wat je zoekt.
Goede bodems achterberg binnen geopad buiten
goed en regelmatig voeren
zomer en winter buiten
bos direct achter de stal
en het belangrijkste liefde en individuele andacht voor de paarden
service waar het nodig en gewenst is
www.stoeterijwillemien.nl

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:42

idd ze zijn echt zeldzaam!
ik heb vele verzorgpaarden gehad bij mensen die hun paard op vele stallen/ maneges hadden staan! momenteel heb ik zelf 1 jaar een paard en heb ik al 5 stallen gehad!!

dit is echt een top stal waar ik nooit meer weg wil!
de sfeer is echt niet zoals op andere stallen. stal eigenaar is erg betrokken en roddelen wordt serieus NIET geaccepteerd!
uitgangspunt: LAAT IEDEREEN IN ZIJN WAARDE en vooral: BEMOEI JE NIET MET ELKAAR!

nou op welke stal kom je dat nu nog tegen in de paardenwereld?

paardenmensen hebben altijd wat te zeiken op elkaar, kunnen elkaar het licht in de ogen niet, zijn vreselijk jaloers en hebben altijd hun oordeel klaar staan!

moet ook eerlijk zeggen dat ze bij mij op stal ook wel geselecteerd publiek hebben!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:50

Mijn paard staat ook op een goede stal vind ik zelf ;)

Smorgens hooi of kuil, na een uur brok. Dan gaan ze de wei op, ze staan in groepjes van 2. Ze staan een paar uur op het gras en de rest op een paddock, maar ze krijgen dan wel om de 2 uur kuil of hooi. (om te zorgen dat ze altijd gras hebben en niet alles opeten)
Ze gaan savonds pas weer op stal, en er zijn er die 24/7 buiten blijven. De stallen worden gedaan, behalve op zondag, dan moet je dat zelf doen en zelf buiten zetten.
We hebben alleen een buitenbak met drainage, maar op 500 meter afstand zit een hengstenhouder met 2 binnenbanen waar je gebruik van kan maken (tegen betaling natuurlijk)
Vlakbij het bos en midden in een rustige polder.. Het is niet luxe, maar de mensen hebben hart voor je paard en dat vind ik belangrijk.. Mijn paardje is er iig enorm opgeknapt :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:27

Jep, ik heb nu uiteindelijk ook de perfecte stal gevonden. Het is de vijfde stal waar we staan, maar ben niet meer van plan om nu nog ooit te verhuizen.

- Stal van 3,5 bij 3, voorzien van een luik naar buiten die altijd, behalve 's nachts, openstaat.
- 11 maanden per jaar hele dag weidegang. 1 maand per jaar een paar uurtjes in groepjes van 2 en daarbij omstebeurt in groepjes los in de bak of paddock, om het land wat te kalmeren.
- 5 minuten bij mijn huis vandaan, midden in de randstad (zowiezo is weidegang hier in de buurt een drama).
- Kleinschalig: 7 paarden bij ons, waarvan er 2 van de eigenaresse zijn, 2 paarden bij de buren (land delen ze met z'n allen, maar de 2 paarden van de buren staan 's nachts in hun eigen stallen op hun eigen terrein).
- Voldoende hooi en voldoende voerbeurten (buiten de héle dag op het land, krijgen ze nog 2x brok en 2x hooi, allemaal op een andere tijd, dus nog 4x een voerbeurt) In het maandje dat ze wat minder op het land staan, krijgen ze ruimschoots nog een keer extra hooi en ook in de wintermaanden wanneer het gras wat korter is, worden er balen verdeeld over het land.
- Kwalitatief goed brok, ook de keus om ander brok te laten voeren (kosten dan wel voor jezelf) en genoeg voerbeurten.
- Eigenaresse met verstand van paarden én een hartstikke leuk en sociaal mens. (Zeg nou zelf, wie gaat er voor de lol en gezelligheid regelmatig lekker een strandritje met haar staleigenaresse doen? Nouja, wij dus :D )
- Super uitrijmogelijkheden: Strand op 10-15 minuutjes stappen, bos op een klein half uurtje stappen.
- Geweldige bak die altijd te rijden is.
- Uniek maar waar: géén geroddel. Er wordt weleens gekletst, maar iedereen kent elkaar ondertussen en omdat er weinig tot eigenlijk geen verloop is, worden dingen ook zoveel makkelijker uitgepraat vóórdat het geroddel kan beginnen.

