Nat hooi dus altijd, maar dan ook altijd!!! Het stof uit hooi activeert de slijmvliezen en als dat niet stopt, stopt de slijmvorming ook niet.
Imker
Geplaatst: 06-08-11 21:58
Als ik je OP lees, zou ik als eerste het stro eruit mikken en een andere bodembedekker zetten. Liefst iets zonder al te veel ammoniakontwikkeling. Misschien zijn strokorrels een optie? Die zijn stofvrij en verminderen ammoniakdampen enorm.
Anoniem
Geplaatst: 07-08-11 08:17
Pieteritus niet om jouw af te breken, met alle respect, maar ik heb dus een luchtweggevoelig paard en wat ik met strokorrels constateerde is dat de urine een gaatje maakt in de laag, even blijft liggen en dan wegzakt, juist op dat moment komt de ammoniak dus vrij, dat is een gas...met bv vlas komt er een luchtige bult waar de urine meteen onder loopt en dan zakt het vlas in elkaar en bedekt de urine, de urine trekt dan in het vlas. Hierdoor heb je niet de damp die vrijkomt, maar doordat de urine meteen wordt ondergestopt en bedekt. Natuurlijk als je er in gaat roeren, bv met uitmesten komt die damp dan vrij, maar dan staat je paard er niet bij.
Maar gewoon stro in de stal is absoluut niet wenselijk bij stofgevoelige paarden.
Ik had er één op vlas staan, die had chronische bronchitis en stond altijd aan de ventipulmin en andere medicijnen en NIETS hielp om hem van zijn klachten af te helpen. Toen ik (mede doordat hij het vlas ook ging eten) overstapte op strokorrels, heb ik na een maandje hem compleet van de medicijnen af kunnen halen. Hij heeft ze nooit meer nodig gehad. En niet beginnen over stal-omstandigheden: mijn stallen zijn super geventileerd, licht en luchtig, daar heeft het nooit aan gelegen.