Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:40

Parasieten onderzoek moet voor goede dekking van fecale parasieten altijd van meerdere dagen worden genomen. Uitscheiding van eieren is niet regelmatig. In de humane parasietenzorg wordt er vaak gewerkt met een zogenaamde triple-feces-test. Dit is een test waar er van drie dagen feces wordt onderzocht op fecale parasieten. Overigens vertel ik het hier nog kort door de bocht.

Bloedparasieten, zoals de Strongylus leeft overigens in de darmen, maar vervoert zichzelf door de bloedvaten. Daarom zou je hem dus wel kunnen aflezen in mestonderzoek. Maar nogmaals, meerdaags onderzoek, zal de "pakkans" vergroten.

Ik heb al eerder mijn vraagtekens bij mestonderzoek gezet. Mijn staleigenaren vertelde dat ze gewoon op de uitslag konden wachten, maar ik weet dat het op humaan gebied behoorlijk arbeidsintensief is. Ik vraag me dan af op welke manier het ook werkelijk wordt onderzocht. Iemand die dit weet? Wat de onderzoeksmethode is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:53

Ik heb nooit mestonderzoek gedaan na voors en tegens te hebben afgewogen. Uit dit topic blijkt o.a. -voor mij- dat ik hiermee de juiste keuze heb gemaakt. Wat ik ook niet begreep.. er zijn wormen die je niet kan vinden d.m.v. mest, toch? Die zie je dan toch altijd over het hoofd?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:42

suze_, niet alle wormen zijn zichtbaar nee. Voor de meeste van dat soort wormen zijn andere soorten test ontwikkeld. Maar de meest gangbare, en voorkomende, wormen die zul je wel zien in mestonderzoek.

Sieltjuh, je hebt twee manieren, voor de veterinaire wereld: de flotatiemethode en een moderne techniek via apparaten gaat. Bij de flotatiemethode meng je de mest met flotatievloeistof in een daarvoor bestemd buisje. Daarna vul je de vlotatievloeistof zover bij dat er een soort bolletje ontstaat op het buisje, daarboven op leg je een dekglaasje en dat laat je 20 minuten staan. In die tijd gaan alle aanwezige wormeieren en flagelatten naar boven toe drijven en plakken ze vast aan dat glaasje. Na die 20 minuten fixeer je voorzichtig dat glaasje op een prepareerglaasje en dan wordt het onder de microscoop bekeken en geteld.

Afbeelding

Zoiets kan je bijvoorbeeld treffen. Een wormei van de strongylus.

Dan bestaat er nog zoiets als een mestanalyseapparatuur, maar die ken ik alleen qua naam. Hiermee schijn je heel nauwkeurig van alles te kunnen meten. Maar het is een duur apparaat wat vaak gebruikt wordt op grote laboratoria.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:38

Ik heb van de eerste manier nog nooit gehoord, magda. Vraag me af waarom het zoveel anders wordt gedaan als bij de humane methode. Geld?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:09

Als je weet waar je naar zoekt, wat je zou kunnen vinden en ook weet wat je niet kunt vinden en waar je dus rekening mee moet houden, kan je prima met mestonderzoek werken.
Daarnaast alle informatie over weidegang , kuddesamenstelling, leeftijden etc erbij, dan pas heb je een compleet plaatje, waar je een conclusie over kunt maken.

Die conclusie kan gaan van zoveel mogelijk ontwormen tot bijna nooit ontwormen, totaal afhankelijk van het totaal plaatje.

Bij menselijk parasietenonderzoek spelen hele andere parasieten een rol. Ook bij andere diersoorten worden andere methodes gebruikt omdat er andere parasieten gezocht worden.
Bij paarden is de flotatie-methode prima, omdat je daar de eieren mee vind, die je kunt vinden. Daarnaast is dit door iedereen met een microscoop uit te voeren, dus inderdaad makkelijk en goedkoop.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:27

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:40

Pfff, hier krijg je als kersverse paardeneigenaar nou echt koppijn van... Wat is wijsheid?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:42

magda_90 schreef:
Bij negatieve uitslagen moet je alleen wel rekening houden dat er eventuele vals negatieve uitslagen tussen kunnen zitten.

