Ervaring met alleen rubber tegels in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Re: Ervaring met alleen rubber tegels in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:54

Mijn paard staat op vocht doorlatende rubberen stalmatten, daaronder liggen rooster en een kelder. Bovenop de matten heb ik op een plek hennepstrooisel. Dit werkt prima en het is snel weer schoon gemaakt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 16:12

@ Juleke: Dank je voor je uitgebreide antwoord. Toch denk ik dat je de verkeerde speeltuinmatten voor je hebt, ze zijn nl. zo goed al gelijkend aan de 'originele' paardenstaltegels die ik gezien heb.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:11

Dat kan hoor, dan zullen ze ook aan bijna dezelfde prijs zijn waarschijnlijk. Het is ook al een jaar geleden dat ik mijn matten heb gekocht. Maar ik heb toen dus specifiek geen speeltuinmatten gezocht.
Ik heb na lang zoeken uiteindelijk gekozen voor matten uit Duitsland. Die zijn we toen ook zelf daar gaan halen. Dat was wel een behoorlijke rit! Hier in de buurt was maar één soort mat te vinden en die vond ik eigenlijk vrij stug en leken mij dus ook ongemakkelijk om te hanteren en oncomfortabel voor de paarden. Vandaar dat we verder zijn gaan zoeken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:20

ik heb ook rubber speeltuintegels. die van mij zijn 1x 1 meter.

ze bevallen erg goed in mijn inloopstal. voor een 'dichte' stal zou ik eerder mijn twijfels hebben. ik zou er dan denk ik wel een dun laagje strooisel overheen doen.

het hooinet is denk ik een goede tip. ik vond het in het begin best eng om zo'n hooinet zo laag te hangen, maar het bevalt nu heel goed.

vlas is mij voorheen ook niet slecht bevallen, maar als je je stal een beetje schoon wil houden is het wel veel werk. ik haalde elke dag met de hand alle kleine drollen eruit. het is dan de kuns om een 'harde' onderlaag te krijgen van het wat viezere vlas en daarop een schone bovenlaag. je hebt dan geen last van urine lucht/dampen.
wij spoten wel minimaal 1x per jaar de stallen helemaal schoon. ze werden dan helemaal gedesinfecteerd. je ziet dan wel hoe smerig de onderlaag eigenlijk wordt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:26

loulou schreef:

ze bevallen erg goed in mijn inloopstal. voor een 'dichte' stal zou ik eerder mijn twijfels hebben. ik zou er dan denk ik wel een dun laagje strooisel overheen doen.

Heb je nieuwe? Mag ik dan een website van je?

Bij 2e hands wil ik ook graag het merk weten :o

paardengek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:48

Hallo.

Mijn verzorgprony staat op zo'n rubberen mat met verder niks, het is ook een stuk gemakkelijker met mesten en het is lekker zacht voor hun hoeven, nu zijn deze stallen wel in en uit loop stallen, maar bij ons is het erg handig, ik heb eigenlijk geen idee waarom wij dit hebben maar ik vindt in iedergeval goed werken, en de paarden hebben er ook geen last van! :D

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:00

ik heb een heel groot stuk en dik industrie rubbermat in mijn stal liggen (op maat gesneden)
zodat je ook niet hoeft te rommelen met losse tegels, kieren schuiven ervan.

Onder 1 kant een bamboo stokje gelegd zodat de urine eruit wegloopt.,
verder hebben mijn paarden een zand paddock, dus ze liggen er bijna nooit echt op.
Maar mogten ze dat wel doen kan het volgens mij nog geen kwaad, koeien doen bijna niet anders..

Je hebt idd rubber met ''riggels'' tegen gladheid, maar dit is kl*to schoon te houden,
ik heb gewoon gladde, volgens mij bestaan ze ook met een soort zandkorrel erop voor de grip,
maar dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om er zelf zo nu en dan een dun laagje zand op te strooien, en evt icm. een laagje vlas

succes ermee!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:08

Ik vind een paard opgesloten in een stal zonder uitloop al niet fijn, maar als ze dan niks te knabbelen hebben wordt het helemaal droevig...

Voor een paard met een stofallergie zou ik zoeken naar een plek waar het dier altijd buiten kan staan, of op zijn minst altijd naar buiten kán.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:10

Antheman schreef:
loulou schreef:

Heb je nieuwe? Mag ik dan een website van je?

