Vliegendeken 12 dagen op laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:34

felicity schreef:
@Jesito Het gaat hier om een paard wat 12 dagen lang 24 uur per dag naar buiten gaat zonder toezicht.
En ja dat vind ik link. Als er nu dagelijks iemand gaat kijken bij de paarden. Vind ik het al een ander verhaal worden.

TS geeft ook aan dat er dagelijks iemand gaat kijken.

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:11

Tieme schreef:
Loes000 schreef:
Voor mij is het de eerste keer dat ik op vakantie ga en de hele vakantie niet bereikbaar ben,
heb al de ergste dingen door m'n hoofd gehaald... maargoed.

Mag ik vragen hoe je dit dan gaat doen?? wat als er bijv. wat met je paard gebeurd en er moeten beslissingen gemaakt worden?? paard heeft verwondingen opgelopen of is ziek geworden en moet meerdere keren per dag verzorgd/behandeld worden?? heb je dan wel iemand die dit voor je kan doen?
je kan je mobiel toch gewoon meenemen zodat je i.i.g. bereikbaar bent voor noodgevallen.

late reactie:
de buren, die zelf ook een shetlander hebben, zorgen voor die van mij. die hebben 2 kinderen die de hele vakantie lekker buiten aan het spelen zijn en zelf zijn ze ook vrijwel de hele dag buiten, mijn weide ligt aan hun tuin dus mocht er wat zijn zien ze dat meteen. verder hebben ze het nummer enz van mijn instructeur dus die komt als er echt wat ergs is, en ook heb ik nog een vriendin die sowieso 2x per week langs komt om hem nog extra aandacht te geven en hem wat beweging te geven.
helaas gaat het niet werken om een mobiel mee te nemen,
ga rond trekken door buitengebieden enz in afrika (botswana, ethiopie, zambia en namibie).
aan het einde van de reis ben ik een dag in zuid-afrika en daar heb ik voor het eerst weer telfoon/internet.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:41

argh zenuwslopend zeg, weet niet of ik zo op vakantie zou durven, zonder contactmogelijkheid :o vind het al een opgave om weg te gaan als er een heel vertrouwd iemand in ons huis verblijft... Wel heel gave reis!

Ik zou ook niet 12 dagen een deken oplaten, is te link ivm verwondingen en schuren. Wat ik niet snap, waarom kan de vriendin die toch je paard controleert de deken niet even op en af doen, eventueel een paar keer tijdens de 12 dagen, dat is toch wel te organiseren? Als je een exzeemdeken omdoet die je bv iedere twee of drie dagen even laat af doen een nacht om te luchten (mss kan ze regelen dat er iemand met haar meegaat om de andere paarden even weg te houden) dan hoeft de deken niet iedere dag op en af en ligt hij er ook niet 12 dagen op met risico op broeien. Mijn exzemer heeft ook wel eens een week aan een stuk de deken op gehad en dat was geen probleem, maar ik vind het wel zo prettig voor het dier om het zo vaak mogelijk te luchten.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 11:03

Ik heb al aangegeven dat mijn paard met nog 8/10 paarden in de wei staat en dat zij er niet zomaar bij in kan want dan staat ze tussen de kudde in met alle risicos, dat zou ik zelf wel doen maar niet een ander laten voor mijn paard., maar wie weet komt die even alleen dicht bij het hek dat ze er snel even in kan., dat vraag ik haar sowiezo

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:49

Af die deken.

Risico dat andere paarden eraan slopen is er ook.
Een deken hoeft maar even b.v. 5 minuten verkeerd te hangen en je kunt al ongelukken krijgen.
Is je toezichthouder net weg.....

Geldt m.i. ook voor al die regen- en winterdekens.
Wat wordt er toch veel afgetrut met die paarden.
Als mensen nou eerst zorgen voor goede schuilmogelijkheden,schuur, bomen , ruimte voor ze aan paarden beginnen was al die heisa met die dekens ook minder.

Brainless

Re: Vliegendeken 12 dagen op laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:58

@Pien28
Ik sta ook niet 24/7 bij mijn weiland te kijken of alles goed gaat.
Nu heb ik ze thuis staan, dus zie ik ze wat vaker.

Maar hiervoor had ik ze verder weg staan en ging ik er 2x per dag heen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:59

Gewoon een goede deken opdoen en er komen dagelijks mensen de paarden controleren van de manege uit en dan nog die vriendin en ik wil hem ook wel in de gaten houden en heb er geen probleem mee om de wei in te gaan tussen de kudde hoor! Komt wel goed :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:43

pearlie schreef:
Je paard 12 dagen achtereen op t land gooien terwijl hij alleen zo nu en dan een dagje gewend is vind ik een groter risico dan die vliegen....

ik zat ook al vol verbazing te lezen....zeker paarden die niet gewend zijn dagelijks buiten te komen kunnen behoorlijk gek worden als er veel dazen zitten. En ik snap ook niet dat je niet eens toezicht regelt voor die 12 dagen! het is toch wel handig als iemand elke dag kijkt of ze nog heel zijn, niet gewond oid en water hebben enzo! waarom moet hij dan eigenlkijk per se de wei op?

