Vorig jaar heb ik mijn halve hectare ook laten hooien. Er kwamen uiteindelijk 60 pakjes af en die hebben me in totaal 2,45 per pakje gekost. Weliswaar goedkoper als ze op dat moment in de buurt te koop werden aangeboden, maar echt niet 'goedkoop' te noemen. Het probleem zit hem nl in het kleine stukje wat arbeidstechnisch veel bewerkelijker is als wanneer je meer grond hebt. Alleen het klaarmaken/afbreken van de keermachine duurt al haast een uur. Dit wordt wel doorgerekend natuurlijk. Aan de andere kant is het ook haast ondoenlijk om het alleen te laten maaien en de rest zelf met de hand te doen (keren/drogen). Hooi hóeft natuurlijk niet in baaltjes, vroeger werd het ook gewoon op een hoop opgestapeld. Als je ruimte hebt kan dat nu ook nog.
Dakotah
Geplaatst: 25-05-11 12:31
Wij zitten te wachten op mooi weer. Zodra het een week droog is gaat het er af. Meestal hooien we de 1e keer begin juni.
Bij ons wordt het vandaag geperst. Vorig jaar hadden wij 120 balen van 4800 m2, maar ik verwacht dit jaar niet eens de helft door alle droogte. Hopelijk gaat het snel wat meer regenen en hebben we met een 2e snee wat meer geluk.
Noppert
Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-11 13:15
Bij ons wordt het vandaag ook geperst, het is gelukkig droog genoeg voor kleine baaltjes hooi. Op naar de 2e snee
Voor mensen die met fructaangevoelige paarden zitten is deze link misschien interessanbt http://www.booijinkveevoeders.nl/gras2008.html Dan krijg je een beetje een idee hoeveel 'suiker' er in het hooi kan zitten afhankelijk van wanneer het gemaaid is. Overigens is dit slechts een indikatie omdat er meer dingen meespelen natuurlijk
bij ons is al het hooi mooi en droog binnen gekomen mooie balen zijn het geworden. de meesten zijn er al van verkocht. nu weer wachten op mooi weer voor het andere land.
Noppert
Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-11 06:46
Wij hebben het ook droog binnen, het ruikt heerlijk en het zijn mooie droge baaltjes geworden gelukkig!! Op naar de volgende snee
Hier wordt het morgen gemaaid, dan geschud tot masandag, dan swelen (op rijen) en geperst....mits het weer onveranderd blijft natuurlijk....kan nog terug tót de maaimachine begint...
Anoniem
Geplaatst: 31-05-11 11:46
Klopt het dat het weer een slecht hooi jaar is? Dat het weer de helft is als vorig jaar?
Ik heb zo het idee dat het hooi nog duurder gaat worden dan vorig jaar en dat was al erg duur.
Heb ook zo een idee dat ik in het ootje genomen wordt door de boeren hier die hooi verkopen. Want als ze zo weinig hadden vorig jaar, waarom hebben ze dan nog hooi liggen op voorraad van vorig jaar???
Odi
Geplaatst: 31-05-11 11:51
Wij hebben een paar weken geleden al gekuild en hadden er net zoveel pakje af als vorig jaar. Hoop er komende zomer nog baaltjes hooi vanaf te kunnen halen, maar dan is er wel regen nodig.
Wij hebben vorige week de wei van de buurman gehooid... 125 kleine pakjes van 3.2 Ha, zeer weinig dus maar goed, die heeft dan ook nog nooit van meststoffen gehoord. Afijn ja... Wij hebben 2 euro per pakje betaald (omgerekend)
wij hebben ook al gehooid, zón 3 weken geleden, tis echt hooi geen kuil of voordroog.
deedee19
Geplaatst: 31-05-11 12:37
Het is inderdaad slecht. Wij zijn volledig afhankelijk van de natuur en omdat het niet geregend heeft hier groeide het gras voor geen meter, maar stond wel al in bloei. Vorig jaar hadden wij 120 pakjes van 4800 m2 nu 35!!! Echt te triest. Kan alleen maar hopen dat het nog flink gaat regenen en ik nog een tweede snee krijg.
Anoniem
Geplaatst: 31-05-11 12:40
Kan ik beter wachten op 2e snee als ik dit zo hoor, maar dat wordt vaak zo vet bemest, eerst de gierkar en een week later kunstmest.....en dat vind ik niet zo fijn...
nou, ik vraag me af of ik minder krijg....dacht dat het erg slecht zou zijn maar het staat tot mijn navel nu. En wij bemesten niks, mag niet van natuurmonumenten.
De leverancier zegt wel dat zijn hooi op is. De dure prijzen van nu komen door het mislukken van de 2e snee vorig jaar !!!! De eerste snee dit jaar is er net vanaf, kun je nog niet veel over de prijzen zeggen, ligt ook aan de rest van het seizoen. Hier is de1e snee een paar weken terug de kuil in gegaan in de omgeving....die gaan straks al 2e snee maken. Bij ons gaat dus morgen de eerste snee eraf !!
Tweede snee is ook het risico dat het te lang nat blijft, als je een klotezomer krijgt....dan is het meestal kuil wat ervan gemaakt wordt.Vorig jaar had ik ipv hooibaaltjes 6 grote pakken kuil uit nood...alles was verregend
Anoniem
Geplaatst: 31-05-11 14:13
Ik krijg net een offerte binnen, ik vind het belachelijk duur het hooi, lijkt wel goud....
De meeste hooiverkopers hebben nog hooi zitten en hebben hun prijs op schaarste gebaseerd vorig jaar, maar zitten nog met genoeg te kijken....
Anoniem
Geplaatst: 31-05-11 14:25
Die vierkante pakken die in een aanhanger passen, die folie pakken dus, weten jullie hoeveel kg dat is?
Helaas, helaas, mijn leverancier wil geen nieuwe klanten meer....
Anoniem
Geplaatst: 31-05-11 17:39
Je moet de weg weten is mij wel duidelijk. In mijn vorige woonplaats kon ik moeiteloos goed hooi, goed betaalbaar halen. Nu is het een ramp en steeds weer besodemietert worden he.....wordt er gek van..