wat kun je met je veulen doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:28

Dees schreef:
Een veulen breng je naar een plek waar meer veulens zijn, en je laat ze daar op NATUURLIJKE wijze opgroeien. Dus geen Voest, geen clickerstraining, geen NH, niets van dat alles; gewoon PAARD LATEN ZIJN.
Kan geen goeroe tegen op.

En pas als ie 3 jaar is, mag je alle onzin op hem loslaten. Tot die tijd laat je hem met rust en geef je de natuur de kans om er een sterke sociale pony van te maken. Veulens zijn geen speelgoed dingen.

vind dat jij nog al bot uit de hoe kkomt.

ik heb heel veel veulens gehad en hoe meer je met ze doet op spelender wijs hoe socialer ze worden!!!

je kan ze in de zomer op het land zetten met leeftijdsgenoten en daar is niks mis mee.

Dus volg je eigen gevoel hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:38

Citaat:
Voordat ik bokt over mijn kop krijg: opfok is idd belangrijk, maar er over door blijven gaan heeft weinig zin.
Uiteindelijk stopt ze gewoon met dit topic lezen en daar bereik je ook niets mee

Afbeelding

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:54

Geef Ebony geen ongelijk als ze dat zou doen Scheve mond .Tenslotte stelt ze een gewone vraag en verwacht daarop een gewoon antwoord.En dat antwoord mag gerust de opfok zijn,maar dat kan ook op een normale manier gezegt worden. Waarom moet een topic soms zo hoog oplopen dat er een slotje op moet,terwijl als iedereen GEWOON zijn mening neer zet je zelfs er dingen van kan leren,en dan denkt ;he ja zo zou het ook kunnen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:01

Ik vind het plaatje van Rk erg toepasselijk.
Nogmaals het is geen aanval naar jou toe Ebony, maar je kunt toch op zijn minst aannemen dat we echt niet zomaar wat lopen te roepen.

Ik heb zelf nl al een aantal veulens gezien die op stal werden gehouden en er een uurtje uitmochten in een saaie paddock. Dat werden echt vervelende krengen omdat ze niet leren hoe het moet.
Een soortgenoot maakt er korte metten mee en voed zo'n veultje op. Echt waar.

En als hij in de opfok staat, kun je er toch evengoed veel mee doen? Ik snap niet wat je tegenhoud je veulen in de opfok te doen. Als het alleen maar is omat jij er anders niets aan hebt, kan ik alleen maar zeggen dat het puur eigen belang is en egoistisch. Om wie gaat het nou? Om jou of je veulen?
Waarom snap je dat niet? Paarden zijn echte kudde dieren, en zeker in de beginjaren is het heel belangrijk dat ze daar volop in opgroeien.
Daarna kun je er nog 20 jaar van alles mee doen wat je wil, die 2 á 3 jaar opfok kun je hem dan toch wel gunnen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:12

Mijn mening is ook een opfokgelegenheid zoeken. En daaronder versta ik een plek met meerdere veulens of een gemengde leeftijdsgroep waar ze iig overdag buiten lopen maar het liefst nog 24/7.
Als het goed is, heeft een veulen al vroeg geleerd wat een halster is, vast staan en meelopen aan een touw.
Dat hoeft dus niet dagelijks herhaalt te worden, jij hoeft toch ook niet iedere dag opnieuw te leren fietsen?

Hier gaan de veulens na het afspenen 24/7 op het land.
Merries lopen dan in groepen met 1 en 2 jarigen en eventueel een oudere erbij, hengsten gaan per jaargang.
1 of 2 keer per dag ga ik erheen om water te geven en ze te controleren op verwondingen o.i.d. Ze komen dan allemaal gezellig even kijken en een aai halen. Als ze zin hebben. En daar hebben ze soms ook totaal geen zin in. Dan hebben ze het op dat moment toevallig erg druk met gras eten Lachen
Gemiddeld 1 keer in de 3 maanden krijgen ze een opvoed-les. Halster om, ontwormen en een bezoekje van de hoefsmid.

