spuitje of naar de slacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:53

volgens mij krijgen paarden geen kogel maar een stroom schok!dat heeft het paard van mijn vriendin wel gehad en dus geen kogel dan slapen ze even goed in!

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:26

Toevallig had ik het hier vandaag over met een vriendin. Ik heb al een keer een pony verloren maar die is zelf dood gegaan. Voor hem heb ik dus geen keus hoeven maken. Nu ik dat mee heb gemaakt denk ik er wel over na, omdat het toen echt zo onverwachts kwam. Want bij een pony van 3 jaar verwacht je dat nou eenmaal niet.
Het ligt helemaal aan de situatie, maar mocht Veerle ziek zijn, ongeneeslijk, en nog wel vervoerd worden, dan kies ik voor de slager.
Ik vond het altijd heel gemeen, de slager, maar nu hoor ik meer verhalen, denk ik beter er over na. En ik denk echt dat dit het beste is voor een pony. Ik wil mijn pony niet zien vechten tegen de dood. Maar nogmaals het hangt natuurlijk heel erg van de situatie af. Het enige nadeel van de slacht is dat ze daarna opgegeten word. Dat wil ik eigelijk niet. Maar goed, het gaat er om wat het beste is op dat moment voor haar, en niet wat ik vind.
Mijn keus zal dus zeer waarschijnlijk de slager zijn. Door alle verhalen die ik heb gehoord. En het verhaal van Laui! met Hercules, hoe mooi de slager toen is gegaan dat blijft me bij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:44

De slacht...
Als het paard nog in staat is om te reizen zal ik het waarschijnlijk zeker naar de slacht brengen. Op afspraak, zodat ze gelijk als we daar aan komen wordt afgemaakt. Geen gewacht geen gestres...

Een spuitje zou ik enkel kiezen bij een paard dat het min of meer zelf al heeft opgegeven. Dat niet meer kan reizen. Maar mij lijkt het helemaal niets om een paard te zien vechten of langs de weg te moeten leggen en dan worden opgehaald door zo'n vreselijke grijper!!

Veel mensen zijn tegen de slacht. Mede omdat het paard de angst en bloed en dood ruikt. Maar welke keuze je ook neemt, een paard voelt het altijd aan dat er iets vreselijks gaat gebeuren! Zowel bij slacht als bij een spuitje!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:50

ik zelf zou t nie kunnen verdragen om mijn trouwe paardje te laten slachten want ze heeft mij nooit problemen veroorzaakt enzon dus zou voor een spuitje gaan da ze lekker rustig in kan slapen en dan wel in dr oode vertrouwde stalletje en dr de laatst dagen nog ff flink verwennen..maaarja ze is nu pas 2,5 dus hoop da ze nog een tijd mee gaat...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:56

Een spuitje is echt niet zo makkelijk als veel mensen denken. Het is gewoon een rotdood. Eerst wordt het paard verdoofd en dan wordt een dodelijk gif ingespoten. Heel veel paarden gaan daar nog tegen vechten, wat ze soms na meerdere spuiten pas verliezen. Echt geen lekkere rustige dood dus.
Als ik voor de keus zou staan zou ik de slager kiezen. Niet voor het geld dat je dan krijgt, maar voor de prettigere dood van het paard. In 1x pats boem dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:03

Hangt een beetje van de situatie af. Maar de slacht is echt zo gek niet hoor. Het klinkt een beetje naar maar ze zijn tenminste wel in 1x weg.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:24

Als hij nog vervoerd zou kunnen worden, zou ik hem naar de slager brengen. Geen gerommel met allerlei spuitjes.
Ik denk dat als je een paard spierverslappers geeft waardoor hij door zijn benen zakt hij daar ook behoorlijk van in paniek kan raken.
Met een kogel staat hij gewoon en voor hij het weet is het lichtje uit...

Als het mogelijk zou zijn, zou ik een paard het liefst thuis laten schieten...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:28

Ik kan geen keuze maken. Mijn hoofd zegt; "naar de slager" maar mijn hart zegt; "een spuitje".
Ik denk dat als het moment daar zou zijn dat ik door emotie zou kiezen voor een spuitje. Ik zou er ook absoluut niet bij kunnen zijn, wanneer de kogel erin gaat. Inslapen zou ik wel bij durven zijn, denk ik.

Ben er een keer bijgeweest, toen een paard van een vriendin werd ingeslapen. Het was allemaal heel verdrietig, maar wel mooi en waardig. Het paard had pijn en het leek of hij ermee instemde, maar hij was dan ook al erg oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:32

Supertje schreef:
Als het mogelijk zou zijn, zou ik een paard het liefst thuis laten schieten...

Dat gebeurt in Zweden dus wel. (zou niet weten of het hier ook kan) Paard word dan opgehaald met een vrachtwagen met een enorme takel erin, beetje naar om te zien, dat wel.

Voordeel van een groot bedrijf is dat je het paard ergens achter een schuur tegen de mestbult aan kunt laten schieten. Als je je paarden in je achtertuin hebt weet ik het niet.

