Paarden aan huis, hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:44

Wij hebben onze paarden altijd aan huis gehad. Dus ik kan niet zeggen wat voordelen en nadelen zijn, maar laatst gingen wij op vakantie, en dat wist ik pas 3/4 dagen van te voren dat we gingen, nu is het zo dat de buren altijd de paarden voerden en 'smorgens naar de wei brachten en savonds ophaalden (hun zoon is ook de da, en ze hebben zelf paarden gehad). De broer van mijn vader zorgde dan voor water in de vakantie. Nu was vorig jaar mijn pony dood gegaan, en we hebben nu een jong paard (5), net herstellende van een blessure en ziekte. Dit paard moest zo veel mogelijk in de wei staan, maar hij kreeg steeds ontstoken ogen door de vliegen.
Dus de ene buren gevraagd of ze weer voor het voer voor de paarden (en geiten) wilde zorgen, de broer van mijn vader weer voor het water. En nu hadden we de andere buren gevraagd (de buurvrouw heeft altijd verzorgponies gehad) om ook op het water te letten en het vliegenmasker, want die schuurt hij vaak af. Bovendien zou ze hem binnen zetten bij slecht weer of heel heet.
Bovendien hadden we vrienden gevraagd 1/2 keer te komen om het paard beweging te geven. Dit hadden we aan iedereen doorgegeven behalve de buren van het vliegenmasker.
Dus de vrienden kwamen, en ik geloof dat alles is geregistreerd wat ze hebben gedaan. De ene buren bleven kijken tot ze zeker wisten wie deze mensen waren, de andere buren waren op onze vrienden afgegaan en ze waren helemaal ondervraagd wat ze hier aan het doen waren. Gelukkig herkende mijn oom de mensen, en zo werd het paard toch nog beweging gegeven, hoewel de buurvrouw en mijn oom de hele tijd zijn blijven kijken volgens mij, want toen ik thuis kwam kreeg ik een heel verslag.

Nu was het die week ook noodweer geweest, en had de buurvrouw het paard dus binnen gezet met flink wat hooi. De volgende dag wilde ze kijken hoe het met hem ging en hem weer in de wei zetten, maar toen had de andere buurman hem al weer in de wei gezet, maar dat wist ze niet. Dus toen was ze snel naar de wei gelopen en gelukkig stond hij daarin.

Dus de conclusie van het verhaal: Ik heb heel behulpzame buren, maar je moet niet teveel mensen inschakelen, en als je het toch doet, iedereen informeren wie wat doet en wie langskomt.

(En als je nog huizen/boerderijen zoekt, tussen apeldoorn en zwolle staan er heel veel al heel lang te koop)

ukoldaatje

Re: Paarden aan huis, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:48

Wij mogen over 2 weekjes ons zoontje in China ophalen.
Dan zijn we een maand weg. En dat is het langste wat we ooit weggeweest zijn, want ik wil mijn ouders nooit langer dan een dikke week met mijn dieren opzadelen.

Drie paardjes en 3 honden van ons bij de dieren die zij hebben is gewoon zwaar.

Mijn paarden staan bij mijn ouders aan hius. Nu heb ik het zo geregeld dat ze alleen maar water hoeven te geven omdat ze op de wei staan, en er smorgens en savonds een plak hooi bij te gooien. Gewoon over het draad heen.

Verder heb ik pavo koeken besteld, die kan ze ook over de draad heen voeren. Ik haal mijn jaarling namelijk elke dag uit het land om hem apart te voeren ivm groei en herstel van castratie en ziek zijn daarna.

Mijn ouders kunnen dat niet omdat ze geen verstand ervan hebben. Dus een pavo koek is dan de tijdelijke oplossing.

Ook bij ons staan de paarden wel eens een dag alleen hoor. Ik zorg altijd voor voldoende ruwvoer en water dan kan dat makkelijk!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:50

Hoi

Wij gaan beiden voltijds werken en zijn van zeven uur 's morgens tot 5 u 's avonds het huis uit.
De paarden staan gewoon op de wei, hebben in de zomer gras genoeg en hebben een automatische drinkbak.
Pony staat nu wel apart, maar als we op reis gaan, dan krijgt hij ook vakantie, in die zin dat hij dan ook volop op de wei mag :-)
Begin juni zijn wij een week weggeweest en kregen ze nog hooi bij omdat het gras nog niet voldoende gegroeid was. Om de twee dagen kwam de verzorgster van de pony om hooi te geven in een hooinet en in een ton. Zo kwamen ze wel even toe.