In de winter haal ik de veulens wel naar huis (geen schuilstal op het land, jaarlingen en 2/3 jarigen blijven wel buiten, zijn gehard).
Dus weer een opvoed-les: halster om en in de vrachtwagen.
Ze gaan twee aan twee in een box en gaan hele dagen naar buiten. Meestal alle veulens en volwassen merries als die bij huis staan.
's Ochtends de deur open en ze lopen wel naar buiten en 's avonds hebben ze honger en lopen ze los weer naar binnen. Verder wordt er niets mee gedaan.

In het voorjaar gaan ze weer met de vrachtwagen naar het land en als 3,5 jarige komen ze weer naar huis.
Dan zijn het sterke pony's die makkelijk meelopen, vast staan en heel makkelijk te laden zijn in de vrachtwagen.
Geef ze een paar dagen om te wennen aan de dagelijkse omgang en ritme op stal en je kan er mee aan het werk.
Alleen 3 jarige merries komen eerder naar huis. Zij worden in het voorjaar gedekt en eventueel geshowd. Daarna gaan ze weer het land in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:19

OK dan!
Jij legt precies de opfok uit, zoals ik het al jaren ken.
waar ik al veel paarden uiteindelijk van zadelmak heb gemaakt.
Paarden die ik van veulen af aan heb op zien groeien in de fijnste paarden die je maar voor kunt stellen.

Paarden die de mens waarderen, maar ondertussen ook paard zijn.
Want uiteindelijk zijn ze dat ook en ik vind het puur egoistich en alleen maar naar je eigen ikke bekijken als je dan zegt, dan kan ik er niets mee. Verward
Misschien is dat iets om eerder te bedenken? Voor de aanschaf?

En ook ben ik voorstander om als ze dan onder het zadel zijn, ze nog steeds elke dag een paard zijn te geven.
Dus elke dag met andere naar buiten.

Wij als mens moeten voor onze dieren zorgen, neem die verantwoordelijkhied dan ook, of ga dammen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:21

en zo gaat het met ons veulen gebeuren, als zal die misschien wat vakert zomer's verhuizen. En omdat dat bij onze eigen pensionstal is, zien we hem ook nog regelmatig Haha!

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:33

Ik heb lang niet alle reacties gelezen, maar met de meeste ben ik het wel eens.
Zo'n veulentje is net een paar maandjes op de wereld, er is zoveel te zien voor dat beestje, alles is nieuw voor hem!
Daarom kun je hem beter nog met rust laten. Anders wordt het gewoon teveel in z'n koppie.
Als hij straks een jaar of 2 is kun je er lekker al wat wandelingetjes mee gaan maken en aan wat nieuwe dingen laten wennen. Dan is het al allemaal spannend zat voor 'm!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:37

Ja idd Marije R, maar zo hoort het in mijn ogen dus ook. Ik kom ook 1 á 2 keer per dag om te kijken, en water te geven en een keer in de zoveel tijd krijgen ze wormenkuur e.d.
Als ze erg last van vliegen hebben, haal ik een hoop vliegenspul en smeer ik dat erop.
Allemaal dat soort dingen. Daar leren ze ook van.

Er staat een jaarling van mij tussen, die dus enorm schuw is, en daar bij staat. Maar juist omdat hij zoveel met die paarden staat wordt hij geestelijk sterker en wordt steeds nieuwschieriger naar me als ik kom. Heel leuk om te zien hoe die zich ontwikkeld.

Het is ook nog eens heel leuk om naar zo'n grote groep te gaan, het zijn echt een stelletje theeleuten en je merkt dan pas dat jouw eigen paardje je heel goed herkent en naar je toe komt. Dat is echt leuk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:53

janne schreef:
het is niet erg om lekker een beetje met je veulen te tutten, maar ik begrijp uit jou verhaal dat het veulen alleen komt te staan, en over een maand nog naar binnen moet ook en alleen af en toe in de paddock kan. Dat vind ik dus weer niet goed. Een veulen hoort buiten met soort(leeftijd)genootjes.
Dit wil echter niet zeggen dat je er helemaal niks mee kan. Maar geen eenzame opsluiting, zeker niet voor een veulen

Ja hoor, het is weer zover, deze reactie is dus van mij en niet van janne

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:56

Voor mij is het leuke aan veulens t/m 3 jaar ook het bekijken als ze in de wei staan. Met mooi weer kan ik echt een uur in het land gaan zitten en genieten.
De eerste 10 minuten staan ze om je heen en daarna gaan ze hun eigen weg. Dan leer je echt de karaktereigenschappen herkennen. Wie is de baas? Wie krijgt de anderen zo gek om te gaan spelen? Hoe voedt een oudere merrie een jongere op? Wie zijn dikke maatjes met elkaar?

