drollen uit weiland halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: drollen uit weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 10:09

Het is inderdaad een rotklusje. Heel vaak blijft de mestvork onder het gras haken en zit het vast.
Ik heb elke keer spierpijn in mijn armen als ik 1 of 2 kruiwagens mest uit het land heb gehaald.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:19

Hier word elke dag de mest uit het weiland gehaald.Ik heb een hele fijne mestschep van hard kunstof met een metalen randje,zodat de schep goed glijd over het gras.Ik hark met de schep alles bij elkaar en kan het dan zo opscheppen,bij langer gras is het idd. erg lastig.En dan heb ik hier ook nog die rot kraaien die de hele mestpollen uit elkaar gooien en dan ligt het aardig verspreid in kleine stukjes.Zó irritant is dat.
Ik vind een land waar geen mest in ligt er ook veel netter uit zien.En je krijgt minder onkruid in je land.
Ik haal 2 kruiwagens mest per dag uit het land.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:48

De paddock waar mijn paardje dag en nacht staat met 2 pony's word bar weinig uitgemest :( binnenkort maar eens naar vragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:13

Klijntjuh schreef:
De paddock waar mijn paardje dag en nacht staat met 2 pony's word bar weinig uitgemest :( binnenkort maar eens naar vragen..

Of zelf doen, als je je er aan stoort?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:18

Ja, wij zijn er onderling ook zelf mee begonnen, met het mesten van de weilanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:20

Als ik er aan stoor hoe mijn paarden er bij staan, dan doe ik het zelf hoor. Gelukkig is dat nooit zo en als ik kan mest ik. Das best een werk, hier staan 5 tot 8 paarden in de zomer, 24/7 op het land :D
Dus das een 4 kruiwagens of meer per keer en ze doen het ook altijd in het hoge gras :(
Dat van de kraaien komt me ook bekend voor.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:31

Tot nu toe zie ik wel voornamelijk reacties van mensen waar niet veel paarden staan.
Ben benieuwd of jullie ook nog zouden mesten als jullie er net zoveel als ons hadden staan. :D
(ong. 93 dus)

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:33

wij hebben dr 25 staan en die weides mest ik in mn eentje elke ochtend

met 93 en 4 personen kun je elke ochtend mesten... en is de wei iedere ochtend schoon

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:34

tinkermarie schreef:
wij hebben dr 25 staan en die weides mest ik in mn eentje elke ochtend

met 93 en 4 personen kun je elke ochtend mesten... en is de wei iedere ochtend schoon

Maar dan is de paarden je beroep? Anders kan het niet.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:36

Als ik er 93 zou hebben zou ik niet mesten nee :)) Maar dan heb je waarschijnlijk ook meer land tot je beschikking dan onze halve hectare, de mogelijkheid tot regelmatig verweiden én waarschijnlijk wel een trekker en een sleep :) Dat hebben wij dan weer niet, dus wij halen de mest uit de wei :Y)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:37

Inderdaad een hele klus als je meerdere paarden hebt en een groot weiland, wij hebben voor ons gemak ook een mestzuiger aangekocht en 1x/week rijden we eens rond.
Het hoge gras proberen we ook regelmatig kort te rijden, is weer gemakkelijker om te ruimen.
Als ik er dat elke dag moet bijnemen dan heb ik te weinig daguren vrees ik :D

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:38

Bij ons staat de paarden in kleine groepjes, met het groepje waar jij bijstaat moet je onderling regelen over het mesten.
Bij mijn groepje doen we wie er is die mest, zo word elke dag het landje gemest.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:39

Ik doe het 4 x in de week, ff poep scheppen, en de andere eigenaars van de paarden met wie mijn paard in de wei staan doen dat ook, dus wordt netjes bijgehouden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:41

Hier heb ik 2 shetten en een Welsh A op een wei van in totaal 2400 m2 staan; niet zo'n hele grote weide dus. Ook verdeel ik de wei in stukken, en doe soms ook aan strookbegrazing. Ik mest iedere dag uit, soms om de dag als het niet anders kan. Ik ben dit tevens ook verplicht van de weide-eigenaar; ik huur de wei, en hij wil geen mestplekken en besmetting van het perceel met wormen. Daarnaast voorkom je ook dat er heel veel onkruid gaat groeien.