Onze buren hun tuin geeft uit op de wei, dus zij kunnen steeds een oogje in het zeil houden ivm ziekte of ontsnappingen ofzo. Zij kunnen dan op hun beurt weer andere buren verwittigen, want die hebben ook paarden.

Katten kunnen bij ons binnen en buiten via het kattenluikje. En krijgen brokjes en water à volonté. Mijn schoonouders komen ook wel om de twee dagen eens langs om bv de kippen eitjes uit te halen en graan te geven. maar die kennen niks van paarden :-)

En onze hond, die nemen we mee op reis.

Volgend jaar gaan we een maand naar de states, en dan zit ik meer in met mn hond die niet mee kan dan met de paarden.

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:55

Bij ons is er altijd wel iemand thuis. kan voor komen dat ze overdag enkele uurtjes alleen in de wei staan maar daar staat gras genoeg om de tijd door te komen. Als ik op vakantie ga dan zijn mijn ouders er wel of mijn oom die naast ons woont, die zorgt er dan automatisch voor. Ideaal geregeld dus! :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:57

Ik laat mijn dochter van 2 nu even 'weg' in hetgeen wat ik nu ga zeggen :D (want die laat je niet even een dagje/nachtje alleen ;) )

Ondanks dat we de paarden aan huis hebben staan gaan wij echt wel eens een avondje uit of een hele dag weg zowel in de zomer als winter.
M.n. in de zomer brengt dit erg weinig problemen met zich mee omdat ze dan toch 24/7 buiten staan. Als we in de zomerperiode langer weg willen dan halen we de paarden meestal naar huis (ze staan nu op de zomerweide die niet direct aan huis ligt) zodat de buren een oogje in het zeil kunnen houden. Buurmeisje knuffelt en verwent ze dan en zorgt ervoor dat ze genoeg water hebben.
In de winterperiode (als ze ook 's nachts op stal komen en overdag deels paddock, deels weide staan) dan moeten we wat meer regelen als we een paar dagen weg willen. Meestal vragen we dan of mijn ouders hier in huis willen komen zitten. Dus in de winterperiode even een paar dagen weg, brengt wat meer geregel dan in de zomerperiode maar het is niet onoverkomelijk.

Reesed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:58

Je kunt geen dagen achter elkaar weg te zijn, maar het is echt niet nodig om een hele dag aanwezig te zijn. Ik kan me voorstellen dat een paard daar ook alleen maar zenuwachtig door wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:00

Je kunt ook een waakhond nemen :) En dan inderdaad hopen dat je buufjes hebben die een oogje in het zeil willen houden.. Zou goed moeten komen denk ik!

Heel veel plezier en succes alvast :)

1Farah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:10

Die van mij staat ook aan huis. Is niet altijd iemand thuis. Heb er goede ervaringen mee. Als er iets is dan bellen oplettende buurtbewoners die bv. Net hun hond uitlqten. Verzorgen vraag ik meestal aan buurvrouw of vrienden. Wat mij betreft is het prima te doen zo, zou niet anders meer willen. Als je een wei elders hebt, heb je er voor mijn gevoel veel minder zicht op.
Succes met je besluit.

Dressuur15G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:56

Onze paarden staan ook aan huis,
Je kunt rustig een paar uurtjes weg blijven, als je maar zeker weet dat als ze buiten staan en geen schuilstal hebben dat het niet gaat onweren/stormen/hagelen of te warm is (zonder schaduw dan).
Onze paarden boeit t opzich niet zoveel, als ze maar genoeg te eten hebben (hooi als ze binnenstaan/ gras als ze buiten staan of in de winter ook hooi)
Het ligt ook een beetje aan je paard(en).
De een kan makkelijker alleen blijven dan de ander,( gaat meteen alles slopen of zo)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 01:15

Wij hebbem de paarden aan huis.

een avondje uit eten of doorzakken kan best hoor. ik stel de voertijden er gewoon op af.

Wij slapen in het weekend ook gewoon uit, kwestie van de voertijden wat verleggen.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn paarden alleen bij extreem weer op stal staan dus ze hebben in de winter onbeperkt hooi tot hun beschikking en in de zomer de wei.