Natuurlijk is het leuk om uitgebreid met ze te knuffelen en kriebelen. Dat doe ik ook bijna iedere dag wel even.
Maar spelen, dat doe ik wel met de hond.
Bij een veulen is het misschien nog grappig als ie al bokkend achter je aan komt. Met 3 jaar is dat al een stuk minder...
Dat doen ze dus maar met paarden onder elkaar.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:58

stef"]
[quote="janne schreef:
het is niet erg om lekker een beetje met je veulen te tutten, maar ik begrijp uit jou verhaal dat het veulen alleen komt te staan, en over een maand nog naar binnen moet ook en alleen af en toe in de paddock kan. Dat vind ik dus weer niet goed. Een veulen hoort buiten met soort(leeftijd)genootjes.
Dit wil echter niet zeggen dat je er helemaal niks mee kan. Maar geen eenzame opsluiting, zeker niet voor een veulen

[/quote]

Waar staat jou reactie dan?! Verward

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:34

runningkawa schreef:
Citaat:
Voordat ik bokt over mijn kop krijg: opfok is idd belangrijk, maar er over door blijven gaan heeft weinig zin.
Uiteindelijk stopt ze gewoon met dit topic lezen en daar bereik je ook niets mee

Afbeelding

Zo kan je het ook bekijken Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:12

Relliej"]
[quote="stef"][quote="janne schreef:

[/quote]

[/quote]

zie [FZ] ja hoor, het is weer zo ver

sassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:41

Bij ons worden elk jaar ongeveer 3 veulens geboren, ze staan in de kudde en kunnen spelen met andere veulens en jaarlingen enzow.
Ook nemen we ze vaak mee naar buiten om te wandelen, samen maar ook apart. Zo leren ze ook alleen te zijn, maar zitten ze ook in een natuurlijke omgeving

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:43

stef"]
[quote="Relliej"][quote="stef"]
[quote="janne schreef:

[/quote]

[/quote]

zie [FZ] ja hoor, het is weer zo ver
[/quote]

Heb het gehoord via een ander

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:16

[quote="runningkawa"]+:)+

En ook ben ik voorstander om als ze dan onder het zadel zijn, ze nog steeds elke dag een paard zijn te geven.

quote]

daar ben ik ook een voorstander van Want hoeveel paarden gaan er niet na de opfok onder het zadel en komen er de rest van hun leven dagelijks voor een [uurtje] uit.En staan dus de rest van de dag een half jaar lang 23uur! in een stal! Nee dat is niet de manier waarop ik een paard zou willen houden.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:19

mijn veulen staat dag en nacht op wei met een leftijdsgenootje en spelen heel veelsmane heel luk om te zien ik haal t veulen er vaak uit om te poetsen en te knuffelen vind ie geweldig.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:19

runningkawa schreef:
+:)+

.

Bloos dit lijkt er meer op

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:17

Dees schreef:
Een veulen breng je naar een plek waar meer veulens zijn, en je laat ze daar op NATUURLIJKE wijze opgroeien. Dus geen Voest, geen clickerstraining, geen NH, niets van dat alles; gewoon PAARD LATEN ZIJN.
Kan geen goeroe tegen op.

En pas als ie 3 jaar is, mag je alle onzin op hem loslaten. Tot die tijd laat je hem met rust en geef je de natuur de kans om er een sterke sociale pony van te maken. Veulens zijn geen speelgoed dingen.

