halster om op wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:04

Ik heb alleen een halster om als het mooi weer is en er dus veel vliegen zijn. Ze heeft dan een netje voor hangen. een kap vind ik weer niet prettig voor haar en hiermeer voorkom ik de ontstoken ogen. Als het niet nodig is laat ik hem af. Maar goed een netje om je halster lijkt mij beter omdat als je gaat smeren dit meerdere keren per dag moet doen voor resultaat.

pip12

Re: halster om op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:00

de wei is voor mijn paardjes een plek om te ontspannen en te doen wat ze leuk vinden (behalve ontsnappen)
ik denk dat ze het dan fijner vinden om geen halster om te hebben. ook weten ze dat als ze wel een halster omhebben het geen lol tijd is en moeten luisteren naar mij

Emmasaurus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:03

mijn pony draagt een kap tegen de vliegen daarvoor heb je geen halster nodig, ze heeft een heel gevoelige huis en ze krijgt er snel plekken van ze verdraagt ook geen vliegennetje dus dat zijn 2vliegen in 1klap :D :D

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:05

Het vliegenmasker wat @Waratje aangeeft is een goede optie,zelf ben ik ook niet voor halsters op de wei of in stal.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:07

ik ben niet zo een voorstander van halsters om. Had het vroeger wel altijd, totdat mijn paard met een ander paard wild aan het spelen was en ze aan elkaar via de halsters vast zaten, zware paniek maar gelukkig is dat goed afgelopen. Sindsdien ben ik er niet meer zo happig. Als zijn ogen slecht zijn door de vliegen, heeft hij wel soms halster om zodat ik die slierten er aan kan doen, kap vindt hij niets en haalt hij zelf af.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:19

Ik heb meegemaakt dat een veulen met haar halster aan het halster van de moeder was blijven hangen.
Letterlijk hangen. Haar lichaam lag voor een klein deel op de grond, het andere deel hing in de lucht. De merrie hield de spanning erop. Toen ik kwam, had het veulen waarschijnlijk al een tijd zo gehangen en was aan het stikken. De ellende was dat de merrie niet meewerkte, waardoor alles zo strak stond dat ik het veulen niet loskreeg. Ik was alleen op het bedrijf en het waren angstige en wanhopige momenten. Uiteindelijk is het toch gelukt om het veulen te redden, omdat de moeder precies de juiste beweging op het juiste moment maakte. Ik heb daar echt staan janken van onmacht, omdat ik dacht dat het veulen niet meer te redden was.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:23

Ik heb ook liever geen halster op in de wei, maar mijn paard heeft er wel 1 om. ;)
Maar dit heeft een speciale reden: wanneer zij het ergens niet mee eens is, springt ze gewoon de wei uit. Dus dan heb ik wel liever dat ze een halster op heeft, zodat ik haar beter kan pakken. :)

Anders had zij geen halster op gehoeven van mij, mijn Fjorden hebben er ook geen om. :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:06

Bij ons op de wei hebben ze ook allemaal een halster op. Behalve de mijne. Want die gooit hem toch elke dag af. Dus dat laat ik maar zo. :+ Z'n vliegenkap vlecht ik vast in zn manen zodat hij die niet af doet. -:)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:20

Er zijn ook halsters te koop die breken bij spanning. Het volgende halster wordt er zo een. Misschien is dit wel iets voor je.

JWSIDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:23

Wij doen zelf geen halster om in de wei. Je weet nooit als ze ergens achter blijven hangen enz....

maykec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:31

Bij ons hebben ze ook geen halsters om in de wei. Helaas heeft die van mij en een ander paardje wel een grasmasker om...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:41

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:57

Ik zou het echt niet doen! hier wat gevolgjes:
-Als hij krabt met zn hoef kan hij met zn hoef tussen halster komen! :(:)
-Hij kan zich ophangen
-Hij kan moeilijker schuren met zn hoofd
-meeste paarden vinden het minder fijn zitten

Alleen wat voordelen:
-makkelijker te vangen
-makkelijk voor dat netje

Keuze gemaakt? :j

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:26

Als ik hem aflaat. krijg ik hem niet meer gevangen. Gaat hij bokken naar me en wegrennen enzo. dus ik laat het gewoon aan. nog nooit iets ergs geweest ofzo. Bij zijn oude eigenaar stond hij met een te grote maat halster op de wei. ook nooit iets gebeurd.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:44

mijn paarden hebben altijd een halster om in de wei. voor enge dingen ben ik niet zo bang als ze er een keer te hard aan trekken met het spelen trekken ze een halster al kappot ( ook de dure maakt niet uit) ik vind het ook fijn mochten ze een keer uitbreken ze niet helemaal ''naakt'' rond lopen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:47

Ik ben een groot voorstander van zonder halster op de weide. Toen ik zelf de paarden nog aan huis 24/7 buiten had stonden ze ook altijd zonder.

