DEURNE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:21

Mikey schreef:
Ik kan je iig 1 ding vertellen... Als ik een instructrice zoek en jij vertelt dat je deurne gedaan hebt, kom je er bij mij niet in!!! Ik ken een stuk of 5 mensen die deurne gedaan hebben en die kunnen (naar mijn idee dan...) niet rijden. Alleen maar trekken, trekken en trekken. En natuurlijk roepen dat je het allemaal perfect doet en zo in de M zit ( met een paard dat bijna in telgang loopt....) Nee... van mijn weinig goede woorden voor Deurne. En iemand die geen deurne gedaan heeft en bij mij op stal zou willen werken, krijg ik ook wel aan het werk. Zo niet, vliegt ie er uit: Deurne of niet.

(sorry, ben errug negatief, maar kan er ook weinig goeds over vertellen. Tja, als je wilt horen dat het goed gaat met rijden; prima. Wil je wat bereiken, dan niet.)

Succes met het zoeken van een opleiding (of je nu Deurne, een andere paardenopleiding of iets totaal anders gaat doen!!!! Ken genoeg mensen met een andere opleiding, die een leuke stal opgericht hebben en de andere opleiding hebben voor het geval het helemaal in de soep loopt met de paardenwereld.)

Mijn instructrice doet nu Deurne en kan 1. erg goed rijden en 2. geeft super les....dus niet iedereen is slecht die op Deurne zit.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:29

Wat ook een groot voordeel kan zijn, is dat je wel op concours kunt in het weekend. Op een concours kun je je naam vestigen voor potentiele klanten. Een opleiding bij de ORUN zorgt voor de nodige verzekering.
En ook op een andere MBO zul je veel leren en bezig zijn met paarden.
Op een HBO ben je er iets minder in de praktijk mee bezig, maar de opleiding is wel breder, zodat je meer kanten op kunt.
Niet alle studenten paardenhouderij zullen immers in de paarden terecht komen....

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:27

Ja maar als je die paardenmanagement enzo ingaat dan ben je nog niet écht met paarden bezig en kies ik liever dan voor écht iets fatsoenlijks...
Nouja ik ben nu wel benieuwd naar het niveau... maar op de open dag zullen wel alleen de besten bezig zijn neem ik aan Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:34

Als je echt met de paarden bezig wilt zijn, moet je toch ook een winstgevend bedrijf hebben Verward Dus heb je wel een bepaald HBO-niveau nodig óf, je gaat gewoon zelf aan de slag, en school jezelf bij met cursussen. Dan heb je het MBO ook niet echt nodig, da's leuk om jezelf te verrijken, maar wat héb je eraan, bij een bedrijf opzetten?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:07

eeuhm ik wil geen eigen bedrijf opzetten.. zou het alleen doen om mezelf te verrijken zoals je al zei, even een leerpause.. baal alleen dat dat dan meteen 3 jaar is Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:35

Ik had t hier ook mede tegen de topicstartster,die wil wel zelf iets opzetten. Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:46

zij had toch helemaal niet gezegd dat ze geen hbo wilde doen, dus je antwoordde wel op mij Tong uitsteken (Nah misschien moet ik maar s gaan slapen k word vervelend)

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 08:51

mijn instructrice heeft ook op deurne gezeten en zij heeft het met heel veel succes afgemaakt, ze reed met dr merrie ZZ-zwaar (merrie van Samber), maar door een peesklap is dit overgegaan naar recreatie, maar ze heb nu een ruin van 3 jaar (vader is Krack C) waar ze nu weer mee gaat starten.. Ze heeft echt waanzinnig goed les en helpt me overal biij wat ik niet snap, in het begin kon ik niet veel en had een paar manege-lessen gevolgd waar ik niet mee verder kwam, nu kan ik met gemak een L-proefje rijden en met nog wat geduld een M-proefje.. (voordeel: mijn merrie heeft het in dr zitten Knipoog ) Dus...als ik het ook zo kan aanpakken om me paard tot Z uit te brengen en misschien wel hoger en misschien wel een eigen stal, dan denk ik dat ik toch wel naar Deurne ga

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:59

Ik denk niet dat je kan vooroordelen over Deurne als je er niet bent geweest zelf.

Daarbij denk ik dat het een feit is dat heel veel mensen een groot deel aan inzet en motivatie missen.

Het valt mij op dat heel veel mensen die ik ken in de paardensport vrij weinig gewend zijn en het er niet altijd voor over hebben om hard te werken en vroeg op te staan.

