Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:07

Ik weet zo niet wat m'n hooi kost,geloof een euro of 4 per baal.
We konden eerst gratis kuilvoer halen bij de boer (komt deels van eigen land) maar dat schimmelde maar weg,nu halen we geperst kuilvoer (in van die plastic balen) die wegen 75 tot 100 kg waar we 15 euro voor betalen (voor dat geld haalden we eerst een aanhanger vol). Omdat het wrs alleen maar duurder wordt volgend jaar gaan we ons eigen kuilvoer maar inpersen,kost ook geld (Zo'n 8 euro per baal dacht ik) maar naar verhouding minder dan nu.

Mijn Shet lust geen echt hooi (enkel dat wat ik zelf produceer) en mijn paard eet er ook niet veel van,dus daar heb ik misschien geluk mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:07

russel schreef:
Ik ben er eentje van veel ruwvoer en dat zijn mijn paarden gewend...ik geef dus zo als een dag als deze als ze niet de wei op kunnen, een plak voederstro ipv die extra plak hooi. Ze krijgen evengoed 4 keer hooi, maar dan de 5e keer ipv hooi dus die plak stro en die eten ze ook..niet meteen...maar uiteindelijk dus wel..

Ik voer dus 1 1/2 pak hooi per dag en dat hakt er idd financieel behoorlijk in...........en baal daarvan..want ik beraam mij dus ook op het verkopen van een van mijn paarden...

Omdat ik mijn paardjes aan huis heb staan en ik er maar drie heb, 2 shetjes en een fjordenjaarling, is het verkopen van een shetje nou niet de oplossing denk ik. Zoveel eet zo n uk niet. Met zijn tweeen daarentegen weer wel..Dan eten ze samen nog best wat hooi weg.

Ik weet het ook niet meer, ben er even een beetje niet goed van.
Ik voer 1 pak per 2 dagen, in de winter en als ik geen gras meer heb. Dus dan valt het bij mij nog mee... :(:)

Ben zelf even de draad kwijt en weet niet hoe ik het aan ga pakken.

En elkaar gek maken? Dit zijn toch de prijzen die we moeten betalen?

@ DEEDEE 19: Mijn vraag was niet naar de prijzen van hooi,maar naar de alternatieven van hooi en of iemand toevallig in de buurt van mij een boer of handelaar weet die goedkoper hooi verkoopt!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:07

Wij betalen voor een baaltje voordrooghooi van ca. 25/30 kilo € 7,00, wel zelf halen overigens.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:09

Het klinkt een beetje stom, maar als je je hooi te duur koopt hou je de prijs zelf hoog.
Dè manier om dit min of meer te doorbreken is gezamelijk, en dus in grote hoeveelheid, te kopen.
Laatst bijgewerkt door Albert op 24-07-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:09

Ik haal het ook altijd zelf. Op een aanhanger. Ik ga om de 14 dagen even naar de fouragehandelaar om in te slaan. Meer opslag plaats heb ik niet.

Zou een pensionstal niet voordeliger in kunnen kopen omdat hij in grote aantallen koopt?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:09

Albert schreef:
Het klinkt een beetje stom, maar als je je hooi te duur koopt hou je de prijs zelf hoog.

Maar wat voer ik mijn paarden dan? Van een tientje kunnen ze niet eten..

vandaar mijn vraag naar alternatieven van hooi..

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:11

ik heb/huur genoeg grond om zelf gras te kunnen maaien en het in balen te laten verwerken, nou moet ik wel zeggen dat het afgelopen winter tekort hadden.. en de fourage handel waar we vaak stro halen en baaltjes hooi had ook niks, die had toch nog voor 5 euro de baal 20 baaltjes kunnen regelen!

deze winter gaat helemaal goedkomen we hebben al 2x kunnen maaien (dus kom hiermee alwel de winter door) en in de hoop nog een keer te kunnen maaien dan lukt het zat! heb overigens 2 paarden.

