Waarom binnen met onweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Waarom binnen met onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:07

Een aantal jaar geleden sloeg de bliksem in 1 van mijn katten. Dat was op z'n zachtst gezegd niet leuk. Mijn paard gaat bij kans op een enkele onweersbui niet naar binnen maar bij waarschuwing voor noodweer zeker wel. Ik wil niet denken: had ik maar.... Dus heeft hij afgelopen nacht op stal gestaan.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:16

Gister kwam ik om half 5 op stal, alle paarden binnen! Hij stond nat van het zweet omdat het zo warm was. Het kan er namelijk niet lekker doorwaaien en hij heeft nogal snel last van de warmte (net als ik) Een paar meiden hadden gehoord dat er slecht weer kwam. Ik heb hem uit stal gehaald en in de paddock gezet. Arm beest stond weg te kwijnen binnen. 's Avonds zouden de paarden toch naar binnen gaan. Maar dan nog, liever buiten dan binnen met onweer. Zoals iemand al eerder zei, wat gebeurt, gebeurt. Kan ook inslaan op stal, wilt ook niet zeggen dat je dan optijd bent.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 02:18

Tja dat bedoel ik nou ook, als er iets gebeurt dan gebeurt het toch wel, of ze nu binnen of buiten staan :D vind het toch fijn om alle verschillende reacties en ervaringen te lezen zo. Toch denk ik als een paard kan kiezen dat ze liever buiten staan, nu heb je uitzonderingen natuurlijk! Ik moet zeggen ben ontezettend blij dat jip is gestroven in 1 klap in plaats van een heel drama er omheen :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 04:20

Op dit moment heb ik het niet helemaal voor het kiezen..maar normaal gesproken gaan mijn paardjes bij slecht weer op stal.
Ik zie namelijk ook de waarde van een paar uurtjes meer op het land niet in,tegenover de risico`s en eventueel ongemak van de paarden.
Bij goed,redelijk,en zelfs nat weer en kou gaan ze nog naar buiten..ze zijn niet van suikergoed.
Maar als ik de mogelijkheid heb ze binnen te halen,als er noodweer komt,dan doe ik dat!(Zelf komen ze dan ook maar al te graag mee!).
Ik voel me dan zelf ook geruster en prettiger,wetende dat ze lekker veilig binnenstaan.
Zo heb ik nu ook 1 van mn paardjes nog op het land staan,en eentje is verkast naar stal...omdat ze niet gelukkig was en in conditie achteruit ging met 24 uur op het land met schuilstal.
Dus ruintje staat nog lekker waar hij stond met de anderen,en mn merrie staat nu op stal met padock en regelmatig een wandelingetje is daar dolgelukkig ;)
Mn ruintje stond gister dus ook buiten met schuilstal...en vind dat zelf prima!(maar als ik het zelf voor het zeggen had,had hij naar stal gegaan voor een nachtje).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:52

Er zijn meer dan genoeg verhalen over doodgeslagen koeien, paarden, schapen enz. Vandaar ook dat ik het meer dan verstandig vindt om het vee met dit soort onweersbuien binnen te zetten.

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:20

Onweer is gevaarlijk, je hoort idd genoeg verhalen die er gebeurd zijn :S

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:24

Ik voer 's avonds altijd hooi voor mijn stallen. Als het noodweer wordt lopen ze zelf de stal in. Ik sluit ze dus niet op, dan worden ze juist paniekeriger en als het inslaat kunnen ze niet weg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:27

kirri schreef:
Toch denk ik als een paard kan kiezen dat ze liever buiten staan, nu heb je uitzonderingen natuurlijk!

De keuzes van een paard zijn niet gebaseerd op wat er kan gaan gebeuren. Ze weten alleen wat er op dat moment IS. Hij weet simpelweg niet dat een bliksem hem kan treffen.
Soms moeten we daarom keuzes voor ze maken.
Zij kunnen niet weten welk gevaar ze lopen, wij weten dat wel.

De eigenaren weten ook hoe hun eigen paarden reageren op op stal zijn, en dat moet meegewogen.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:37

mijn paarden staan met noodweer altijd binnen! ze staan thuis en s nachts ook altijd binnen.
heb stallen onder een schuur dus de stallen zijn wel open en kan dus goed doorwaaien, waarom ik ze binnen haal, tsja vind het zelf een fijn idee geven en omdat ik merk dat ze gewoon altijd al aan het hek staan te wachten om naar binnen te gaan..

het ligt er wel aan wat voor weer, een klein buitje ofzo daar kunnen ze prima tegen maar dat noodweer dan haal ik ze gelijk binnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:43

Mijn pony is ook verongelukt, indirect door noodweer. De kudde is in paniek geraakt, zij is gevallen, en er is ander overheen geklapt..

Als het nu slecht weer is, heb ik het er slecht mee, maar ik doe niet anders dan anders.
Mijn shet staat momenteel 's nachts binnen met het veulen (dit ivm vijver in de wei en 's nachts geen toezicht). Mijn jaarling staat 24/7 buiten, zo ook dinsdag.

