Paard beweging geven..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:10

Ik weet niet of het ook nog een idee is. maar ik loop wel eens met een jonge pony hard. goed voor mijn eigen training. hij wordt verkeers mak hij past net in het randje van de berm en ik op de weg.
het is goed voor mijn conditie en die van hem. hij leert op een rustig tempo draven en ik doe interval training. dus rustige draf en galop = voor mij sprint. wij vinden het allebij heerlijk. en hij leert ook op eigen benen lopen.

connie64

Re: Paard beweging geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:24

gaan we weer beginnen over de discussie of je wel of geen paard mag houden als hij niet op de wei kan......

iedereen die buiten woont piept gelijk IK zou nooit een paard nemen als hij niet naar buiten kan.
Lekker kortzichtig!
TS probeert gewoon alles voor haar paardje te doen en dan gaan we geen discussie aan over t wel of niet houden van een paard.

t Beest staat nu heerlijk buiten, wat dacht je van al die manegebeesten die 24 u binnen staan en verplicht rondje moeten lopen met rukkende kindjes op hun rug.
Als we zo gaan beginnen.....

TS wat grondwerk, lange lijnen, beetje longeren, zadeltje op rug leggen,dat soort dingen is prima joh..voel je niet al te schuldig!
Verder mag je beest gewoon nog lekker even paard zijn dus laat m genieten.Komt allemaal wel goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:11

Buiten de discussie over het buitenstaan,wat wel zo is, hoe meer buiten, hoe minder je verplicht bent beweging te geven en hoe fijner ze kan opgroeien. Het is soms zoeken, maar die plekken zijn er echt wel.
[***] heeft in Pijnacker hele jaar rond 24/7 buiten gestaan, zomer weiland, winter kleiner stuk land met schuilcontainer. Vriendin van mij haar welshjes staan in Voorschoten ook hele jaar 24/7 buiten...

Waarom wandel je gewoon niet meer?
Ze is pas 3 en zo lang heb je haar nog niet.
Lekker veel wandelen is voor zoveel dingen goed, je hebt er meteen schriktraining mee, je bouwt vertrouwen op, veel stappen is goed voor ze, je kan zelfs samen joggen en draven, dan doe je meteen ook wat aan je eigen conditie en het is een mooie opbouw richting het longeren/lange lijnen of teugelen en over 1 of 2 jaar het inrijden.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:39

Natuurlijk wil (bijna iedereen) zn paard dag en nacht op de wei hebben, maar het is inderdaad erg kortzichtig om dan maar te zeggen dat mensen dan niet aan paarden moeten beginnen. Ik ben zelf ook geen fan van paarden op stal, maar met deze opmerking heb je het denk ik over zo´n 75% van alle paardenhouders.... ;)

Dat fotoverhaal van die kat is trouwens wel erg grappig!

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:03

hey
ik weet precies wat je bedoelt
ik heb in capelle a/d ijssel gewoond
en ik kwam veel bij anja van der laan in beijersche
ken de omgeving daar en het is vreselijk moeilijk om wat te vinden... in de winter is het afzien daar
ik heb op de derde tochtweg bij huib gestaan een boer super naar mijn zin
maar uiteindelijk toch mede door de paarden verhuisd naar duitsland
de rust en ruimte opgezocht
groetjes en succes ;)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:26

ik heb ook bewust nooit een eigen paard genomen vanwege huisvesting en de kosten.
Maar is wel mijn eigen keuze geweest.Vind dat je ook iedereen in zn waarde moet laten als hij of zij wel een paard neemt.

Nogmaals de meeste mensen die "buiten"wonen komen niet genoeg in de randstad om te weten hoe nijpend het probleem is.
Om iedere grasspriet wordt gevochten en tis natuurlijk wel leuk om te zeggen zet je m buiten de stad maar in de winter op je fietsje de stad door en dan nog eens de polder pakken....

Wie heeft er niet een cavia of een parkiet of een goudvis gehad?Is dt ook allemaal zielig dan?
Of paarden die wel buiten staan maar waar totaal niet naar wordt omgekeken.
Gros van de mensen hier op bokt hebben echt t beste met hun dier voor,dat weet ik zeker!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:41

ik weet een hele goede stalling in de omgeving van gouda!

nu 24/7 buiten
winterdag minimaal 8 uur op verharde paddock (dit moet nu eenmaal omdat een zachte paddock blubber word ivm veenbodum)

20/40 buitenrijbak
longeerbak waar je in mag longeren /vd/ aan de handwerken ed
ruime stallen
goed voer
kwaliteits hooi of voordroog
op stro of krullen of vlas

word met slowfeeders gewerkt zowel op stal als paddock!

kleinschallig max 12 pensionpaarden 2 eigenpaarden.

uit gouda goverwelle max 10/15 min rijden met auto!

ik ken de stal waar jij staat.........
zou absolut niet mijn keuze zijn.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:42

TS, ik denk dat aangespannen rijden een goed idee is, maar om je paard dat te leren, of te laten beleren, moet je met de basis beginnen en dat is toch longeren. Eerst aan enkele longe en als ze dat goed snapt, dan aan dubbele longe. Je kan pas aangespannen willen gaan rijden als je paard je commando's snapt. Dus toch 1 of 2 keer per week gaan longeren. Het lijkt jou als mens misschien geestdodend zo op een rondje, maar mijn paard vindt het geweldig! En hoe verder gevorderd en hoe sterker ze is in bespiering, hoe uitdagender je het longeren kan maken.
Zorg er wel voor dat je paard het longeren niet gaat zien als een kans om even lekker rond te scheuren, dat is funest voor de banden en pezen van de benen. Vooral 's winters als ze een tijdje stil heeft gestaan willen ze dat nog weleens doen.
En ook als je wil fietsen of iets dergelijks, moet je paard aan de commando's staan en moet ze eerst goed kunnen luisteren, bijvoorbeeld met longeren.