In de zomer toen het zo warm was bijvoorbeeld, waren veel mensen die niet reden. Terwijl als je vroeg (4 a 5 uur) opstond was het makkelijk te halen om 3 of 4 paarden te rijden. Als je dat er al niet voor over hebt denk ik niet dat je de motivatie en inzet hebt om zo'n zware opleiding te doen (no offence).

Ik ben zelf ook van plan naar Deurne te gaan, sportclass. Ben al daar geweest en ik heb ook met een aantal docenten gepraat en die kwamen bij mij juist heel enthousiast over.

Volg je hart en je droom en maak er wat van !!!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:42

Okkie1 schreef:
Ik denk niet dat je kan vooroordelen over Deurne als je er niet bent geweest zelf.

Daarbij denk ik dat het een feit is dat heel veel mensen een groot deel aan inzet en motivatie missen.

Hier sla je de spijker mee op zijn kop... Ik zit nu op Deurne,vandaag teruggekomen van 2 dagen les...Ik doe de hoefsmid opleiding dus heb niet al te veel te maken met de sport en houderij klassen,maar ik vang wel veel op...

Mensen die denken te kunnen rijden,doen ze wat fout,wordt erop gewezen hoe het wel moet en een cómmentaar dat ze hebben....Aiaiai..Ik heb een springclinic gezien..die man gaf zeer goed en technisch les..Oe,die wil ik ook als instructeur..Maar, het merendeel zat te zaniken dat hij de boel afkraakt etc...
Als je wilt leren Rijden,moet je tegen commentaar en kritiek kunnen,niet zeiken als je geen compliment krijgt en gewoon ervoor gaan..

Nu zal het best zo zijn dat er soms onterecht gehandeld wordt,maar dat is overal..

Persoonlijk zal ik daar mijn paard niet weg zetten..Ik heb het idee dat je er dan geen 'reet'over te vertellen hebt..Verplicht is om minimaal 2 bandage's om te leggen of helemaal vierkant...Ga zo maar door..

Verder is het erg ongeregeld..Het rooster heb ik pas op mijn eerste lesdag gehad.. Leraren die een kwartier te laat komen en op de helft van de les vertrekken..Of het gewoon vergeten..

Moest ik logeerbonnen kopen,hadden ze bij de receptie nog nooit van gehoord (terwijl het zelfs in de schoolgids staat!!!!)

Ach,zo kan je nog even doorgaan..

Doorgaans gaat iedereen leuk met elkaar om,maar rotte appels heb je er overal bijzitten..Van het merendeel snap je niet wat ze hier komen doen..Hoewel er ook écht paardenmensen bijzitten.

Ik kan wel meegaan met Gijsenkim, als je talent hebt heb je Deurne echt niet nodig.
Schrijf je in bij eurohorsegrooms.com (heb ik ook gedaan) en in de lente komen ze met een aantal bedrijven die je voor vast aannemen..(heb ik ook gedaan en kon zo terecht bij een hengstenboer,een spring en dressuurstal en nog een handelstal)

Dit klinkt allemaal wel erg niet-positief,maar je leert er natuurlijk veel,de leraren zijn doorgaans erg aardig en vriendelijk (maar soms ook ongelooflijke warhoofden Knipoog ) ..
Ik heb het er best naar mijn zin..Erg leuke en mooie school!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:48

Ik heb me toen ooit ingeschreven bij een paarden bemiddelingsburo Homac en via hun heb ik bij Nadine Capellman gewerkt (zonder welk diploma dan ook)

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:59

Inderdaad..Een diploma zegt niets over je talent en je kunnen...
Er zijn er zóveel die daar niets omgeven..Zonder diploma kom je even ver als met hoor.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:45

Hmmm bedankt.. Kga toch naar de open dag gewoon even kijken maarrrr met jullie woorden in mn achterhoofd Knipoog
Was er gister trouwens ook; horse event.. toch ziet het er wel erg verleidelijk uit Huilen ... Kzou echt graag een keer op die drafbaan racen met vaan, het zandpad stopt veel te snel Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:00

ik wilde zelf ook naar altijd naar deurne en het was bij mij ook mijn hart of m'n verstand ik heb uiteindelijk voor m'n verstand gekozen en ben een ondernemer/manager opleiding gaan doen waar ik leer hoe ik mijn eigen zaak op zou moeten zetten. ik vind dit zeer nuttig omdat als ik toch iets in de paarden wil iets voor mezelf zou willen beginne, het grootste voordeel vind ik mocht ik vastlopen in de paarden op den duur, kan ik altijd nog wat anders zou ik naar deurne gaan had ik alleen da papier en meer niet.

