Weidegang in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:09

rahna schreef:
Ben zelf ook ckr voor 24/7 buiten, maar goed, dat ligt natuurlijk ook heel erg aan het soort paardje dat je hebt... :o

Nou dat vind ik echt totaal geen verschil uit maken. Hier staan ze overigens in de winter 's nachts binnen (wel aan huis, geen pensionstalling) en overdag kunnen ze kiezen tussen paddock en weiland. En ik heb daar geen problemen mee dat ze 's nachts naar binnen gaan. Warm in het stro met een berg kuil voor de nacht. Geloof nou ook niet dat 24/7 's winters buiten zo geweldig is in die blub en kou etc.

MRIIIS

Re: Weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:15

Ik woon in Rotterdam en hier staan de paarden 's winters overdag in de paddocks en zodra het weer het toe laat in de wei. Vind ik prima zo, ze trappen de grond anders helemaal kapot. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:21

Mijn paard heeft vanaf het begin dat ze hier stond al niet zo veel gehouden van buiten staan. Na een paar uurtjes wilt ze eigelijk alweer naar binnen.. En dat terwijl het nog geen gewoonte was voor haar om naar binnen te gaan of eten te krijgen. Ben bang dat ze haar benen nog eens kapot trapt. Ze staat buiten van 8 tot 5 maar wilt rond een uur of 2/3 eigenlijk alweer naar binnen.. Ook als het mooi weer is.

's winters ligt het aan de grond of ze los kan staan. Soms durf ik het niet aan als het niet vlak genoeg is. Anders staat ze gewoon weer buiten van 8 tot 5 ongeveer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:25

Het is steeds moeilijker te vinden,mijn paard staat 24/7 buiten want die kan niet op stal staan, maar ook dat is erg lang zoeken geweest.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:42

Het beeld van hoe paarden te houden veranderd maar tegelijkertijd wordt alles volgebouwd.. ben benieuwd hoe dat over een paar jaar gaat.

bengel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:48

Er komt steeds minder ruimte. Alles wordt volgebouwd. Dus ik geloof zeker dat er minder weide beschikbaar komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:32

die van mij stonden beide jaarrond buiten, paddock met weide (onbeperkt gras = baggervette poowns ;) )
de merrie die ik nu nog heb staat in de opfok en komt thuis ook weer jaarrond op de wei en paddock, zodra ik mijn paard niet meer op die manier kan houden, doek ik de boel op :+

ik sta hiervoor wel bij particulieren, ik heb hier in de regio ook geen niet particuliere optie kunnen vinden die het bied

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:33

Dinopino schreef:
Mijn ervaring is dat paarden over het algemeen vaak staan te dringen om naar binnen te gaan, omdat of hun soortgenoten al op stal staan of omdat daar eten is of gaat komen. Dus wanneer gewoon iedereen lekker buiten blijft met loopstal en er gewoon buiten gevoerd wordt, staan ze waarschijnlijk niet meer te dringen bij het hek. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, als zieke of oude paarden of paarden die in een groep gepest worden.

:D Hier staan er 2 te dringen om hun inloopstal in te mogen. Die gaat dus overdag dicht omdat ze anders een groot deel van de dag binnen blijven staan. Prima met vies weer, maar zoals nu? Zonde! (ook van het extra strooiselgebruik) Ze hebben wel nog een kleine overkapping om te schuilen.

De andere inloopstal (bij de 2 andere paarden) staat wel continue open en ook deze paarden staan veel binnen. Maar ze hebben wel de vrijheid om zelf weer naar buiten te gaan.

WEidegang in de winter is op veel plekken niet haalbaar. En je hebt modder en MODDER :P
Hier zakken ze tot hun knieën weg als je het stuk laat lopen.
Maar investeren in paddocks (evt. deels verhard waar je ook kunt voeren en nooit blub krijgt, deels zand om even lekker te rollen of te liggen of een drafje of bokkesprong te doen) is toch het minste wat je een paard zou moeten bieden. En dan liefst met 2 of meer samen. Dan kun je ook meer loopruimte bieden (met 3 paarden in een paddock van 15 bij 30, is er meer loop en speelruimte dan met 1 paard in 15 bij 10... Zeker als er ook nog 5 meter verharding af gaat over de breedte...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:56

Zolang als ik mijn paarden heb staan ze buiten. En ik zie om me heen ook steeds meer mensen die hun paarden niet meer willen opsluiten in een stal (sorry maar zo zie ik het). Of dat ze iig overdag buiten komen een aantal uurtjes.

Sinds een week zijn mijn paarden verhuist naar Strijen. Ze staan nu 24/7 in groepsverband in een ruime paddock en een grote stal waar ze allemaal in kunnen. In die stal krijgen ze ook in de ochtend en avond hooi. En van 11.00 - 18.00 gaat elke dag het hek open en beschikken ze ook over het weiland en daar krijgen ze in de middag ook nog hooi. Tenzij het land erg nat is dan valt de wei af, maar hebben ze nog altijd de paddock en de stal en wordt er extra hooi gevoerd..

Maar ik denk idd omdat er steeds meer gebouwd wordt overal dat dit soort stallen wel zeldzaam wordt.. Ik vind het iig ideaal! Mijn paardjes zijn happy en ik ook :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:50

Je hebt hangjongeren en ik heb hangpaarden merkte ik vandaag. We wilden de stallen goed uitmesten en toen ze dus leeg waren gingen de paarden er gewoon instaan. Om gewoon te staan. Heb ze verteld dat ze ergens anders mochten hangeren ;-)

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:09

MerelxG_R schreef:
rahna schreef:
Ben zelf ook ckr voor 24/7 buiten, maar goed, dat ligt natuurlijk ook heel erg aan het soort paardje dat je hebt... :o

Nou dat vind ik echt totaal geen verschil uit maken. Hier staan ze overigens in de winter 's nachts binnen (wel aan huis, geen pensionstalling) en overdag kunnen ze kiezen tussen paddock en weiland. En ik heb daar geen problemen mee dat ze 's nachts naar binnen gaan. Warm in het stro met een berg kuil voor de nacht. Geloof nou ook niet dat 24/7 's winters buiten zo geweldig is in die blub en kou etc.

Ligt eraan welk paard denk ik hoor!
Ken Ijslanders en die vinden het geweldig, en op stal staan vinden ze maar niks :j
Uiteraard wel ALTIJD met een schuilstalletje hoor.