Bij 2e hands wil ik ook graag het merk weten :o

ik heb 2e handse. ik zal wel eens kijken of ik een merknaampje kan vinden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:18

Mijn paard is ook heel stof en ammoniak gevoelig. Eerst liggen er rubbermatten en achterin heb ik vlas. De stal strooi ik altijd op als ze buiten is en zorg dat het goed schoon en droog is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:25

Het zal niet het antwoord zijn dat je wenst te horen, maar ik denk dat het enige juiste dat je voor je paard kan doen, is hem 24/7 buiten zetten. Ik heb zelf ook een paard met gevoelige longen en mij is door de veearts aangeraden om haar niet meer binnen te houden. Ze staat nu dag en nacht buiten en is hier zienderogen door opgeknapt. Vandaag heeft ze een kwartiertje op stal gestaan om haar krachtvoer te eten, daarna was het al meteen weer piepen, hoesten en proesten.

Ook al zou je jouw eigen paard niet meer op stro hebben, alle paarden er om heen staan nog wel op stro. Daar zal ze ook last van houden. Als je paard niet tegen stof kan, dan is het verstandig om geen hooi meer te voeren (of als je hooi voert: geweekt hooi). Niet meer opstrooien, vegen of hooi voeren als jouw paard binnen staat, etc. Er komt nogal wat kijken bij overgevoelige luchtwegen, en ik weet er helaas van alles van.

Ik weet dat het lastig is om een paard dag en nacht buiten te kunnen stallen in de randstad, maar ik denk dat dit wel het beste is voor je paard. Succes er mee!

Edit: ik zie dat je ook al had gepost in mijn wel-en-wee topic wat betreft de longproblemen ;) Hopelijk is er wat te regelen met de stalling!
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 30-07-11 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:27

Misschien een overbodige vraag, maar als de rest op stro blijft staan, heeft je paard hier dan geen last van? Lijkt me dat de stof blijft hangen in de 'dichte' stal.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:56

Sinds een jaar liggen er in de stal van mijn paard ook rubbermatten, 1 x 1 meter speciaal voor paardenstallen en urine bestendig. Bevalt prima. Wel met stro erop, stro verbruik is flink afgenomen. Na de bevalling kon ik zelfs geen natte plek van het vruchtwater vinden.

Onze pony had koliek en mocht daarom niet meer op stro, eerst heb ik zaagsel in een box met een dichte vloer gedaan, binnen 5 dagen kon het hele pak er weer uit. Daarna heb ik hem in de box van mijn paard gezet, zaagsel op de matten en hij heeft 3 weken met 1 pak gedaan. :D

Is het voor jou geen oplossing om op de matten een laagje zaagsel te doen en dagelijks de mestballen te verwijderen. af en toe de natte plekken uit het zaagsel (in een vuilniszak) mee naar huis nemen en in de kliko weggooien.

Eén paard bij ons op stal heeft ook stofallergie en die heeft een open stal gekregen, wel met een deur ervoor, maar daarnaast een voerhek naar buiten. Staat eigenlijk buiten met een dak boven zijn hoofd. Deze stal, dit is niet het paard met stofallergie ;)

Afbeelding

Paard heeft een hele tijd op zaagsel gestaan, werd uitgeleend naar de wadden voor een zomer, vergeten te zeggen van de stof allergie en dus weer op stro gezet, nergens last van. Staat nu al weer jaren op stro in zijn frisse stal en heeft nooit meer last gehad.
Wij voeren trouwens voordroog, geen hooi.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:27

loulou schreef:

Graag!

Ik heb net een offerte gekregen van Granuflux. Zou op 1700 euro uitkomen! Voor een stuk van 45 m2. Dat vind ik wel erg duur.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:33

Antheman schreef:
loulou schreef:

Graag!

Ik heb net een offerte gekregen van Granuflux. Zou op 1700 euro uitkomen! Voor een stuk van 45 m2. Dat vind ik wel erg duur.

ik heb even voor je gekeken en die van mij zijn van ook van granuflux. ik heb niet de officiele staltegels, maar speeltuin tegels.

volgens mij zijn het deze:

http://www.granuflex.nl/pd-23825-7-2399 ... _25mm.html

ik heb ongeveer 30 m2 tweedehands gekocht, voor een bedrag ergens rond de 150 euro geloof ik.
heb er wel een maand dagelijks marktplaats voor bijgehouden, want die tegels zijn nog best populair.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 09:02

Zulke tegels heb ik dus ook!

