Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:30

Wij hebben onze paarden aan huis :o
We hebben een rijtjeshuis met tegenover ons weiland. We hebben het geluk dat het weiland voor ons huis onden huren van een vriend van ons. Achter ons huis hebben we een grote poort met een steeg waar de paarden door kunnen.
En jaaa in het houthok hebben we 2 stallen :+ en niet zulke kleintjes ook! haha Ninth kan gewoon rollen en liggen waar ze maar wilt. En natuurlijk een lief stalletje voor Heylo./3
Wij betalen dus de huur,het hooi (wat we met grote balen bestellen van een vriend van ons.),biks(de welkoop is om de hoek :P) en natuurlijk de rest zoals dierenarts voor entingen en zadel etc..
We hebben in het weiland een paddockje aangelegd waar ze in de winter kunnen 'luchten' :D
Rijden en trainen doe ik in de wei en kan te voet naar de manege (die is een paar meter verderop)
Voor ons vallen de prijzen reuze mee alleen 1x in het jaar huur en voer maar het is voor ons duurder om te stallen op een manege dan bij ons thuis ;)

Baily12

Re: Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:34

het is trouwens wel meer werk want je moet alles regelen (voer,hooi,stro/zaagsel.)
En natuurlijk mest weghalen uit de weide en de paddock. Ik heb al vaak gehad dat ik midden in de nacht de paarden in de zomerstorm naar binnen moest halen. En om 7 uur s'ochtends voeren en in me pauze om 1 ur naar huis sjeezen om te voeren en s'avonds na het avondeten een keer. Het water valt bij ons wel mee qua werk. Ik heb een grote rode bak die ik kan vullen door de slang uit te rollen van ons huis.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:36

Wendy schreef:
Jullie rekenen de kosten van de hypotheek etc niet mee ;)

.

Waarom zou ik de kosten van een hypotheek mee moeten rekenen? Mijn buren die hetzelfde stuk grond hebben maar geen paarden houden hebben die kosten toch ook??
Een omheining rond ons erf moest toch ivm de hond. Voor het grootste gedeelte stond die er al. Dus die kosten kwamen er niet extra bij. Wel die van de paddock. Dat zijn bielzen (gratis) met schaaldelen. Die hebben we B keuze van een houtzagerij. Daarbij hebben we 2 dunne stroomdraden die goed aangelegd zijn zodat de stroom niet weg kan lopen.
De binnenkant is omgezet door een lieve buurman met de kraan van een andere lieve buurman. Dat kostte ons wat diesel en een krat bier maar nu na 4 jaar ziet het er nog steeds prima uit. afgelopen voorjaar is het even losgetrokken door weer iemand anders die toch bezig was hun eigen bak los te trekken. Kosten 0 euro....
Water... Er staat onder de regenpijp naast de stal een speciekuip. Daar drinken de paarden hel liefst uit. In de stal hebben ze gewoon leiding water maar regenwater geven ze de voorkeur aan. Kosten... 1 speciekuip!
Mestafvoer.... in de winter kan ik het dmv een balk over de sloot op het alnd kwijt en in de zomer bij een koeienboer in de buurt. kosten.... 0 euro . alleen een oude stevige balk, kruiwagen, mestvork en een gratis oude aanhanger!!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:50

Onbetaalbaar misschien niet maar wel moeilijk haalbaar onder omstandigheden.
Ik woon wel in België. Ik heb een eigen paardje en ben 16, mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader betaalt alles voor mijn paardje wat ik niet kan van mijn zakgeld. Ze staat nu op een manege maar ik zou ze doodgraag achter ons op onze weide willen. Het enige probleem is de gemeente, er mag niets op de weide staan wat er niet af kan dus de weide mag afgespannen worden maar er mag geen gewone gesloten stallen op. De kosten zijn natuurlijk ook groot maar ik denk (in belgië toch) dat ze haalbaar zijn.