balen hier ligt eraan waar je het haalt ene betaal je 7,- per baaltje, en waar we vaste klant zijn 5.-

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:14

ukoldaatje schreef:
Albert schreef:

mischien een idee om grasland te huren en te bemesten etc.? als ik het vergelijk met zelf maaien en in laten balen door een bedrijf dan ben ik goedkoper uit... of wat ik ook weleens gehoord heb van een kennis die had dat gedaan.. heb ik zelf nooit gedaan maar dat is de gemeente vragen of je ergens zelf mag maaien en inbalen... (land van de gemeente zeg maar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:15

nikitabanana schreef:
ukoldaatje schreef:

mischien een idee om grasland te huren en te bemesten etc.? als ik het vergelijk met zelf maaien en in laten balen door een bedrijf dan ben ik goedkoper uit... of wat ik ook weleens gehoord heb van een kennis die had dat gedaan.. heb ik zelf nooit gedaan maar dat is de gemeente vragen of je ergens zelf mag maaien en inbalen... (land van de gemeente zeg maar)

Over het bemesten: wij laten een boer z'n koeienmest uitrijden,krijg je ook geld voor.
Ik weet niet wat we krijgen (dat gaat tussen mijn ouders en de boer) maar er zit hier een redelijke vergoeding aan. :j

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:16

zelf heb ik niet zo heel veel grasland. Zal al blij zijn als ik ze de hele zomer gras kan aanbieden.

In de buurt is dat ook geen optie. Overigens, ik heb die materialen ook niet om te hooien. En de tijd niet..

Dus moet het gewoon kopen. Of alternatieven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:17

Albert schreef:
Dè manier om dit min of meer te doorbreken is gezamelijk, en dus in grote hoeveelheid, te kopen.

Dit klinkt eigenlijk nog veel stommer.

Dus jij zegt, ik bied max 4 euro en de boer zegt, Oke :D ??????nou dacht het niet he...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:17

Groot inkopen is uiteraard voordeliger, dus probeer de grotere pakken te kopen.
De klein pakjes zijn zowieso al onbetaalbaar en nu helemaal.

Overigens is bietenpulp een heel goede vervanger van ruwvoer, je kunt makkelijk de helft van je hooi vervangen daardoor.
nikitabanana schreef:
heb ik zelf nooit gedaan maar dat is de gemeente vragen of je ergens zelf mag maaien en inbalen... (land van de gemeente zeg maar)

Daar moet je niet aan beginnen, dit gaat meestal om brede wegbermen ed, zitten veel uitlaatgassen en stof in, bovendien zit er dan veel rotzooi door wat mensen uit de auto gooien; glas, blik, sigaretten, condooms enz.

Ik weet op het moment nog voordroog in grote balen 45,- en kleine pakjes voor 4,50
En ik weet/krijg/hoor/heb wel vaker wat dus wie intresse heeft roept maar.
Omgeving Meppel/Hoogeveen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:19

Mijn paard krijgt dikke achterbenen van bietenpulp en wordt er ook nog eens knetterheet van.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:20

Cowgirl schreef:
Kan iemand mij vertellen wat ong de productie kosten zijn van hooi/kuil , kleine baaltjes grote balen.

In dit topic heeft iemand het over 2 euro per baaltje....de boer die dan 9 euro vraag wil naar mijn idee gewoon heel snel rijk worden.
Verder denk ik dat iedereen elkaar enorm gek loopt te maken.

Grote pakken kosten 17,50 voor het maaien en wikkelen. Dan hebben we het dus nuiet over het gras, de kunsmest enz.
Kleine pakjes zijn dacht ik 1,50

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:20

anneliesdj schreef:
Groot inkopen is uiteraard voordeliger, dus probeer de grotere pakken te kopen.
De klein pakjes zijn zowieso al onbetaalbaar en nu helemaal.