mijn stiefzussen hebben ook deurne gedaan ze hadde het na 20 jaar paarden wel gezien in dat wereldje en het enige wat ze konde was in een winkel gaan staan. ze zijn dit nu na ruim een jaar al beu.

ik denk dat het een keuze is die je goed zou moeten over wegen hoe moeilijk het ook is.

ik zou dit jaar naar deurne gaan om daar een opleiding te gaan volgen, ik zit nu dus ergens anders vind het leuk maar toch zijn mijn gedachte nog steeds van ik had nu ook op deurne kunne zitten.

ik ken daarnaast zat mensen die zonder deurne goed terecht zijn gekome in de paarden, daarom heb ik zoiets van toch liever een goede andere ondergrond mocht het ooit mis gaan in de paarden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:47

hmm daar heb je wel helemaal gelijk in... Eigenlijk hebben jullie allemaal gelijk! Schijnheilig
Ik denk dat het voor mij ook beter is om het gewoon uit m'n hoofd te zetten en dus niet naar de open dag te gaan omdat het toch absoluut niet verstandig is om die school te doen en anders dan krijg ik helemaal zin als ik naar die open dag ga Boos!

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:57

Als je goed bent, en vooral lef hebt, is deurne denk ik toch een heel goede optie.
Dat je uitgebuit wordt tijdens een stage vind ik een beetje een heftige uitspraak. Een eigen stal hebben is hard werken, dat is niet tot negen uur in je nest leggen en dan een paar paarden rijden. Dat is gewoon bikkelen, net als ieder ander eigen bedrijf. Tijdens deze stages kan je dit leren. Lukt het niet?? Klaar. Dan ben je niet geschikt voor een eigen bedrijf.
Wel moet er natuurlijk enig respect zijn tussen stagiar en stagebieder.
Ik zou het gewoon lekker proberen als ik jou was. Tot een half jaar behoud je je studiefinanciering als het niks is, dus wat let je? Je merk het vanzelf als het niks is.
Ik zou wel een eigen paard meenemen, je betaald je anders groen en geel aan huur van paarden.

Succes!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:10

Ja maar ik vind het ook zoiets om zo'n afvaller te zijn, daar houd ik eigenlijk niet van.. maar wat zei je over die studiefinanciering? Je krijgt het nog terugbetaald als je er na een half jaar mee stopt? Da's wel hip natuurlijk Haha! Is het duur om daar een paard te huren ja? Maar ook om je eigen daar te stallen denk ik?

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:30

Ik ben net begonnen, en ik beaam ook dat t niveau echt tegenvalt, en dat je zeker je paard niet mee moet nemen...
Ik had een heel ander beeld van deurne dan wat t uiteindelijk blijkt te zijn. T zijn regeltjesneukers wat betreft het materiaal wat je gebruikt enzo, maar voor de rest ben ik echt NOT IMPRESSED.
Ik doe houderij, en ik woon gelukkig in de buurt, dus ik reis mooi elke dag op en neer. Na de intro ben ik blij dat ik gewoon naar huis kan, ik mis meer ellende dan lol van die flat.. Wij zijn weer een proefjaar van een nieuw systeem, t zogenaamde praktijkgericht onderwijs.. Lachen Met als gevolg dat t rooster niet klopt, de boeken niet kloppen, en niemand eigenlijk weet hoe alles moet lopen.. T grootste gedeelte van de praktijklessen is tot nu toe in t honder gelopen.. Zo ook mijn eerste rijles (houderij heeft 1 keer in de week rijles van een stagaire..) Ik zat met mn korte pootjes op n beest van minstens 1.75m.
Aangezien ik niet intern ben heb ik dus ook mn paard daar niet staan, en ook daar ben ik blij om. Ze leren ons in deurne dat t volledig tegennatuurlijk is om een paard 22-23 uur per dag op stal te houden, maar daar staan ze toch ECHT 22 uur per dag op stal.. De paarden mogen niet los in de bak, en er is voor de sport een uurtje les per dag en de paarden mogen savonds geloof ik nog in de molen.
Alleen wat betreft de arrogantie hebben ze nix teveel gezegd. Er is een wereld van verschil tussen de houderij en de sportrichting, zowel onderling als tussen de verschillende groepen. Verder kun je de sportleraren er zo uithalen. De arrogantie straalt je tegemoet. En dan is er nog t overdonderende brugwup-gevoel Tong uitsteken.
De lessen vind ik tot nu toe wel bar interessant. T leuke vind ik dat ik nu dingen te weten kom over bijv. toiletteren die ik ook kan gebruiken.