Als wij op vakantie gaan dan halen wij iemand in huis die bekend is met het verzorgen van paarden. Want wij hebben naast de paarden ook nog een hond, 4 poezen en een hele zooi kippen lopen. Dit jaar zijn wij niet weg geweest maar vorig jaar heeft de 18-jarige dochter van een bevriend stel bij ons in het dorp die zelf een boerderij runnen en daarnaast zelf ook paarden hebben, 15 dagen bij ons in huis gebivakkeerd. Dat was ideaal. Ik ben op vakantie helemaal tot rust gekomen. Zij deed alles en ze zijn echt goed verzorgd. Even 2 weken geen poep scheppen, wei bijhouden en alles wat erbij komt kijken. Heerlijk.

Maar ik moet je zeggen dat ik puur op vakantie ga voor de kinderen. De paarden zijn altijd in mijn gedachten.

Verder moet je. wanneer je paarden aan huis staan, zorgen voor de mestafvoer, hooi en strooisel, voer en mestafvoer. A; bij al is het echt wel veel werk. En zeker met de hooiprijzen van nu, niet goedkoop. Tenzij je zelf genoeg land hebt om te hooien natuurlijk.

Wij hebben een tractor en platte kar aan moeten schaffen, een cultivator en een bakvlakker. Weidegang heb ik gratis doordat ik hier in de buurt geweldige mensen heb met grond die zelf aanboden om mijn paarden te laten grazen en zodoende een hoop geld in het voorjaar en de zomer uitspaar aan hooi.

De mest kunnen we kwijt bij eerder beschreven mensen met de dochter die hier op heeft gepast. Als de platte kar vol is dan kunnen we de mest kosteloos kwijt op hun mesthoop.

Je moet een beetje geluk hebben met waar je terecht komt qua buurt/dorp. Wij hebben echt geluk: ik heb zelf 2500 m2 grond maar heb 2 weides van buurtgenoten tot mijn beschikking waarvan het gras kort gehouden moet worden. In totaal 1,5 hectare weide. Mijn paarden hebben in het weideseizoen dus altijd gras te eten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:11

Wij hebben de paarden vlakbij huis (5 min wandelafstand) en ze staan in een weide die wat achteraf gelegen is, dus helaas niet veel controle van toevallige wandelaars etc. We gaan 1 tot 2x per dag kijken, mar de rest van de tijd staan ze dus zonder toezicht. Nu, als je zorgt dat alles in de weide veilig is (dus geen uitstekende spijkers, putten,...) dan is er niet zoveel risico bij. We hebben ook veel ruimte (totaal ongeveer 2 hectare) dus ze hebben wel de ruimte enz om gek te doen.

Voor vakantie regel ik mensen die dagelijks komen kijken en verzorgen.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:37

maikeltje schreef:
Wij hebbem de paarden aan huis.

een avondje uit eten of doorzakken kan best hoor. ik stel de voertijden er gewoon op af.

Wij slapen in het weekend ook gewoon uit, kwestie van de voertijden wat verleggen.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn paarden alleen bij extreem weer op stal staan dus ze hebben in de winter onbeperkt hooi tot hun beschikking en in de zomer de wei.

Als wij op vakantie gaan dan halen wij iemand in huis die bekend is met het verzorgen van paarden. Want wij hebben naast de paarden ook nog een hond, 4 poezen en een hele zooi kippen lopen. Dit jaar zijn wij niet weg geweest maar vorig jaar heeft de 18-jarige dochter van een bevriend stel bij ons in het dorp die zelf een boerderij runnen en daarnaast zelf ook paarden hebben, 15 dagen bij ons in huis gebivakkeerd. Dat was ideaal. Ik ben op vakantie helemaal tot rust gekomen. Zij deed alles en ze zijn echt goed verzorgd. Even 2 weken geen poep scheppen, wei bijhouden en alles wat erbij komt kijken. Heerlijk.

Maar ik moet je zeggen dat ik puur op vakantie ga voor de kinderen. De paarden zijn altijd in mijn gedachten.

Verder moet je. wanneer je paarden aan huis staan, zorgen voor de mestafvoer, hooi en strooisel, voer en mestafvoer. A; bij al is het echt wel veel werk. En zeker met de hooiprijzen van nu, niet goedkoop. Tenzij je zelf genoeg land hebt om te hooien natuurlijk.

Wij hebben een tractor en platte kar aan moeten schaffen, een cultivator en een bakvlakker. Weidegang heb ik gratis doordat ik hier in de buurt geweldige mensen heb met grond die zelf aanboden om mijn paarden te laten grazen en zodoende een hoop geld in het voorjaar en de zomer uitspaar aan hooi.