Overigens is bietenpulp een heel goede vervanger van ruwvoer, je kunt makkelijk de helft van je hooi vervangen daardoor.
nikitabanana schreef:
heb ik zelf nooit gedaan maar dat is de gemeente vragen of je ergens zelf mag maaien en inbalen... (land van de gemeente zeg maar)

Daar moet je niet aan beginnen, dit gaat meestal om brede wegbermen ed, zitten veel uitlaatgassen en stof in, bovendien zit er dan veel rotzooi door wat mensen uit de auto gooien; glas, blik, sigaretten, condooms enz.

Ik weet op het moment nog voordroog in grote balen 45,- en kleine pakjes voor 4,50
En ik weet/krijg/hoor/heb wel vaker wat dus wie intresse heeft roept maar.
Omgeving Meppel/Hoogeveen

ja dan heb je het over bermgras idd.. maar hierzo, heeft de gemeente ook wel grote stukken grasland daar doelde ik meer op.. bermgras is niks!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:22

Wij betalen 60 euro voor een groot pak kuil..
Daar doen we ongeveer een week of 2 mee met 2 grote paarden en 2 shets .. :)

Word inderdaad duur, laatste jaar is het met 15 euro omhoog gegaan!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:22

Hier 35 euro voor grote ronde balen met superdroog hooi betaald, ik geef ook onbeperkt en doe er dan 4 weken mee, dus dat valt nog wel mee met 2 paarden en een shet. Kleine baaltjes zijn bijna onbetaalbaar.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:24

russel schreef:
Albert schreef:

Dit klinkt eigenlijk nog veel stommer.

Dus jij zegt, ik bied max 4 euro en de boer zegt, Oke :D ??????nou dacht het niet he...

Als jij bij een boer komt en 400 a500 baaltjes wilt afnemen heb je in ieder geval meer kans op een redelijke prijs dan dat je bij de fouragehandel staat voor 10 baaltjes.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:24

Jeetje €8,- voor een baaltje hooi? :oo Dat is wel heel veel. Ik krijg hooi via mijn stalgenoot en betaal €4,50 per baal.. Ieder jaar gaat hij weer omhoog..

Balen zeg, zijn alle fourage-handelaars/boeren daar in de omgeving van Zierikzee zo duur?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:28

Ik had laatst baaltjes van 13,50!! Ik wist ook niet wat ik meemaakte. Gelukkig hebben wij hier in de buurt een boer die 200KG balen heeft, die kosten 20€ per stuk kosten. We halen ze per drie op, op onze aanhangwagen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:28

Hooi wordt sowieso duurder, want het weer zit wederom niet mee. Eerst te droog, wil het niet groeien en dan te nat waardoor je het niet fatsoenlijk van het land af krijgt...
Je ontkomt er niet aan dat het duurder wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:31

Albert schreef:
Als jij bij een boer komt en 400 a500 baaltjes wilt afnemen heb je in ieder geval meer kans op een redelijke prijs dan dat je bij de fouragehandel staat voor 10 baaltjes.

10 of 150 baaltjes is een verschil en 500 baaltjes?????? Hoeveel paarden heb je? Dan kan je toch beter grote pakken van 500 kg laten komen? Dat scheelt enorm in de prijs of grote wikkels van 600 kg...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:33

nikitabanana schreef:
ja dan heb je het over bermgras idd.. maar hierzo, heeft de gemeente ook wel grote stukken grasland daar doelde ik meer op.. bermgras is niks!

De grote stukken grasland zijn vaak van die lappen langs een kanaal, bij een bos oid en daar wordt ook veel rotzooi in gegooid. Van de gemeente is vrijwel altijd van terreinen die publiek toegankelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:36

Van de winter moet ik een paard, een jaarling en 2 shetten voeren, dan kun je die grote pakken toch niet hebben ???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-11 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:37

Dat hooi moet je inderdaad niet aan je paarden voeren. Vaak wordt het direct al opgeruimd en niet eens in balen gewikkeld.
Hier bij ons in de buurt tenminste. Hoe is dat bij jullie?