2 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:46

@ Vivana: je komt bij mij over alsof je er niet veel verstand van hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:47

vivana schreef:
Ik weet zeker dat deze het veeeeel beter heeft dat elke ander pony hier op bokt die wel moet werken ;)

Dus jou pony heeft t beter dan die van mij? Want?

schipper1

Re: 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:58

Wat een VERSCHRIKKELIJK topic dit. Wat een domme TS, met een ontzettend DOMME vraag en wat een VRESELIJKE foto ;( heeft iemand erbij geplaatst.
Een 2 jarige shetlander voor je 3 jarige zoontje...en dan gaan beleren ofzo. Je kunt hem leren hoeven uit te krabben wat een shet groeit, net als ELK ander ras gewoon tot minimaal 4 jaar door. Botten, pezen en gewrichten zijn met 2 nog niet klaar om op kleine rondjes te lopen of wel gewicht dan ook te dragen.
En omdat de TS dit niet wil horen, word ik nu ws ook als bemoeial uitgemaakt dus :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:58

vivana schreef:
VivaLaVida schreef:
Je hoeft niet zo te bitchen hoor, ik stel een hele normale vraag op een hele normale manier, en heb het woord verpesten niet genoemd.

Maar ok dat is dus hoe jij er over denkt. Die van mij liet ik gewoon los door de bak lopen voor de keuring, zodat ze niks hoeven te belasten op een cirkel. En de slanke lijn een beetje in de gaten houden..

Maar wat heeft die 4 jarige er nou mee te maken, dat snap ik niet helemaal.

Volgens jouw gaan ze van alles wat je doet kapot.
Nu dan had onze nu 4jr die vanaf oktober 2010 onder het zadel is ben ik bang toch welal kapot moeten zijn.
Vergelijk geen appels met peren dus ook geen shetlander met een "kwpn-er".
Dat wil ik ermee zeggen. Die pony's zijn bikkelhard en kunnen héél wat hebben.
Zeker een klein kind wat waarschijnlijk nog geen 18kg weegt als ie 4jr is!

In iedergeval; ik heb m'n zegje tig keer gedaan en jullie steggelen nog maar lekker verder WEL/NIET.

Sucses TS en doe wat je denkt dat goed is ;) Het is per slot van rekening jouw pony

:? volgens mij gaan ze van alles wat je doet kapot??
nee ik zeg dat een jaarling longeren later problemen kan veroorzaken. dat is het enige waar wij het over gehad hebben. Zit je nou gewoon dingen erbij te verzinnen en aan mijn naam toe te schrijven, of heb je iemand anders verward met mij?? ik hoop het laatste.

en nee die 4 jarige heeft er niks mee te maken, want jij zegt dat je die met 3 hebt beleerd toch? of heb je die ook als jaarling gelongeerd? zo nee heeft dat er niks mee te maken. (en trouwens anders nog niet, want ik zeg nergens dat ze dan met 4 kapot zijn. Ik zeg zelfs helemaal niet dat ze dan later kapot zijn, maar dat ze problemen kunnen krijgen.........zoals bijvoorbeeld vergote kans op artrose ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:12

wat ik met een 2-jarige zou doen: afentoe een halstertje om, even poetsen, en voetje leren optillen?
heel veel succes!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:15

Autch, wat een reacties hier.
Ik denk dat TS toch best naar de meerderheid luistert. Laat je zoontje lekker eerst vriendjes worden met z'n pony, heeft ie zeker genoeg mee als hij nog andere, oudere pony's heeft die hij kan rijden...
Het is sowieso niet goed om een paard in de groei op te leren, het paard van een vriendin van mij komt van een Spaanse stal en daar worden ze tot hun zevende als veulen beschouwd, en dàn beleerd :P

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:41

JoviBan schreef:
plopineendop schreef:
ik wou eerst ook een oudere shet, hij wou persee deze

Heb je het nu werkelijk over je kind van 3 jaar?