Ik heb paarden verzorgt van 2 mensen, de man werkte bij de vuilnisbelt en de vrouw maakte riemen. Ze hebben 5 prachtige westernpaarden, 2 pony's en 3 of 4 veulens. Die allemaal op weides staan. Dus volgens mij is het zeker haalbaar. Maar niet altijd even makkelijk.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:57

Het is zeker haalbaar. Hier in de regio (Kop van Drenthe/Groningen) zijn nog wel plekjes te vinden. Nog verder naar het noorden van Groningen al helemaal. Mijn paardjes staan bij mijn ouders aan huis. Met 6 hectare grond is daar genoeg ruimte voor. De eenmalige kosten die wij hebben gehad waren niet zo hoog. Mijn vader heeft zelf een inloopstal gezet van 8x4, met een verharde uitloop van 15x30. Daarnaast hebben we een gedraineerde rijbaan, wat wegens de potklei echt nodig was. In totaal heeft dit rond de €5000 gekost. Als je het meeste zelf kan doen is de aanleg niet zo duur en heb je bijvoorbeeld alleen 2 keer grondverzet bedrijf nodig. Als je kijkt over de langere termijn, 11 jaar in ons geval, is het bijna niks.

Nu waren de prijzen toen mijn ouders een huis kochten natuurlijk wel iets anders. Maar een vriendin van mij heeft ook net een huisgekocht met ruimte voor de 6 paarden van de familie zodat die 's winters niet meer in pension hoeven (het geld dat je daar alleen al mee uitspaard!). Zij en haar vriend verdienen echt geen 6 cijfers. En natuurlijk moeten er dan wel concessies worden gedaan, er moet veel aan het huis gebeuren. Maar als je dat ervoor over hebt en veel zelf/met hulp kan doen. Super toch?

Daarnaast zijn mijn maandelijkse kosten echt nooit €225. De veearts heb ik alleen nog maar nodig gehad voor het enten dit jaar, €40. Hooi van eigen land, de rekening voor het loonwerk was toevallig €230. Na verkoop van 3/4 heb ik genoeg voor het hele jaar en de kosten er al bijna weer uit. Ik voer Marstall Wiesencobs bij in de winter, €16 per zak daar doe ik 2 maanden mee. Voor stro betaalde ik afgelopen winter voor 40 pakjes 2 euro per stuk. Er zitten hier in de buurt vrij veel paardeneigenaren en wij kopen het altijd samen. Het water en de stroom die verbruikt worden zullen ook niet de hoofdprijs opleveren. Ik heb eerlijk gezegt geen idee hoeveel dat zou kunnen zijn, maar ik zet de radio er niet om uit. Voor mest afvoer heb ik nog nooit betaald. Zoals Suuzepuus zegt, het gaat erom wie je kent en wat je voor elkaar kunt betekenen. ;)

Veel plezier met dromen en rondkijken TS. Dat is vaak al zo leuk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:00

mylene32 schreef:
je paard kost wel 225 per mnd aan huis
alleen dat voel je niet direct zo
stro hooi
onderhoud paddock
water
stroom
veearts, noem maar op

het zit alleen i d hypotheek...

Sinds wanneer zit onderhoud van je paard in de hypotheek?

Ik betaal voor het maaien/schudden/balen (7 balen van 600 kilo) 125 Euro.
Dan heb ik voor 7 maanden voer voor 2 paarden.
Ons water verbruik is maar iets meer dan bij ons rijtjes woning, alleen het stroomverbruik is meer.
Maar daarentegen is het gasverbruik weer veel minder, dus netto betalen wij niet veel meer.

Natuurlijk kost het onderhoud van stallen ed wel wat geld per jaar, maar elke schuur vergt onderhoud.
Dierenarts/hoefsmid/wormenkuren ed heb je altijd, of je nu op pension staat of als je ze thuis hebt.

Voor ons was het goedkoper een wat duurdere woning te kopen (meer hypotheek) dan 2 paarden op pension te zetten.

Het enige (grote?) nadeel is dat ik moeilijker een hele dag weg kan en op vakantie gaan is helemaal een uitdaging. Dan heb ik echt iemand hier in huis nodig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:33

Wendy schreef:
Jullie rekenen de kosten van de hypotheek etc niet mee ;)

Hier nog iemand die graag ooit de paarden aan huis zou willen hebben. Maar dan wel op voldoende grond, dus minimaal een halve hectare, maar liever nog een hectare. Huis opknappen kunnen we prima zelf, maar er zit wel een beperking in de locatie... ik werk in de Achterhoek, mijn vriend in Twente. Dus het moet ergens daar tussen in zijn. Noord Groningen oid is voor ons echt niet haalbaar.