De mest kunnen we kwijt bij eerder beschreven mensen met de dochter die hier op heeft gepast. Als de platte kar vol is dan kunnen we de mest kosteloos kwijt op hun mesthoop.

Je moet een beetje geluk hebben met waar je terecht komt qua buurt/dorp. Wij hebben echt geluk: ik heb zelf 2500 m2 grond maar heb 2 weides van buurtgenoten tot mijn beschikking waarvan het gras kort gehouden moet worden. In totaal 1,5 hectare weide. Mijn paarden hebben in het weideseizoen dus altijd gras te eten.

Op deze manier heb ik ook mijn paardjes, mijn ouders passen op als ik op vakantie ga maar ik ga niet vaak want vind het vervelend iemand anders met mijn dieren op te zadelen ga wel altijd in de zomer dan zodat ze er niet veel werk aan hebben.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:14

Leuk om al jullie reacties te lezen en te krijgen. Bedankt en blijf vooral delen.

De bedoeling zou zijn dat we ergens gaan wonen waar ze 24/7 naar buiten zouden kunnen, al dan niet met 's zomers en 's winters weidegang. Uiteraard met uitloopstallen en het liefst automatische drinkbanken (geïsoleerd, zodat het niet bevriest - mooi puntje om niet te vergeten).

@maanou, dat zou mij ook kunnen overkomen. Teveel mensen en dan niet iedereen vertellen wie wat doet, zodat iedereen zich gigantisch verantwoordelijk voelt :D

@fleur, ik denk dat bij ons de papegaaien ook een groter probleem zullen opleveren dan de paarden eerlijk gezegd. Niet dat die mee gaan op reis, maar ze zijn wel echt heel erg gehecht aan structuur... Ik snap overigens heel goed dat je hond achter laten moeilijker is in dit geval.

en @ flettie, onze papegaaien verwachten ook het één en ander van ons. Niet overeenkomstig met een kind trouwens :D

@ Maikeltje, ik kan me niet voorstellen dat ik evenveel geld kwijt zou zijn als de paarden aan huis stonden als dat ik nu ben, tenminste, dat hoop ik toch? De prijzen hier voor een pensionstal (en dat komt met name door de grondprijs) zijn echt belachelijk hoog. Ik kan me niet voorstellen dat ik met 2 paarden aan huis 800 euro per maand kwijt ben aan alleen onderhoud (lessen, dierenarts, wormenkuren, hoefsmid enz. buiten beschouwing latend dan nog). Of denk ik nu heel idillisch?

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:18

ik heb zelf ook een paardje aan huis woon in Groningen
die staat alleen
maar ik ga dit jaar naar zuitlaren markt een vriendin voor hem kopen
maar als wij op vakantie gaan staat hij ook alleen iemand anders geeft hem dan eten en gaat weer weg
is niet zo erg als die alleen is
en een avondje uit gaan is ook geen probleem :D
maar als je vaak er niet bent kun je beter 2 pony's kopen
want dan is die ook niet zo eenzaam :)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:32

natasha1996 schreef:
ik heb zelf ook een paardje aan huis woon in Groningen
die staat alleen
maar ik ga dit jaar naar zuitlaren markt een vriendin voor hem kopen
maar als wij op vakantie gaan staat hij ook alleen iemand anders geeft hem dan eten en gaat weer weg
is niet zo erg als die alleen is
en een avondje uit gaan is ook geen probleem :D
maar als je vaak er niet bent kun je beter 2 pony's kopen
want dan is die ook niet zo eenzaam :)

Ook als je vaker thuis bent, is het beter voor je pony dat hij een maatje heeft.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:41

mijn moeder en ik vonden hem ook al heel erg eenzaam maar hij mocht ook vaak los in de tuin lopen hihi
maar als die een pony (shetlander) tegen komt hinikt die er heel schattig naar toen hebben we maar afgesproken dat we een merrie veulen of een volwassende gingen kopen bij zuidlaren markt we gaan er al om 5 uur ochtend heen :P

kusjexjayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:44

wij hebben onze paarden ook bij ons thuis staan. Als wij op vakantie gaan zorgen de buren voor onze paarden en we letten ook op elkaars paarden

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:29

Onze paarden (2 arabieren een een pony) staan ook aan huis en tuurlijk gaan wij wel eens weg of op vakantie!
We hebben er zelfs nog 2 honden en cavia's bij!

