Veel handige paardentips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Veel handige paardentips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:59

een topic met serieuse dingen en iets minder serieuse dingen.

als je een beetje logish nadenkt snap je wat je ervan kunt gebruiken en wat niet.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:45

_coquette_ ja dat klopt en het geeft ook goed geholpen

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:15

kloppen die dingen van het hoesten wel? of wat kan je daar tegen doen...
de pony van me schoonzusje hoest heel erg.
al poosje! echt kuchen doet hij.

het is een D-pony, krijgt gewoon muesli en goed hooi dat niet heel droog is en ook niet erg stoft ofzo..
staat overdag buiten snachts binnen. (gewoon normaal dus eigenlkijk niks raars)!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:01

misschien kun je dit proberen :
boterham met stroop of bruine suiker; indien nodig enkele keren herhalen.
thijmsiroop; wat siroop door het voer helpt de keel verzachten.
en anders foenegriek/fenegriek; elke dag wat door het voer mengen helpt de luchtwegen zuiveren en verzachten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:10

Dingen zoals azijn bij dikke benen en bier geven bij koliek ken ik wel(bier geven in de tijd dat de DA er aankomt).
Maar sommige dingen die in dat lijstje staan reken ik bijna tot dierenmishandeling.
Dierenarsten zijn er niet voor niets en die hebben er voor gestudeerd.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:20

Ik hou aan de OP nogal een dubbel gevoel over. Er staan inderdaad best dingen tussen waarvan in de praktijk gebleken is dat die prima werken, maar een hoop andere lijken rechtstreeks te zijn overgenomen uit de cursus "How to kill my horse 101"

Voor wie zelf dat onderscheid niet kan maken: don't try this at home en consulteer gewoon je DA.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:53

Er zitten inderdaad enkele handige en goedkope tips bij maar kritisch bekijken is hier toch aangeraden :) Zo weet ik dat enkele druppels koffie of neusdruppels er voor zorgen dat je paard bij bloedtest als "gedrogeerd" werd aanschouwd. Ik zit meer in het koersende-draversmilieu en daar worden paarden vaak getest, hierdoor weet ik dat sommige stoffen kunnen helpen maar ook gevolgen (daarom niet altijd lichamelijke) kunnen hebben.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:08

laura_power schreef:
kloppen die dingen van het hoesten wel? of wat kan je daar tegen doen...
de pony van me schoonzusje hoest heel erg.
al poosje! echt kuchen doet hij.

het is een D-pony, krijgt gewoon muesli en goed hooi dat niet heel droog is en ook niet erg stoft ofzo..
staat overdag buiten snachts binnen. (gewoon normaal dus eigenlkijk niks raars)!

stoffige bak? we hebben al tijden niet regen gehad(tenminste niet overal in het land).
last van pollen? dat kan ook nog
en als het hoesten erg is dan toch even een dierenarts en pony op rust zetten, dus niet meer rijden maar wel in het land

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:22

askazita schreef:
en anders foenegriek/fenegriek; elke dag wat door het voer mengen helpt de luchtwegen zuiveren en verzachten.

Een boterham gaat dus gewoon tot een bal deeg vormen en verstopt je paard :) gevaarlijk dus.
Tegen hoesten kun je ook gewoon wat honing proberen door het voer, daarvan is in ieder geval bewezen dat het veilig is en verzacht.

Princessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:41

Ik gebruik zelf de kamille thee voor mijn paard om haar ogen schoon te maken en te kalmeren. Ook de klitlotion van de Kruitvat voor het jeuken helpt goed.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:53

Staan handige tips tussen!

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:02

omg veel klinkt toch echt neit verstandig, ik hoop niet dat mensen dit egt gaan doen allemaal :o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:47

Slofje schreef:
askazita schreef:

Een boterham gaat dus gewoon tot een bal deeg vormen en verstopt je paard :) gevaarlijk dus.
Tegen hoesten kun je ook gewoon wat honing proberen door het voer, daarvan is in ieder geval bewezen dat het veilig is en verzacht.

Hoe kom je daar nou bij. Mijn pony's krijgen al jaren brood.

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:18

Brood bevat gist,dus kan brood voor verstoppingen zorgen ;).