Ik ben geen cent meer aan hypotheek kwijt als iemand anders met ook een hypotheek van 175000 euro hoor....

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:39

@idefix, van 2500 m2 hooi halen ( 2 snedes neem ik aan) om geen hooi meer in te kopen en ook je paard daar nog op kunnen laten grazen... ik denk dat jij nog meer droomt dan ik :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:00

Waarom zijn er toch een aantal mensen die zo graag willen horen dat een paard aan huis veel duurder is als het in werkelijkheid is??? Denken jullie nou echt dat je pensionhouder aan liefdadigheid doet??? Nee hoor... die houdt een flinke duit over aan zijn bedrijf. Hij rekent je veel meer als de werkelijke kosten zijn. En die kosten bespaar je dus als je paarden aan huis staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:08

Je spaart er wel stallingskosten uit maar aan de andere kant...... je betaald wel alles zelf voor onderhoud en moet alles zelf doen, dus de kosten blijven ongeveer gelijk, tenzij je ook een paar stallen bij bouwt en het verhuurt (pensionklanten). Zelf hooi en stalbodembedekking etc. inkopen en opslaan etc. noem maar op.

qua tijd ben je wel veel meer aan kwijt, maar dat is toch niet erg he? als het je hobby is.

Het is niet onbetaalbaar, het is meer goed zoeken en kijken hoe luxe je het wilt hebben en of minder luxe en of je pensionklanten aan wilt nemen of niet en rijk wordt je er evengoed niet van.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:12

Wij verdienen goed, maar voor ons was het niet haalbaar in Nederland (Drenthe)
Wij zijn de grens over gegaan en halleluja je krijgt hier zoveel meer voor je geld.

Ik weet niet anders als dat ik de paarden aan huis heb. Het is maar net wil je al je vrijheid kwijt zijn? Uitslapen is er niet meer bij, spontaan een weekenje weg? Vergeet het maar je moet oppas vinden voor de paarden en ga zo maar door.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:16

Angela schreef:
Waarom zijn er toch een aantal mensen die zo graag willen horen dat een paard aan huis veel duurder is als het in werkelijkheid is??? Denken jullie nou echt dat je pensionhouder aan liefdadigheid doet??? Nee hoor... die houdt een flinke duit over aan zijn bedrijf. Hij rekent je veel meer als de werkelijke kosten zijn. En die kosten bespaar je dus als je paarden aan huis staan.

Mijn pensionhouder wordt er echt niet rijk van hoor. Het verschil daar is vooral de arbeid die hij er in steekt, die moet ook betaald worden. Dat is het enige verschil.
Als het echt allemaal zo goed te doen zou zijn, denk je dan serieus dat mijn vriend en ik in stad waren gaan wonen? Niet iedereen kan in the middle of nowhere, of over de grens gaan wonen, he?
En als die mogelijkheid er niet is, dan is het wel degelijk erg duur (maar in de toekomst zeker niet onbereikbaar gelukkig).

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:21

WIj zijn sinds april verhuisd en inderdaad de grens over naar Belgie. We droomde van hobbies aan huis. En gingen dus ook zoeken. TJa..rond werk en dan een huis met garages (hobby man) en grond voor paarden? Onbetaalbaar voor ons of je kwam in zulke kluspanden terecht waar je nog 30 jaar kan klussen en geen hobbies meer hebt dan het huis zelf. Tja dat wilde we niet.

We hebben een zoek gebied opgezet van een bepaald aantal kilometers rondom werk met als max 1 uur reistijd in spits naar werk. Daarin viel ook een stuk Belgie.

