Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:08

Raadpleeg anders je aansprakelijkheidsverzekering... Bij mijn AVP hoort mijn paard onder mijn "huisdier". Als hij schade aan zou richten is het gedekt.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:13

Hoe het precies zit weet ik niet, maar als ik iets van een ander kapot maak, moet ik de schade betalen.
Volgens mij ben je als eigenaar van het paard aansprakelijk bij vernielingen. ( dat is het toch)
Ik vind het trouwens belangrijker om dit gedrag bij je paard op te lossen. Je paard zal dit blijven doen, ook al is de tussenwand gerepareerd. Het risico op een blessure is heel groot, met alle gevolgen vandien.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:42

In principe betaal je stalhuur en daar zit een stukje onderhoud van de stallen in, evenals het risico dat er iets kapot aan gaat.
echter als mijn paard keer op keer iets zou slopen dan zou mijn staleigenaar mij daar wel op aanspreken en zullen we samen voor een oplossing zorgen. Dat zit nl niet in de stalprijs. Ik kan niet van de stalhouder verwachten dat hij een stal helemaal aanpast aan de grillen van mijn paard.

Als de stalhouder de planken maakt, maar jouw paard blijft schoppen dan zijn ze zo ook weer kapot en blijft hij repareren. Daarnaast zou ik niet blij zijn als mijn paard dit doet ivm blessures (trappen is sowieso niet goed). Ik zou rubber matten kopen en die ophangen (mits het mag van de stalhouder).

Als je zoekt op rubber op marktplaats kom je verschillende aanbieders tegen, daarna een paar uurtjes werk om te bevestigen en iedereen blij.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:47

Opzicht is het normaal dat dit door de staleigenaar betaald wordt, alleen als jouw paard zo'n sloper is vind ik het wel zo netjes dat er van jouw kant een oplossing gezocht gaat worden dit te voorkomen.
Bij mij komt de vraag op waarom trapt dit paard zo in zijn stal?
Probeer bijvoorbeeld rubbermatten of iets anders dempends te maken .
Als je paard trapt omdat hij zijn buurpaard haat, maak dat met een plank de bovenkant dicht zodat ze zich niet zien.
Dat een paard een ander paard kan zien op stal is mooi, maar als er stres door komt kun je beter ervoor zorgen dat ze zich niet zien.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:32

marjoleinft schreef:
@ marion,
dat is dus echt niet zo!
jij bied een stal aan en als er een pensionpaard wat sloopt dan draai jij voor de kosten op niet de eigenaar.ik heb dit zelf bij de verzekering na gevraagt.
zolang ze geld betalen om op stal te komen staan ben jij aansprakelijk en hoor jij de stallen in orde te hebben.
ga maar navragen bij je verzekering.

Dat is echt niet het geval. En dat weet ik uit ervaring, al heb ik wel moet l*llen als brugman. Ze gingen in mijn geval zo ver dat ze van mening waren dat als je paarden op je erf hebt, je weet dat er schade kan ontstaan. Had ff een paar onbenullige voorbeeldjes nodig om te overtuigen, maar wel gelukt en keurig uitgekeerd.
Als schade ontstaat agv ondeugdelijk zaken is het mogelijk anders (verantwoordelijkheid bijv. een slechte omheining), maar hier worden goede spullen gesloopt. TS geeft zelfs aan dat het om hardhoutenplanken gaat die in goede staat waren toen ze kwam, want anders had ze haar paard er niet neergezet. Zegt voldoende, lijkt me.

De eigenaar van een paard dat schade maakt aan mijn auto (alszijnde pensionhouder), is daarvoor gewoon aansprakelijk. Verzekeringsmaatschappijen proberen er hun kont mss wel onderuit de draaien, en als ze dat lukt moet jij als eigenaar/bezitter betalen. Een houder is daarvoor niet aansprakelijk. Ik kan mijn spullen (en een privéauto heeft al helemaal niks met een pensionstal te maken) namelijk niet verzekeren tegen eventuele schade die jouw paard aanricht als hij uitbreekt of ongehoorzaam is.
Als je goederen huurt, bijvoorbeeld van Boels, en je laat het vallen met als gevolg een kapot apparaat, kun je dat idd niet vergoed krijgen via je verzekering. Als je ze leent wel weer. Igv huren draai je dus zelf voor die kosten op. Het is niet zo dat als de verzekeringsmaatschappij niet betalen wil, degene die schade heeft geleden dan maar de pineut is.

