Luxe of 'zelf doen'.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Luxe of 'zelf doen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:20

Ik kies voor de volgende luxe:

- Mijn paard moet overdag in het land kunnen.
- 's Nachts op stal.
- Ieder een eigen stal.
- Maatjes in het land.
- Water in het land.
- Doorlopend water in de box.
- Eigen keuze van voer.
- Voortdurend hooi ter beschikking.
- Een weiland of bak om in te rijden, nu in de zomer rij ik op het land, in de winter in de buitenbak. Bij erg slecht weer rijd ik naar de manege.

Verder heb ik geen speciale wensen. Ik wil dat mijn paarden het goed hebben!
Dat ik daarvoor iets verder moet rijden, zal me een zorg zijn!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:20

Anoniem schreef:
eigen voer is vooral wat ik mis..
qua locatie en weide is het prachtig...alleen modderig en geen schuilplek..

Iedereen moet zelf weten wat hij/zij wel/niet belangrijk vind, maar voor mij is het voeren van eigen brok met evt een aanvulling en een droge plek om te staan (bodem) incl. schuil mogelijkheid toch best belangrijk.

Kan me goed voorstellen dat je om deze redenen twijfelt, je kunt het bij weinig pensionstallen perfect hebben denk ik, maar de basis moet naar mijn idee toch voor elkaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:53

ja precies,een ieder heeft andere wensen...

"vroegah'" was ik ook erg van de stalling,binnenbak,solarium,wasplaats...
tegenwoordig hoef ik voor mijzelf weinig luxe,mis dat ook niet,maar rijd ook alleen nog recreatief zonder enige ambitie.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:08

Hey hoi, heb je internet aansluiting daar???? :D

Eigenlijk loop ik tegen hetzelfde aan als TS en ben dan ook enorm aan het twijfelen.
Maar de keus is hier niet zo dik bezaaid helaas.
Heb de afgelopen 10 jaar 3 stallingen gehad en eigenlijk is mijn ervaring dat overal wat is.
Mijn ervaring is dat de sh'ders vooral vanuit hun oorsprong als boer naar paarden kijken en jou als klant snel als een ontwetend persoon zien.
Vergeten wordt dan wel dat ik al ruim 30 jaar tussen de paarden loop.
Je hebt namelijk paardenmensen en mensen met paarden.
Ach....mijn droom zal altijd, net als velen met mij denk ik zijn, een eigen plekkie voor mijn knollen.
Geen bemoeienis van buiten af en zelf bepalen wat al dan niet goed voor je paard is.
Tenslotte kent niemand je paard zo goed als jij als eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:43

(onassa, jep,internet hier,betaal er wel fiks voor helaas hahaha)

ja de paarden aan huis...een droom. maar zal het voor mij wel blijven vrees ik zo.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:48

Vrees het ook maar stel.....dan neem ik jou gewoon mee hoor! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:49

had ook niet anders verwacht hahaha

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:56

Nee he??? ;)
Zo ben ik dan ook wel weer hoor :D

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:00

Mijn oom heeft een boerderij waar mensen een stuk weiland huren. De paarden staan dus 24/7 buiten. Ken die mensen ook goed en ze vinden het fijn daar. Toch lekker na een dag werken even klussen bij de paarden. Hoor ze nooit klagen. Nou scheelt het ook wel dat ze onderling wat regelen als iemand soms eens niet kan voeren ivm werk oid.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:05

Ik heb 2 paarden 24/7 buiten, op eigen wei en heb dus alles zelf te beslissen. Vind ik echt fantastisch! Ik geef ze wat ik wil, wanneer ik wil en hoeveel ik wil. Klein minpuntje is dat ik elke dag moet voeren, hoe druk ik het ook heb of hoe laat ik ook thuis ben. Deze paarden worden niet meer gereden.
Mijn andere staat op een heel luxe stal (en ik weet dat er veel commentaar zal komen, maar dat hoef ik echt niet!)
Hij staat op stal, ik moet wel zelf mesten maar kies hoeveel ik strooi enz. 3x per dag voer, 2x per dag een berg hooi, stapmolen, warm en koud water, wasmachine en droogkast, mooie binnenpiste, grote buitenpiste, 4 weides die ik mag gebruiken wanneer ik wil en zo veel ik wil (moet hem wel zelf buiten zetten).
Ik vind het echt ideaal, want k weet dat men paard er fantastisch staat, en als er wat zou zijn zorgen ze er even goed voor als hun eigen paarden, en dat vind ik ook belangrijk! Dekens worden op en af gedaan afhankelijk van het weer enz..
Ik wil graag trainen wanneer ik wil en zo veel ik wil, en mn paard op en top kunnen verzorgen. En k vind het de beste stal!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:17

Wat mij verbaast is dat er veel mensen al verscheidene jaren paarden hebben en niet weten hoeveel ze zo'n dier moeten geven..