We hebben zeker 2 jaar gezocht en leerde van Belgie dat er veel leuke huizen waren die redelijk betaalbaar bleven maar dat je wel thuis moet zijn in die materie daar. Want er is een flink verschil met kopen en later ook wonen. En in Belgie verwachten ze dus een behoorlijk deel eigen geld in leg. Dus wisten we sparen zo hard als je kan dat je geld hebt staan. En ondertussen huizen blijven kijken om van te leren wat je wil. En zo kwamen we vorig jaar ons huidige huis tegen. Zelfs voor Belgische begrip een koopje en niet teveel werk. Ja opknappen zeker wel in woning en de grond heeft 5 jaar geen onderhoud gehad dus wildernis. Een ruwe diamant gekocht. Maar meteen leefbaar voor nu. Niet onhaalbaar maar zeker wel werk maar niet voor 30 jaar.

Zet op een rijtje wat je belangerijk vind zeker kwa afstand reizen werk, wat verwacht je van de woning, hoeveel wil je er max aan uit geven en mag je lenen. Ga er voor nooit aan je taxen zitten en houd je vast aan wat je verwacht ooit komt het langs die droom het kan soms wel even duren.

We wonen nu bijna voor dezelfde prijs als in NL een hoekwoning en hebben de kosten van een luxe pensionstal niet meer en de huur van stalling van hobby autoos man nog wel even maar gaat er ook uit. En dat tel je weer bij je hypotheek op. Mar het gemak dat je alles aan huis hebt is leuk. Maar zoveel luxe voor de paarden als op mijn pensionstal met binnenbak is er niet. HEb wel een afspraak op manege 500meter verder dat ik in winter binnen mag trainen. Tja dat was ook mazzel dat dat kon en er was. En we zijn als gezinnetje meer bij elkaar wat we graag wilde

Het is vooral blijven dromen en de tijd nemen met zoeken. BIj ons dus ook 2 jaar geduurd voor we iets vonden wat echt leuk was en niet overhaasten of gaan voor een hele grote klus en veel geld armer. en doelsparen zeg maar want eigen geld is altijd handig bij een andere woning.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:33

Wij wonen in de provincie Groningen.
5 jaar geleden een huis gekocht met schuur en 2,5 hectare land.
Schuur was eerst voor koeien, schapen en varkens geweest.
We hebben de stallen goedkoop omgebouwd, meest met balken wat er nog lag.
We hebben nu 5 ruime stallen, en nog ruimte voor hooi en stro. En buiten een rijbak. Omgegraven, want we zitten op mooie zandgrond.
Betaal per pony/paard zo'n 50 euro in de mand denk ik.
Hypotheek meerekenen, beetje onzin.
Anders had je wel ergens anders gewoond waar je ook hypotheek betaalde.
En oh ja ik werk zelf niet, alleen mijn man.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:36

Zelf kies ik er echt voor om mijn paard in pension op een boerderij te zetten, hele dag toezicht en geen vreemden die zomaar bij je paard kunnen komen op het land en of stallen.

Geen omkijken naar onderhoud en verzorging van de stallen en bak en weiland, en inkopen van hooi/stro.

Alleen puur genieten en lekker je eigen box uitmesten en opstrooien en je paard verzorgen. En ik heb echt plezier van en hoef ook maar 1 paard te hebben, voordeel hiervan is ook dat hij maatjes heeft om mee te spelen in de paddock swinters en op het land zomers.

En het kost me echt niet veel geld, terwijl de paarden het er goed hebben en aan niets te kort komen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:37

Voor iedereen die denkt dat de hypotheek niet meetelt:
we hebben een huis van bijna een mijloen !!!!! Daar zit twee weilanden bij in, de nieuwbouw van de stallen, de rijbaan etc etc..... NATUURLIJK hoort dat er wel bij !!!
ik en anderen met mij praten over ONZE situatie en niet over het huren van een weiland tegenover ons huis of iets dergelijks....

En de loonwerker moet ik inhuren omdat ik zelf geen machines heb, dus NATUURLIJK horen die kosten er ook bij in MIJN kostenplaatje !!

Dus let alsjeblieft op met wat je roept, we praten uit ONZE ervaring en ONZE kosten....

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:38

Hopelijk is het haalbaar!
Ik zou ook niets liever willen dan dat.
Hoop dat je droom uit komt!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:41

ELCamino, ik snap helemaal niks van je reactie!! leg eens uit!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:46

Wij zijn ruim 2,5 jaar geleden naar het Noorden verhuisd en hebben een leuk huis nu gekocht alleen.. geen grond erbij.
Mijn pown staat lekker op pensionstalling in oostwold en blijft daar ook staan.
Om de hypotheek te betalen zullen we toch moeten werken en een paard aan huis kan ik er dan niet bijhebben en nu heb ik er geen zorgen van en kan gaan wanneer ik wil.