Was ook mijn gedachte....
Wat moet dat worden als hij nu al zijn zin kan doordrijven over zoiets "groots".
Tja, zegt genoeg...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:58

Guthedentjemie 8)7
Een 3 jarig kind een 2 jarige pony geven en dan zeggen dat je er verstand van hebt?
En dat krijgt bijval van iemand met een jaarling met een zadel achter zn oren die er ook zoveel verstand van heeft?
Nou, laat ik dan blij zijn dat ik geen verstand van paarden heb......
Mijn 2 jarige c-tje staat lekker in de opfok zoals het hoort :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:02

In eerste instantie dacht ik dat het weer zomervakantie was.....maar ernstig genoeg is het een serieuze vraag.

Allereerst is het beestje 2. Met paarden doe je niets qua werk als ze 2 zijn, dus ook niet met een shet. Wacht minimaal totdat hij 3 is, juist omdat je nog langer van die pony wil genieten.

Nog een tip: zet je kind van 4 er niet op. Je zou je kind toch ook niet op een groene pony van 3 zetten? Waarom dan wel een shet? Het blijft een jong beestje die fris kan zijn en een kind van 4 gaat geheid zandruitertje worden.

Maar ja, aangezien wij "niets kunnen zeggen over jouw zoontje", wens ik jou en vooral de shet veel sterkte toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:07

Billy schreef:
Guthedentjemie 8)7
Een 3 jarig kind een 2 jarige pony geven en dan zeggen dat je er verstand van hebt?
En dat krijgt bijval van iemand met een jaarling met een zadel achter zn oren die er ook zoveel verstand van heeft?
Nou, laat ik dan blij zijn dat ik geen verstand van paarden heb......
Mijn 2 jarige c-tje staat lekker in de opfok zoals het hoort :D

ja maar dit is een shetlander... dat is anders :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:15

vivana schreef:
Ik heb dat ook zo bij een 2jr shet (mini) gedaan gehad.....
Ze worden er niet stommer van en eerlijk,wat vraagt zo'n kindje nu van zo'n pony?!
Afbeelding

Is dit een grapje???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:33

Erg onverstandig..

Ik vind het zo jammer dat er mensen zijn die denken dat een Shetlander de perfecte kinderpony is, vanwege zijn formaat.
Dat laatste is natuurlijk ook wel zo, maar wat nog meer telt is het karakter.
Zoals je zelf al zegt, zijn het vaak pittige en eigenwijze beestjes die iemand nodig hebben die controle over ze heeft en hem eventueel kan corrigeren.
Dat kan je niet vragen van je zoontje van bijna 4, maar ook niet aan het meisje van 9 jaar..

Ook ik vind het te vroeg en helemaal op de gehaaste manier zodat hij 'klaar' is op de verjaardag van je zoontje.
Dit hoor je juist met beleid te doen en bij wijze van spreken op zijn 5de verjaardag te geven.

Je zegt dat jij een oudere pony (ws met meer ervaring?) wilde kopen, maar je zoontje van 3(!) wilde die 2-jarige..
Jij bent volwassen, jij hoort de verantwoordelijkheid te nemen en garant te staan voor de veiligheid van je kind.
Dat doe je i.m.o nu niet. :n
Je laat die verantwoordelijkheid bij een kind dat die nog niet kan nemen..

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:41

Oei hoe dom kan je zijn om een tweejarige voor een 3 jarige te kopen.
Ben bang dat dat helemaal verkeerd gaat, en dan ook nog eens een hengst.
Dacht zo te lezen dat je lessen gaf aan jonge ruitertjes, dan had ik wel iets meer
verstand verwacht.
(En die foto van die shet met het zadel achter de oren pffffffff laat ik daar maar geen woorden
aan vuil maken, evenals een jaarling longeren)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:43

plopineendop schreef:
Josieee schreef:
Nou volgens mij kun je wel degelijk beginnen, grondwerk en longeren. Alleen dan zonder zadel en hoofdstel. Dan is ze daar alvast aan gewent, en kun je over een half jaar verder opbouwen.