Nu staat ze op pension en is het voor de pensionhouder niet te doen om alles het halster af te doen en dan 's avonds weer op. Dus nu staat ze met halster in de weide en zonder halster op stal (op mijn verzoek op stal af, anders sloopt ze de boel).

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:49

Bij ons staan sommige paarden ook met halster in het land en die van mij zet ik ook vaak met halster om in het land, meer gemakzucht van mij hahaha. Er is nog nooit iets gebeurd omdat ze halsters om hadden.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:56

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een halster om in de weide. Natuurlijk lastig te pakken paarden in het begin maar wel. Wij geven altijd even wat lekkers waardoor we dus geen wegren dieren hebben.

Mocht ik op een stal komen (is al eens voorgekomen) waar een halster verplicht is doe ik hem wel om. Ik ben alleen bang dat ik snel van die plicht af ben omdat de pony een houdini is met spullen (halster, vliegnet, neusflap, hoofdstel) van zijn hoofd afwerken, en er altijd gezocht moet worden naar het halster.

Nu met een tweejarige ernaast hoeft de pony zelf geen moeite te doen dat doet de 2 jarige wel voor hem.

nadine_188

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:26

Wij hebben geen halster om in het land, als ze blijven haken....

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:34

Als je je halster moet gaan zoeken betekent 9 van de 10 keer dat je paard erin is blijven hangen toen hij zich achter een oor was aan het krabben met een achterbeen, als je halster dan niet los genoeg zit kan hij blijven hangen erin en dan gebeuren er rare dingen.. Dat is zoizo al een houding waar ze moeite voor moeten doen en waar snelle paniek van ontstaat dus meestal zie je het net niet maar kan vergaande gevolgen hebben voor je wervelkolom :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:35

Die van mij heeft altijd een halster om in de wei, anders is ze niet te vangen voor anderen :Y)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:39

Op mijn huidige stal gaan ze gewoon met halster de wei in, ze staan er een hele dag op. Geen probleem.
Op oude stallen ook, maar daar stonden ze maar dagdelen. Daar ging mijn paard meestal wel 2/3 maanden 24/7 naar een extern land, daar deed ik het halster wel af.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:44

Bij ons (thuis) staan ze allemaal dag en nacht,et de halsters om hoor. Is al15 jaar zo en er is nog nooit iets gebeurd. Ze gaan alleen met het rijden af.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:46

NHP schreef:
Als je je halster moet gaan zoeken betekent 9 van de 10 keer dat je paard erin is blijven hangen toen hij zich achter een oor was aan het krabben met een achterbeen, als je halster dan niet los genoeg zit kan hij blijven hangen erin en dan gebeuren er rare dingen.. Dat is zoizo al een houding waar ze moeite voor moeten doen en waar snelle paniek van ontstaat dus meestal zie je het net niet maar kan vergaande gevolgen hebben voor je wervelkolom :D

Misschien in de meeste gevallen wel, maar meneer krabbelt bewust even achter het oor zodat 1 oor vrij komt daarna is het een questi van hoofdschudden en halster vrij is meneer. Zodra er een neusflap aanzit gaat hij bewust met de voet erop staan en wurmt zich uit het halster. Ik sta op een afstand te kijken (als hij denkt dat ik het niet zie) Hij krijgt ook beenbescherming achterste voren om het voorbeen, hij kruist even zijn benen en gaat schuren.

Nee houdini doe ik maar niets meer om als ik er niet bij ben :D

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:53

Bij ons op het land hebben de paarden ook een halster om die staan 24/7 buiten
wel hebben ze allemaal een halster met een zachte binnenkant. Dit hebben ze omdat ze anders hun neus er mee open halen.