Er is voor beide wat te zeggen.. Buiten kunnen ze getroffen worden, of er kan een boom op ze vallen. Binnen kan het in de stal slaan en kunnen ze geen kant op, of er kan op een boom op de stal waaien... etc

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:08

Het verschil is dat je een stal veilig kunt MAKEN. De wei IS onveilig.
In de wei kan er ook een boom op ze vallen. Dat is geen argument.
Zorg gewoon dat er geen boom bij de stal staat, zou ik zeggen.
En ik heb een paard gehad dat slachtoffer was van een ingestort dak en die had dus niks (ze gaan niet zomaar dood aan verwondingen van geweld van buitenaf, wel aan een bliksem) en haar stal is eens graakt door een losgeslagen walsmachine die van de berg af kwam rollen en onderweg twee bomen ommaaide(!) en heeft dat ook gewoon zonder kleerscheuren overleeft in de stal die totaal was ingeklapt. Ik stond te kijken toen het gebeurde, dus dat was horror, maar wat ik zeg, uiteindelijk had ze niks. Vaak blijven balken nl nog aan een kant zitten zodat er wat ruimte onder is.

Daarbij bestaat er dus gewoon bliksemafleiding.

Het gaat dus om keuzes en risicobeperking. Maar de afweging, nogmaals, laat ik aan eigenaren over.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:21

Die van mij staan zomer en winter 24/7 buiten.
De kans op verwondingen omdat ze niet gewend zijn binnen te staan is groter dan het risico op het land.
Ik heb ook maar 1 box, 10 pony's daar in zetten word wat lastig. En heb er dus een aantal bij die over de stalmuur heen proberen te klimmen omdat ze het niets vinden.

Wel maakte ik afgelopen week de fout dat ik mijn ene merrie alleen had staan (op strafkamp omdat ze veel te vet is). Hele groep was onrustig omdat de leider er niet tussen stond. Dus die toch maar weer bij de groep in het hoge gras gezet dinsdag avond. Groep was direct rustig.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:28

Mijn pony's staan vooraan in de polder en staan gewoon buiten met hevig weer. Alleen non stop regen (dagen achter elkaar) of de extreem koude striemende wind zijn een reden om mijn ('s winters geschoren) pony's binnen te halen. Mijn pony's zijn niet bang voor onweer omdat ze het kunnen zien en de ruimte hebben. Wel ga ik áltijd checken om te kijken of alles nog goed gaat. Vorig jaar ook zo vreselijk tekeer gegaan en toen ben ik ook met de auto bij het weiland gaan staan maar als ik zie dat ze het goed maken blijven ze gewoon buiten. Dit jaar hetzelfde, het ging me een partij tekeer maar echte angst heb ik niet omdat mijn pony's bij lange na niet het hoogste stuk in de polder zijn. Mijn weiland is maar 74 meter lang vanaf de dijk en op de dijk staan hoge eiken. Achterin het weiland staat ook nog een boom en verder varieert de hoogte van het weiland. Echte angst heb ik niet als het gaat onweren maar voor mijn eigen gevoel wil ik toch altijd even checken. Ik denk persoonlijk dat mijn pony's die altijd buiten staan een stuk onrustiger zouden zijn als ze op stal zouden staan omdat ze dan toch veel minder kunnen zien en niet kunnen vluchten mocht er iets gebeuren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:29

Hier staat alles gewoon buiten, althans denk ik het kan zijn dat ze in de schuilstal gestaan hebben maar daar heb ik niet opgelet.
Verder staan ze nu gewoon 24/7 op de wei en het lijkt me verschrikkelijk mocht de de bliksem op de stal inslaan en alles vliegt in de fik. Paard kan geen kant uit en zal zeker in paniek slaan. Buiten kan er natuurlijk ook wat gebeuren daar niet van maar ze zitten in ieder geval niet opgesloten.
Bij ons is er heel wat jaren terug ook een paard verongelukt met de onweer. Hoe en wat precies weten we niet. Maar het paard was door de draad, in de sloot beland en onder koelt en in shock. Waarschijnlijk vlakbij hun inslagen en in paniek geraakt ofzo. Zulke dingen kunnen natuurlijk ook gebeuren Waar je ze ook zet het is toch nergens 100% veilig. Dan hoor je dat er een paard geraakt is en dan staat er weer iets in de fik door de bliksem.
Persoonlijk probeer ik er niet aan te denken en hopen dat ik de volgende dag geen telefoon krijg van de stalhoudster. Als ze wel zou bellen zou ik al in paniek zijn voordat ik weet wat ze te vertellen heeft. Want sinds dat paard verongelukt is met de onweer blijf ik altijd een beetje bang terwijl ik het voorheen geweldig vond.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:31

Ik vind het ook nogal raar.
Ik ga zelf ook niet op een afgelegen dijk staan met dat onweer. Waarom mijn paarden dan wel?
We lopen dan evenveel risico.

