Paard helpen met overlijden. Hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als jou paard om bepaalde reden dood moet, hoe zou je dat dan het liefste zien gebeuren

Laten inslapen, ik blijf erbij
178 (75%)
Laten inslapen, ik blijf er niet bij
13 (5%)
Afmaken, ik blijf erbij (indien toegestaan)
26 (11%)
Afmaken, ik blijf er niet bij
12 (5%)
niet afmaken of inslapen maar gewoon laten doorlopen, ondanks dat dit echt het best is voor het paard
2 (0%)
Iets anders, namelijk....
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 236

LiJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:08

Hoi Allemaal

Ik kies voor het slachten zal uitleggen waarom
Ik heb toen de keuze samen met mijn ouders gemaakt.
Heb nare verhalen van inslapen gehoord paard wat opstaat is verward breekt been daarna opgetild in de wagen gegooid weer ergens anders naar toe gereden daar weer uit de wagen en je paard wordt in zoveel produkten gestopt.
Met het slachten is het in 1x gebeurd het was daar heel netjes mijn vader heeft de mensen eerst opgebeld hoe het in zijn werk ging.
Zelf ben ik niet meegegaan dit mocht absoluut niet van mijn ouders.
Mijn vader en mijn vriend zijn meegegaan.
Mijn vriend heeft zelf in een slachterij gewerkt en hij zei ook dit is het beste.Voor mij was het ook heel belangrijk dat het op 1 plaats werd afgehandeld.Voor het geld wat ik kreeg 250 gulden heb ik een gouden ketting met zijn naam gemaakt en een soort gedenksteen met naam en vanaf dat ik hem had en tot het einde.Mijn pony was een clown alleen ik mocht hem rijden ieder ander gooide die er af mijn vriend mocht helemaal niet in de buurt komen haha.In de trailer was hij een neuroot.
Toen we bij het slachthuis aankwamen was hij heel rustig hij begreep het ook.Hij heeft me wel 10x geknuffeld toen ik wegliep zei ik ik hou van je en hij hinnikte naar me.Met het inslapen weet een paard ook niet wat zich overkomt en kan in paniek raken.Ik had ook met mijn ouders besloten als hij gek gaat doen nemen we hem mee terug maar hij wou zelf
Ik hoop dat er een paardencrematorium komt waar ik mijn volgende paard kan laten cremeren.Want dat is 1 minpunt van de slacht het wordt consumptie.
Het belangrijkste is dat mensen het doen zoals ze zelf willen en niet wat andere mensen zeggen want het is wel definitief en je kan de tijd niet terugdraaien.
Misschien laat ik mijn paard de volgende keer wel inslapen dat moet de tijd leren

Groetjes Danielle

Hydra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:16

runningkawa schreef:
Als het kan wil ik Kawa in laten slapen in de wei.
Eerst met een hoop verdovende zooi, narcose en dan pas de werkelijke spuit, in de hoop dat hij niet gaat tegen vechten.

Daarna wil ik hem op laten halen door de speciale wagen van de rendac, waar maar 1 paard in kan.
Dan halen ze hem daarmee uit de wei, komt op een afgesproken tijd, dus hoeft hij niet aan de weg.

En helaas is ook niet elk paard met 1 knal van de wereld
Net zo min dat het spuiten altijd goed gaat.

Maar voor mij geeft dit tot nu toe het beste gevoel, maar als je er misschien plotseling voor komt, beslis je wel iets anders.

zo zou ik het ook doen , ik kan me volledig bij je vinden
ik denk niet dat ik mijn paard ooit naar de slager zou kunnen doen
om die reden eet ik ook geen paardevlees
het liefst van al zou ik vegetarisch gaan eten maar dat is niet mogelijk ivm mijn gezondheid, ikmoet al teveel laten enzo

maar neem nu , zelfgekweekte kip, ik eet daar niet van, ik kan dat niet, ik heb die beesjes zien lopen en dan opeten naaaah laat maar hoor

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:19

Belker schreef:
Dat is een karkas.