Wel zou ik geen shetlander nemen, omdat die aardig vervelend kunnen zijn, en vooral bij kleine kinderen. Ik zou een welsh nemen die al door gereden is.

oke dit is tenminste een antwoord op mijn vraag. zo was het ook beetje mijn bedoeling ;) ik ben zelf ook begonnen bij een shetlander, ik heb er veel plezier aan beleefd in mijn beginnende jaren (was zelf 3, heb shetlanders gereden tot mijn 8e). ik wou eerst ook een oudere shet, hij wou persee deze, en als wij voor paarden gaan kijken, nemen we sowieso altijd een veearts e.d. mee, die zeiden dat dit een prima beestje zou zijn, wel na dat hij geruind was omdat hij nu echt pittig is. is nog steeds geen garantie natuurlijk dat hij daadwerkelijk zo braaf word, maar dat zien we dan wel. ik ben ook niet gek in me kop, ik laat mijn kind ook echt neit op een gevaarlijk paard zitten. en een ouder paard kan netzogoed heel vervelend zijn etc.

en voor de mensen die denken dat ik geen ervaring heb, heb wel degelijk ervaring, alleen niet zozeer met 2 jarige, ik laat normaal gesproken mijn paarden doorgroeien tot ze 4/5 zijn, dus ik begin normaal nooit met een 2 jarige te voorbereiden en weet dus ook daarbij de grenzen niet voor een 2 jarige, dus kan ik het beter vragen dan gewoon doen en als jullie dan zo reageren, slaat nergens op.

en wat mijn zoon betreft, daar gaan jullie niet over!

Betreft het castreren: Heb mijn hengst met bijna twee laten castreren dit jaar. Dit was in februari....Hij denkt nu nog steeds dat hij een hengst is ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:09

Ik kan een heleboel opmerkingen maken over dit topic ;)
- Als je een topic opent, is dat volgens mij ALTIJD met de bedoeling om meningen te krijgen.
- De opmerking over: mijn zoontje is nog maar 3, maar hij wilde per se deze pony.... Wat al gezegd is, gezellig kind wordt dat dan als hij nu al over zulke dingen mag beslissen.
- TS heeft verstand van paarden, misschien van paarden ja, blijkbaar niet van Shets...
Vind het heel onverstandig om een kind van 3 op een groene pony te zetten. Op maneges mag je pas beginnen met rijden vanaf 6 jaar, dat is niet voor niets. En dan ga je eerst op makke paarden, niet op een pas beleerd pony'tje

- medebokker Vivana, die meent dat Shetlanders andere dieren zijn dan de grotere paarden????
- Die foto is echt verschrikkelijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:12

Helaas kan ik me alleen maar aansluiten bij de bovenstaande reacties. Het is in mijn ogen geen slim plan. De pony is allereerst veel te jong om al te gaan inrijden. Wacht lekker tot hij (bijna) 3 is en begin dan rustig met longeren en zadelmak maken. Zelf wacht ik meestal nog tot de 4, dan zijn ze net wat rustiger in het hoofd naar mijn idee en pakken ze makkelijker dingen op. Daarbij was mijn laatste shet die ik beleerd heb nog vrij jong in doen en laten, dus 4 was bij hem vroeg genoeg.

Daarnaast lijkt het me niet slim om een 4 jarig kind op een groene pony te zetten. Stapritjes zou mss wel kunnen, maar daarvoor hoeft de pony niet helemaal ingereden te worden, dus ik neem aan dat je hem ook echt wilt laten rijden? Een 4 jarig kind heeft daar gewoon niet voldoende ervaring in. Op hans is een meisje van 7 begonnen die nog niet veel ervaring had. Stappen terwijl ik hem vast had ging heel leuk, maar het echte rijden niet. Hans had al snel door dat ze nog niet veel kon en als hij dan even onverwachts een flinke draf inzette dan lag ze er vrij makkelijk af. Dus dat meisje durfde op een gegeven moment niet meer op hem te rijden. Zonde toch als dat ook met je zoontje gebeurd of nog erger dat hij gewond raakt. Nu heb ik een ander verzorgstertje met meer ervaring en die rijdt zo met Hans weg.