Een paard maar geen "vaste" baan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Een paard maar geen "vaste" baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:35

er zijn veel mensen die zeggen dat je eerst moet alleen gaan wonen, en dan pas kijken voor een paard.
ik heb het bewust alleen gedaan, zodat ik tegen dat ik alleen woon de aanschaf niet meer heb voor de paarden, en al gewend ben aan de maandelijkse kosten zeg maar. ik vrees een beetje dat, eenmaal je alleen woont, er niet effe 2000 euro overschiet voor de aanschaf van een paard ...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:38

wel eens met mindin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:39

Duhelo schreef:
er zijn veel mensen die zeggen dat je eerst moet alleen gaan wonen, en dan pas kijken voor een paard.
ik heb het bewust alleen gedaan, zodat ik tegen dat ik alleen woon de aanschaf niet meer heb voor de paarden, en al gewend ben aan de maandelijkse kosten zeg maar. ik vrees een beetje dat, eenmaal je alleen woont, er niet effe 2000 euro overschiet voor de aanschaf van een paard ...

Wel voor een da dan?
Je bent de kosten van een paard gewend, die zijn niets vergeleken bij de kosten van het op je zelf wonen. Vaak gaat het niet samen, dan kun je naast op jezelf wonen en een paard hebben niets meer. Geen kleding kopen, uitgaan met vriendinnen, vakantie en noem het maar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:41

xMnOn schreef:
Je werkt en verdiend nog meer dan mij en ik onderhoud twee paarden. :+
nu sta ik ook wel op een goedkope stal. ;)

:wow: Hoe doe jij dat? Vertel mij eens je geheim?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:42

kosten op jezelf wonen is duur hoor.. ik ga dit weekend op mezelf en heb bewust voor die tijd geen eigen paard gekocht.. de huur bedraagt hier gemiddeld voor 2 kamer huisje iets van 500 EXCLUSIEF dus dat betekent dat je toch rond 650? kwijt bent.. dan heb je je eigen vaste lasten nog denk aan verzekeringen en inboedel die erbij komt boven dat alles, en dan moet je nog eten en drinken halen... die 1000 euro ben je dan wel kwijt... en dan heb je nog een paard... zo je toch wel meer moeten verdienen wil je op jezelf én een paard hebben die ook onverwachts ziek kan worden en nog meer kost...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:12

Mindim schreef:
Duhelo schreef:

Wel voor een da dan?
Je bent de kosten van een paard gewend, die zijn niets vergeleken bij de kosten van het op je zelf wonen. Vaak gaat het niet samen, dan kun je naast op jezelf wonen en een paard hebben niets meer. Geen kleding kopen, uitgaan met vriendinnen, vakantie en noem het maar.

als je DA erbij rekent heb je al potje nodig van min 4000, die overschiet na al je kosten voor het huis, etc.
als je paard al aangeschaft hebt, en gespaard voordien, kun je normaal wel 1000 - 2000 wegzetten voor de DA, maar om er al 4000 te kunnen overhouden, lijkt me krapjes ;)
maargoed, in mijn geval, mijn droom was een paard, ik heb er hard voor gewerkt en heb er nu twee staan, ik zal alles doen voor mijn paarden. maar als het echt nodig is, dan doe ik er ook een, of beide van weg, als ik niet anders kan. liever zo en X aantal jaar van mijn droom genieten, dan het altijd maar uit te stellen, en nooit mijn droom te kunnen verwezenlijken. ik leef in het nu, voor hetzelfde geld is het morgen gedaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:44

Helaas pakt dat niet voor iedereen op die manier uit. Ik ken iemand met dezelfde instelling: "gewoon doen, voor het zelfde geld ben je er morgen niet meer".
Ze is er echter nog wel en kan nu niet meer betalen, waar ze destijds voor getekend heeft ;)
Het is mooi denken, maar of het altijd verstandig en handig is, nee dat nu ook weer niet.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:29

Ik had ook geen vaste baan en ik had 2 paarden in pension, ondertussen heb ik ze thuis.
Je komt niet zo maar zonder geld, dan is er nog altijd de WW waar je in kunt gaan en dan opzoek naar ander werk.
Ik denk altijd er is altijd werk ook al is het even iets wat je niet leuk vind.
Dan ga je maar kranten lopen, of in een wasserij werken maar mijn dieren zou ik houden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:32

Wel weer eens met mindim... Je moet altijd kunnen verwachten dat er onverwachtte kosten komen... zorg iedergeval dat je een leuk spaarcentje heb voor in dat geval !