Oftewel: Uniek in zijn soort, naast Den Haag :).
En om een hoop PB's te besparen: Nee, er is geen plek! *D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:38

Ahhh, wat jammer van je kleine lettertjes... :+
Bofkont!!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:23

ik heb zelf een pensionstal,en inderdaad niet iedereen zal tevreden zijn op elke stal.
de paarden staan s"zomers dag en nacht buiten en in de winter staan ze elke dag in de binnenbak of paddocks.
ik voer in de winter 3 keer per dag hooi of kuil en twee keer daags biks en/of muesli,de stallen worden elke dag gedaan,en het zijn stallen van 4.5 bij 3 dus groot genoeg.
en nog zijn er mensen die komen en weer gaan,ik hou ze niet tegen,als het ergens beter is moeten ze gaan.
maar ik moet zeggen,voor pension houders is het ook niet altijd makkelijk om het iedereen naar de zin te maken,ik kan ondertussen er al heel wat boeken over schrijven.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:32

Ik ben zelf superblij met waar ik nu sta :) Kleinschalig (5 paarden). Volpension, maar af en toe zelf alles even doen als de eigenaren een weekend of iets weg zijn. Vind ik helemaal niet erg om te doen, dus voor mij geen probleem. 's Zomers hele dag weidegang, en in de winterperiode staan ze in de paddock. Ze komen dus elke dag buiten. Krijgen in de winter 2x daags een flinke dot hooi en ook krijgt die van mij 2x daags een handje brok (= een tinker, heeft dus niet meer nodig). Zelfs na flinke regen zijn de bak en paddock snel droog (met hier en daar een heel klein plasje). Vind ik persoonlijk belangrijk met tinker met sokken dat ze droge voeten houdt ivm mok, vooral s'winters. Stal heeft een buitenluik, dus altijd een frisse neus en uitzicht naar buiten. En ook belangrijk voor mij: mooi buitenrijgebied, en helemaal niet duur! Er komt heel snel een stal vrij bij mij op stal, maar dat is een beetje te ver uit je buurt :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:38

Nee, ja kan het nooit iedereen naar de zin doen Maybe2.
Ik moet straks ook weer op zoek naar een pension en dat zal me vast niet meevallen. Omdat ik altijd zelf paarden aan huis heb gehad ben ik behoorlijk kritisch en lastig. :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:09

Dat is zeker waar hoor Maybe2. Hoeveel pensionstallen heb je?

Ik vind persoonlijk de sfeer ook erg belangrijk op een stal. Té klein vind ik niets, té groot (a la manege of meer dan 15 paarden) vind ik ook niets. Ben een gezelligheidsdier, maar ben nooit zo van de groepjes. Dat is dus al de reden waarom een manege af zou vallen. Constant in mijn eentje op stal lopen, is me op een vorige stal ook echt niet goed bevallen. Af en toe is het heerlijk, maar op een gegeven moment is het saai. Altijd alles alleen doen, altijd alleen rijden, altijd alleen naar buiten etc.

Zo heb ik ook een aantal jaar op een stal gestaan waar de sfeer echt hartstikke goed was over het algemeen. Helaas was de eigenaar zo, dat als hij 1 ieniemieniemutterig ietsje opspoorde, dat je gelijk bij hem in huis met de "tegenpartij" aan tafel moest gaan zitten. Bij zo'n gesprek kwam er natuurlijk véél meer naar voren dan wat eigenlijk het "probleem" was (vaak was het niet meer dan een woordenwisseling en zou dan na 2 dagen vanzelf weer goedgekomen zijn) en werd het probleem dus eigenlijk groter. Als hij dat nou gewoon niet had gedaan, was er een hoop gedoe en geroddel bespaard gebleven. Daarbij waren er uiteindelijk nog wel meer redenen om weg te gaan, maar dat is verder niet relevant.

