Beginnen met graasmasker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:05

opisop_shop schreef:
mwah, als ik zag wat die van ons naar binnen kregen dan valt dat zielig gehalte wel mee hoor ;)

Ja sommigen zijn wel eg handig :D Die van mij gaat erg zielig in een hoekje staan nadat ze erg haar best heeft gedaan..

Tooske

Re: Beginnen met graasmasker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:06

Ik vind het helemaal niet zielig paarden die de hele dag in hun stal staan vind ik veel zieliger.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:21

Tooske schreef:
Ik vind het helemaal niet zielig paarden die de hele dag in hun stal staan vind ik veel zieliger.

:roll: wat een vergelijking

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:23

Sjah, alles is relatief natuurlijk...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:26

jesito schreef:
Tooske schreef:

is wel degelijk een vergelijking, want zonder die graaskorf zouden sommige paarden om hetzelfde effect te bereiken (meer) op stal moeten staan, en dat vind ik ook zieliger dan met een graaskorf om lekker buiten ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:06

Dat valt best mee opisop_shop, als ook eens de andere opties onder de loep genomen worden.
Tussen een paard met graasmasker op in de wei of een paard op stal zijn meerdere opties.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:30

jesito schreef:
Tussen een paard met graasmasker op in de wei of een paard op stal zijn meerdere opties.

Ja lekker gezellig in je uppeltje op het zand! Nee hoor geef mij maar een graaskorf, redden ze zich prima mee en kunnen lekker buiten in de kudde, bij hun soortgenoten zoals het hoort en zoals ze zelf graag willen.

TS ik hoop dat je wat aan de verschillende meningen hebt gehad en dat je paard wat gewicht kwijt raakt, voor welke optie je dan ook kiest!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:32

Bassenqua schreef:
jesito schreef:

Ja lekker gezellig in je uppeltje op het zand! Nee hoor geef mij maar een graaskorf, redden ze zich prima mee en kunnen lekker buiten in de kudde, bij hun soortgenoten zoals het hoort en zoals ze zelf graag willen.

TS ik hoop dat je wat aan de verschillende meningen hebt gehad en dat je paard wat gewicht kwijt raakt, voor welke optie je dan ook kiest!

Ook daarin zijn nog meerdere opties, maar blijkbaar wil niemand die zien.
Prima, ik ben blij dat ik anders heb kunnen kiezen voor mijn paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:38

Mijn paard heeft het al 2 maanden 24/7 om, maar ik heb het dan ook zelf vermaakt en weggeknipt, want ik wil het niet hebben dat zijn neusgaten helemaal dichtgedrukt worden, Hup die rotdingen helemaal wegknippen en het is een heel stuk paardvriendelijker, hij vind t zelfs totaal niet erg om het om te krijgen.

Mijn paard blijft er gezond bij.

Greenguard vind ik helemaal niks en te prijzig en het beschadigd ook hier en daar aan zijn hoofd en is te hoekig dus blijft soms ergens haken.

Graskorf is zacht en rond en zit nergens in de weg, maar neem dan wel lekker een grote maat.

Voor wie het wil zien hoe ik het gedaan heb kan mij per pb mailadres doorgeven voor fotos ervan.

Ik vind een graskorf veel en veel fijner en paardvriendelijk mits je het vermaakt, want die kan lekker t land op met vrienden ipv apart in afgezet stukkie, en of op stal/paddock voor een halve dag. Mijn paard kan er gewoon mee kroelen met andere paarden, echt zo erg is t niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-08-11 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:39

jesito schreef:
Tooske schreef:

Tja vind ik wel aangezien er nu veel paarden waarschijnlijk weinig op het land staan en veel op stal als ze te dik worden.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:02

Bassenqua, bedankt! Het lijkt voorlopig goed te gaan met het rubberen geval, ze stond vanmiddag ''gewoon'' te grazen, dus ik ben benieuwd wanneer we resultaat zullen zien! Tot dan: meer informatie/ervaring kan geen kwaad!!

jesito, zeker wel wil ik andere opties zien! Wat mij betreft mag je andere suggesties aandragen hoor, desnoods per PB!

