Weidegangvraag: Merries en ruinen samen op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Re: Weidegangvraag: Merries en ruinen samen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:13

Bij ons staan bij de pension paarden merries en ruinen apart
De manegepaarden staan eigenlijk gewoon door elkaar, die staan meestal in 3 groepen:
-Paarden
-Pony's
-Shetlanders

Shetlanders eigenlijk altijd apart, paarden en pony's soms door elkaar als dat zo uitkomt met de lessen :P

Gaat eigenlijk heel goed, alleen in één van de ruinenweien (van de pensionklanten) gaat het er soms ruig aan toe..

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:15

Mijn merrie staat ook met ruinen op de wei.

Afgezien van het feit dat er af en toe een leuter uit komt hangen als madam hengstig is gaat verder alles goed :D

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:01

Bij ons staan de ruinen en de merrie's gewoon bij elkaar. Alleen uitzonderingen zoals mijn eigen paard (ruin) die niet genoeg voor zichzelf opkomen staat in een weide met alleen merrie's,

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:37

Berdien schreef:
Mijn ruin werd juist aangerand door de merrie Arme ding wist niet waar hij het zoeken moest Flynn is al jong gecastreerd en heeft nooit echt hengstengedrag vertoont. Hij dekt dus ook niet. Moet ook niet, hij staat samen met o.a. zijn moeder.

Mijn ruin is ook een keer belaagt door 3 hengstige merries tegelijk, hij wist niet hoe snel hij weg moest komen. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:22

In principe gewoon door elkaar :j

Tenzij eer problemen zijn natuurlijk , dan is voor de rust in de groep wel zo fijn om 1 en ander van elkaar te scheiden. Dekkende ruinen vallen daar ook onder wat mij betreft :j

Prima als het heel af en toe een keer voor komt maar ik vond het ook absoluut niet tof toen mijn D-pony meerdere keren per dag besprongen werd door het grote sportpaard van de staleigenaar...dat wordt echt te gek :n

Constant dat geklier en achter elkaar aan gedraai , dat gepiep en gegil , die beesten laten elkaar maar niet met rust :P Rena steeds uitdagen en dan weer "hard-to-get" spelen , ruin haar steeds overal bijtend om haar bij zich te houden , elke keer dat lomp grote lijf er op (en dat ging niet zachtzinnig) en wie weet inderdaad wat hij allemaal naar binnen brengt :=

Als je je merrie in een uurtje al 5x besprongen ziet worden dan is dat gewoon niet tof :P

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:26

Berdien schreef:
Mijn ruin werd juist aangerand door de merrie :') Arme ding wist niet waar hij het zoeken moest := Flynn is al jong gecastreerd en heeft nooit echt hengstengedrag vertoont. Hij dekt dus ook niet. Moet ook niet, hij staat samen met o.a. zijn moeder.

Ons enige ruintje is nu 2 en als jaarling gecastreerd. Hij liep tussen de merrie's, tot hij ging dekken afgelopen winter.... Was op zich nog geen probleem geweest, ware het niet dat er een merrie met CEM tussen stond, als hij die zou dekken en daarna een ander, dan ben je wel ff klaar zeg maar :+ Nu loopt hij meestal bij de 2-jarige hengsten, of de jaarlinghengsten, of de dekhengst, hij is veelzijdig inzetbaar ;)

Dus zeg nooit nooit, ook niet als ze jong gecastreerd zijn ;)

Het dekken zelf kan op zich niet veel kwaad. Merrie's accepteren van nature geen ongemanierde bruten. Alleen kan een ruin vuil binnen brengen of SOA's verspreiden, daarom is het vrije dekken van ruinen in een kudde merrie's gewoon ongewenst tenzij de ruin en de merrie's getest zijn en de ruin regelmatig wordt "schoongemaakt".

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:28

Wij hebben een "kudde" van 2 merries en een ruin, afgelopen zomer hebben wij de ruin ook betrapt op mijn merrie, stelletje viespeukies haha! Op hier en daar wat beetjes verder geen schade. Wij kunnen er eigenlijk wel om lachen.... Maar hier is dan ook maar 1 ruin die dekt, als er meerdere zouden zijn zou ik misschien wel overwegen om ze uit elkaar te halen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:33

Bij ons is het een mix. Even goed nadenken hoor, 6 ruinen en 3 merrie's staan er volgens mij in.
Ze blijven gelukkig allemaal op dat gebied van elkaar af :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:33

mijn ruin staat samen met zijn maatje ook een ruin en nog een merrie en dat gaat goed verders alleen de merrie is gewoon de baas in de wei en dat ondervind mijn ruin vaak :P :(:)
maar gaat verders goed hoor.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:36

Mijn 2 merries staan alleen bij andere merries.

Een tijdje terug stond er even een ruin bij in, maar dat ging niet. Die sprong er steeds bovenop bij de hengstigheid.

Voor de rest staan de ruinen bij de ruinen, 2 merrie groepen, een grote groep merrie jaarlingen, en de hengsten staan ook bij elkaar in een groep. Als ik het goed heb zijn er op dit moment 2 hengstengroepen, 1 jonge groep en 1 met 1en 2 jarigen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:39

Op de stal waar mijn merrie staat, worden ruinen en merries ook in aparte groepen gezet. Ik merk uit dit topic dat het beleid per stal verschilt.
Ik vind het persoonlijk wel een fijn idee om te weten dat mijn merrie in elk geval niet zomaar gedekt kan worden door een ruin: ik zou toch bang dat dat blessures of ziektes met zich mee zal brengen...

Ruinen zijn bij ons trouwens in de meerderheid, op het moment. Dus daar zijn twee groepen van. Er zijn maar 4 merries op stal (inclusief de mijne) en die vormen samen 1 groepje.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:59

Mijn ruin staat bij een merrie in het weiland en dat gaat super.
Ze zijn de grootste vriendjes.

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:04

bij ons staan alle ruinen apart en er staan dan een aantal merries bij hun in de wei.
in elk weitje dus sowieso 1 ruin en 1 merrie, soms meerdere merries.
dit werkt goed bij ons, maar weet niet of dit ook bij jou zo is.