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 22:02

Ik verdien niet die 1000 euro alleen in het verzorgingshuis, heb nog een bijbaantje maar allen 0 uren waarbij ik wel elke week werk heb. Tegen de tijd dat ik op mezelf ga ben ik wel van plan 36 uur per week vast te werken. Ik heb nu een sollicitatie lopen, welliswaar een mbo baan maar moet ergens beginnen. Hopelijk lukt het en kan ik binnenkort mijn droompaard ophalen! Ik denk toch dat enige vastigheid van belang is!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:26

Wat betreft een potje, ik had een bedrag van 3 nullen op mijn rekening voor ik mijn paard kocht. Ik heb de aanschaf van mijn paard van mijn ouders gekregen, waardoor ik dus nog dat bedrag op mijn rekening had toen ze van mij werd, als buffer al. Dat scheelde een hoop, anders had ik het niet gehaald aangezien ik het eerste jaar toch best wat kwijt was aan DA kosten. In de vakanties werkt eik dan heel veel om mijn potje weer bij te vullen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:29

Paardjes zijn leuk.... maar jij kiest een paard, en t paard moet t accepteren... Reken dus dat je altijd extra kosten kwijt bent.. Ik heb altijd geleerd, reken dat je minimaal 3000 extra op je bank hebt.. Operaties kan je altijd krijgen zoals b.v. ongelukje in de stal of weide, of koliek. Om dan te zeggen ik heb t geld niet, is sonde voor t paardje die er zelf niet voor kiest.. En met een spaarcentje, kan je altijd iets betalen of iedergeval t meeste ;)

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:26

@Mioux: dat lijkt me idd een goed idee!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:19

Ik had al gereageerd eerder (dat ik ook een eigen paard heb maar geen vaste baan) maar ou toch nog wat toevoegen.

Toen ik mijn paard 3 weken had bleek dat de oude eigenaar waardeloos ontwormd had, en mijn paard kreeg toen koliek, zo erg dat hij in de kliniek belandde en daar 4 dagen heeft gestaan. Godzijdank had hij geen operatie nodig, maar toen ze vertelde dat we hem mochten komen halen vertelde ze er ook even bij dat we hem pas meekregen zodra het volledige bedrag was betaald(zij hadden slechte ervaringen met betalen achteraf). Toen moest ik dus in een keer bijna 1500 euro neerleggen. Anders had hij daar moeten blijven en loopt het bedrag heel snel op. Ik had gelukkig mijn ouders als back up, want zo vlak na de aanschaf had ik nog maar 1000 euro achter de hand. Maar dat is ook iets waar je rekening mee moet houden. Steeds meer klinieken willen gelijk het geld hebben. En een paar dagen bij de kliniek kan flink in de papieren lopen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:05

heeft niemand van jullie een ziektenkostenverzekering voor zijn/haar paard afgesloten?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:48

Ik onderhield mijn paard al zelf toen ik nog studeerde... Ging prima...

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:43

Ik studeer en onderhoud er twee. Vrij goedkope maar toch supergoede stalling. Er zijn trouwens ook andere constructies te bedenken hoor, heb ik ook gedaan. Weinig betalen en helpen op stal, bijvoorbeeld bij iemand privé. Of een wei met schuilstal in eigen beheer naast iemand met een bak, zoiets. Genoeg te bedenken. Wel zorgen dat je een vangnet hebt voor als ze bijvoorbeeld een dierenarts nodig hebben. Ik ben 300 euro per maand kwijt aan mijn twee paarden (exclusief bekappen, inenten en spullen).

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:01

weet niet hoe oud je bent, ivm uit huis gaan.. Ik zou vooral rekening houden met da kosten, dat kan hoog oplopen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:28

ziektekostenverzekering?!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:35

ik zou het niet doen, 1000 is niet zoveel per maand, daar moet je straks ook je vaste lasten en huur of hypotheek van betalen, en dat gaat voor een paard lijkt me. Ik vind het ook oneerlijk tegenover het paard als je straks niet de juiste verzorging kunt geven omdat je het niet kunt betalen. Ik verdien meer dan jij, heb een heel goedkoop huisje maar zou het met al mn vaste lasten (auto, huur, elektriciteit, gas, verzekeringen etc) niet kunnen betalen om een paard te hebben. Komt veel meer bij kijken dan je denkt, en ik leef niet heel luxe ofzo...

Yuriko_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:43

Ik verdien ook minder dan dat jij doet. Ik kan mn paardje makkelijk onderhouden, en ik kan daarnaast nog veel leuke dingen doen ook. Wel moet ik eerlijk bekennen, dat ik qua stalling best een luxe heb, en vergeleken met anderen weinig hoef te betalen. Althans, vergeleken met vriendinnen, en mensen uit mijn omgeving. Kijk anders alvast rond in de buurt wat de kosten zijn van de stallingen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen, dat jij met dat bedrag in de maand, je paard niet zou kunnen onderhouden.

Yuriko_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:45

max66 schreef:
heeft niemand van jullie een ziektenkostenverzekering voor zijn/haar paard afgesloten?

Ik heb dat zeker wel! En volgens mij betaal ik 130 in het jaar. Prima toch!

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:56

Ik zou het niet doen. Laatste maanden moest mijn paardje vaak naar de dierenarts. Uiteraard is mijn paard verzekerd, maar toch onverwachts héél veel kosten aan gehad...