Ragdollcat, ik ben benieuwd hoe je het gedaan hebt! Ik stuur je PB ;-)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:47

jesito schreef:
Iedereen ziet z'n paard toch zo graag grazen en klaagt op stal als er geen gras is en als er dan gras is worden de paarden te dik.
Een graasmasker vind ik zielig, maar kan me wel voorstellen dat sommige dit doen.
Ik heb al verschillende paarden zien staan met zo'n ding en de paarden ergeren zich een voor een eraan.
Zijn vaak aan het schuren om hem af te krijgen.
Met drinken zie ik ze komisch doen om fatsoenlijk te kunnen drinken en met dat hete weer kan dat toch niet goed zijn als de neusgaten die dan al in verhouding zo klein zijn ook nog gedeeltelijk afgedekt worden met een stuk rubber.
Dan zou ik liever kijken voor een maatje en zet het paard op een paddock met wat hooi en zet hem misschien een uurtje ofzo op de wei, daar went een paard heel snel aan.
24/7 zo'n ding omlaten vind ik al helemaal niet kunnen.

Het is gewoon moeilijk, we willen graag paarden zien grazen maar de meeste weiden zijn veel te vet voor onze paardjes, daarbij willen we dan ook nog wat meusli voeren of wat wortels en appels.
Maar het is gewoon allemaal te veel en ik denk dat daar verandering moet komen.

Toch even op reageren. Bij ons staan 3 van de 4 paarden met graasmasker. Overigens niet 24/7, maar om de dag of 2 a 3 dagen per week. Ze krijgen bij ons strookbegrazing, dus het gras is zeker niet onbeperkt. Toch worden ze te dik. Ik heb ze nog nooit zien schuren om dat ding af te krijgen, de enige keren dat mijn paard hem niet meer omhad, was als hij zijn graasmasker omhad in combinatie met een veiligheidshalter. Die kan hij niet meer om (ook niet zonder korf) omdat een van de paarden het leuk vind om halsters te trekken. Ze kunnen er allemaal prima mee drinken uit de grote waterbak en de greenguard dekt de neus niet af. Ik vind hoefbevangen staan een heel stuk zieliger dan een graasmasker, ook veel te dik zijn vind ik zieliger, al dat gewicht moeten ze wel meesjouwen. Met hooi op de paddock loop je weer risico op zandkoliek. Op stal houden vind ik nog veel zieliger. Dan vind ik een graasmasker om toch echt de allerbeste optie.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:07

Denk niet dat dit topic een wedstrijdje is om wat zieliger is of wie het minst zielige paard heeft :+ Ik ga ervan uit dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft. Dat wil niet zeggen dat je het allemaal met elkaar eens moet zijn. Zoals gezegd wordt zijn er een hoop tussenwegen tussen op stal staan en een graasmasker. Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken. Wat mij betreft zitten er ook een hoop nadelen aan een graasmasker, maar aan een bevangen paard nog meer. Is dit dus de oplossing voor jouw paard, dan is dat prima. Houd je paard gewoon goed in de gaten, hij geeft vanzelf aan wanneer hij zich niet prettig voelt :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:33

Gelukkig doet Valentine het ondertussen ontzettend goed met het masker! Ik heb haar dus weer terug bij de kudde gezet, en ze lijkt weer helemaal happy dat ze eindelijk weer bij haar grote vriend mag staan :-)
De kudde krijgt wel kuil bijgevoerd dus dat is een nadeel, maar dat moet ze ook door dat kleine gaatje zien te krijgen dus daar zal ze zich ook wel niet ongans aan eten.
Ze lijkt er goed mee om te gaan, al zie je haar geregeld gefrustreerd schrapen omdat het haar niet snel genoeg gaat :'") maarja, daar went ze wel aan denk ik.

Ik heb alleen gemerkt dat ik 'm nu beide dagen weer ietsje hoger heb moeten hangen omdat hij toch wat afgezakt leek.
Ook lijkt het alsof ze bulten op haar neus heeft gekregen... geen vocht, niet beschadigd, en ook zeker niet gevoelig/pijnlijk, maar gewoon een verdikking op het neusbot, heel raar... iemand die dat herkent?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:58

Fijn te horen Maeve! Kan je helaas niet met die plekken helpen..

Bij mijn paardje blijft het masker met het greenguard halster goed zitten, maar ik vind het best moeilijk om dat ding om te laten. Ze scharrelt een beetje door het land en kan kroelen, drinken en een beetje eten, maar ik voel me enorm schuldig. Hopelijk wordt dat wat minder als de kilo's verdwijnen..

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:05

Fijn Maeve! Met die bulten kan ik je ook niet helpen, herken het niet van bij mijn paard.

