24/7 buiten met schuilstal of 's nachts op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ppdroom

Re: 24/7 buiten met schuilstal of 's nachts op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 09:39

De stallers beginnen aardig in te lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:51

mijn paarden (20, 6 en 2 jaar) staan nu dag en nacht buiten, ze kunnen wel in en uit hun stallen

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:51

Mijn pony staat overdag lekker binnen. Ik vind het zelf een fijner idee en hij heeft een hele ruime stal. Einde van de dag willen ze bij ons ook echt graag naar binnen.

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:58

Haf_Kadans schreef:
Mijn pony staat overdag lekker binnen. Ik vind het zelf een fijner idee en hij heeft een hele ruime stal. Einde van de dag willen ze bij ons ook echt graag naar binnen.

Staat ze overdag en 's nachts binnen?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:59

Nee overdag staan ze buiten op de wei en halverwege de avond gaan ze naar binnen en dan begin van de ochtend weer naar buiten :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:17

ik ben een voorstander van 24/7 buiten met schuilstal, maar heb geleerd nuances daarin te maken.
Voor de merrie, die ik vorig jaar kocht, was het niet ideaal en met haar komst ook niet voor haar weidegenoten.
De merrie was zeer agressief met eten zelfs als ik heel ver uit elkaar voerde en dat was voor de andere paarden niet prettig. Bovendien werd ze te dik omdat ze zoveel mogelijk hooi in palmde (snel eten, andere wegjagen bij hun voernet etc) en liet ze de andere paarden vaak niet in de schuilstal. Zelf hing ze steeds rond bij de stal, liep niet rond met de rest en werd stijf en dik. Een beenprobleem en niet de mogelijkheid om echt tot rust te komen, deed hier geen goed aan.
Ze is in overleg naar de fokster gegaan, die haar snachts binnen haalt en overdag een paar uurtjes, als de weidegenoten hun eten krijgen. Dit werkt voor haar veel beter.
En haar twee weidegenoten (waarvan ik weet dat ze een hekel aan opgesloten zijn hebben) genieten nu van de rust en liggen met vies weer languit in de stal te dutten, wetend dat ze eruit kunnen en terug erin als ze daar zin in hebben. Zonder weggejaagd te worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:22

geerke schreef:
s'nachts op stal...mijn fries heet zomereczeem en moet toch bijtijds naar binnen en mijn andere paard is 25 en die heb ik ook liever binnen s'nachts.
Shet staat altijd buiten en heeft een schuilstal,maar als hij ooit op leeftijd is word er ook een ruime stal voor hem gemaakt(of hij krijgt een dek op)

En ik vind het prettig om om 11 uur nog even de poep weg te halen,wat hooi te geven en kijken of alles o.k is.Eventueel een dek op te doen...Dat gaat wat makkelijker dan twee hectare af te struinen met een zaklamp.

:D
Heb hier eens iemand in pension gehad die om middernacht nog met een zaklamp het land in ging om mest te ruimen (was haar beurt die avond) toen maar gezegd dat dat best wel even kon wachten tot de volgende ochtend 7 uur :P

Maar inderdaad, ik doe ook graag nog een laatste mestronde en voerronde met controle 's avonds laat.
Omdat ik de paarden graag zoveel mogelijk dag en nacht buiten heb, is het fijn dat er in de paddock met inloopstal verlichting is.

Stallen voor echt slecht weer vind ik wel zo fijn. Daarom heb ik straks flexibele wanden. Die kunnen er tussenuit en dan is het een inloopstal. Wil ik ze apart opsluiten kan ik enkele wanden er tussen plaatsen...

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:10

joyce B schreef:
geerke schreef:
s'nachts op stal...mijn fries heet zomereczeem en moet toch bijtijds naar binnen en mijn andere paard is 25 en die heb ik ook liever binnen s'nachts.
Shet staat altijd buiten en heeft een schuilstal,maar als hij ooit op leeftijd is word er ook een ruime stal voor hem gemaakt(of hij krijgt een dek op)

En ik vind het prettig om om 11 uur nog even de poep weg te halen,wat hooi te geven en kijken of alles o.k is.Eventueel een dek op te doen...Dat gaat wat makkelijker dan twee hectare af te struinen met een zaklamp.

