regendeken of nat laten worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Re: regendeken of nat laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:08

Lekker zonder :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:14

Ik ken mijn paard, als hij het niet leuk meer vind en of het zat is dan stond hij echt wel bij het hek te koukleumen, maar tot nu toe............ geniet hij van het gras en van zijn 3 ruinenvrienden, ook al regent t hard, dan stopt hij ff met het grazen en staan ze allemaal met de wind in de kont, maar naar het hek toen en zeuren om naar binnen te mogen, niks van hoor, hij kiest er echt voor om buiten te zijn en er te blijven.

En ik temperatuur hem af n toe om te kijken of hij t niet te koud heeft en of koorts heeft, niks van dit alles, dus hij kan t hebben.

Anders had ik hem wel savonds binnengezet en doet iemand anders hem smorgens weer buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:10

mijn paarden staan 's zomers nooit bij het hek omdat ze dan nooit voor de nacht op stal gaan...
Ze staan met slecht wel eens een groot deel van de dag te schuilen in de inloopstal ;) Dan kom je bij de paddock en is die leeg... Dan sta je de eerste keer wel raar te kijken! Gelukkig bleken ze met hun drieen in de stal te staan en kon ik ze niet zien omdat die zijwand dicht was...

Nu hebben ze tijdelijk alleen een kleine overkapping, maar merk dat ze blij zijn dat ze weer kunnen schuilen want na 6 weken alleen in de bak en wei zonder beschutting, stonden ze gister en vandaag het grootste deel van de dag (staan beperkt op het gras, dus grootste deel van de dag alleen keuze stenen paddock met hooibakken en afdakje of zandpaddock) op de stenen in de luwte van de stal en overkapping.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:12

Mijn paarden hebben nu echt geen deken op,
ze staan dag en nacht op het land.
Ze kunnen het makkelijk hebben !

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:12

Lekker zonder, het is circa 20 graden. Ik geloof niet dat je je paard een plezier doet met een deken. Ook kan hij dan zijn haren niet opzetten. :n

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:30

Ja , maar hij heeft geen schuilstal. Klikt dom hoor, maar als het echt lang en hard regent, vind ik dat zielig...

Ik borstel hem wel zo min mogelijk, alleen de ergste troep haal ik eraf. Zijn stofjas laat ik gewoon zitten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:31

Is echt onzin om een deken op te doen.
Mijn paardjes staan ook dag en nacht buiten ook met dit vieze weer, geen probleem.
Een paard heeft meer last van te warm dan van te koud.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:36

pff mijn paard kan ook niet schuilen op het weiland, maar ik heb geluk dat ik er dagelijks naartoe ga en deken kan op of afdoen indien nodig.

ik kijk altijd naar hoeveel wind er staat en de temperatuur.
bv flinke buien, wind en temperaturen onder de 15°C dan leg ik een regendeken op. Van zodra het warmer is dan laat ik de regendeken af. Van een bui op zich gaan ze niet dood en drogen dan snel genoeg. Maar bij felle wind en koudere temperaturen leg ik liever een deken op, omdat m'n merrie wat last heeft van een "koude rug" en geen grammetje vet teveel heeft om zich warm te houden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:41

Een paard dat goed doorvoed is, krijgt het niet koud. Het water wordt goed langs de haren afgevoerd en het duurt lang voordat het onderhaar nat wordt. De lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat het laagje op de huid warm blijft en dat werkt dan zelfs als isolatie (net als water in een duikpak).
Alleen magere en ziek paarden krijgen het koud.
Hooi geven is dus een betere warmhouder dan een deken.
Daarbij, en dat is helemaal in het begin al gezegd, kan een paard slecht de haren overeind krijgen onder zo'n dek en krijgt hij het JUIST koud. Een ongevoerde regendeken is dus feitelijk dierenbeulerij (en zouden niet verkocht mogen worden, is echt een ondoordachte uitvinding).
Als je al een regendeken zou willen gebruiken, gebruik dan een gevoerde of doe er een (dun) dek onder.
Maar als je die dan na de bui afneemt, krijgt het paard het toch ook koud omdat hij dan aan het warme dek gewend is? Echt, het is niet handig. Wel kun je nbij lagere temperaturen je paard gewoon permanent een waterdicht buitendek (NewZealand dek) geven. Maar niet in de zomer....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:35