Dus?
Op dat moment is het nog steeds mijn meiske dat daar langs de weg ligt

Hydra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:30

neen , maar stel je voor dat je meiske opgegeten word
najah, dan toch liever opgehaald

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:38

Onze pony is in januari van dit jaar overleden. We hebben hem in laten slapen door onze dierenarts. Hij lag voor zijn stal en kon niet meer overeind komen ook al probeerde hij dat wel. Mijn zus en ik hebben zo nog een tijdje bij hem gezeten en hebben afscheid kunnen nemen.
Toen de dierenarts kwam gaf die hem eerst een zware verdoving zodat hij diep in slaap was. En daarna spoot ze de Euthasate rechtstreeks in zijn aders. Het ging toen heel snel, binnen een paar minuten blies hij zijn laatste adem uit. Het ging allemaal heel rustig. Ik denk dat dat door de verdoving kwam. Onze pony heeft niet gespartelt of gevochten, hij berustte in zijn lot.
De stalhouder heeft er voor gezocht dat het kadaver werd opgehaald. Wij zijn toen een paar dagen niet op stal geweest zodat we hem niet meer langs de kant van de weg hebben hoeven zien liggen.
Het was heel moeilijk, maar voor ons de enige goede manier om hem te laten sterven. Sprinter is 30 jaar oud geworden en heeft bij ons de laatste 20 jaar een fantastisch leven gehad.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:03

gijsenkim schreef:
Ik zal altijd kiezen voor de slacht tenzij het paard echt niet meer op zijn benen kan staan van ellende. Ik ga geen zwaar kreupel paard vervoeren maar als het enigsinds kan gewoon naar de slacht

Hier ga ik ook in mee. Maar laten we maar hopen dat het nooit zo ver komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:26

Ik ga absoluut voor het inslapen !!

Wordt al naar bij het idee van een slager ...

* je moet je paard gaan vervoeren
* je krijgt er ''bloedgeld'' voor
* beest wordt opengesneden , leeggehaald , in stukken gehakt en opgegeten , ZEER onterend...
* akelige omgeving
* gewelddadig einde (vind ik)

Nee dankje Ik wil mijn kleine bolletje als ze er ZO erg aan toe is dat ze ingeslapen moet , niet nog eens alle stress bezorgen die ermee gepaard gaat om haar te vervoeren en haar daar letterlijk af te laten maken in die nare omgeving...het idee ook dat ze daar opgetakled wordt terwijl er 1 of andere hork in haar staat te hakken , bloed eruit laat lopen , darmen eruit , buik helemaal open... Scheve mond

Van een grijper of iets dergelijks wordt ik ook niet blij ,
maar dan is het beestje igg met zo min mogelijk ellende eromheen , thuis , weggegleden. En niet een heel gedoe en gesleep en zo'n grof einde......yek !

Matti90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:26

Ik zou der laten inslapen, in haar wei..haar plekkie, en ik blijf erbij..dat is het minste wat ik nog voor haar kan doen (moet er niet aan denken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:30

Ik hoop Amanda dood in de wei/stal te vinden. Mocht ze toch eerder moeten gaan, dan gaat ze naar de slacht. Ik weet zeker dat ze tegen de verdovende middelen gaat vechten, en ik wil dat ze rustig en snel gaat.
Bovendien, bij het inslapen, denkt het paard dat hij gaat maffen, en niet dat hij dood gaat, dus neemt hij ook geen afscheid. Dus dat gaat niet op. Volgens mij nemen paarden geen afscheid, dat wordt door mensen zo gedacht, er worden teveel menselijke eigenschappen toegedacht aan een paard is vaak mijn mening, maar da's eigenlijk iets voor een ander topic.
En denk nu niet, dat ik niet van mijn paard hou, ik heb hier lang over nagedacht, Amanda is mijn alles, maar ik doe wat Mij het beste lijkt...
En dat ze in de vleesindustrie terecht komt, tja, ik ben gewend om zelf een kalf op te kweken, te zien groeien en dan naar de slacht te brengen en lekker van te genieten als ie op mijn bordje ligt. Nuchter, dat ben ik.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:34