Miepie77

Re: Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:42

de staleigenaar is verantwoordelijk voor de stallen ed, alleen als je paard een ander paard/mens verwond ben je als eigenaar aansprakelijk en dan zijn er nog uitzonderingen als het bv gebeurd wanneer de pensioneigenaar op dat moment de verantwoordelijkhied heeft voor t paard, bv bij het losgooien/stapmolen dan is ook de staleigenaar verantwoordelijk ook als jou paard een ander paard verwond of er een deur uitmept. Ik heb dit zelf ook aan de hand gehad en de staleigenaar was aansprakelijk omdat het gebeurde dat een van zn medewerkers met mijn paard liep. Deze risico's hebben ze als het goed is in de stallingsprijs meeberekend, misschien niet bij een boertje maar een beetje stal is hier gewoon voor verzekerd of heeft hier een reserve voor.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:48

Mhh als dit met regelmaat gebeurt en het paard kan dit gedrag niet aanpassen zou ik als stal eigenaar het wel een keer bij je verhalen. Jou paard sloopt dus moet je ervoor opdraaien vind het niet meer als logisch.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:35

Prisca schreef:
Mhh als dit met regelmaat gebeurt en het paard kan dit gedrag niet aanpassen zou ik als stal eigenaar het wel een keer bij je verhalen. Jou paard sloopt dus moet je ervoor opdraaien vind het niet meer als logisch.

Nou, eigenlijk vind ik dat de stalhouder dan de stal aan zou moeten passen. Je huurt een stal voor je paard waar je behoorlijk wat geld voor neerlegt. Als de stal niet deugd moet die aangepast worden. Niet het paard!
(zo zie ik het hoor...)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:21

Mij best, ik geef 't op. Mss dat het jezelf ooit 'ns overkomt, denk je er toch vast heel anders over. Waarom is de eigenaar van een vernielend paard niet verantwoordelijk voor schade maar de eigenaar van de als gevolg daarvan vernielde stal voor vervolgschade daardoor wel? Die logica ontgaat me volledig, maar daarvoor moet je vast pensionklant zijn. Jouw paard = jouw verantwoordelijkheid en dat gaat verder dan bepalen welke brokjes en hoeveel hij krijgt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:23

Je verhuurt dat toch?? dan heb je toch een vorm van verantwoordelijkheid voor de goederen die je verhuurt??

Als je een auto huurt bij een verhuurbedrijf die je vervolgens tegen een paal aan knalt. Dan is het de verantwoording van de verhuurder, niet van de huurder.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:27

suuzepuus schreef:
Je verhuurt dat toch?? dan heb je toch een vorm van verantwoordelijkheid voor de goederen die je verhuurt??

Als je een auto huurt bij een verhuurbedrijf die je vervolgens tegen een paal aan knalt. Dan is het de verantwoording van de verhuurder, niet van de huurder.

Vergelijk het eens met een huurhuis.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:27

suuzepuus schreef:
Prisca schreef:

Nou, eigenlijk vind ik dat de stalhouder dan de stal aan zou moeten passen. Je huurt een stal voor je paard waar je behoorlijk wat geld voor neerlegt. Als de stal niet deugd moet die aangepast worden. Niet het paard!
(zo zie ik het hoor...)

precies, dan doen ze maar rubbermatten op de muren en een ander slot of een hengstenrek voor de deur, dat hoort bij de service, bij de duurdere stallen is dit heel normaal, zal mooi worden, betaal je 350 kan je dat ook nog eens gaan betalen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:28

suuzepuus schreef:
Prisca schreef:

(zo zie ik het hoor...)

Ligt eraan ik sta bijvoorbeeld een een goede normale nette stal als hij de hele tijd loopt te slaan en de planken gaan stuk is het dan opeens een ondeugelijke stal?.
Stalhouder kan ervoor kiezen om het aan te passen maar als hij dat financieel gezien niet wil doen ligt de keuze en verantwoordelijkheid bij de eigenaar.

Je paard veroorzaakt toch schade?.

Marion71 schreef:
suuzepuus schreef:

Als ik aantoonbaar iets sloop in huis komt het voor mijn kosten. Dus bijvoorbeeld (heb ik gehad toen) de wastafel gaat stuk doordat er wat hards in viel zijn de kosten voor mij. Steeds meer woningbouw verenigingen gaan dit bij de huurder leggen vooral als ze er onzorgvuldig mee omspringen.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 19-07-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:29

Of ze kluisteren hem, kan die ook niet meer trappen. Is de goedkoopste oplossing......

Wat heeft een hengstenrek voor de deur te maken met trappen tegen de wand?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:30

Marion71 schreef:
suuzepuus schreef:

dit is geen vergelijking omdat er bij paarden voor het bedrag ook verzorging ed bij zit, daar valt ook een degelijke stal onder.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:31

Een paard hoort gewoon zijn stal niet in elkaar te trappen. Heeft na mijn idee weinig met de deugdelijkheid van de stal te maken...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:33

Miepie77 schreef:
dit is geen vergelijking omdat er bij paarden voor het bedrag ook verzorging ed bij zit, daar valt ook een degelijke stal onder.

Wat heeft voeren nou met de huur van een stal te maken? Die degelijke stal is er bij aanvang van de overeenkomst. De stal is het huis van je paard. Als jij een garagebox huurt waaraan je schade maakt, ben je daarvoor ook zelf aansprakelijk. Als je verzekering het betaalt, heb je mazzel maar als die dat niet doet heb je gewoon pech en mag je zelf de portemonnee trekken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:33

suuzepuus schreef:

De huurder moet vaak wel een eigen risico betalen.
Deze auto's zijn nl all risk verzekerd en dat zit bij de huurprijs in.
Als jouw kind de binnen bekleding van de auto vernield zul je dit sowieso moeten betalen want dat dekt ook de verzekering van de auto niet.