Oftewel: iedereeen heeft zowiezo andere normen en waarden. Ik betaal vrij veel als je naar de faciliteiten kijkt wat ik krijg. Voor hetzelfde geld zou ik op een pensionstal verder weg kunnen staan, met een stapmolen erbij. Of voor 75-100 euro meer per maand naar een deluxe stal met binnenbak hier in de buurt. Maar ik geef dat geld liever uit aan het welzijn van mijn paard (eigenaresse moet het land huren) dan dat ik zelf droog zou rijden. Want écht.. Mijn stal is uniek in zijn soort en regio en ben er maar al te blij mee. Maar ik kan me voorstellen dat als jij wedstrijdruiter bent, je juist alles luxe wilt hebben voor jezelf...

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:45

@Yv: ik heb 1 pensionstal,maar niet groot hoor,al met al staan er 9 paarden waarvan 3 van ons zelf,daarnaast heb ik dan nog 6 pensionpaarden,ik kan niet anders zeggen dan dat de sfeer bij ons heel leuk en gezellig is,en dat vind ik ook heel belangrijk,in het verleden heb je wel eens rotte appels maar die zijn bij mij zo weer weg,we gaan zelfs van stal een weekend weg met de paarden.
en mijn motto is ook,wat je je klanten beloofd moet je ook na kunnen komen,anders is het vertrouwen snel weg.als iemand met een "probleem"paard bij mij komt en ik heb daar gewoon geen tijd voor zeg ik dat ook eerlijk.
maar het is inderdaad moeilijk om een stal te vinden die net zo goed voor je paard is als jij zelf,want er is natuurlijk niemand die het zo goed doet als jij zelf.
ik heb ook eerst op een pensionstal gestaan,nou,daar kregen ze amper te eten,ja dan ben je er snel klaar mee,dus ben nu heel blij met mijn eigen stal.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:45

Er is altijd wel wat bij een stal! Maar op een gegeven moment denk ik dat je toch wat eisen zal moeten schrappen om nog een goede betaalbare stal te vinden.
Ik moet zeggen dat ik nu wel echt dé stal heb gevonden voro mijn pony, voor mij ietwat te luxe dat hoeft dan weer niet. Maar mijn pony heeft het er super naar haar zin.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:15

Ik lees dit even mee en heb een vraag voor iedereen.
Wat vinden jullie fijn wat betreft het maximaal aantal paarden op een stal ?
Ik sta al ca. 14 jaar op dezelfde stal en toen hadden ze er ca. 23, nu ca. 48 ...... vind ik voor mij te veel en druk op het erf en in de (1) binnenbak :o

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:17

15 is voor mij de absolute max :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:28

Waar ik nu sta ben ik erg tevreden, niks te klagen daarover en mijn paard is er heel gelukkig en blij mee en mankeert nooit meer wat.

En past er heel goed, een makkelijk en tevreden paard dat met alle paarden kan opschieten.

Daar gebruikten ze gewoon normaal gezond verstand zonder poespas en lekker veel buiten spelen.

Nee goede stallen zijn niet zeldzaam, maar mensen stellen te hoge eisen en wil er te weinig voor betalen, als men zulke hoge eisen hebben dan ga je naar een luxe stal en tel je wel meer geld neer maar ben je qua kwaliteit wel tevreden en niets te zeuren. Het is maar net wat je ervoor over hebt of ga goedkoper staan maar doe er ook zelf wat aan of bied wat hulp aan, dan kom je ook al een heel eind.