Over de stages wete ik nog niet zo veel. Ik weet wel dat je meteen naar school kunt bellen zo gauw je over de 40 uur per week schiet, die staat voor je stage. Voorheen was de regeling 14 weken school, 4 weken stage, 10 weken school enz, nu is het 5 maanden school en 5 maanden stage, en voor degenen die naar t hbo willen 4 maanden stage. Die moeten 4 weken terugkomen naar school tvv t hbo.

Ik heb t idee dat ze iedereen aannemen die zich inschrijft, omdat ze aan hun minimum moeten komen, maar ze zeggen ook dat t grootste gedeelte na n halfjaar al afhaakt. En dan dnek ik voornamelijk de mensen die intern zitten. Wij zijn met zn 5en de enige eerstejaars die naar huis gaan na school, en wij hebben t een stuk makkelijker. We moeten om kwart voor 9 op school zijn ipv 7 uur, en we gaan na de lessen gewoon weg, eten thuis, rijden en lessen thuis. Paardjes kunnen gewoon de wei op overdag, en veranderen niet van leefruimte en ritme. Bovendien is het erg lekker om gewoon tegen je ouders te kunnen ouwehoeren ipv tegen de mensen waar je overdag al de hele tijd bij op de lip zit.

K geloof dat ik nu wel zo'n beetje mn mening heb neergelegd. Succes verder!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:54

Hier een eerste jaars student Deurne richting sport aan het woord:
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het heel erg naar m'n zin heb op Deurne. Ja, het zijn lange dagen en hard werken. Ja, ze zijn streng. En ja, ze zijn zeikerig over het schoonhouden van je stal en een hele hoop andere dingen. Maar als jij in de paardenwereld wil overleven, zal je jezelf deze dicipline op moeten kunnen leggen + 200% inzet willen tonen. Het enigste wat ze doen is jou voorbereiden op de werkelijkheid en die werkelijkheid is kei en kei hard. En als je daar niet tegen kan: BEGIN ER DAN NIET AAN!!!!

De teorielessen vind ik goed en zijn erg afwisselend. Iedere week heb je een ander rooster aangepast aan het thema van die week. De werkwijze heeft wel iets weg van het studiehuis. De klassen zijn niet groot (onze klas bestaat uit 13 man) dus er is mogelijkheid voor veel individueele aandacht. Het enige is dat het met het rooster nog een beetje rommelig gaat.

In de rijlessen word geen 'ja maar'getollereerd, dan kan je de nodige woorden verwachten als je door blijft gaan. Maar denk er eens aan hoe hinderlijk het is als je zelf les staat te geven en er wordt steeds 'ja, maar dat doe ik altijd anders' of 'ja, maar dat doe ik niet' geroepen. Terwijl jij weet uit ervaring dat je gelijk hebt. Je hebt op Deurne te maken met mensen die verstand van hun vak hebben, de meeste hebben op hoog nivo nationaal en een enkeling internationaal gepresteerd. En als jij ergens uitleg (omdat je iets niet snapt of er anders over denkt) over wil hebben over het hoe en waarom en je vraagt er om op een fatsoenlijke en nette manier, krijg je altijd antwoord op een plezierige manier. Gekker nog: een leraar zal het alleen maar fijn vinden dat je het hoe en waarom over iets aan het uitzoeken bent om het voor jezelf te verduidelijken. Wat is nou fijner dan een gemotiveerde leerling?

Verder word er echt wel goed voor de paarden gezorgd (want dat doe je natuurlijk zelf) Er is elke dag een uur rijles. 2 keer per week springen en 3 keer per week dressuur. Daarnaast kan je je paard iedere dag een half uur in de stapmolen zetten en als je dat niet voldoende vind kan je om toestemming vragen bij je instructeur om 's avonds nog te rijden. In het weekend gaan ze elke dag ongeveer 20 min. aan de stapmolen of worden gelongeerd. Ik weet zeker dat er veel paarden elders, niet zo vaak de box uit komen per dag. Verder worden de paarden zo'n 2 tot 4 keer per dag er nog eens uitgehaald om gepoetst te worden, voor ander practijklessen en te wandelen (ze de grasperkje leeg te laten vreten Haha! )

De flat ligt op ongeveer 10 min. fietsen van de school. De kamers zijn niet groot, maar wel netjes en er staan 2 bedden , 2 stoelen, een giga kast, burau en wastafel in. Er is een douge en wc ruimte die schoon en netjes zijn. De dougejes zijn appart (dus niemand kan je zien hoor Knipoog ) Verder moet je om 23.00 uur binnen zijn. Ben je heel veel later dan heb je pech en sta je buiten.