In de lente/zomer lopen ze gewoon 24/7 buiten, en hebben schuilstallen. Ze worden dan ook niet bijgevoerd
(zijn helaas zo al veel te dik).

Als wij dan weg gaan, verwittig ik de buren en mijn vader, die hier vlakbij woont. Zij krijgen dan oa onze gsm'nrs, het nr vd dierenarts,
en we vragen of ze een oogje in het zeil willen houden.
Zo kijken zij ook het water na (als dit leeg is, gewoon kraan open draaien).

In de herfst/winter is dit iets moeilijker. Dan worden de paarden 's nachts in hun binnenstallen gezet, krijgen 3 x per dag hooi, 2 keer krachtvoer en gaan 's morgens op wei.
Dan bereiden wij alles zo goed mogelijk voor, we maken pakketjes hooi, emmertjes met voer, leggen halsters klaar, enz. Ik vraag dan meestal mijn buurjongen, die heel verantwoordelijk is, en laat mijn papa controleren.

Tot nu toe hebben we nog nooit problemen gehad (hout vasthouden), laatst moest de pony 2 maal daags medicatie, en zelfs dat geven is allemaal prima verlopen!
Met dank natuurlijk aan de verzorgers!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:34

D00R schreef:
@ Maikeltje, ik kan me niet voorstellen dat ik evenveel geld kwijt zou zijn als de paarden aan huis stonden als dat ik nu ben, tenminste, dat hoop ik toch? De prijzen hier voor een pensionstal (en dat komt met name door de grondprijs) zijn echt belachelijk hoog. Ik kan me niet voorstellen dat ik met 2 paarden aan huis 800 euro per maand kwijt ben aan alleen onderhoud (lessen, dierenarts, wormenkuren, hoefsmid enz. buiten beschouwing latend dan nog). Of denk ik nu heel idillisch?

Van dat geld kun je er zeker 4 tot 6 houden ipv 2 _O- _O-
Enige is dat de hooiprijs op sommige plaatsen in Nederland echt belachelijk hoog is, ze vragen soms 8 euro per pakje heb ik hier al op bokt in andere topics gelezen. Dat heb ik nog nooit hoeven betalen hoor, gelukkig moet ik zeggen anders kon ik een andere hobby gaan zoeken aangezien er hier in de winter 2 pakken per dag doorheen gaan :+

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:53

aan huis is idd ideaal,, je kunt lekker je eigen ding doen en hoeft dan ook weinig rekening te houden met anderen (bij een pensionstal wel).... en een voordeel van Overijssel vind ik dat je als je voor pensionstalling kiest je er weinig voor betaalt ... ik betaal €100,- per maand incl. voer (brok en hooi) en bodembedekking, en ze hebben 'sochtends weidegang...

veel vrienden hebben ook paard aan huis.... als ze thuis komen is het eerste wat ze doen even naar de paarden gaan... :P

*\o/*

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:33

D00R schreef:

:') Nee, voor die 2.5 van mij (2 Tinkers en 1 Shetlander) ben ik in totaal per maand ong. 250 euro kwijt en dat is incl. voer (muesli en hooi), stalbedekking (houtkrul), huur van de pachtweilanden, wormenkuren, jaarlijkse DA kosten (entingen), alle hoefsmidbezoekjes, lidmaatschap van 2 verenigingen (1 in DLD en 1 in NL), lidmaatschap KNHS en iedere week rijles (of menles).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:06

Wij hebben een combi voerstation van Hit voor onze paarden. Daarin moeten we wel dagelijks het hooi bijvullen, maar we hoeven dus nooit op tijd naar huis te gaan om te voeren. Pas een weekje op vakantie gegaan, toen heeft een vriendinnetje van m'n dochter tegen vergoeding een weekje voor al onze beesten gezorgd.

En je paarden aan huis is veel voordeliger dan in pension. Wij zijn ongeveer 100 euro maandelijks per paard kwijt.

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:54

Mijn pony staat ook bij mij aan huis, als niemand thuis is en er gebeurt iets dan worden we gelijk gebeld door de buren. (die zijn wel altijd thuis) Mijn pony is ook 1x uitgebroken maar ze werd gewoon terug gezet door de buren. Als we op vakantie gaan dan gaat ze wel altijd naar een vakantieadres voor paardjes ;)