Op zich ben ik het helemaal met Dees eens!
Ik merk trouwens dat degene die het niet (helemaal) met Dees eens zijn, vinden dat ze bot is en degene die zich in haar antwoord kunnen vinden, geen probleem met haar woordkeuze hebben Knipoog !

Ik heb alleen -helaas- ook al een paar keer gezien, dat er paarden in een niet zo´n gezonde toestand uit de opfok terug kwamen Scheve mond (erg vermagerd, slechte hoef verzorging, niet voldoende ontwormt ...).

Ik heb mijn merrie 2 mnd. voordat haar veulen geboren moest worden, speciaal naar een stal bij mijn eigen stal in de buurt, gebracht.
Ten eerste had/heeft bij ons op stal niemand (voldoende) verstand van veulen-geboortes, maar het belangrijkste vond ik toch wel, dat er bij ons helemaal geen veulens op stal zijn.
Op de stal waar moeder en kind nu staan, lopen nog 3 andere veulens rond en als mijn veulen afgespeend is, komt ze samen met de andere merrie-veulens (2 stuks) in een openstal. Ze kunnen dus lekker de hele dag buiten spelen Lachen ! Er waren 2 hengstveulentjes geboren, waarvan helaas eentje dodelijk door de bliksem is getroffen Verdrietig ! Maar ook voor het overgebleven hengstje komt er -op het moment dat hij afgespeend wordt- een vriendje Lachen !
De andere veulens waren al eerder geboren en mijn merrie was nog niet eerder met de andere dames op de paddock/wei geweest.
Sinds 3 dagen hebben we mijn merrie en veulen nu bij een van de andere merries met veulen gezet. Dit gaat op zich heel goed, maar ik merk dat het andere veulen door de omgang met de overige merries/veulens al veel zelfverzekerder is als die van mij!
Hét bewijs voor mij, dat het gewoon heel belangrijk is dat mijn veulen met andere veulens op moet groeien !!! Morgen gaan we ze met de andere moeder + veulen op de wei zetten. Als dit ook goed gaat, zetten we ze alle zes bij elkaar.
Voor mij is het natuurlijk heel fijn, dat ze samen met andere veulens op kan groeien en dat ik haar des-ondanks toch lekker bij me in de buurt heb Lachen ! Doordat ik haar (en de andere kleintjes natuurlijk ook) gewoon iedere dag zie en voer/uitmest, heb ik volop gelegenheid voor een knuffel.
Mijn veulen (nu 6 weken oud) is inmiddels al helemaal gewend aan haar halster en tegen de tijd dat ze afgespeend wordt, wil ik iig dat ze aan de strik mee kan lopen. Hoefjes geven doet ze ook al braaf. Tot een jaar of 3, is dat ook (imo) het enige wat ze "moet" kunnen!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:25

Ik vind het belangerijk dat een veulen al vroeg leert overal aangeraakt te worden, niet bang is van mensen en hij kan meelopen en voetje geven. Dat moet hij toch wel voor zijn 1e jaar kunnen.
Ik heb Bgs nu ook geleerd om mee te lopen, voetje's te geven en dat wij ( mensen ) de baas zijn. Je kan dus wandelingetje mee maken van ongeveer een 20 minuten.

Daarna kunnen ze gewoon weer de wei op, en zijn ze gewoon mensen gewent en heeft een goed vertrouwen als hij met 2,5 weer uit de wei word gehaalt Lachen

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:28

In navolging op iedereen hier zal ik eens vertellen hoe ik het gedaan heb met mijn, inmiddels bijna 2,5 jarige, hengst.