Er zijn ook stallen die niet veel voorstellen maar veel te veel vragen, maar je hebt nog altijd zelf de keuze om er niet te gaan stallen, toch.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:39

Mischien moet je even een mailtje naar agterberg sturen met je wensen. Zij komen op al die bedrijven en weten mischien wel wat geschikt voor je is.
Het blijft inderdaad lastig om een goed bedrijf te vinden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:42

Ik sta nu op http://www.demonnikenhoeve.nl altijd erg tevreden geweest maar een buitenbak alleen is toch in de winter om door te kunnen trainen niet ideaal.
Vandaar dat ik nu per 1 september ga verhuizen naar een stal met:

20-40 binnenbak
20-60 buitenbak
longeercirkel echt groot
deze alle 3 met eb en vloedbodem.
paddocks
veel weiland waar ze in de zomer hele dagen in staan en binnen en buitengezet worden
elke dag gemest en gestrooid 1 keer in de week alles leeg.
5 a 6 keer voeren per dag
7 dagen in de week in de winter in de paddocks gezet
3 bij 3,5 boxen met buitenluik.

Hoop erg dat het gaat bevallen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:03

Ik heb voor mij echt de ideale stal gevonden.
Het is klein, er staan 12 paarden waarvan 2 in hun eigen weitje met stalletje erop, 2 van de eigenaar zelf en iedereen laat elkaar in de waarde en heeft respect voor elkaar. Geen gezeik, arrogant gedoe en ogen-uitstekerij. Heerlijk.

We doen eigenlijk veel zelf, er wordt alleen gevoerd smorgens en dat moet je dan zelf klaarzetten en de paarden worden dan buitengezet. We mogen onbeperkt gebruik maken van stro en hooi. Als ik vind dat mijn paard savonds om 10 uur nog een keer hooi moet dan mag ik dat gewoon geven. Krachtvoer regelt staleigenaar niet, omdat iedereen iets anders of zelfs niks bijvoert, dus dat is eigen kosten. Maar als het klaarstaat is het prima. Als mijn paard binnenstaat heeft hij een luik en alle paarden kunnen elkaar zon beetje zien. Er is een poets/wasplaats en een buitenbak en een groot bos om de hoek.

Ik vind het er heerlijk. Het grootste voordeel voor mij is dat mijn paard iedere dag de hele dag op de wei staat en het super naar zijn zin heeft, dat het net 5 minuutjes met de auto is, dus ik ben er meteen als er wat aan de hand is en als ik zin heb om smorgens om 5 uur te gaan rijden dan doe ik dat gewoon :D
Er zijn namelijk geen openings- en sluitingstijden. Als ik om 12 uur nog even naar mijn paard wil als het hoosweer is en ik wil kijken of alles rustig is op stal, dan wil ik gewoon in de auto kunnen stappen en erheen kunnen rijden en dan ook nog binnen kunnen, en dat kan hier :)
Voorheen stond ik op een manege en dan kon dat niet, en die waren op zondag ook nog eens om 3 uur echt gesloten, ook voor pensionklanten. Op zaterdag ging het om 19.00 dicht en de overige dagen om 10.00/10.30. Dat vond ik een van de grootste nadelen.

oh en voor mensen die op zoek zijn in omgeving helmond, er komt binnenkort een plekje vrij heb ik begrepen ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:27

Ragdollcat schreef:
Nee goede stallen zijn niet zeldzaam, maar mensen stellen te hoge eisen en wil er te weinig voor betalen, als men zulke hoge eisen hebben dan ga je naar een luxe stal en tel je wel meer geld neer maar ben je qua kwaliteit wel tevreden en niets te zeuren. Het is maar net wat je ervoor over hebt of ga goedkoper staan maar doe er ook zelf wat aan of bied wat hulp aan, dan kom je ook al een heel eind.

Dat is niet helemaal waar.. Als ik hier in de omgeving kijk, zuiver het Westland, heb je een paar doe-het-zelf stallen waar je paard dus in de zomer lekker buitenkomt en heb je een buitenbak. Met heel veel geluk is er ook nog een paddock waar ze in de winter los kunnen. Voor zo'n stal betaal je toch al snel 250 euro. En dan kan je nog zelf uitmesten etc.
Voor een paard is dit heerlijk, voor een wedstrijdruiter niet, want de meeste buitenbakken zijn met sneeuw niet te rijden. Kijk eens naar afgelopen winter, daar hebben wij toch zeker 3 weken niet kunnen rijden, ondanks dat onze bodem écht goed is.

