oren toileteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:32

Daar ben ik het mee eens. Niet met dat ik iedereen over één kam scheer, want ik heb het hier alleen maar over de persoon die zegt "mijn paard vind het niet zo leuk, dus ik gooi er een praam op" en iedereen die er ook zo makkelijk over doet. Ik heb het echt alleen maar over die mensen ;)

Of een praam wel of geen pijn doet, is nog steeds een discussie. Ik ben van mening dat hij wel pijn doet, en dat daarom het stofje vrij komt. Maar daar geen deze discussie niet over.

Ik ben het zeker eens met dat je een paard moet laten als het niet wilt, en vooral dat als je vriendelijk te werk gaat dat het paard het vaak vanzelf wel toe laat. Het is gewoon angst dat het paard het niet toe laat, geen onwil naar mijn idee.

Maar ik heb het hier dus echt alleen over iemand die zegt "nou mijn paard vind het niet leuk, hup, praam erop" in plaats van dat je zegt "mijn paard is er bang voor dus ga ik het eerst oefenen, want ik snap dat ie het eng vind maar het is niet nodig" of iets in die richting.

Rustig te werk gaan met vooral véél geduld is denk ik al een hele grote plus. :) En erbij blijven bedenken dat een dier een prooidier is, en dat een zoemend ding in de oren erg eng over kan komen. Je maakt een paard half doof, zo'n geluid in het oor is uiteraard onprettig en de oren van het paard zijn voor veel paarden vaak al een no-touch-zone, laat staan met een scheerapparaat.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: oren toileteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:46

Dan zijn we het aardig eens, alleen ik ben van mening dat een praam geen pijn doet. Oké, het zal gerust niet fijn aanvoelen in het begin, daar is eigenlijk geen discussie over mogelijk. :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:54

Knippen en scheren, beetje combinatie :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:52

Veel mensen scheren de oren uit, dit zorgt er alleen maar voor dat er water en vuil in komt te zitten.
Het is netjes, maar niet bepaald prettig voor paardje-lief!
Ik knijpt gewoon het oortje van mijn paard toe en alle haren die er uit komen knip ik weg.
Zo ziet het er ook netjes uit ZONDER water in de oren! :)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:03

Alle 3 mijn pony's vinden het helemaal niet fijn als ik hun oortjes ga knippen.
Bovendien zorgt het er ook voor dat er minder viezigheid in kan komen en volgensmij heeft het nog meer functies.
Alleen als er zo'n vieze pluk uithangt knip ik dat af.

oakklandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:18

Ik knip ze gewoon een beetje uit, niet te veel, anders komt er water en vuil in zijn oren. Maar gewoon zoveel dat het net mooi is.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:11

Beauty scheren
chapeau en cindy knippen

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:30

Vroeger knipte ik bij mijn oude verzorgpony meestal alleen de uitstekende haren weg. Verder deed ik er niet zoveel aan.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:17

Naar wat ik in de laatste P&S las, willen ze het uitscheren van de oren gaan verbieden.
Die haren in de oren zitten er niet voor niets, ze houden wind en water uit de oren weg.
Bij mijn paarden worden daarom alleen de buitenste haren (de 'pluisjes') eruit geknipt, de rest blijft netjes zitten.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:57

pieteritus schreef:
Naar wat ik in de laatste P&S las, willen ze het uitscheren van de oren gaan verbieden.
Die haren in de oren zitten er niet voor niets, ze houden wind en water uit de oren weg.
Bij mijn paarden worden daarom alleen de buitenste haren (de 'pluisjes') eruit geknipt, de rest blijft netjes zitten.

Het oren scheren verbieden... en wie gaat dat controleren vraag ik me dan af? Je mag ook al 10 jaar geen staarten couperen maar toch zie je nog weilanden vol met gecoupeerde koudbloed jaarlingen staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:32

In de wintermaanden doe ik er sowieso niets aan, enkel een beetje bijknippen. In de zomer scheer ik de oren wel van mijn welsh kruising. Die van de shetten knip ik alleen (oortje dicht houden en uitstekende haartjes wegknippen).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:44

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier enigzins vriendelijk houden en niet meteen beginnen met 'dierenbeul'bij woordje praam. Een veelvuldig gebruikt middel. Ieder doet het zo op zijn eigen manier. De ene sedeert, de ander gebruikt een praam en weer een ander heeft niets nodig. Laat elkaar in de waarde en blijf vriendelijk en respectvol.

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:56

Ik scheer de oren absoluut niet,

Reden:
Op de wei zitten van die steekvliegjes, die in zijn oren gaan zitten.
Hij heeft er nu al last van, laat staan met geschoren oren,
nee die van mij staat au naturel :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:06

Ik vind gewoon dat een paard zijn haren in zijn oren moet houden. Tegen de vliegen met rijden maar op het land is de kans ook groot dat er vliegen in komen als ze draven of galoperen. Ik zou zelf de oor bij elkaar knijpen en de uitstekende puntjes haar eruit knippen. Vind het ook zo kaal staan als ze ''kale'' oren hebben :o