Ik heb nooit never geen seconde spijt gehad om uit Rotterdam te vertrekken.... en ben zoooo blij dat ik hier nu woon.

Makkelijk hebben we het niet gehad met 2 huizen, een half jaar in een bosbungalow en 2 jaar in een huurhuis waar we ons niet fijn voelde maar sinds 2 maanden is er rust... en dat moet je voor ogen houden als je iets wilt gaan doen... het komt uiteindelijk best wel goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:47

ElCamino schreef:
Voor iedereen die denkt dat de hypotheek niet meetelt:
we hebben een huis van bijna een mijloen !!!!! Daar zit twee weilanden bij in, de nieuwbouw van de stallen, de rijbaan etc etc..... NATUURLIJK hoort dat er wel bij !!!
ik en anderen met mij praten over ONZE situatie en niet over het huren van een weiland tegenover ons huis of iets dergelijks....

En de loonwerker moet ik inhuren omdat ik zelf geen machines heb, dus NATUURLIJK horen die kosten er ook bij in MIJN kostenplaatje !!

Dus let alsjeblieft op met wat je roept, we praten uit ONZE ervaring en ONZE kosten....

Je hoeft niet zo te roepen hoor.

Leuk dat jij een huis van 1 miljoen hebt...?!
Wij hebben ervoor gekozen om ons rijtjes huis te verkopen en in Friesland een vrijstaand huis te kopen.
Het prijsverschil was 55 duizend euro, maar dan hebben we wel 7750m2 grond.
Ik zou dus voor mijn paarden de hypotheek van 55duizend moeten tellen... maar die kosten zijn lager dan 1 paard op pension... dus ik ben nu zelfs goedkoper uit dan toen ik nog in een rijtjes woning woonde.

Even op een rijtje: vrijstaand gaan wonen, veel meer grond, paarden aan huis... netto goedkoper dan rijtjes huis, weinig grond, paarden op pension. Maar dat is in ONZE situatie.
Het voordeel... ik hoef nu niet meer te werken.

Er zijn ook mensen die al een groter huis met genoeg grond hebben en daar een paard bij kopen.
Dan hebben ze de hypotheek toch al en dat wordt niet meer omdat je ineens een paard in de schuur zet.

Loonwerker hier kost voor maaien/ schudden/zwelen... 50 E totaal voor 6600 m2 weiland...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:48

Suuzepuus....ik leg in mijn 1e reactie uit waarom het wél zo duur kan zijn.
Een aantal bokkers reageert dat het niks met de hypotheek te maken heeft, de kosten van een paard aan huis. In mijn geval dus wel.
Brainless het is alleen om duidelijk te maken dat het wel degelijk uitmaakt....en of het nu een miljoen of de helft is maakt niks uit...gaat om het idee dat bij de bouw van het huis óok de wei, stallen, bak etc opgenomen zitten en dat dat dus wel uitmaakt....
De weilanden hebben we later bijgekocht dus dat toch weer 50.000 euro erbij.. eer dat je dát kwijt ben aan pensiongeld,....dus ik vind dat het erbij hoort ja
Dus ik spreek voor MIJN situatie....niet voor iets wat eral bij een huis zit...en een paard in de schuur....dat is een ander plaatje.
TS wil reacties van mensen dus ik geef mijn prijskaartje....niet gezegd dat anderen dat ook zo moeten doen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:54

Wendy schreef:
Angela schreef:

Mijn pensionhouder wordt er echt niet rijk van hoor. Het verschil daar is vooral de arbeid die hij er in steekt, die moet ook betaald worden. Dat is het enige verschil.
Als het echt allemaal zo goed te doen zou zijn, denk je dan serieus dat mijn vriend en ik in stad waren gaan wonen? Niet iedereen kan in the middle of nowhere, of over de grens gaan wonen, he?
En als die mogelijkheid er niet is, dan is het wel degelijk erg duur (maar in de toekomst zeker niet onbereikbaar gelukkig).

