Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy schreef:magda_90 schreef:Mestonderzoek is alleen om te controleren of je paard een wormbesmetting heeft of niet. Het zegt niets over het feit wanneer je moet ontwormen. Dus wat je aankaart Wendy klopt niet, want daar zijn ze dus ook niet voor bedoelt.
Daar is het wel voor bedoeld.
Uit een oud uitslagformulier van het woud:Citaat:UITSLAGFORMULIER
Wormeitelling
Aarsmade (Oxyuris)
< 50
Eitjes per gram
Lintworm (Anaplocephala)
< 50
Eitjes per gram
Spoelworm (Parascaris)
< 50
Eitjes per gram
Veulenworm (Strongyloides)
< 50
Eitjes per gram
Strongylus (Bloedwormen)
< 50
Eitjes per gram
Wormbestrijdingsadvies
Paard had een negatief mestonderzoek. Het is niet nodig om paard nu te behandelen.
Ik adviseer vervolgens voor Paard een volgend mestonderzoek in maart/april 2008.
Mossel schreef:Met deze uitslag hebben wij wel degelijk geadviseerd gekregen om de paarden te onwormen, dus ze zijn in de loop van de jaren wel verbeterd
Vippie schreef:Mestonderzoek via 't Woud is niet betrouwbaar omdat de mest opgestuurd moet worden, niet gekoeld is en paar dagen in een plastic buisje zit.
Helaas heb ik de ervaring dat ondanks meerdere onderzoeken via dit bedrijf paarden toch wormen bleken te hebben met alle gevolgen vandien.
Betrouwbaarste is 's morgens vers vangen en direct laten onderzoeken bij de VA.
In dit geval is mestonderzoek het meest betrouwbaar (uitzonderingen daargelaten).
Bloedworm zit overigens niet in het bloed maar gewoon in de mest maar via bloedonderzoek kan wel besmetting worden aangetoond.
Sieltjuh schreef:Mossel schreef:Met deze uitslag hebben wij wel degelijk geadviseerd gekregen om de paarden te onwormen, dus ze zijn in de loop van de jaren wel verbeterd
Is dat niet raar? Er staat kleiner dan 50, wat neem ik aan bij hun een referentie waarde is/was? Waarom zou je als alles kleiner is dan de referentie-waarde, dan alsnog gaan ontwormen? Want dan kan je net zo goed geen onderzoek doen en er gewoon een spuit in douwen, toch?
Of lees ik die uitslag heel krom?
Vjestagirl schreef:sanne83 schreef:@blacknorton
4x per jaar is in dit geval hetzelfde als een keer in de 2 maanden. Je onderzoekt natuurlijk alleen in de zomer maanden
Waarom is dat zo logisch? Wij doen het ook in januari (en de rest van de winter), onze paarden komen het hele jaar door buiten.
sanne83 schreef:50 eitjes is het minimum wat je kan vinden. Een gevonden eitje op je glaasje vermenigvuldig je met 50, omdat je de mest verdund hebt. Je bekijkt immers maar een gedeelte, dus x50 is ongeveer wat er zich in de mest bevind per gram.
Sieltjuh schreef:sanne83 schreef:50 eitjes is het minimum wat je kan vinden. Een gevonden eitje op je glaasje vermenigvuldig je met 50, omdat je de mest verdund hebt. Je bekijkt immers maar een gedeelte, dus x50 is ongeveer wat er zich in de mest bevind per gram.
Dus, als ik de uitslag dan zo interpreteer, zou deze negatief zijn. Dus wat Mossel zegt, zou dan toch raar zijn? Om dan toch te moeten ontwormen?