Ik had niet veel keus. Mijn paard zat onder de medicijnen cq pijnstillers. Wilde ik hem naar de slacht brengen dan zou ik een maand moeten hebben wachten en zou hij die medicijnen neit meer hebben mogen hebben. Sorry daar pas ik voor. Dus heb ik besloten hem te laten inslapen. Ik ben er van begin tot het eind bij geweest. Zelfs nog iets langer dan het eind.
Misschien heb ik mazzel gehad maar hij is op een hele rustige manier gegaan.
Ik heb hem helaas zelf eerst moeten sederen anders was hij voor de veearts onhandelbaar (niet alleen voor hem hoor maar buiten mij om voor de meesten was hij redelijk onhandelbaar).
ik vond het wel erg om hem op de grond te zien vallen. Huilen Huilen Ik was nu echt mijn maatje kwijt (gatver ik zit te janken. en het is nu toch al ruim 2 jaar geleden). Zijn hoofd lag in mijn armen voordat hij viel.
Toen ik wegging stonden de shets van de wei ernaast allemaal bij hem in de buurt. Was een heel apart gezicht.
Ik ben blij dat hij heel vredig is gegaan. Alhoewel ik hem het liefst nog bij mij had gehad.

Ik hoop dat ik het paard wat ik nu heb nog heel lang bij mij heb. Ik denk dat ik de volgende keer weer zou kiezen voor inslapen. Ik ken van mensen op stal ook verhalen over de slager die niet zo jofel zijn.
maar ik weet het niet. Mocht het ooit zover komen dan zie ik het wel.
Sta open voor beide.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:36

Tja moeilijk het is natuurlijk ook van de situatie afhankelijk.

Kan het paard nog naar de slager zo ja dan wil ik als eerste voordat er bloed gevloeit is.
En echt naar binnen lopen boem en klaar
hier wil ik ook bij zijn ook al is het met dikker rode ogen van het huilen.

Kan het paard niet meer vervoert worden dan inslapen waar ik ook weer met dikke ogen en biggelende tranen bij ben.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:59

iets anders, nl slacht..
Ben er eens bij geweest dat een paard werd ingeslapen en dit dier niet dood wilde, na 3 potjes middel stond ze alsnog weer op... (ze horen maximaal twee te gebruiken). Dat was dus niet prettig.
vorige week werd me gevraagd of ik een paard naar de slacht kon rijden, die mensen hadden zelf geen trailer en auto. dus ik mee. Er was van te voren een afspraak gemaakt, zodat het paard direct van de trailer af geslacht zou worden. Dan hoefde ze niet te wachten e.d.
Paard kwam van de trailer, we liepen met haar naar de "ruimte" de slager pakte haar over en de pin ging gelijk de hersens in. Echt in twee seconden was het gebeurt, ze heeft niets gemerkt of gevoeld, het ging zo ongelooflijk snel...
Hoe vreemd het ook klinkt, maar ik denk dat slachten bijna nog aardiger is dan inslapen..

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 00:20

Ik ga voor inslapen en erbij blijven.
Bij ons op stal is het al 2 keer gebeurd dat een pony in de trailer in mocht slapen.Daarna werd de trailer bij de veearts gebracht en deze zorgde voor de rest.Ik vond dat wel mooi.Toch in de eigen omgeving en ze hoeven niet langs de weg te liggen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 00:56