Ik heb nog nooit op een stalling gestaan. Regel alles zelf en vindt het prima. Ken mijn dieren van naadje tot draadje op deze manier. Piste hebben we zelf aangelegd, idem stalling. Heb stenen gekregen waarmee ik een verhoogde paddock heb gemaakt.
Ik heb geen longeerbak, solarium, warm water, molen .. maar ik wil niets liever dan ik nu heb.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:46

Dorienn schreef:
Wat mij verbaast is dat er veel mensen al verscheidene jaren paarden hebben en niet weten hoeveel ze zo'n dier moeten geven..

Ik heb nog nooit op een stalling gestaan. Regel alles zelf en vindt het prima. Ken mijn dieren van naadje tot draadje op deze manier. Piste hebben we zelf aangelegd, idem stalling. Heb stenen gekregen waarmee ik een verhoogde paddock heb gemaakt.
Ik heb geen longeerbak, solarium, warm water, molen .. maar ik wil niets liever dan ik nu heb.

Ik heb ook nog nooit op een pensionstalling gestaan, omdat wij net zoals jij luxe hebben de paarden aan huis te houden.
Dat willen heel veel pensionklanten geloof mij maar......

Als pensionklant ben je zo ontzettend afhankelijk van de stalhouder, de ene geeft teveel (meestal niet) de ander weer teweinig, je moet soms hele discussies voeren om duidelijk te maken dat jou paard net wat meer nodig heeft of ander voer.
Sommige stalhouders hebben een bepaalde filosofie en die is vaak het beste, voorbijgaand aan het individuele paard.
Veel pensionklanten weten wel wat hun paard nodig heeft, maar de stalhouder werkt niet mee of ziet om andere redenen er geen meerwaarde in en daar sta je dan met al je goede intensie's voor je eigen paard.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:18

cissie schreef:
Ik heb ook nog nooit op een pensionstalling gestaan, omdat wij net zoals jij luxe hebben de paarden aan huis te houden.

Als pensionklant ben je zo ontzettend afhankelijk van de stalhouder, de ene geeft teveel (meestal niet) de ander weer teweinig, je moet soms hele discussies voeren om duidelijk te maken dat jou paard net wat meer nodig heeft of ander voer.
Sommige stalhouders hebben een bepaalde filosofie en die is vaak het beste, voorbijgaand aan het individuele paard.
Veel pensionklanten weten wel wat hun paard nodig heeft, maar de stalhouder werkt niet mee of ziet om andere redenen er geen meerwaarde in en daar sta je dan met al je goede intensie's voor je eigen paard.

Daar sla je dus exact de spijker op z'n kop en daar loop ik en ts dus tegenaan.
Het voelt gewoon alsof je eigen paard niet meer van jou is omdat je wbt voer geen reet in te brengen hebt.
Het mag alleen maar biologisch (okee, dat snap ik dan wel vanwege zijn vegunningen) maar dat mijn paard maar een kwart per dag krijgt omdat ze nagenoeg niets doet vind ik erg weinig.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:32

bepaald B dat ook joh? hmpf, dat wist ik nog niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:38

Tja, wat dat betreft sta ik gewoon super goed.

Paarden staan overdag in een grote weide, voldoende gras en in kleine groepjes (van 2 tot 4 max)

Moet wel zelf mesten (doe ik elke dag)
Ze krijgen goede kwaliteit voer en voldoende.

Ik heb een binnenbak tot mijn beschikking met een super bodem.
Grote buitenbak van 50 bij 30.
en een longeercircel.
We zitten aan de bos.

Het fijne hier is gewoon dat de pensionhouder zelf veel verstand heeft van het houden van paarden.
Hij onderhoudt alles ook goed (van de stallen tot de weides)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:12

Luxe is voor mij alles zelf kunnen doen.

Koop zelf hooi en stro en krachtvoer. Ik bepaal zo ook zelf hoeveel ik geef. Welke kwaliteit hooi ze krijgen. En zo kies ik ook zelf het merk krachtvoer en meet ik hun porties af naargelang het werk ze verichtten.
Mesten doe ik ook zelf. Vind ik super.
Wel hebben we veel accomedatie.
Zeer grote stallen waar ze naar binnen en buiten kunnen kijken.
Grote binnenpiste met goede bodem.
Zeer grote buitenpiste die bij extreme regenval nog altijd niet onder water staat.
Wel sta je zelf in voor onderhoud. Dus sproeien, hoefslag dichtgooien,...
Verschillende winterpaddocks die eigenlijk noooit onder water staan.
Weidegang in de zomer.
2 wasplaatsen warm en koud water.
Enkel hebben we geen solarium. Vind dit soms wel jammer in de winter als ze gezweet hebben.
En het is er rustig. Staan daar in totaal met 2 pensionklanten. De eigenaar is een fokker. Dus allemaal jonge paarden die nog niet gereden zijn. Dus ben bijna altijd alleen in de piste. Gewoon zalig!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:21