@Batje: Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor. Je doet dit omdat dit het beste is voor jouw paard, als ze straks lichter is zal ze ook makkelijker kunnen bewegen en dan verdwijnt jouw schuldgevoel ook. Dan zul je zien dat je er goed aan gedaan hebt :j
Ik herken het heel erg hoor, ik voelde me ook heel schuldig toen ze de korf net om had (en nu bij het begin van het weideseizoen weer :o ). Maar als ik zie hoeveel prettiger zij in d'r vel zit nu ze die kilo's kwijt is, weet ik dat het de goede keuze was :j Ze is ook veel fijner te rijden nu, wat ook wel logisch is aangezien die dikke buik nu niet meer in de weg zit..

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:58

Bedankt voor je opbeurende woorden Vankje :) Ben er net even geweest, ze is wat knorrig, maar heeft flink gemest en had weinig interesse in het oude hooi in haar stal (ze staat 24/7 buiten, maar ik wilde haar even laten opdrogen) dus ze krijgt in elk geval genoeg binnen. Ik voel me dus al wat minder schuldig :)
Overigens ook nergens schuurplekken, alleen een wat ruwer aanvoelende kin.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:01

Haha, bedankt allebei! En ja, ik voel me ook wel schuldig, vooral door die trieste blik die mijn merrie opzette... en dat gefrustreerde gestamp van d'r omdat het niet snel genoeg gaat, arm ding :-) maar wat je zegt, als je resultaat gaat zien, kun je vast snel weer met jezelf leven :-) je hebt toch het beste met haar voor!

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:43

Misschien denken wij dat ze even zielig staan te doen, de eerste dagen met het masker om, maar al snel genoeg zal je zien dat ze er echt wel handigheid in hebben gekregen hoe ze er mee kunnen eten, drinken en kroelen!
En als je dan merkt (meet met meetlint) dat er bijna een kilo per dag afgaat! Er in een maand tijd zo'n 20-25 kilo verdwijnt en je paardje er duidelijk beter uit gaat zien (en zich zonder dat overgewicht ook vast veel beter gaat voelen) en die ondertussen ook helemaal geen last van het masker lijkt te hebben en wel gewoon lekker in de kudde kan blijven staan, dan weet je waar je het voor doet!

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:40

Hoii,

Een kennis van ons heeft ook een graasmasker voor haar shet en die doet ze savonds om, dat gaat best goed en ze geeft van tevoren altijd even een snoepje zodat haar shet het minder erg vind..

T_smurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:58

misschien kan je haar er ook langzaam aan laten wennen elke keer een beetje langer aandoen. Ik denk dat het er zieliger uitziet dan dat het is, je hebt toch het beste met je paardje voor

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:49

Hoi,

Ik heb sinds gisteren mijn pony ook een graaskorf (die van imperial) omgedaan, wegens te dik en zomerexceem. Maar hij moest er constant van niezen????
Is dat omdat ie nog nieuw is en dus een bepaalde geur heeft?
Vanzelfsprekend probeerde hij ook steeds hem af te doen door echt overal tegen te schuren. Ik heb hem dan na een kwartiertje afgedaan. Ik ga nu proberen twee keer in de week een half uurtje het graasmasker om te doen. Nogthans had hij wel direct door dat hij ermee kon eten hoor.

Oh ja, hoe zit het met drinken uit een automatische drinkbak?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:23

Fleur, ik denk dat dat best zou kunnen... dat deed die van mij niet, misschien even afspoelen om de ergste rubber/plastic geur eraf te krijgen?
Om je gerust te stellen; ik weet niet of het echt nodig is om je pony zó langzaam aan dat ding te laten wennen. Die van mij had het binnen een dag helemaal door en vindt het ook geen probleem als ik het ding weer om doe na het poetsen/wandelen. Persoonlijk zou ik dat zo weer doen, ik denk dat ze zo het snelst wennen!
Volgens mij hoorde ik dat ze niet/moeilijk kunnen drinken met zo'n automatische drinkbak, omdat de ''snuit'' niet in het bakje past.

Ondertussen lijkt het met mijn ouwe dikkie een stuk beter te gaan! Je merkt echt dat ze die volgevreten buik kwijt is, alleen het vet op kont en manenkam zit er nog wel. Ook lijken haar kogels iets geslonken(peesblessure) en staat ze ook niet de hele tijd meer van het ene been op het andere te wiebelen, wat ze eerder voortdúrend deed(ontlasten). We zijn gisteren voor het eerst weer op ''buitenrit'' geweest, welliswaar alleen in stap en voornamelijk over het harde, maar het is weer een stap vooruit :-)