Dagindeling:
6.00 uur: opstaan
6.30 uur: op weg naar school
6.45 uur: mesten, voeren, perkjes harken, andere taken, vegen, paard poetsen.
8.00 uur: ontbijt
8.45 uur: practijklessen
12.00 uur: lunch
13.25 uur: theorielessen
16.55 uur: diner
18.00 uur: laatste stalwerkzaanheden + paard klaar maken voor de nacht
19.00 uur: opweg naar de flat

Zo, ik hoop dat het voor een aantal wat duidelijker is geworden en iets positiever over Deurne gaan denken. Want ik vind dat het een goede school is waar vele andere scholen een voorbeeld aan kunnen nemen. En als je een opleiding in de paarden wil volgen is Deurne de plaats waar je moet zijn!! Verder nog: Laat je niet door een ander beinvloeden tot je zelf ondervonden hebt hoe het in elkaar zit.

Groetjes,

Suzanne

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:31

Ik mag van mn ouders naar deurne , maar ik wist al dat het niveau daar laag ligt.
maar mijn instructrice heeft op warendorf in Duitsland gezeten, maar dat was ook streng, maar als je ziet hoe dat mens kan rijden. (sandra kreeft)
daar hoefde je ook geen grote bek open te zetten zei ze, maar het niveau ligt er wel hoog.
Je kreeg ook les van Johann Hinneman enzo.
Maar om voor school naar het buitenland te gaan, vind ik wel een grote stap, die ik niet durf te maken

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:51

hoi hoi

ik zit ook in deurne op school !!
doe paardenhouderij mbo
1 dag in de week.20 uur in de week moet je werk hebben.
geen eigen paard..
maar ik vind de school echt tof.
er is ook een sport opleiding voor 1 dag in de week.
daarbij heb je wel eigen paard nodig..
misschien is dat iets voor je..
succes !

groetjes saskia

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:12

Suzanne_18 schreef:
Dagindeling:
6.00 uur: opstaan
6.30 uur: op weg naar school
6.45 uur: mesten, voeren, perkjes harken, andere taken, vegen, paard poetsen.
8.00 uur: ontbijt
8.45 uur: practijklessen
12.00 uur: lunch
13.25 uur: theorielessen
16.55 uur: diner
18.00 uur: laatste stalwerkzaanheden + paard klaar maken voor de nacht
19.00 uur: opweg naar de flat

Wat voor een soort lessen krijg je er dan? Alles over het paard en de verzorging ervan?

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:20

Angeliek schreef:
Ik mag van mn ouders naar deurne , maar ik wist al dat het niveau daar laag ligt.
maar mijn instructrice heeft op warendorf in Duitsland gezeten, maar dat was ook streng, maar als je ziet hoe dat mens kan rijden. (sandra kreeft)
daar hoefde je ook geen grote bek open te zetten zei ze, maar het niveau ligt er wel hoog.
Je kreeg ook les van Johann Hinneman enzo.
Maar om voor school naar het buitenland te gaan, vind ik wel een grote stap, die ik niet durf te maken

Je bent 14 en weet nu al dat je naar Deurne wilt ect? En dat het niveau daar laag ligt Verward ? Hmm, heb je ook een eigen paard? Ben wel benieuwd hoe jij dan rijdt. Dit bedoel ik niet gemeen, maar ik vind het ergens gewoon niet kloppen. Sorry.
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 22-09-03 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Grani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:34

Zo'n opleiding betekent niet dat je er als topruiter vandaan komt maar op allerlei gebied aan de slag kunt. Over het niveau van de opleiding zullen de meningen waarschijnlijk altijd verdeeld blijven. Het is net als de opleiding op het conservatorium: enkele talenten en doorzetters gaan als podiumartiest verder, de rest blijft degelijke middelmaat die normaal gesproken een goede baan zullen vinden. En ook daar heeft men vaak op- en aanmerkingen over het niveau en de docenten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:27

Weleens dat tv-programma over Deurne gezien? Denk er aan wat die blonde jongen zei: Als je echt goed bent, heb je Deurne niet nodig.