Wat is voor jullie nou de ultieme stalling voor je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:40

Een stal waar ze 's nachts 's winters in een weiland o.i.d. staan met een lekkere, luxe schuilstal. 's winters overdag een mooie PP, ook met een meertje, stukje bos, heuveltjes etc. op een stukje gras ergens in die PP. Ook daarin een schuilstal met een verhard stukje.

's Zomers in de nacht ook een lekker weiland, met een schuilstal. En dan overdag in een heel mooi gigantisch groot weiland ook weer met dat meertje, stukkie bos en heuveltjes etc. :P

Met een leuke kleine kudde van max. 8 paarden. Ook een buitenbak en een overdekte bak (geen binnenbak :') ) longeercirkel en paddockjes. Voor als het écht noodweer is zoals onweer, storm en hagel etc. dat het net iets té is ook een mogelijkheid tot stallen waar ze 2 aan 2 in staan, van 6 bij 6 meter :))

Andere woorden; Keep on dreaming!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:41

Maar we hebben 't hier toch over de ideaale stalling?
Plus, recreatiepaarden zweten volgens jou niet kennelijk. Moet je teleurstellen, heb regelmatig na een rit in de winter (of in de sneeuw zelfs, nog leuk) een bezweet paard met superdikke wintervacht gehad.
Is dat erg? Nee. Kun je zonder enig probleem zo weer in de wei gooien. (Mits daar, als ze willen, de mogelijkheid is om uit de wind te gaan staan.) Het zweet verdampt namelijk niet rechtstreeks vanaf de huid, dus krijgen ze het niet koud.
Je mag de dieren in kwestie komen bekijken, ze leven nog altijd en zijn kerngezond.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:42

Overdag op de weide met schaduw (s'winters eventueel paddock) , s'nachts op stal, verder als faciliteiten nog een binnenbak (Of eventueel meerdere wanneer er manegelessen zijn), een buitenbak die in de zomer te rijden is, een spuitplaats met warm en koud water en goede uitrijmogelijkheden.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:44

Tuurlijk zweet een recreatie paard ook. Ik zeg alleen dat veel mensen nu gestalt staan zonder buiten te hebben. EN wat hun dus het liefst willen voor hun paard.

Waarom hebben vele mensen voorkeur aan een meertje/ondiepe sloot in de weide? (gewoon nieuwsgierig)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:46

Als we het over ideaal hebben en geld speelt geen rol?

Paddock paradise, met paarden in kudde. Merries/ruinen het liefst apart.
Meerdere ruime schuilstallen, altijd toegang tot hooi, verschillende bodemsoorten, heuvels en watertje.
Binnen & buitenbak, wasplaats en toezicht.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:48

fjordnina schreef:
Mijn ideaal is 24/7 buiten, maar met paddock paradise. Waterplas, heuveltje boomstammetjes, schuilstalletjes, verhard stuk, een afsluitbaar paddock bij een schuilstal voor evt. calamiteiten en dieetgangers. Verder een wasplaats (liefst binnen) met zwenkarm en warm en koud water en een fijn te rijden buitenbak.

:j + veel andere paarden en ponys, flink stuk bos ernaast en grasvlakte/zandverstuiving waar je lekker kunt rijden. :z

Maartenn

Re: Wat is voor jullie nou de ultieme stalling voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:51

In de zomer 24/7 op de wei, in de winter 's nachts op stal.
Goede buitenbak en een afspuitplaats.
Mooie omgeving is natuurlijk ook altijd leuk :)
Een beetje zoals wij thuis hebben alleen wij hebben (nog) geen buitenbak :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:24

ZusJacobs schreef:
Imo als een paard in de middag niet genoeg te eten krijgt (bijv. doordat hij word weggejaagd door andere paarden), moeten er maar meer hoopjes komen..

Jaja, en als je dan "genoeg hoopjes" neerlegd zodat de lageren in rang genoeg te eten krijgen, zit je met vetzucht bij een aantal dominantere........ goede oplossing, hoor, zullen de eigenaren van die dominantere paarden blij mee zijn. 8-)
We hebben een groep van 10 paarden waar een van de dominantere paarden een haflinger is en bij de lageren juist wat bloedspul zit en de senioren. Die haflinger komt dus meer dan voldoende aan zijn trekken in de paddock en krijgt dus een wat beschaafdere portie voor 's nachts, degenen die overdag het wat schraler hebben krijgen 's nachts juist een flinke portie zodat ze ook netjes op gewicht blijven.
Vind ik een betere regeling, vooral omdat het ook is gecombineerd met een stalbaas die nadenkt en ziet hoe de groep werkt. Maar goed, ik doe niet aan idealistische toestanden, ik kijk graag gewoon naar praktisch werkbaar voor de paarden die we hebben.

sartje schreef:
Waratje schreef:
Waarom zou een wedstrijdruiter meer wensen hebben? Het zijn misschien wel andere wensen, maar een recreatieve ruiter kan ook aardig wat eisen stellen :j

Een wedstrijd ruiter wil bijvoorbeeld, liever zijn paard op stal hebben voor het scheren, gelieve een binnenbak om door te trainen?
Een recreatieve ruiter heeft op dat opzicht niet zulke eisen en vinden het vaak fijner als het paard altijd buiten staat.