:D
Heb hier eens iemand in pension gehad die om middernacht nog met een zaklamp het land in ging om mest te ruimen (was haar beurt die avond) toen maar gezegd dat dat best wel even kon wachten tot de volgende ochtend 7 uur :P

Maar inderdaad, ik doe ook graag nog een laatste mestronde en voerronde met controle 's avonds laat.
Omdat ik de paarden graag zoveel mogelijk dag en nacht buiten heb, is het fijn dat er in de paddock met inloopstal verlichting is.

Stallen voor echt slecht weer vind ik wel zo fijn. Daarom heb ik straks flexibele wanden. Die kunnen er tussenuit en dan is het een inloopstal. Wil ik ze apart opsluiten kan ik enkele wanden er tussen plaatsen...

Ideaal!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:04

Angela schreef:
geerke schreef:

Niet om je aan te vallen: maar een paard met zomerexceem zou je toch beter met zonsopgang en ondergang binnen kunnen hebben, en overdag en 's nachts buiten?

ze zeggen dat die mugjes inderdaad er alleen maar zijn met zonsopgang en zonsondergang.
Maar ik heb hier andere ervaringen...ik heb dat geprobeert,om hem na elf uur s'avonds buiten te doen en dan om 5uur weer naar binnen....dat was geen succes.
Overdag loopt hij gewoon buiten...als hij niet in zijn stal staat :D
Hij kan zelf uitmaken of hij binnen of buiten staat....en het zal je misschien verbazen dat hij heel wat uurtjes binnen staat,uit zichzelf.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:44

Ik heb 1 paard (is met pensioen) die staat 24/7 buiten, schuilstal is bijna klaar ;).

En mijn andere paard staat snachts op stal en overdag in de wei. Ik vind dat snachts op stal ideaal want anders zou hij zich helemaal tonnetje rond eten. Ik vind dit een prima combi zo. Maarja ik heb dan ook niet zo'n moeite met stallen...........

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:41

24/7 buiten!
Het is gewoon fijn als je paard kan kiezen of hij binnen of buiten staat. Lekker zijn eigen gang gaan en alle vrijheid hebben.

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:27

24/7 met schuilstal..

mijn paard heeft stofallergie dus voor hem is het sowieso perfect, de andere 2 pony's vinden het leuk en 1 van de 2 pony's is nu minder heet, kan lekker haar energie kwijt de hele dag/nacht :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:34

Paint-horses schreef:
Die van mij gaat s'nachts op stal, ik zou ook niet anders willen. Ik vind het namelijk wel prettig dat ze s'nachts niet in een donkere wei ergens zonder toezicht zou staan. Daarbij is ze het zo gewend en kan ze op deze manier ook rustig eten. Ze staat overdag van 8 tot 8 buiten (in de winter totdat het donker wordt) en staat dan echt aan het hek om naar binnen te mogen samen met haar weidegenootjes ;)

Weet je waarom ze vaak graag naar de stal willen?
Meestal krijgen ze een plakje hooi als ze naar binnen gaan, en vaak koppelen ze stal zowiezo aan eten.
Mijn verzorgShetten staan 24/7 buite met een mooie schuilstal die dicht kan.
Ze staan er meestal alleen om te eten of als het warm is, verder zijn ze veel buiten.
Een paard slaapt toch niet veek 's nachts, dus opsluiten is onzin...
Alleen om speciale redenen kan ik het nog wel snappen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:38

Die van mij slapen vaak in hun stal. Ik voer het hooi voor de stal en als dat op is gaan ze naar binnen, ik tref zeker mijn welsh heel vaak in de stal aan 's ochtends.