Is dat niet de definitie van onbetrouwbaar zijn?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:48

ik ben blij dat ik dit topic zie en ik mijn visie over mestonderzoek weer kan bij stellen (naar hoe ik dacht dat het zou moeten en niet gebeurt via het woud).
mijn shet staat in opvang en ik had al een vermoede dat hij last van wormen had. bij plaatsing is er verteld dat ze regelmatig mestonderzoeken doen (nu weet ik dat dat bij het woud is) ik ben er alleen van uit gegaan dat ze die onderzoeken eens in de 8 weken laat doen (naar aanleiding van de oude wormspuiten beleid). nu blijkt dat het woud maar 4 x per jaar adviseerd en ook bij besmetting gat het onderzoek frequentie niet omhoog.
er word bij ons zowiezo mest van verschillende paarde en verschillende dagen gepakt (neem ik aan) aangezien er niet gemest word en de ponies in een vast groep lopen.
persoonlijk staat het advies van het woud mij erg tegen. zo'n moment opname eens in 4 jaar geeft veelste veel kans op vals negatief. (uit commercieel oogpunt zou je toch ook zeggen bij besmetting na 8 weken weer onderzoeken)
hellaas is wel uit het laatste onderzoek gekomen dat ze een bloedworminfectie hebben en dat ze ontworm worden met invermectine. (overigs waren alle ponies in feb ook ontwormd voor de wintervariant, maar ik vraag me erg af of ze dat wel met het goede middel hebben gedaan)...

nu vraag ik mij alleen af 1 behandeling met invermectine is toch geen volledige behandeling. want dat doet alleen de larve/wormen die dan aanwezig zijn... en niet de gene die in ontwikkeling zijn toch???
buiten het feit dat het weiland besmet blijft.

kortom wat je ook doet je moet je gezonde verstand blijven gebruiken en niet alles aannemen wat 'proffesionals' beweren......... blijft zo lastig

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:57

Mestonderzoek via 't Woud is niet betrouwbaar omdat de mest opgestuurd moet worden, niet gekoeld is en paar dagen in een plastic buisje zit.
Helaas heb ik de ervaring dat ondanks meerdere onderzoeken via dit bedrijf paarden toch wormen bleken te hebben met alle gevolgen vandien.

Betrouwbaarste is 's morgens vers vangen en direct laten onderzoeken bij de VA.
In dit geval is mestonderzoek het meest betrouwbaar (uitzonderingen daargelaten).

Bloedworm zit overigens niet in het bloed maar gewoon in de mest maar via bloedonderzoek kan wel besmetting worden aangetoond.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:09

eigenlijk loop ik al langer met het idee om mest van me eigen shet te laten onderzoeken bij de da, maarja hoe krijg ik mest van me eigen shet (loopt 24/7 buiten met andere en poept natuurlijk niet als ik er bij ben :P) toen kwam eindelijk bericht van de staleigenaar dat hun onderzoek hadden gedaan, toen werd mijn vermoede bevestigd. en heb ik mij verdiept in het woud..... dat word ook niet mijn eerst keus als ik ooit eindelijk de beestjes aan huis heb.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:12

@blacknorton
4x per jaar is in dit geval hetzelfde als een keer in de 2 maanden. Je onderzoekt natuurlijk alleen in de zomer maanden ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:16

sanne83 schreef:
@blacknorton
4x per jaar is in dit geval hetzelfde als een keer in de 2 maanden. Je onderzoekt natuurlijk alleen in de zomer maanden ;)

Waarom is dat zo logisch? Wij doen het ook in januari (en de rest van de winter), onze paarden komen het hele jaar door buiten.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:18

die van ons lopen op 1 a 2 maand wel jaar rond buiten op het land (ca 8 maanden op het zelfde stuk en 1/2 maand op ander stuk dichterbij huis waar zomers koeien lopen). en zijn nu pas onderzocht terwijl het al lang goed weer is en die beesten flink groeien/ makkelijk overleven op het land, 2de keer word pas eind augustus.....