Wiens grootste bezwaar tegen slachten is dat je dier wordt opgegeten moet eens even neuzen op de site van de rendac wat er met het kadaver van je ingeslapen paard gebeurt...
"Slachtbijproducten en kadavers worden achtereenvolgens gebroken, gepasteuriseerd en gesteriliseerd. Daarna vindt het indampen, drogen en scheiden in meel en vetten plaats.
kadavers vormen samen met de slachtbijproducten het dierlijk restmateriaal. Rendac verzamelt en verwerkt dit dierlijk restmateriaal op een juiste en verantwoorde wijze tot nuttige grondstoffen voor de mengvoeder-, honden- en kattenvoer- en meststoffenindustrie. "

Mengvoeder mag even niet, maar honden en kattenvoer wordt ie dus wel.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 01:09

mijn pony is ingeslapen (hij was al onder narcose omdat er foto´s gemaakt waren), ik ben er tot het einde bij gebleven en zelfs daarna heb ik nog even tijd gehad om afscheid te nemen van hem (voor de narcose heb ik een paar uur bij hem in stal gezeten, hij lag met zijn hoofd op mijn schoot toen, dus we hebben een heel uitgebreid afscheid gehad).
als het nu moet gebeuren weet ik niet waar ik voor zou kiezen, dat is geheel afhankelijk van de situatie en als het dier in de verzekering zit dan wordt het 9 van de 10 x ook naar de slacht gebracht. het belangrijkste is dat het dier op dat moment snel uit zijn lijden is en of hij daarna nou voor consumptie gebruikt wordt of hij gaat op de grote hoop in de vuilverbranding is allebei niet waardig denk ik.
ik ben zelf ook een vleeseter, dus waarom anderen geen stukje vlees gunnen en tja dat het jouw paard dan is wat ze op hun bord hebben.... heb ik eigenlijk niet eens zo heel veel moeite mee. tijdens zijn leven heeft hij het goed gehad bij me en dat is het belangrijkste.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 09:30

Ik zou mijn paard dus in laten slapen....
Dit om twee redenen:
1. Het idee dat iemand hem op gaat eten... daar kan ik niet mee leven.
2. Ik heb vaak genoeg verhalen gehoord dat het paard na de kogel niet direct dood was... stond hij nog een poosje op zijn benen met die kogel in zijn hoofd je aan te kijken.. het idee dat dit met mijn paard zou gebeuren!!! Nooit!!! Ik zou die blik in zijn ogen nooit meer van mijn netvlies kunnen wissen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:49

Heb niet geantwoord, want ik weet het niet. Maar 1 ding weet ik wel: ik blijf erbij. Behalve dan bij de slacht maar dan wacht ik even ergens anders totdat het gebeurd is maar dan ga ik even later wel kijken of hij echt dood is.

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:02

oliebol als ik er al moet denken dat hij dood gaat moet ik al janken.. Ik zou er wel bij blijven.. En ik denk inslapen ..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:09

Ik denk toch dat ik voor de slacht kies. Al die verhalen van paarden die dan opeens niet dood willen, dat staat me absoluut niet aan. Met mijn opa is namelijk ook zoiets gebeurd, ze zouden passieve euthanasie toepassen in combinatie met spierverslappers en een heavy slaapmiddel. Hij is nog nooit zo fit en bij geweest en het heeft heel lang geduurd voordat hij dood ging. Ik ben er gelukkig zelf niet bi geweest, maar het lijkt me verschrikkelijk, de gedachte alleen al.
Verder wordt je paard als hij door de Rendac wordt opgehaald ook verwerkt tot o.a. lijm en dierenvoer.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:16

Donja, de dierenarts die jij kent heeft het dus verkeerd gedaan. Die heeft gelijk het dodende middel ingesporten ipv eerst verdoven en narcose geven. Is wel stukken goedkoper en kan zelfs zo zijn dat de eigenaar dat wilde (boeren doen dat wel eens).

