Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maikeltje schreef:Wij hebbem de paarden aan huis.
een avondje uit eten of doorzakken kan best hoor. ik stel de voertijden er gewoon op af.
Wij slapen in het weekend ook gewoon uit, kwestie van de voertijden wat verleggen.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn paarden alleen bij extreem weer op stal staan dus ze hebben in de winter onbeperkt hooi tot hun beschikking en in de zomer de wei.
Als wij op vakantie gaan dan halen wij iemand in huis die bekend is met het verzorgen van paarden. Want wij hebben naast de paarden ook nog een hond, 4 poezen en een hele zooi kippen lopen. Dit jaar zijn wij niet weg geweest maar vorig jaar heeft de 18-jarige dochter van een bevriend stel bij ons in het dorp die zelf een boerderij runnen en daarnaast zelf ook paarden hebben, 15 dagen bij ons in huis gebivakkeerd. Dat was ideaal. Ik ben op vakantie helemaal tot rust gekomen. Zij deed alles en ze zijn echt goed verzorgd. Even 2 weken geen poep scheppen, wei bijhouden en alles wat erbij komt kijken. Heerlijk.
Maar ik moet je zeggen dat ik puur op vakantie ga voor de kinderen. De paarden zijn altijd in mijn gedachten.
Verder moet je. wanneer je paarden aan huis staan, zorgen voor de mestafvoer, hooi en strooisel, voer en mestafvoer. A; bij al is het echt wel veel werk. En zeker met de hooiprijzen van nu, niet goedkoop. Tenzij je zelf genoeg land hebt om te hooien natuurlijk.
Wij hebben een tractor en platte kar aan moeten schaffen, een cultivator en een bakvlakker. Weidegang heb ik gratis doordat ik hier in de buurt geweldige mensen heb met grond die zelf aanboden om mijn paarden te laten grazen en zodoende een hoop geld in het voorjaar en de zomer uitspaar aan hooi.
De mest kunnen we kwijt bij eerder beschreven mensen met de dochter die hier op heeft gepast. Als de platte kar vol is dan kunnen we de mest kosteloos kwijt op hun mesthoop.
Je moet een beetje geluk hebben met waar je terecht komt qua buurt/dorp. Wij hebben echt geluk: ik heb zelf 2500 m2 grond maar heb 2 weides van buurtgenoten tot mijn beschikking waarvan het gras kort gehouden moet worden. In totaal 1,5 hectare weide. Mijn paarden hebben in het weideseizoen dus altijd gras te eten.
natasha1996 schreef:ik heb zelf ook een paardje aan huis woon in Groningen
die staat alleen
maar ik ga dit jaar naar zuitlaren markt een vriendin voor hem kopen
maar als wij op vakantie gaan staat hij ook alleen iemand anders geeft hem dan eten en gaat weer weg
is niet zo erg als die alleen is
en een avondje uit gaan is ook geen probleem
maar als je vaak er niet bent kun je beter 2 pony's kopen
want dan is die ook niet zo eenzaam
D00R schreef:@ Maikeltje, ik kan me niet voorstellen dat ik evenveel geld kwijt zou zijn als de paarden aan huis stonden als dat ik nu ben, tenminste, dat hoop ik toch? De prijzen hier voor een pensionstal (en dat komt met name door de grondprijs) zijn echt belachelijk hoog. Ik kan me niet voorstellen dat ik met 2 paarden aan huis 800 euro per maand kwijt ben aan alleen onderhoud (lessen, dierenarts, wormenkuren, hoefsmid enz. buiten beschouwing latend dan nog). Of denk ik nu heel idillisch?
D00R schreef:@ Maikeltje, ik kan me niet voorstellen dat ik evenveel geld kwijt zou zijn als de paarden aan huis stonden als dat ik nu ben, tenminste, dat hoop ik toch? De prijzen hier voor een pensionstal (en dat komt met name door de grondprijs) zijn echt belachelijk hoog. Ik kan me niet voorstellen dat ik met 2 paarden aan huis 800 euro per maand kwijt ben aan alleen onderhoud (lessen, dierenarts, wormenkuren, hoefsmid enz. buiten beschouwing latend dan nog). Of denk ik nu heel idillisch?