persoonlijk zou ik beginnen als ze net voordat ze op het land komen en dan om de 6-8 weken onderzoeken dan kom ik toch op meer uit dan 4x. in de winter kan je wel de 3 maanden pakken.

edit toen ik hem nog gewoon ontwormde ging er ook in de winter een keer de spuit er in. wel in een grotere tussenpozen dan in de zomer. (en lag ook aan het middel) maar nu heb ik er niet zo heel veel meer over te zeggen. behalve dan dat ik heel erg neig om over 8 weken er nog een (halve) spuit ivermectine in te gooien)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:24

Wendy schreef:
magda_90 schreef:
Mestonderzoek is alleen om te controleren of je paard een wormbesmetting heeft of niet. Het zegt niets over het feit wanneer je moet ontwormen. Dus wat je aankaart Wendy klopt niet, want daar zijn ze dus ook niet voor bedoelt.

Daar is het wel voor bedoeld.

Uit een oud uitslagformulier van het woud:
Citaat:
UITSLAGFORMULIER
Wormeitelling

Aarsmade (Oxyuris)
< 50
Eitjes per gram
Lintworm (Anaplocephala)
< 50
Eitjes per gram
Spoelworm (Parascaris)
< 50
Eitjes per gram
Veulenworm (Strongyloides)
< 50
Eitjes per gram
Strongylus (Bloedwormen)
< 50
Eitjes per gram
Wormbestrijdingsadvies
Paard had een negatief mestonderzoek. Het is niet nodig om paard nu te behandelen.
Ik adviseer vervolgens voor Paard een volgend mestonderzoek in maart/april 2008.

Met deze uitslag hebben wij wel degelijk geadviseerd gekregen om de paarden te onwormen, dus ze zijn in de loop van de jaren wel verbeterd :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:27

Mossel schreef:
Met deze uitslag hebben wij wel degelijk geadviseerd gekregen om de paarden te onwormen, dus ze zijn in de loop van de jaren wel verbeterd :)

Is dat niet raar? Er staat kleiner dan 50, wat neem ik aan bij hun een referentie waarde is/was? Waarom zou je als alles kleiner is dan de referentie-waarde, dan alsnog gaan ontwormen? Want dan kan je net zo goed geen onderzoek doen en er gewoon een spuit in douwen, toch?
Of lees ik die uitslag heel krom?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:28

Vippie schreef:
Mestonderzoek via 't Woud is niet betrouwbaar omdat de mest opgestuurd moet worden, niet gekoeld is en paar dagen in een plastic buisje zit.
Helaas heb ik de ervaring dat ondanks meerdere onderzoeken via dit bedrijf paarden toch wormen bleken te hebben met alle gevolgen vandien.

Betrouwbaarste is 's morgens vers vangen en direct laten onderzoeken bij de VA.
In dit geval is mestonderzoek het meest betrouwbaar (uitzonderingen daargelaten).

Bloedworm zit overigens niet in het bloed maar gewoon in de mest maar via bloedonderzoek kan wel besmetting worden aangetoond.

Paar dagen? waar heb je die wijsheid vandaan, wij hebben na maximaal 2 dagen de uitslag in de mailbox

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:30

Sieltjuh schreef:
Mossel schreef:

Is dat niet raar? Er staat kleiner dan 50, wat neem ik aan bij hun een referentie waarde is/was? Waarom zou je als alles kleiner is dan de referentie-waarde, dan alsnog gaan ontwormen? Want dan kan je net zo goed geen onderzoek doen en er gewoon een spuit in douwen, toch?
Of lees ik die uitslag heel krom?

Bij ons werd er gezegd dat het een lichte besmetting was ( verder niet mijn keus m,n ouders bepalen dit ik ontworm ze liever eerder)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:36

Maar kreeg je er dan geen referentiewaardes bij, Mossel? Want <50 kan 49, maar ook 1 zijn. Zie daar nogal een verschil in namelijk.

