aansnoerneusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:43

Het probleem van een aansnoerneusriem is niet dat je hem strak aan kunt trekken. Dat kan met een gecombineerde, hoge of lage neusriem ook. Een aansnoerneusriem kun je echter veel Harder aantrekken doordat je nu een soort hefboomeffect krijgt tussen de twee ringen waar het riempje doorheen loopt. Als je hier evenveel kracht op zet als bij het aantrekken van een andere neusriem (kracht die je dus nooit nodig moet hebben) zit het ding twee keer zo strak.

Het effect is altijd mooi te zien bij topruiters op tv die de ring uitkomen, groom gooit deken over de rug van het paard en maakt de neusriem los terwijl de ruiter even met de camera praat. Die paarden beginnen spontaan te gapen en doen hun mond niet meer dicht. Dat zegt iets over wat zich binnen die neusriem, hoe goed gevoerd dan ook, heeft afgespeeld. Ook is het opvallend dat de meeste dressuurpaarden een licht, onnatuurlijk deukje in het neusbeen hebben, precies op de plaats waar de neusriem normaal ligt. Ook Bonfire, en dit is geen normaal ouderdomsteken noch zijn natuurlijke hoofdvorm.

De neusriem zelf doet geen kwaad, maar er zijn voorbeelden te over van mensen die hem inzetten omdat je hem kunt aansnoeren en niet omdat het een neusriem is. Helaas.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:45

Kom maar eens kijken bij mijn hoofdstel yvonne, dan zie je een aansnoer neusriem.

Ik rijd altijd met een aansnoerneusriem(heb geloof ik 1 normale maar daar heb ik maar 1 keer meegereden, heb 3 aansnoer). Ik gebruik een aansnoerneusriem omdat ik het veeel mooier vind. Vooral omdat ze (over het algemeen) een stuk breder zijn.

Ik ben het niet eens met het feit dat een aansnoerneusriem echt effect heeft op hoe je paard loopt. Ik heb toen dus 1 keer met die andere neusriem gereden(pas de deux, dus we moesten een beetje hetzelfde hoofdstel hebben) maar mijn paardje liep er echt niet beter of slechter op hoor, gewoon net als anders...Misschien als je je aansnoer neusriem zo strak aantrekt dat je paard bijna niet kan ademen, maar ja, ik denk dat de meeste paardenliefhebbers wel begrijpen dat dat voor je paard niet de meest vriendelijke methode is.

Met de vergelijking tussen een aansnoer neusriem en een slof ben ik het al helemaal niet eens, dat is toch echt iets heel anders hoor.

Volgens mij, is dat Bonfire neusriem alleen maar bij Pagony zo en noemt de rest het gewoon een aansnoerneusriem...
Ohw ja, en de horselover heeft een hoofdstel dat ook Bonfire in de naam heeft, die heeft ook een aansnoerneusriem maar naar mijn weten wordt het normaal gesproken gewoon aansnoerneusriem genoemt hoor....

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:51

Nog even iets anders:

Over ongeveer alles in de paardensport is wel iets negatiefs te zeggen, zo heb je nu veel discussie over LDR, en zo heb je dus ook de aansnoerneusriem.

Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders, dat zal altijd zo blijven in de paardenwereld en daar zal nog heel wat over gediscusieerd worden.
Tuurlijk is bokt een soort afspiegeling van de paardenwereld en tuurlijk wordt er dus ook op bokt gediscusieerd over de verschillende meningen, maar wat ik af en toe zo jammer vind aan bokt is dat men maar gewoon schreeuwt dat het fout is maar dat je maar zelden een goede beargumentatie leest.

En wat ik ook erg jammer vind, is dat er altijd wel mensen zijn die iets verkeerd gebruiken en het dan door anderen meteen wordt afgeschildert als een martelwerktuig oid.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 18:53

was dus blijkbaar niet zo handig om dit topic te starten,wat begon met een vraag loopt nu uit op een discussie.........idd met alle elementen in de paardensport is wel wat 'mis'........en ja graag pluutje ik kom Leroy's hoofdstel een keer 'nader inspecteren'

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:06

fjordenfan schreef:
aan-snoer-neusriem
slofteugel
sporen met wieltjes
enz....

Lekker bot zeg! Ik rijd ook met een aansnoerneusriem, die dus NIET aangesnoerd is! Hij zit (net zoals bij de meeste anderen hier blijkbaar...) net zo strak als een gewone gecombineerde neusriem. Die heb ik hiervoor gehad, en mijn paard loopt niets beter of slechter door zijn nieuwe neusriem. Het is alleen een veel mooiere neusriem, met wit onderlegd en mooi breed maar heel plat. Dat model hadden ze niet in een gewone neusriem, en dus heb ik nu deze!

Toen die neusriemen net bestonden noemde men het volgens mij een Anky-neusriem en hoorde je er niemand over hoor! Was precies dezelfde!

Voor jouw verdere informatie: ik rijd met een dubbel gebroken watertrensje, heb NOOIT een slofteugel gebruikt, rijd zonder zweep en met een kort stomp spoortje.
Verder nog commentaar?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:12

Ik vind een dikke aansnoerneusriem bij mijn pony eigenlijk geen porum Haha! (heb een arabiertje en het is dus echt een "hé hoofdstel, waar ga je met die pony heen" effect).

Toch heb ik er een omhangen. Volgens mijn instructrice is het juist vriendelijker. Het is zachter en breder, waardoor de druk beter verdeeld wordt. Ik had eerst een smalle gewone neusriem, dat staat véél mooier, maar die was dus veel minder vriendelijk.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:52

Nou, "snoevie" heeft inmiddels mijn neusriem bestudeert(aansnoer dus he even voor de duidelijkheid).
Alleen die van mij zit geloof ik wel uitzonderlijk los, er kunnen zo ongeveer 10 vingers tussen ipv 2... Bloos!