Ik heb hem gekocht toen hij een onzeker, schriel hengstje van een half jaar was, Quest heeft toen met eerst met 2 leeftijdsgenootjes in het land gestaan, daarna met veel meer, bij een pensioenstal. Ik heb hem een 7/ 8 maanden daar gehad, ik heb hem af en toe gepoetst, met hem gewandeld langs de weg, voetjes leren geven, in de bak laten lopen (en spelen met andere (oudere)paarden) en aangezien hij er ook wel eens in liep als er een hindernis stond, wat hij erg leuk vond, laten vrijspringen.
Dit vrijspringen vond Quest erg leuk, gebeurde niet vaak, en alleen als hij zelf wou. Heb hem nooit gedwongen.
Na deze periode is hij voor een jaar de opfok ingegaan in Friesland, heb hem in dat jaar misschien 2 keer gezien. Het enige wat daar gebeurde was bekappen en ontwormen, voor de rest stond hij met ca 25 andere leeftijdsgenootjes op een groot stuk land en in de winter in een grote openfrontstal.
Ik heb hem vorige week opgehaald en ik kan je vertellen, het heeft hem heel goed gedaan! Hij is een stuk zekerder van zich zelf, en is ook erg goed uitgegroeid! De band die ik met hem had, als ik hem riep kwam hij, heb ik nog steeds, maar die zal de komende tijd verder uitgebouwd gaan worden. Voetjes geven weet hij ook nog steeds en hij blijft ook nog steeds keurig stilstaan (zonder touw) als ik hem aan het poetsen ben!

Ik ben het dus met iedereen eens, opfok is beter, maar in combinatie met een "leerperiode" van ca. een half jaar is het ook heel goed te doen. Je kunt een jaarling namelijk niets meer leren als de basis, zoals voetjes geven, stil blijven staan en verkeer is niet eng!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:41

Je kunt proberen een band met het dier op te bouwen. Maar leert het dan wel met soortgenoten omgaan ? Wij hebben hier een veulen op stal staan ( hengstje ), dat nooit soortgenootjes om zich heen heeft gehad. Nu moet je erg consequent zijn, wil je er mee kunnen wandelen. Anders loopt hij zo over je heen. Nu is dat al iets minder, maar er zijn tijden geweest dat hij gevaarlijk werd en we met hulpmiddelen aan de slag moesten.

Wij kunnen je niet dwingen, doe wat jou goed lijkt.
Ik zou alleen het veulen leren een halster te dragen, meelopen en voetje te geven en het dier aan poetsen laten wennen als hij wat ouder is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:57

Gaby schreef:
Je kunt proberen een band met het dier op te bouwen. Maar leert het dan wel met soortgenoten omgaan ? Wij hebben hier een veulen op stal staan ( hengstje ), dat nooit soortgenootjes om zich heen heeft gehad. Nu moet je erg consequent zijn, wil je er mee kunnen wandelen. Anders loopt hij zo over je heen. Nu is dat al iets minder, maar er zijn tijden geweest dat hij gevaarlijk werd en we met hulpmiddelen aan de slag moesten.

Wij kunnen je niet dwingen, doe wat jou goed lijkt.
Ik zou alleen het veulen leren een halster te dragen, meelopen en voetje te geven en het dier aan poetsen laten wennen als hij wat ouder is.

Ik heb Wizkid ook leren vaststaan aan een halstertouw. Hij wordt afgespoten (vindt ie heerlijk) en zo af en toe mag hij met mama mee in de bak. Die ligt dat helemaal vol met rare spullen...Zeiltje op de grond, skippyballen, stuk hout, wat touw, balkjes, een platte bak met water....dat soort dingen. Niets waar hij zich echt aan kan bezeren. Wizkid inspecteert het allemaal uitgebreid, knaagt eraan (je bent tenslotte hengst) en besluit dat het of is om mee te spelen, of niet interessant. Zo went hij aan van alles.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:46

een combinatie hiervan ook mogelijk? mijn veulen staat in de opfok bij leeftijdsgenootjes, komt er dagelijks uit. maar we mogen ze ook uit stal halen om te poetsen, lopen e.d.
we zijn hier neit elke dag mee bezig, maar proberen toch wel een paar dagen per week even langs te gaan en dan laten we hem voornamelijk even in de bak lopen, poetsen en afgelopen weekend zijn we begonnen met een stukje te lopen ermee.
zo kan spirit (ook een welsh veulen) opgroeien tussen leeftijdsgenootjes en ook aan de dagelijkse dingen wennen.

moest wel even wennen toen ik zag dat er nog een welsh veulen is dat spirit heet, hoe ziet jouw spirit eruit? en wat voor soort welsh is het?
mijn spirit is een c-welsh en is bruin met bles en 2 witte achterbenen