Een paard dat nog goed te vervoeren is breng ik liever weg. Ik wil in elk geval wel zeker weten dat ze dood zijn als je ze voor de dood weg doet.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:42

Volgens mij kan dat in Nederland ook hoor. Alleen.....niet alle dierenarts doen dat (wapenvergunning??? Cool ).

Mijn da zegt dat ie één spuit kan geven en dat het paard dan binnen 3 seconden weg is. Iemand dit ook meegemaakt?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:30

Thuis schieten is hetzelfde als spuiten. Dan gaat het paard niet naar de slacht. Om voor de slacht te kunnen dienen moeten ze leeggebloed zijn.
Met een gewone euthanasiespuit gaat het paard neer zodra de spuit leeg is. Als je geen dierenarts hebt die op produkt wil besparen natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:35

Dat schieten gebeurt met hetzelfde apparaat als in het slachthuis, niet met een pistool Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:42

Een schietmasker, moet je wel een vergunning voor hebben.
Ik zou nooit m'n paard afgeven aangezien je dan niet weet wat er mee gebeurt.
Ik heb het gelukig nog maar één keer moeten doen bij eigen paarden, maar ik euthanaseer gewoon thuis, lijkt mij het minst stresserend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:46

maar dus geen wapenvergunnig Knipoog

En ik wil ook absoluut zeker weten dat mijn paard dood is.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:52

naar de slacht. laatst nog uitvoerig hier besproken in een ander topic. vooral omdat de overgang met een spuitje niet direct is en ik niet weet wat er op dat moment allemaal afspeelt in het hoofd van het paard. ik heb ook begrepen dat de kans dat het met de spuit fout gaat veel groter is.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:53

Ja inderdaad, als ze dan weggaat naar de slacht, moet ik ook zeker weten dat ze dood gaat. Ik zou zelf mee gaan, haar brengen. Maar als het mogelijk is niet bij de kogel zijn, wel daarna nog even afscheid nemen. Weet iemand of dat mogelijk is? Dat je je paard na de kogel nog even ziet? Voor dat ze verwerkt word tot van alles natuurlijk..
En is het niet mogelijk je paard alleen de kogel te geven, en dat ze niet opgegeten word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:56

even voor de spraakverwarring: het is dus geen kogel, het is een pin.

Je kunt wel aangeven dat je paard ongeschikt is voor humane consumptie, maar wat bruibaar is gaat dan wel voor wat anders verwerkt worden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:02

Euh, je paard wordt na die pin, onmiddellijk aan één achtebeen opgetakeld om het te laten leegbloeden. Dat moet gebeuren voor het hart stopt met kloppen (dus ook een hele handeling voor het écht dood is).
Ik heb dat met koeien gezien en ik zou het niet aanraden om daarop te staan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:04

Je paard is dan wel hersendood, dus die merkt daar niets meer van, hoewel het hart nog klopt.

In dat opzicht vind ik dus slachten helemaal geen slechte optie. Het is in 1 keer gebeurd namelijk.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:12

Mmmja, hopelijk wel, ik vond die koeien toch niet altijd zo dood opgetakeld worden. Heb er gewoon geen vertrouwen meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:15

Ja, het beweegt nog aan alle kanten dan, in dat opzicht leeft het ook nog. Maar als je een pin dwars door je hersenen hebt gehad merk je daar echt weinig meer van hoor! Vergelijk het maar met iemand die in een onomkeerbaar coma ligt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:18

Tja, ik heb ook wel eens een kat gezien welke na een klap van een paard een hoofd had welke zo plat was als een dubbeltje.
Het diertje heeft echter nog ruim 10 minuten rondgesprongen, soms wel tot 2 meter hoog...

Een kip loopt toch ook weg als je hem de kop afhakt?
Dat zou je als dierenarts toch moeten weten hoe dat stelsel in elkaar zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:22

Zo zijn dus ook die verhalen in de wereld gekomen van mensen die na een onthoofding nog wegliepen. Dat schijn je vanuit hetzelfde principe te kunnen verklaren. (of word het nu allemaal te gruwelijk voor sommigen Lachen )

Ik vind het eigenlijk heel bijzonder hoe dat soort dingen allemaal in elkaar steken.

Om bij het paard te blijven: als hij een "spuitje" gehad heeft ligt hij ook niet in 1 x stil hoor...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:32

Zep schreef:
Om bij het paard te blijven: als hij een "spuitje" gehad heeft ligt hij ook niet in 1 x stil hoor...

Toch wel. Die bewegen niet meer. Net als ze bij een narcose niet meer bewegen.
Die pin gaat niet dwars door de hersenen, geeft een enorme drukverhoging en veel schade uiteraard. Het bewustzijn is heel complex daar weet men ook bij de mens nog eigenlijk niks van. Het enige wat eigenlijk zeker met het paard gebeurt is dat het door z'n benen zakt.
Mocht ik voor mezelf moeten beslissen zou ik het ook wel weten Schijnheilig ...
Ik heb 3 maanden geleden een eigen veulentje geeuthanaseerd. Eerst sterke sedatie gegeven en dan de spuit, die lag al wel plat en is na die spuit gewoon gestopt met ademen, niks meer bewegen, geen angst, niks.

Olybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 08:56

Je hebt nu zoveel gehoord, ik zou zeggen "laat je gevoel de keuze maken" als dat kan.