Als recreatieruiter kun je ook je paard scheren in de winter, hoor, daar heb je geen wedstrijden voor nodig. En een binnenbak vind ik ook erg fijn, zeker in de winter, want dan kun je je "recreatiepaard" tenminste in goede conditie houden als je buiten niets meer te rijden hebt (en ja, dat komt voor, nu al 2 winters op een rij meegemaakt dat er buiten niet meer was te rijden door het ijs).
Verder ken ik ook mensen met wedstrijdpaarden die gewoon buiten wonen met schuilstal en geen binnenbak hebben, maar toch best leuk mee kunnen doen met de wedstrijden (M en Z).
Er worden in dit topic weer aardig wat vooroordelen neergezet :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:32

Vind ik ook..
Kijk maar naar sjiem van bokker ambre. Lichte tour maar staat wel mooi 24/7 buiten. Ze had hem eigenlijk al afgeschreven, maar sinds hij dus niet meer stil staat en dan opeens moet presteren gaat het weer helemaal toppie!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:41

Dat is toch mooi? En ik ken ook wedstrijdruiters die hun paard gewoon 's nachts op stal hebben staan, scheren en onder dekens hebben en het ook goed doen voor hun paard met "alleen" overdag buiten. Er zijn best veel wedstrijdruiters die hun paard een goed leven bieden, ook al is dat niet per definitie het ideaal van de naturals.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:48

Tja wat is goed....
Maar goed die discussie is al 10tallen keren gevoerd, ik ga mijn mond houden. :P

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:11

Hahaha, vraagt zich zo langzamerhand af, ideale stalling voor het paard, of ideale stalling voor de mensen die het paard willen 'vermenselijke'????
Iedereen weet toch dat een ideale stalling voor een paard echt geen wasplaats heeft? Sterker nog, meeste paarden kijken in de manege altijd redelijk zuur!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:57

1Boefje schreef:
Hahaha, vraagt zich zo langzamerhand af, ideale stalling voor het paard, of ideale stalling voor de mensen die het paard willen 'vermenselijke'????
Iedereen weet toch dat een ideale stalling voor een paard echt geen wasplaats heeft? Sterker nog, meeste paarden kijken in de manege altijd redelijk zuur!

Maar de paarden kijken echt niet zuur omdat ze een wasplaats hebben,, maar omdat ze vrij weinig buiten de stal komen en het is heel vaak druk op de stalgangen, bij de meeste manege's.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:22

Verkeerd gelezen ROoszs ;-) Het is een nieuwe zin. "De meeste paarden kijken in de manege altijd redelijk zuur". Had niks met de wasplaats te maken. Wasplaatst refereert aan het feit dat een ideale stalling voor een paard echt geen wasplaats hoeft te hebben, maar misschien is het wel ideaal voor de paardeneigenaar.......... snappie?

Massette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:47

westrijdpaarden staan bij mij aan huis. Ze staan 10 uur buiten op de wei of in de paddock (beide met schuilhok) en s'nachts op stal.
We beschikken over ruime boxen 3.5m x 3.5m met buitenluik en er is tevens een kijkluikje in de schuifdeur aan de binnenkant. En de ruiter wil natuurlijk ook wat :Y) dus er is een wasplaats en een buitenbak (helaas geen binnenbak, gelukkig is er een manege op 500m van me huis).

Zelf vind ik het erg belangrijk dat paarden (ook de paarden die hoog in de sport lopen) veel buiten komen. Vind het persoonlijk niets om een paard 20 uur/ dag op stal te houden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:24

De stal waar ik sta is bijna perfect :D
Maar als ik echt alles mocht kiezen zou dit het worden:

Stal:
- 4 bij 4 , met buitenluik die ook dicht kan.
- Als bodembedekker rubber matten met klein laagje stro.
- 7 dagen per week uitgemest en opgestrooid.

Faciliteiten:
- 20x60 binnenbaan
- 20x60 buitenbaan
- Longeercirkel
- Wasplaats met warm water
- Solarium
- Ruime kastjes

Weidegang enz:
- Zomers minimaal 10 uur per dag op de wei. (liefst kale wei)
- Winter minimaal 4 uur per dag in een paddock.
- Mogelijkheid tot aparte weidegang (dus in haar eentje)

Eigen instructie moet mogelijk zijn.
Graag ook starten op thuis locatie
En gezellige sfeer is heel belangrijk

Komt dichtbij wat ik nu heb :D
Alleen is de stal kleiner (2,5 bij 3) en heeft geen buitenluik,
en moet ik 2 dagen zelf uitmesten. Ook hebben we geen
longeercirkel maar wel 2 binnenbakken en 1 buiten.

Oh even een reactie op de reacties boven mij; ik sta dus op een manege :)
De manege paarden komen ook heel regelmatig buiten en dan vaak ook
dag/nacht. :j Als het ivm het weer niet kan, komen ze los in de grote 20x60 bak.
Dus die zijn echt niet zuur.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:49

1Boefje schreef:
Verkeerd gelezen ROoszs ;-) Het is een nieuwe zin. "De meeste paarden kijken in de manege altijd redelijk zuur". Had niks met de wasplaats te maken. Wasplaatst refereert aan het feit dat een ideale stalling voor een paard echt geen wasplaats hoeft te hebben, maar misschien is het wel ideaal voor de paardeneigenaar.......... snappie?

haha, ja sorry verkeerd gelezen ;)