En we lopen beiden minder risico als we veilig binnen zitten/staan. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:36

Ook al staat er een bliksemafleider op het dak, dan nog kan bliksem een brandende stal veroorzaken.... Dus tja, voor beide blijft wat te zeggen IMO

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:38

Dan heb je iig maximaal getracht je pony's te beschermen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:54

Dinsdagavond heb ik ons paard dat in de buitengroep (met schuilstal) staat nog voordat het serieus ging regenen weer buiten geparkeerd. De andere 3 stonden wel even rustig op stal om even te eten, maar nummer 4 was echt veiliger buiten, die zou zichzelf wat aandoen en de muren erbij. -O-
Binnen zetten of juist buiten heeft allebei voor- en nadelen. Maar ik kies in ieder geval voor een optie waarbij de paarden zelf het rustigst zijn en ik moet zeggen dat alle paarden buiten volkomen rustig waren, ze reageerden niet op het onweer terwijl ze wel (een beetje) reageren op vuurwerk.
De manier waarop bliksemafleiders bij stallen worden geïnstalleerd is niet altijd echt veilig en de mensen denken dan juist dat het wel veilig is. Als er dan iets mis gaat is het alleen maar schokkender voor de eigenaren.
Nou scheelt het wel dat wij niet in een polder zitten waarbij een paard in wei of paddock het hoogste punt is, maar ik neig er naar om paarden buiten als veiliger te zien. Binnenzetten is vooral om ze de bijbehorende regenbui te besparen 8-)

aardigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:44

Ik kan nergens een ander topic vinden over mijn vraag dus gooi ik hem hier in de groep. Mijn paard staat overdag in de wei met de oude shet, en aan het einde van de dag samen in de paddock. Dan zet ik haar binnen om een uur of half 10 en de shet slaapt voor de staldeur, in de paddock dus. 's Ochtends 7 uur er weer uit en de wei in. Zij (paard) zou eigenlijk ook gewoon "los"en dus buiten in de paddock mogen slapen. De enige reden dat ik het niet doe, is omdat ik bang ben dat als ze wel een keer vast moet staan, ze dan de boel af zal breken of stalondeugden ontwikkeld. Nu heeft ze er geen. Is dit complete onzin? Wat denken jullie. Als het slecht weer is blijven ze trouwens gewoon buiten. Ze kunnen via de paddock zelf de stal in, die is altijd open, maar de enige keer dat ik gezien heb dat ze erin stonden was van de week met die verzengende hitte. De stal is de enige schaduw nog, en daarom stonden ze erin. Met regen en onweer kijken ze hun ogen uit en gaan ze zelfs gewoon weer naar buiten als ik ze de stal in lok. Lijken er dus geen last van te hebben. Onweer boeit ze helemaal niet lijkt het.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:07

Chaos schreef:
Dan heb je iig maximaal getracht je pony's te beschermen.

Tja, als je het aan ziet komen wel ja. In mijn geval was het van het een op andere moment ineens nacht...

Ik denk ook weleens hoor, "had ik maar"... Maar goed, dan had er misschien wel wat anders gebeurt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:17

Hier gaan ze binnen. De stal is sowieso koeler dan de weide dus voor de hitte hoeven we het niet te laten. Ik slaap beter als ze binnen staan.
Bovendien zijn ze kalmer in stal met storm, buiten worden ze knetter gek, binnen wat onrustig maar niet in die mate dat ze een gevaar voor zichzelf zijn zoals buiten.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:14

Hier gaan ze ook binnen met onweer. Ze gaan altijd binnen voor de nacht en die van mij denkt altijd dat ze smelt van een beetje regen. Bij regen rent ze dus naar binnen. En die van mij is het type paard dat een drafje normaal uit de weg gaat :=
Buiten zou ze middenin die herrie staan. Binnen staat ze naar mijn gevoel toch iets veiliger.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:44

Die van mij staan altijd buiten, dus met onweer ook.
Ik denk dat ze meer stress hebben als ik ze binnen zet dan dat ik ze buiten laat.
Als ik ze op stal zet en de bliksem slaat in de stal ben ik ze alle drie kwijt.
Ik ben een pony verloren door vuurwerk, maar ook met oud en nieuw blijven ze gewoon buiten.

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:53

De kuddes halen we niet binnen, dat is onbegonnen werk. Het is wel eens gebeurd dat de bliksem bij ons in is geslagen maar gelukkig nog nooit op de paarden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:49

Mijn paarden hebben een uitloopstal, staan nooit opgesloten in stal.
Ze mogen dus zelf kiezen, en dan kiezen ze:
Als het hard gaat onweren gaan ze uit de stal, uit eigen beweging, ze hebben het instinct nergens onder te willen staan met bliksem.....
En één van mijn paarden loopt echt altijd naar binnen met regen, maar met de stromende keiharde regen en bliksem, gaat hij tóch buiten staan! :j