Ga je voor een deluxe stal, zit je zeker op 335-425 euro, heb je alle luxe faciliteiten, maar deze stallen bieden geen land aan, of max. een half uurtje per dag.

Ga je wat verder weg staan (regio Midden Delfland), heb je wat meer grond, maar daar is alles kleigrond, dus met slecht weer en in de winter is het voor de paardenbenen gewoon onmogelijk om daar te staan. De prijzen voor de doe-het-zelf stallen liggen tussen de 230-275, de prijzen voor deluxe stallen tussen 275-350. Plus dan nog de extra benzinekosten.

Dus het is ook gewoon zééééér regioafhankelijk wat het aanbod is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:42

Dat klopt inderdaad Yv_. Dat wil nogal eens schelen.
Hier (brabant dan) is het stukken minder duur, maar daar zit je ook zeker vanaf 225 voor luxe denk ik.
Ik betaal voor wat ik net omschreef 165.
De manege waar ik eerst stond was 265. En dan moest je de weidegang apart betalen omdat je dan op het land van de buurboer stond. In totaal was ik daar dus 310 kwijt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:51

Lenie schreef:
Ik lees dit even mee en heb een vraag voor iedereen.
Wat vinden jullie fijn wat betreft het maximaal aantal paarden op een stal ?
Ik sta al ca. 14 jaar op dezelfde stal en toen hadden ze er ca. 23, nu ca. 48 ...... vind ik voor mij te veel en druk op het erf en in de (1) binnenbak :o

Hangt er ook vanaf wat en hoeveel er met de paarden gedaan wordt...
Als er veel jonge paarden in opfok staan die gewoon in de wei lopen en in een paddock in de winter, dan heb je er met rijden weinig last van. Zelfde met pensioenpaarden. Als al die paarden fanatiek getraind worden en de buitenbak een minder goede bodem heeft, dan is het wel druk met dat aantal... Zeker wanneer de meeste eigenaren ook nog eens in de avond komen, na hun werk...

Ik kan dus niet een vast aantal noemen, het gaat om de verhouding tussen de grootte van de stal met het aantal voorzieningen en de ligging ivm buitenritten. Als de bak dan een keer druk is, maar er is ook een overdekte longeerbaam of overdekte trainingsmolen, dan heb je uitwijkmogelijkheden. en met rijden een binnenbaan, goede buitenbaan, misschien nog goede springbak, renbaan en leuke uitrijdmogelijkheden, dan zullen mensen ook meer af kunnen wisselen zodat niet iedereen elke dag op dezelfde tijd in die binnenbak hoeft te rijden...

Voor de gezelligheid en persoonlijkheid vind ik een stal met 10 tot 20 paarden mooi, maar vaak is dat niet groot genoeg voor veel luxe voorzieningen.

De pensionstal waar ik stond voor ik paarden aan huis kreeg groeide ook van zo'n 25 paarden naar zo'n 40 paarden in een paar jaar tijd. En die heeft alleen een buitenbak en longeercirkel. Dat werd ook drukker, vooral met kinderen en tieners en na schooltijd.
Hier thuis heb ik meestal maar 2 pensionpaarden/pony's en een verzorgster voor mijn eigen pony, dus met 4 in de bak rijden is het drukste wat ik tot nu toe mee kon maken ;) Meestal rijd je alleen of met zijn 2en

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:31

Oke aangezien iedereen zo tevreden is geef ik ook even mn wensen lijstje door. Mischien dat iemand voor mij een ideale plek heeft.

Omgeving : amsterdam, goed bereikbaar met ov, ruime boxen, min 3 maal per week uitmesten, 1e kwaliteit ruw en hard voer, uitrij mogelijkheden, weide of goeie paddock, binnenbak niet nodig, spuitplaats met warm/koud water, deskundig personeel, het hoeft niet luxe te zijn maar wel schoon en netjes.