Mijn paard heeft genoeg vet op dr lijf en hij geniet ervan dus ik maak me er geen zorgen over en ik kom er dagelijks, dan zie ik snel genoeg of hij t koud heeft of niet dan zet ik m maar voor de nacht op stal maar ik doe hoe dan ook liever geen dek op, want overdag wordt t te snel bloedheet met doorbrekende zon en of speels rondrennen, dan wordt t klam en te warm. of t moet zo zijn dat bij een regenbui snel dek om en bij droge perioden en zon snel eraf en dan weer erop en weer eraf, dat is toch niet te doen.

Wat Lusitana hier net zegt ben ik ook mee eens.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:40

lekker nat laten worden, paarden voelen zich over het algemene het lekkerst tussen 5 en 15 graden. het was wel net en winderig maar wel 16 graden dit weekend :)
die smelten niet hoor

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:40

bij mijn paarden merk ik, dat ze een flinke langdurige regenbui niet fijn vinden, dan kiezen ze er toch echt voor om binnen te staan. Is naar mijn idee echt verschillend per paard.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:30

Genoeg vet heeft de mijne ook wel.....Volgens mij was hij bij zijn vorige baasje een klein beetje verwend, hij kon daar kiezen tussen buiten en schuilstal. Hier heeft hij die keuze niet, maar in de zomer heeft hij er volgens mij weinig last van.

In de herfst vind ik dat wat anders.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:38

Dat zielige zit in je eigen hoofd hoor, ze krijgen het echt niet koud, die van mij stonden met -10 ook buiten zonder deken in de sneeuw. Dus met deze 12-15 graden lachen ze zich rot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:05

Hoi Marloes,

Gewoon lekker zonder dekken laten staan hoor, hij is niet van suiker.
Alle argumenten die hiervoor pleiten zijn nadrukkelijk besproken.

Die van mij staat ook gewoon zonder deken en is heel wat jaartjes ouder dan Bowie, en ze redt het uitstekend!
Kan haar niet meer een plezier doen dan haar zonder deken te laten lopen. Met heeft ze echt een hekel aan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:06

it_is_me schreef:
bij mijn paarden merk ik, dat ze een flinke langdurige regenbui niet fijn vinden, dan kiezen ze er toch echt voor om binnen te staan. Is naar mijn idee echt verschillend per paard.

Er zijn zeker paarden die kiezen om binnen te staan. Ik had er ook zo een. Maar binnen staan en een dek omdoen zijn twee totaal verschillende dingen!
Binnen is er beschutting. Paard kan zijn warmte kwijt en paard kan warm blijven of worden binnen.
Met een regendeken krijgt een paard het koud omdat de haren niet overeind kunnen, of te warm omdat de lichaamstemperatuur slecht weg kan.
Het is dus beter om voor beschutting te zorgen dan een regendek om te doen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:07

Mijn paardjes staan nu ook lekker in de wei nat te worden :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:00

En daarbij is het weidesezoen bij mijn paard van 1 Mei t/m laatste dag van September, dan zijn de temperaturen meestal niet te koud voor een paard.

In de herfst en of winter staan ze overdag in de paddocks met vriendjes, dan heeft hij wel een dek om bij vriesweer en of regen, maar zomers niks.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:57

Wat Lusitana zegt, is natuurlijk optimaal, maar bij ons op het land waaien de paarden met elk weer mee... :=

Volgens mij vindt- ie het allemaal ook wel prima zo, hoor.

(Hoi, Nynke! :wave: )