Als jij bv een fiets op de Veluwe huurt is deze geeneens verzekerd en moet je als huurder gewoon voor de kosten opdraaien.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:40

Geldt dit dan ook voor de draad? Dus als een paard door de draad loopt, moet de staleigenaar dit betalen? Andere vraag maar komt misschien op hetzelfde neer want je huurt ook de wei erbij

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:41

Bij ons op stal moeten we de kapote draad zelf betalen. Paard is mijn verantwoordelijkheid niet die van hun :D.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:45

AaronYve schreef:
Geldt dit dan ook voor de draad? Dus als een paard door de draad loopt, moet de staleigenaar dit betalen? Andere vraag maar komt misschien op hetzelfde neer want je huurt ook de wei erbij

Als je een weide kaal huurt, ben je zelf volledig verantwoordelijk.
Huur je een weide waarvan de onkosten van de omheining (+onderhoudt) voor de verhuurder is (volgens het contract), dan moet de verhuurder deze betalen.

Als je als eigenaar van het paard, kan aantonen dat jouw paard op straat liep, omdat de omheining ondeugdelijk was, dan kun je hierop de verhuurder aanspreken.
Maar is je paard een sloper (hij rent zelfs door een goed hek) dan ben je daar als eigenaar van het paard verantwoordelijk voor.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:47

Als bij ons een paard iets sloopt, mag je er zelf voor betalen. Voorbeelden: nieuwe waterbak/voerbak als je knollie erop is gaan zitten, betonnenplaat langs de bakrand waar hoefje tegenaan knalt en die vervolgens doormidden is. Algemene kapotte dingen zoals de waterleiding, of electriciteit , of lekkend dak wordt door de stal betaald.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:49

@Aaron en Prisca: in principe wel, maar meestal gaat dat om betrekkelijk lage kosten dat niemand daar een punt van maakt. De tijd die het kost om de omheining te repareren is vaak een veel grotere kostenpost dan het materiaal.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:53

Dus als je geen contract hebt, zelf betalen? Er is namelijk geen contract en die komt er ook niet
Deze meid staat trouwens op een pensioenstalling en de omheining is zeer slecht.

Bedankt voor de antwoorden al! Vond het wel een passende vraag bij dit onderwerp.

Ik vind persoonlijk dat als het ondeugelijk materiaal is, de pensionhouder moet betalen maar als je paard alles kapot maakt dan zelf betalen. Voor wei of stal

Maar zonder contract kun je dus niks? TS heb jij een contract met je staleigenaar?

@ marion71, hele nieuwe omheinig moet er komen incl. palen maar dat is niet alleen voor het paard van mijn vriendin. Die breekt uit omdat de mogelijkheid er is want normaal staat ze mooi achter de draad.
Heeft nu ook al een draadwond hierdoor

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:11

Ik zit hier met verbazing te lezen.

Ben het helemaal met Marion eens!

De stalbaas levert een stal aan aan het begin van verhuur die van deugdelijk materiaal is gemaakt en bovendien in goede staat. Pas nadat het paard van TS de boel kapot schopt, is ze niet meer tevreden.
Lijkt mij niet meer dan normaal dat je in ieder geval overlegt en eventueel de kosten deelt. Persoonlijk vind ik zelfs dat je daar als huurder voor op hoort te draaien.

Tuurlijk heeft de verhuurder verantwoordelijkheid voor wat hij aanlevert, maar die stal was in orde! Keurige hardhouten planken, zonder gleuven.
Het lijkt mij ook logisch dat de verhuurder een potje heeft om zaken die niet meer voldoen te vervangen. Daarbij hanteer je echter wel afschrijvingsperioden. Een paard die de boel kapotschopt hoort daar niet bij.
Je gaat uit van een gemiddeld paard, niet van zulke slopers. In het kan wel zijn dat hij alleen trapt als het voortijd is, maar blijkbaar hard genoeg om de muur te slopen!

Tuurlijk kun je het paard niet vertellen dat hij dat niet mag. Maar je kan wel degelijk aan gedrag werken.
Of inderdaad voorstellen om rubber matten te kopen.
Ook vind ik het belachelijk dat iemand vindt dat de verhuurder die zou moeten betalen! Hij/zij verhuurt een standaard stal waar jij akkoord mee bent gegaan. Nu blijkt dat jouw paard de boel sloopt en dan moet de verhuurder extra middelen gaan investeren om jouw paard gezond te houden! Moet nog ff gekker worder hier.
Hij/zij levert jou een stal waar 90% van de paarden geen problemen mee heeft. Als de van jou datw el heeft, mag je blij zijn als je die op eigen kosten mag aanpassen.

Als je dus als eigenaar blijft verwachten dat de verhuurder maar alle schade die jouw paard maakt gaat betalen en ook nog preventiemaatregelen gaat nemen, kun je erop wachten dat je op kunt zouten met paard en al... Wat mij betreft heeft hij dan nog gelijk ook.