Waarom manen trekken of waarom knippen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Waarom manen trekken of waarom knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:17

Ik knip ze en gebruik dan nog een uitdunmesje.
Vind het handiger, gaat sneller en zo dik zijn de manen van mijn paard niet.

Wel jammer dat er toch veel mensen vertellen dat ze de manen lang laten, daar gaat het topic toch niet over...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:28

Hoe moet je dan manen 'snijden'? Heb er nog nooit van gehoort :')
Ik trek ze meestal, dan un x knippen, dan weer trekken enz.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:30

ik doe er eigenlijk helemaal niks aan gewoon lekker laten groeien. behalve vorige zomer toen waren de manen heel lelijk dus toen heb ik ze recht geknipt en nu zie je er niks meer van.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:30

Ik trek en knip ze, manen blijven gewoon lang, dus trekken voor het uitdunnen en knippen voor de puntjes. Ik gebruik wel zoon kartelschaar dus het blijft gewoon natuurlijk.

carmennine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:17

Treken dan is het ook niet zo dik en kan je mooie knotjes maken

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:56

Ik vind trekker persoonlijk mooier maar als je een paard zoals die van mij hebt, heb je dus een groot probleem.
ze is nogal kopschuw en ze heeft zo'n dikke stuge manen (kwpner) dat trekken echt veel en zwaar werk is.
daarbij raakt ze toch enorm in de paniek en gaat ze hangen, omhoog komen enz enz dus ik knip haar manen.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:01

ik knip, als ik zou trekken houd hij niks over hij heeft zon dunne manen.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:08

Ik trek.
Als ik knip ziet het er niet mooi uit en onnatuurlijk.
Vandaag Blemer zijn manen getrokken. Stond echt te dutten, met hangend lipje erbij :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:10

Ik trek de manen altijd tussendoor. Tijdens het poetsen een paar plukjes, als je even staat te kletsen een paar plukjes, enzovoorts. Doe ook niet alles in 1 keer, maar het kan rustig een paar weekjes duren voordat ik alles netjes heb. Op deze manier krijg ik nooit ongewenste reacties, terwijl ook bij een pony op m'n werk gezegd werd dat manentrekken een onmogelijke opgave is. Haar manen zien er keurig uit. Ik vind het voordeel van trekken dat je ook meteen grondig uitdunt. Ik heb te maken met paarden die allemaal enorme bossen hebben hangen.

Volgens mij is de truc bij dingen die je paard niet leuk vind je eigen houding. Als jij al aan komt lopen met het idee van "ik MOET manentrekken" kan je van je paard ook gegarandeerd een reactie terugkrijgen. Als jij doet alsof er niets aan de hand is en tussen neus en lippen door even een paar plukjes doet krijg je veel minder reactie, zeker als je ondertussen ook andere dingen doet die ze wel fijn vinden. Dat ze dan tussendoor een paar dagen ongelijke manen hebben neem ik maar voor lief.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 23:14

Ik heb afgelopen zondag een pony haar manen getrokken, vond ze allemaal prima, totdat ik in de buurt van haar hoofd kwam. Toen vond ze het niet meer zo leuk. Dus toen heb ik een handje muesli in haar voerbak gegooid, daar wat stro overheen gedaan en toen kon ze zo zoeken naar haar eten (en toen was het niet meer erg :'))

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:08

Ik knip ze altijd (keurig recht). Mijn paarden zijn te herkennen aan hun mooie strakke manen :j . Ik weet dat niet iedereen het met me eens is maar ik vindt het mooier. Tenminste bij paarden met een niet te zware manenkam.. Ik heb ook een halve Fries en die mag zijn lange manen houden :D

nadineelunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:16

ik trek ze altijd.
nee, meestal dun ik ze eerst uit met zo'n kammetje voor honden, en dan trek ik nog wat, en meestal knip ik ze dan nog eens recht. het resultaat is altijd wel mooi, want mijn pony heeft hele dikke manen

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:18

ik knip m, hy heeft fjorde kuif, staat super stoer.is overigens kwpner.

rolling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:38

ik knip

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:44

Ik trek normaalgesproken, maar m'n vos heeft hele dunne maantjes dus die knip ik. Anders is er geen vlechtje meer te maken..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:45

Ik knipte.
Omdat ik trekken een rotklus vind voor mijzelf en voor het paard, en geknipt is maar een weekje lelijk en daarna zie ik geen verschil.
En het is lekker snel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:47

Ik heb beide wel gedaan, maar omdat mijn merrie hele dunne manen heeft, knip ik die alleen maar. Van de manen van mn pony blijf ik overigens echt af, die heeft een mooie megadikke en lange haardos.