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:49

zoals hierboven ook al staat, is het niet slim om het paard zomaar 12 dagen in de wei te zetten.
omdat je paard een paar dagen gewent is.
ik zou iemand zoeken die elke dag even kan komen kijken of alles nog goed gaat en misschien het drinken kan bijvullen enz.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:57

ZusJacobs schreef:
Als je voor een deken gaat, zou ik een deken voor eczeempaarden doen. Die schuren echt niet maar helpen wel onwijs goed tegen de vliegen/dazen! En als er iets gebeurd scheurt hij zo kapot, heb er nog nooit ongelukken mee zien gebeuren! (als ze namelijk blijven hangen scheurt het onwijs snel en is het paard zo los)..

Edit] En dan bedoel ik iets van Pagony (geen rambo).

Met eczeemdekens gebeuren ook genoeg enge dingen, geloof me maar!
Ons paard met eczeem wordt elke dag gecontroleerd, een paard kun je niet zonder dagelijkse controle onder een deken zetten!
Geen deken is het veiligst, maar als er controle is kan het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:06

elmo1 schreef:
Je kunt je paard gewoon zonder deken laten, ze hebben een prima vliegenverjager aan het eind van hun billen hangen ;)

Ken er genoeg die je dan dood uit de draad kan knippen omdat ze helemaal geflipt zijn.

@TS
Ik denk dat de deken nog de minste zorgen is als ik jou verhaal zo hoor.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:33

Er is wel toezicht!! De mensen van de stal controleren minimaal 1x daags de paarden op de wei en TS gaf al aan dat ze een vriendin heeft die langs gaat en ik ga elke dag ook even de wei in om de paarden te controleren, dus er is wel degelijk toezicht.

Daarnaast heeft TS de wei bezoek opgebouwd, zodat het paard hieraan langzaam kan wennen en dus is hier ook niet zoveel problemen mee te verwachten.

Mocht er veel regen blijven vallen (lees dagen achter elkaar) dan worden de paarden naar binnen gehaald door de mensen van stal, echter als er eens en dan een buitje valt blijven ze wel staan

Ik vind dus dat de deken wel degelijk op kan en ook moet aangezien TS aangaf dat haar paard na 1 dag in de wei al vol met bulten eruit komt. Een deken is dan wel fijn voor het paard.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:39

ZusJacobs schreef:
Als je voor een deken gaat, zou ik een deken voor eczeempaarden doen. Die schuren echt niet maar helpen wel onwijs goed tegen de vliegen/dazen! En als er iets gebeurd scheurt hij zo kapot, heb er nog nooit ongelukken mee zien gebeuren! (als ze namelijk blijven hangen scheurt het onwijs snel en is het paard zo los)..

Edit] En dan bedoel ik iets van Pagony (geen rambo).

Die heb ik ook, ontzettend fijne deken en blijft altijd perfect liggen! :)

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:57

Misschien kan je iemand vinden die elke dag even langs gaat om te kijken of de deken nog wel recht zit, en anders zou ik er geen omdoen haha

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:57

xxNoah schreef:
Misschien kan je iemand vinden die elke dag even langs gaat om te kijken of de deken nog wel recht zit, en anders zou ik er geen omdoen haha

Staat duidelijk in dat ze een vriendin heeft die langs gaat.....

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:20

carolina1278 schreef:
xxNoah schreef:

Staat duidelijk in dat ze een vriendin heeft die langs gaat.....

Maar stel nu dat de deken scheef hangt, hoe gaat die vriendin dat dan doen? Als ze niet de wei in kan omdat er zoveel paarden staan?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:28

Waarom zou je een wei niet inkunnen omdat er paarden in staan dan?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:28

Ik ga elke dag even langs de wei en ga gewoon de wei in. Geen probleem zolang je geen eten bij je hebt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:33

ik snap ook echt niet waarom iemand niet even de wei in kan om een deken recht te trekken, maar dat terzijde.. je kunt echt die andere paarden wel weg houden hoor, zeker als je een extra persoon meeneemt.. Zelfs in opfok-inscharingen nooit problemen mee gehad. maarja ik heb het idee dat ts niet echt een oplossing wil maar wil horen dat het geen probleem is, 12 dagen met een deken..

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:38

Het zal altijd met risico's zijn, maar die risico's probeer ik tegen elkaar af te wegen., Nee maar ik zou niet graag hebben dat iemand anders een trap krijgt per toeval doordat ze voor mijn paard de wei in moet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:43

sharontjee1 schreef:
Het zal altijd met risico's zijn, maar die risico's probeer ik tegen elkaar af te wegen., Nee maar ik zou niet graag hebben dat iemand anders een trap krijgt per toeval doordat ze voor mijn paard de wei in moet

En van wie zijn die andere paarden die in de wei lopen?
Wie zorgt daar voor?

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 09:10

Ook van anderen paardeneigenaren, die zullen her en der ook wel vragen of iemand toezicht op hun paarden houdt, maar goed ieder regelt zijn eigen verantwoordelijkheid