Per dag haal ik er iets minder dan een kruiwagen uit, zeg maar zo'n 3/4 vol. Heb er niet altijd zin in, maar als je het dagelijks bij houd, dan is het zo gedaan en valt het wel mee.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 16-05-11 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:44

Tinkermarie: nIn de winter wordt na elke groep de paddocks uitgemest. Dan hebben ze dus gewoon echt de hele dag werk. Want die 93 paarden moeten ook de stallen van gemest worden. En er is meer te doen op zo'n grote stal. Dus ik kan me voorstellen dat ze in de weide maanden daar geen trek in hebben. Ze zijn ook maar hooguit met z'n 3en. Vind het al top dat ie nu zo'n mestzuiger heeft gekocht en nu dus wel de landen zal gaan doen. Maar vind jou wel heel makkelijk roepen dat dat maar gewoon moeten kunnen. Misschien kan je ze een dagje helpen. Dan weet je hoe het is op een echt grote stal.
En ja, de pensiongasten zouden het zelf ook kunnen doen. Maar niemand stoort zich er aan. En ze staan all-in en betalen in hun ogen al genoeg. Ik zelf denk niet zo. Maar ga ook niet in mn eentje de poep van 93 andere paarden ruimen. Paarden worden met regelmaat gecontroleerd en indien nodig ontwormd. In praktijk komt dat gem. op 2x per jaar.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:44

Op de pensionstal waar ik sta moet iedereen uit zijn eigen land mest halen. Paarden staan in groepjes, dus kan je onderling regelen wie wanneer doet.
Mijn pony staat met een andere merrie, en ik mest zelf dus 2 keer in de week het weiland uit.
Dan valt de hoeveelheid nog best mee, en ben ik met 20 minuutjes klaar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:54

Needje schreef:
Tot nu toe zie ik wel voornamelijk reacties van mensen waar niet veel paarden staan.
Ben benieuwd of jullie ook nog zouden mesten als jullie er net zoveel als ons hadden staan. :D
(ong. 93 dus)

Dat is dan waarschijnlijk ook particulier of kleinschalig.
Ik sta op een boerderij, met nog 3 andere mensen die er een paard stallen.
Dat is toch allemaal anders.

Met 50 of meer paarden is het toch meer een echt bedrijf.
Dan ga je waarschijnlijk idd niet alles met de hand doen.
Ik denk dat veel zulke grote stallen wel poepzuigers hebben?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:59

op de stal waar ik sta, heeft ieder paard z'n eigen stuk weiland, padock en inloopstal.
Ik mest elke dag uit( krijg toch elke dag een dikke kruiwagen mest bij elkaar van mijn paard)
maar er zijn er ook die slechts enkele keren op een week uitmesten.

zelf zou ik niet in een wei of stal willen staan vol stront, dus doe ik dat bij mn paard ook niet :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:59

Ik ken genoeg grote stallen waar geen stront geruimd wordt hoor. Zelfs machinaal is het dan nog een immense klus omdat ze vaak vele hectares grond hebben en dan het dan een mega mega dagtaak wordt.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:01

ik doe het ook elke dag schema gemaakt..
staan nu 2 2jarige 1 paard en 1 shetlander veulen op.
ik doe het met een mestboy...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:06

Misschien als je op een all-in pensionstal komt waar je paard binnen en buiten wordt gezet, heb je er waarschijnlijk ook geen erg in, hoe dat gaat. En ga je het zelf ook niet doen omdat je betaalt voor all-in. Dan kom je alleen om te rijden.
Maar op een minder luxere stal waar je meer zelf moet doen, zul je eerder zulke klusjes aanpakken.

Een mestboy? Dat ken ik niet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:08

mika11 schreef:
Een mestboy? Dat ken ik niet.

Afbeelding

;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:11

ik doe het elke dag bij de wei van mijn paarden,
en in de andere wei (die niet van mij is) haal ik het ongeveer 1x per week.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:12

De paddocks die aan de boxen vastzitten worden elke dag, tijdens het uitmesten van de boxen, mee uitgemest. Die zijn dus elke dag schoon. Het shettenweiland wordt elke week uitgemest en de kleinere weilanden ook. De grote weilanden voor- en na de zomer (lopen ze in de winter ook op) en je ziet nauwelijks wat liggen. Door het formaat is het ook niet nodig. Terwijl je op de kleinere stukken (ongeveer een ha) per week meerdere kruiwagens vol eruit haalt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:18

Ik haal bij mijn merrie van haar kleine stukje ook elke dag de mest weg daar staat geen gras. ze heeft nog een klein stukje waar in prbeer wat gras op te krijgen daar heb ik gistere wel de mest van een paar dagen over versprijd als bemesting.