Inmiddels heb ik ze in de stal gelegd en de achterste rand vrij gehouden, zodat vocht daarheen loopt en wordt opgenomen door zaagsel. De stal loopt nl. naar achteren iets schuin weg.
Het stinkt (tot nu toe) helemaal niet, het veert enigszins, maar niet extreem en m'n paard lijkt het wel prima te vinden. Nu nog even overleggen over een slowfeeder hooinet langs de wand en dan ben ik gelukkig. Helaas moet dat nog even wachten tot mijn staleigenaresse terug is van vakantie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:40

Blijven ze wel liggen als je die achterste rand open houdt , verschuiven ze dan niet ? :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:41

ik verwacht dat dat wel mee valt. het zijn hele zware matten. in mijn stal liggen ze overal strak, maar heb ze ook buiten in het stuk voor de uitloop neergelegd. ik had eigenlijk maar 15 m2 meter nodig, maar kon alleen de hele partij in één keer kopen. toen het stuk voor de uitloop modder werd heb ik de overige tegels in de modder gelegd en die liggen daar sinds dien prima, zonder te schuiven.

mijn shetjaarling ligt buiten ook regelmatig op de matten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 15:03

Nee, ze verschuiven niet. Ze liggen sowieso strak tussen de wanden en daardoor gaan ze geen kant op ookal is 1 kant vrij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:26

Ik weet dat het zware matten zijn , heb ze zelf ook :P

Merk wel dat ze toch iets schuiven , de naden verplaatsen een beetje terwijl ze toch redelijk stevig opgesloten zitten.... de paarden staan er nog niet in , we zijn nog volop aan het klussen , dus ben benieuwd hoe het gaat als we alles klaar hebben.

Dan gaan we eerst alle klus-rommel er uit halen natuurlijk , hele boel schoonmaken en weer netjes neerleggen en dan mogen de paarden er in. Ben benieuwd wat die er van vinden en hoe het dan blijft :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:31

Zou een dikte van 2,5 cm volstaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:53

Het ligt er aan wat je er van verwacht / hoop te krijgen , denk ik :)

In de "echte" nieuwe stal hebben wij de echte paardentegels van een meter bij een meter en iets van 5-6 cm dik liggen. Dat is toch wel totaal iets anders dan de bouwmarkt tegels van 50 x 50 van iets van 3 cm dik die ik pas in het houten stalletje heb gelegd... koopje via Marktplaats ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:07

pmarena schreef:
Het ligt er aan wat je er van verwacht / hoop te krijgen , denk ik :)

In de "echte" nieuwe stal hebben wij de echte paardentegels van een meter bij een meter en iets van 5-6 cm dik liggen. Dat is toch wel totaal iets anders dan de bouwmarkt tegels van 50 x 50 van iets van 3 cm dik die ik pas in het houten stalletje heb gelegd... koopje via Marktplaats ;)

2,5 cm granuflux ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:32

Op wat voor ondergrond liggen ze bij jou pmarena?

atheman: Ik weet niet of ik 2,5 of 3,5 cm heb, dat zou ik moeten meten. Ik verwacht dat ik de 2,5 heb.

Ach, ik heb ze ook niet omdat ze er lekker op kunnen liggen, dus deze voldoen prima. Mijn stalbodem was op sommige stukken erg glad, dus vandaar dat ik er matten in wilde. ik heb echt geen 1700 euro over voor wat rubber. In stal liggen ze toch nooit. Ze liggen het liefst in het witte zand. Het gaat mij erom dat ze veilig kunnen schuilen zonder uit te glijden en dat kunnen ze nu :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:02

loulou schreef:
Op wat voor ondergrond liggen ze bij jou pmarena?

atheman: Ik weet niet of ik 2,5 of 3,5 cm heb, dat zou ik moeten meten. Ik verwacht dat ik de 2,5 heb.

Ach, ik heb ze ook niet omdat ze er lekker op kunnen liggen, dus deze voldoen prima. Mijn stalbodem was op sommige stukken erg glad, dus vandaar dat ik er matten in wilde. ik heb echt geen 1700 euro over voor wat rubber. In stal liggen ze toch nooit. Ze liggen het liefst in het witte zand. Het gaat mij erom dat ze veilig kunnen schuilen zonder uit te glijden en dat kunnen ze nu :)

Ik heb er straks 3 in de stal en ik geloof nooit dat ze daar gaan liggen. Dat kunnen ze wel in de bak doen.
Zo kunnen ze wel een stuk comfortabeler staan.
500 euro heb ik er wel voor over, geen 1700 euro.
En ik heb ook geen zin om iedere week heel NL door te rijden om steeds 4 losse matten te ritselen.