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:34

brood kan je dus best volledig droog geven (dan vallen de schadelijke effecten van gist weg)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:17

droog wel inderdaad, maar vers brood is vrij riskant..

shirley123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:08

Ik geef mijn pony's nu al 7 jaar brood vers van de bakker,. dus is vrijwel onzin.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:13

het is niet omdat jou pony's er blijkbaar geen last van hebben, dat het onzin is

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:11

shirley123 schreef:
Ik geef mijn pony's nu al 7 jaar brood vers van de bakker,. dus is vrijwel onzin.
echt niet!! Ik geef paarden echt nooit meer brood, zelfs helemaal droog brood (dat een week ofzo op de verwarming heeft gelegen en helemaal droog en bros is geworden). Een van onze paarden heeft eens iets verser brood gekregen en kreeg daarvan ernstige koliek. Dierenarts direct gekomen en heeft vanalles ingespoten omdat het meteen duidelijk was dat hij een totale verstopping had door de deegbal. Heeft 3 dagen niets gegeten en dronk met moeite. Door de medicijnen is hij gelukkig weer opgeknapt maar nooit meer brood voor een paard zelfs geen droog brood.

Dus als je na diverse waarschuwingen dat brood blijft voeren moet je niet zeuren als binnenkort je pony's dood neer gevallen zijn door een verstopping. Iedere paardeneigenaar zou toch moeten weten dat vers brood levensgevaarlijk is, letterlijk.

shirley123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:07

12sterre34 schreef:
shirley123 schreef:
echt niet!! Ik geef paarden echt nooit meer brood, zelfs helemaal droog brood (dat een week ofzo op de verwarming heeft gelegen en helemaal droog en bros is geworden). Een van onze paarden heeft eens iets verser brood gekregen en kreeg daarvan ernstige koliek. Dierenarts direct gekomen en heeft vanalles ingespoten omdat het meteen duidelijk was dat hij een totale verstopping had door de deegbal. Heeft 3 dagen niets gegeten en dronk met moeite. Door de medicijnen is hij gelukkig weer opgeknapt maar nooit meer brood voor een paard zelfs geen droog brood.

Dus als je na diverse waarschuwingen dat brood blijft voeren moet je niet zeuren als binnenkort je pony's dood neer gevallen zijn door een verstopping. Iedere paardeneigenaar zou toch moeten weten dat vers brood levensgevaarlijk is, letterlijk.

Oke ik neem mijn woorden terug.
Mijn pony's zullen er gewoon geen last van hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:12

Rustig zeg! Jeetje, het kan overal aan liggen, welk brood gaf je? zat er niks "raars" in? Heb je dit vaker gehad? Is dit pas 1 x gebeurt in de 5 keer dat je brood gaf ofzo, had je een kleine op grote pony?

btw mijn paardje heeft er ook nooit last van :')

12sterre34 schreef:
shirley123 schreef:

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:02

sommige dingen klinken best logisch, andere wat minder, maar lijkt me wel de moeite waard om iets te proberen. :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:28

Als je maar niet aan het poedersuikerblazen gaat of aan het cognacgieten.. Da's voor zo'n intelligent brein belachelijk zonde, mis je weer hersencellen en zal die nooit snappen dat jij liever níet hebt dat hij met jou de bosjes in duikt :P

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:47

Ik zou het allemaal niet gebruiken.. verse koffie in een open wond: lekker :S

Er is slechts een enkele tip waar ik mee bekend ben.. zoals dat ik een frequent gebruiker ben van babydoekjes (op het paard, niet erin voor alle duidelijkheid :') ) en weet ik dat hoesten de paarden een broodje (bruin!) met thijmsiroop (zonder suiker) erg waarderen. Tevens is gekookte lijnzaad super voor vacht- en darmklachten. Echter zou ik nooit zomaar koolzuurhoudende dranken aan mn paard geven zonder overleg met DA. Mijn paard heeft ooit per ongeluk (ja.. echt!) 1,5 liter cola gedronken en is bijna een week aan de schijt geweest (ja die echte dunne.. ) Ik had een bakje met ijzerwaren als beugels ed om te ontroesten in de cola gezet.. Was vergeten de stal van mijn "houdini uitbrekende" knol goed af te sluiten en hij dronk net de laatste restjes cola op toen ik weer terug kwam met zijn eten. Advies van de DA (die heeel raar opkeek van mijn telefoontje en tot 2 x vroeg waarom ik mijn paard in hemelsnaam cola had gevoerd.. (wat ik niet had.. hij bediende zichzelf)) was onbeperkt droog hooi en gedurende de dag regelmatig stappen aan de hand.. Dus nee.. doe het niet.. ook niet met een paard met koliek verschijnselen: Raadpleeg ALTIJD EERST een DA.

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:48

Eerst las ik het, maar nu ik er nog eens overheen kijk denk ik nee sommige dingen kunnen echt niet! Het is misschien goed bedoeld, maar iedereen kijk uit! Haal liever de DA erbij..