Luxe is fijn maar niks voor mij.
Wij huren een kaal weiland. Moeten zelf voor de omheining zorgen, stroom is er wel aanwezig (wel nieuwe stroomkasten gekocht) waterpomp is ook aanwezig en moeten we dus zelf geven. Voor de rest regelen we alles zelf. In de winter moet je wel even rondbellen voor hooi en wanneer het bijna op is en degene die het zou brengen heeft het ineens aan een ander verkocht, leverd het wel 'oliebol' momentjes op.
Heb eerst een jaar helemaal in mijn eentje met 2 ponys gestaan, ook ideaal want ik hoefde met niemand rekening te houden maar af en toe behoorlijk saai omdat je er uren in je eentje bezig bent.
Nu staan we dan met zijn 2en en dat is toch wel gezelliger.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:36

Heb zelf altijd op stallen gestaan waar je alles zelf moet doen, ben ook niet anders gewend.
Moet ook zeggen dat het niet al te veel moeite is, stalletje is zo gedaan en voer klaarzetten ook.
Ik weet zo wel precies hoeveel eten hij krijgt etc.

Denk ook als ik de keuze zou hebben voor 'luxe' maar daar wel meer voor zou moeten betalen, dat ik dat dan echt niet zou doen hoor.
Mocht ik ooit in een positie komen waarin ik niet zoveel tijd heb voor m'n pony, zou ik het wel overwegen maar voor nu...nee

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:44

Ik zit er een beetje tussenin.. Vind het perfect.
We hebben grote boxen in een prachtige oude schuur, elke dag weidegang in een enorm weiland, ook in de winter, een rijbak/paddock.
Onze stalbaas voert wat wij klaarzetten en zet de paarden buiten elke ochtend. Verder beslist iedereen zelf wat er gevoerd wordt, hooi, kuil, voordroog, wat je wil..
Wij als pensionklanten hebben 1x per week voerbeurt, dan haal je de paarden binnen en voer je.
Echt ideaal. +:)+

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:17

Geef mij maar luxe.
Ik heb niet de tijd om te mesten & voederen.
Bij ons is er wel de mogelijkheid dat er ander voer aan het paard wordt gegeven i.v.m. medische redenen ofzo.
Ik ben erg tevreden waar mijn paard staat.
Meer dan genoeg mogelijkheden!
Mijn paard lijkt me heel gelukkig, dus ben ik dat ook :D

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:57

ik zou tog eens goed praten met de eigenaren, maar als je nx kan veranderen aan het voer zou ik het zo laten, of eens naar andere maneges gaan kijken wie weet veranderen ze wel van gedagt als ze weten dat je op zoek bent naar een andere manege /3

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:04

cissie schreef:
Dorienn schreef:

Ooh ik zou ze ook aan huis willen hoor ;) Ze staan op een voormalige boerderij, bewoners zijn familie. Vandaar dat we piste ed mogen aanleggen.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:05

ik heb 2 verschillende ervaringen: Op de manege waar ik rij had ik een verzorgpaard, het paard van een vriendin van mij. Het enige wat je kan doen is paard poetsen, wassen, loslaten en rijden. er is beperkte weidegang en je voert niet zelf. Je kan kiesen uit hooi, kuil en biks. of een combi. wat je dan krijgt is dat eigenaren geen flauw idee hebben wat ze het beste kunnen doen en maar gewoon het manege personeel wat laten geven. de stallen worden dus uitgemest en je kan zelf niet bepalen hoe schoon je stal word.

Op dit moment heb ik een verzorgdraver van een andere vriendin, waar ik alles zelf moet doen. de eigenaresse bekijkt zelf wat ze geeft en schaft zelf voer aan. ook mesten we zelf uit, leggen we 2 tonnen hooi, kuil, of allbij klaar met in iedere ton een bakje voer voor dr energie. nu staat zei ook 24/7 op het land sinds deze week. het weer laat het toe maar van de winter word het gewoon weer op stal staan.

ik vind het zelf veel fijner om alles zelf te doen. je kan zelf bepalen wat je paard of pony nodig heeft, je bent betrokken bij alles en je hoeft niet van iemand anders zijn kennis uit te gaan. Ook is het best fijn om een paard weer lekker in een schone stal te kunnen zetten. een stal dat alles voor je doet vind ik echt drie keer niks.. :n