Ik begrijp gewoon eerlijk gezegd niet zoveel van de uitslag hoe die daar staat :+ :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:38

Nee, daar krijg je geen referentiewaardes bij. Er staat alleen maar dat het minder is dan 50, en dan vinden zij het niet de moeite om te ontwormen. Er staat overigens ook nergens minder dan 50 per wat. Cm3? Buisje? Mestbal? Paard?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:40

Vjestagirl schreef:
sanne83 schreef:
@blacknorton

Waarom is dat zo logisch? Wij doen het ook in januari (en de rest van de winter), onze paarden komen het hele jaar door buiten.

De wormen zijn alleen niet actief in de winter periode. Als het paard in september/oktober nog larven opneemt, gaan die de darmwand in en ontwikkelen die zich niet tot volwassen wormen. Pas in het voorjaar komen ze eruit en worden ze volwassen en gaan weer eitjes uitscheiden. Je zal dus in de winter zowieso geen eitjes vinden. Heeft niet zoveel nut om mestonderzoek te doen dan.
Als je paard het hele jaar op de wei staat, zal je waarschijnlijk wel uitkomen op 5x. Dan begin je inderdaad iets vroeger.

Ik heb het trouwens nu even alleen over de (voor alle leeftijden) gevaarlijke worm, cyathostominae (rode bloedworm).
Bij een paard van onder de drie jaar veranderd het verhaal (dat is dus ook de reden dat een dierenarts met kennis van zaken naar de samenstelling van de groep zal willen kijken).

50 eitjes is het minimum wat je kan vinden. Een gevonden eitje op je glaasje vermenigvuldig je met 50, omdat je de mest verdund hebt. Je bekijkt immers maar een gedeelte, dus x50 is ongeveer wat er zich in de mest bevind per gram.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 10-06-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:41

Het woud raad wel aan gewoon ook in de winter te testen...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:44

sanne83 schreef:
50 eitjes is het minimum wat je kan vinden. Een gevonden eitje op je glaasje vermenigvuldig je met 50, omdat je de mest verdund hebt. Je bekijkt immers maar een gedeelte, dus x50 is ongeveer wat er zich in de mest bevind per gram.

Dus, als ik de uitslag dan zo interpreteer, zou deze negatief zijn. Dus wat Mossel zegt, zou dan toch raar zijn? Om dan toch te moeten ontwormen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:59

Ik kon niet echt een goed antwoord vinden op de site, maar dit geeft ongeveer hun standpunt aan:

Einde herfst begin van de winter moeten wij toch ontwormen ivm horzellarven. Is het wel nodig om daarvoor nog een mestmonster in te sturen of kan het niet ook gewoon weer in het volgend voorjaar?

Wij krijgen inderdaad veel vragen over paardenhorzels zeker met alle plaatjes die je kan zien op het internet van larven die aan de maagwand vast zitten. Paardenhorzel larven, zijn echter niet erg ziekteverwekkend. Omdat de besmettingsniveau’s gering zijn krijgen weinig paarden problemen met horzellarven. Als een paarden eigenaar wil behandelen tegen horzellarven, bijvoorbeeld omdat er veel gele eitjes waren te zien op de vacht van het paard, dan adviseren wij om dit te doen na de eerste serieuze nachtvorst. Door de nachtvorst sterven de vrijlevende horzellarf vliegen en is het risico op herinfectie, na behandeling van het paard afwezig

Wij adviseren om wel altijd een mestonderzoek in te sturen in de herfst. Er wordt dan een goed beeld verkregen over het infectie niveau op de weides, en kunnen eventueel een aanvullend advies geven om problemen in de winter met bloedwormen verder te voorkomen.

Met het laatste mestmonster kunnen we het beeld hoe je paarden een weideseizoen met wormen omgaan compleet maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:01

Sieltjuh schreef:
sanne83 schreef:

Dus, als ik de uitslag dan zo interpreteer, zou deze negatief zijn. Dus wat Mossel zegt, zou dan toch raar zijn? Om dan toch te moeten ontwormen?

Dat slaat inderdaad nergens op. Misschien was er een andere reden dan het mestonderzoek om toch te ontwormen?