Je geeft dus zelf ook aan dat een paard in pension duurder is als een paard aan huis. Je moet immers de pensionhouder zijn uren betalen, en die van jezelf niet...

Het is heel erg goed te doen. Wij wonen op een half uur van Nijmegen, en van Arnhem, en bovendien hebben we de stadjes Kleve en Goch binnen 5 minuten bereikbaar. Dus middle of no-where wonen we niet. Wel over de grens, en daardoor kunnen wij dus wel de paarden aan huis houden, voor veeeeeeeeeeel minder geld als de kosten van 2 (straks 3) paarden in pension. Ik betaal in de herfst/winter zo'n 100 a 150 euro in de maand voor 2 paarden (nu zelfs veel minder aangezien ze gras eten ipv hooi, de kosten zijn nu ongeveer 40 euro per maand voor de 2 samen).

Ook moet ivm hypotheek niet vergeten worden dat een deel van de kosten (door waardevermeerdering) weer terug te krijgen is bij de verkoop van het huis... Ook verbeteringen als stal, paddocks, omheining e.d. zijn goed terug te verdienen, zelfs in deze tijd. Een huis met alles kant en klaar in orde voor paarden is nou eenmaal meer waard als wanneer er nog niets is.

Ik wil niet zeggen dat iedereen het ook maar moet doen. Een pensionstal heeft zeker veel voordelen, het wonen in de stad ook. Soms wil je ivm bijvoorbeeld hulp behoevende ouders, of alle vrienden op fietsafstand gewoonweg niet verhuizen, of vind je het uitzicht op 25 hoog onbetaalbaar. Maar voor mij is het gewoonweg een droom om ze aan huis te hebben, en door de grens over te gaan was het ook mogelijk. En in geniet er iedere minuut weer van :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:58

ElCamino schreef:
Suuzepuus....ik leg in mijn 1e reactie uit waarom het wél zo duur kan zijn.
Een aantal bokkers reageert dat het niks met de hypotheek te maken heeft, de kosten van een paard aan huis. In mijn geval dus wel.
Brainless het is alleen om duidelijk te maken dat het wel degelijk uitmaakt....en of het nu een miljoen of de helft is maakt niks uit...gaat om het idee dat bij de bouw van het huis óok de wei, stallen, bak etc opgenomen zitten en dat dat dus wel uitmaakt....
De weilanden hebben we later bijgekocht dus dat toch weer 50.000 euro erbij.. eer dat je dát kwijt ben aan pensiongeld,....dus ik vind dat het erbij hoort ja
Dus ik spreek voor MIJN situatie....niet voor iets wat eral bij een huis zit...en een paard in de schuur....dat is een ander plaatje.
TS wil reacties van mensen dus ik geef mijn prijskaartje....niet gezegd dat anderen dat ook zo moeten doen...

Maar ook jou huis heeft een waarde op dit moment, net als je weilanden van 50.000 euro... het is dus geen weggegooit geld, en dat is het geld wat je aan een pensionhouder betaald wel. Ik denk dat daar een groot verschil in zit. En waarschijnlijk was jij ook niet in een huis van 150.000 euro gaan wonen als je geen paarden zou hebben.... toch?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:01

Angela nee dat klopt, mijn vriend had geen stallen gebouwd en weiland gekocht als er geen paarden waren geweest maar dat is nu wel zo dus die kosten moet je meenemen lijkt mij. Had in elk geval veel hypotheek gescheeld! Haal de stallenbouw en hooi opslag eraf, de bak met sproeinstasllatie eraf en de wei eraf....hou je toch aanzienlijk geld over...dat hoort dus wel bij de kosten van je paard!
Waarde van dit moment maakt toch niks uit voor het prijskaartje....we wonen er nu eenmaal....het heeft een jaar te koop gestaan maar in deze tijd gaat het niet zo makkelijk....dus nu blijven we wonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:04

@ElCamino
Dus dat is ook wat ik bedoelde... wij hebben dit huis gekocht voor de paarden en dit huis was 55duizend duurder dan onze oude rijtjeswoning.
Maar dat extra geld aan hypotheek is altijd nog goedkoper dan 2 paarden in pension.