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:31

Ik knip het altijd. Ten eerste houd mijn paardje niet van trekken en ik vind het mooier omdat het dan mooi recht en dik is.
Bij mijn vorige paardje trok ik de manen altijd, maar dat vind ik nu ook gewoon te lang duren.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:08

ik heb een tinker en een shet..
bij de shet doe ik er niks aan, en mijn huidige tinker ook nog niet (is een 2jarige merrie)

bij m'n vorige tinker sneed ik ze, vond een korter kapsel zoveel leuker staan dan het lange.
was eerst 1meter lang, en toen werd het een zomer heel erg met de dazen ed, had hij een gedeelte kort geschuurd, dus toen werd alles maar kort gemaakt.
Hierbij een foto van hoe dat eruit zag, voordat hij geschuurd had;
http://fran-nie.hyves.nl/album/27120133 ... 52/0/UEct/

nadat ik ze gesneden had;
http://fran-nie.hyves.nl/album/27120133 ... _state__=7

Ik snij omdat ik knippen er echt niet uit vind zien, en de manen zo dun worden van trekken.
Daarnaast is trekken bij Tinkers een onmogelijke klus, maar bij de sportpaardjes vind ik de manen echt dun worden na een aantal jaar..

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:11

Weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar ik 'toupeer' ze alsof ik ga trekken, en dan knip ik die pluk boven af. Krijg je een natuurlijk effect en niet zo'n dunne bos. :)

_mila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:17

ik heb een verzorgpony met hele dikke, lange manen en dat word heel lelijk als je ze niet af en toe een beetje bij knipt :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:27

Floor_x schreef:
Ben toch wel benieuwd waarom mensen hun manen trekken, of juist hun manen knippen...

Ik zelf vind getrokken manen veel en veel mooier, vind het een veel natuurlijker resultaat geven dan wanneer je het knipt...
Maar ik snap ook wel dat wanneer je paard helemaal gek wordt tijdens manen trekken dat je het dan knipt...
Dus vandaar mijn vraag :D

Knip, trek of snijd jij de manen van je paard en waarom?

Ohja, discussies over wel of niet manen eraf halen liever niet hier voeren :)

Als jij nu naar de kapper gaat om je haar wat korter te maken, en de kapper gaat jou haar doen zoals wij de manen van een paard trekken.....hoe zou jij dan reageren?
Ik ben er mee gestopt en ben gaan knippen omdat ik het eigenlijk als een vorm van dieren mishandeling zie ( beetje overdreven natuurlijk!!)
Wij willen die manen uitgedund omdat we willen vlechten of het ziet er "mooi"uit!, het paard wil ze eigenlijk liefst zo lang mogelijk voor de vliegen b.v!

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:49

@Aerdenhout, paarden kunnen heel goed aangeven wanneer iets fijn voelt en wanneer niet. Bovendien is paardenhaar iets heel anders dan mensenhaar, ik ben namelijk ook niet in de rui. En wanneer een paard tijdens het manen trekken heerlijk staat te slapen heb ik niet het idee dat hij het naar vindt...

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:52

ik heb 2 fjorden dus ik knip ze altijd.
maar 1tje jeukt haar manen dus word de witte rand heel kort maar daar hebben we nu anti jeuk spul voor gehaald en dat doen we er nu op=D, het helpt wel!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:07

Angela schreef:
Lekker lang laten. Veel fijner tegen de vliegen en naar mijn mening ook veel mooier.

Het is dan een p*kke werk om er mooie knotten van te maken, maar wel te doen. Mijn vorige paard had manen van zo'n 40 cm, en vrij dik ook, en daar waren nog prima knotten van te maken. Door de jury ook vaak met 8 of 9 voor verzorging beloont....

Heb je daar een foto van? Ik trok de manen altijd, dan werden de knotten mooi. Nu vindt mijn paard dat niet meer fijn, dus knip ik. Maar ik krijg nu geen mooie knotten meer. Ze worden dikker dan dat ze breed zijn op de manenkam als je begrijpt wat ik bedoel. En dan heb ik korte manen (handbreedte). Ik ben dus heel benieuwd hoe jij die 40 cm in een knot gefrot krijgt. Misschien kan ik daarvan leren...