Luitenant heb ik twee jaar geleden laten inslapen op stal. Hij werd in zijn eigen stal suf gespoten. Daarna werd een infuus aangebracht en zijn we naar de plek heengelopen waar hij kon liggen (in de hooitas). Hij bleef al die tijd rustig (krijg er weer tranen van). In de hooitas aangekomen kreeg hij spierverslapers toegedient waardoor hij ging liggen en dat is zeker niet prettig om mee te maken, maar hij bleef rustig. Daarna kwam de narcose zodat hij helemaal 'weg' was en dan ook nog met een overdosis zodat de hartfunctie minimaal wordt en de ademhaling. Dan pas wordt het dodelijke middel ingespoten. Luitenant heeft zijn laatste adem op mijn schoot uitgeblazen
Ivm de MKZ kon ik Luitenant niet vervoeren naar de kliniek en is hij ingeslapen op stal. Een oplossing die ik achteraf ook beter vond omdat Luitenant levend niet verplaatst werd. Toen hij eenmaal was overleden moest de boer hem naar de straat slepen alwaar Rendac hem heeft opgehaald. Voordat dit gebeurde (in de weken ervoor dus) heb ik me daar heel druk over lopen maken, dat gesleep met mijn dode Luitenant. Maar toen hij eenmaal was overleden was het zo vreselijk duidelijk dat 'hij' er niet meer was en had er geen moeite meer mee dat hij werd versleept.

De paarden die nu worden opgehaald door de distructie worden verbrand. Verwerken tot een middel mag niet meer bij de wet. Daarvoor worden juist afvalproducten van de slager gebruikt!!

Voor mij was het zo dat het paard een maatje was, mijn beste vriend. Je beste vriend geef je geen kogel en laat je die opsnijden door een slager. Dan maar met duizende andere dode dieren laten verbranden, daar kon ik beter mee leven. Jammer dat je hem nog niet individueel kan cremeren.

Mocht ik ooit weer dit mogen meemaken kies ik absoluut weer voor inslapen. Diervriendelijker en beter voor de eigenaar (ik dus).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:20

snif
Maar ik hoop dat ik het zo met Kawa ook mag afsluiten.
Wel over heel veel jaar pas als het kan Lachen

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:25

Laten inslapen op een vertrouwde plaats met mij erbij natuurlijk. Hem laten ophalen door rendac klinkt misschien onvriendelijk maar aangezien het in Nederland nu eenmaal niet anders kan vind ik het de meest waardige keuze. Het is mijn beste vriend, die laat ik inderdaad geen slachterij van binnen zien.... Lovers

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:35

Het is heel moeilijk, maar toch is het goed om er serieus over na te denken zolang je paard nog niks mankeert. Uiteraard kun je dan op het laatste moment alsnog van mening veranderen, hangt ook van de omstandigheden af.

Op dit moment komt het maken van een dergelijke keuze heel serieus op mijn pad, en ik kan jullie vertellen: het valt niet mee... Huilen

Je maatje wil je niet aan zijn achterbeen aan een haak hebben hangen, maar ook niet als grof vuil aan de weg hebben liggen....

Uitgangspunt moet denk ik altijd het welzijn van je paard zijn, sommige paarden zijn panisch voor naalden, dan is het gewoon beter om te kiezen voor de slacht. Anderen zijn moeilijk te vervoeren in een trailer, dan is het zaak om hem thuis in te laten slapen.

Ik ben er nog niet uit, gelukkig is mijn paard er niet zo slecht aan toe dat ik dit heel erg snel moet beslissen, kan ik bij wijze van spreke misschien nog wel een jaar mee wachten....

Maar moeilijk is het en blijft het.... Huilen Huilen

BenI

Ik heb gekozen voor het laten inslapen en er bij blijven.

Dit omdat ik het zelf al een keer heb meegemaakt en zeer tevreden was over de gang van zaken.

Er zijn inderdaad veel verhalen over tegen spartelende paarden. Maar dit komt omdat zij dan direct de spuit toegedient krijgen. Als je ze eerst spierverslappers geeft, zodat ze langzaam omvallen en gaan liggen, daarna de narcose en daarna de definitieve spuit. Dan slapen ze rustig in en kan hun ziel naar de eeuwige jachtvelden.

Het vervelende van de slager vind ik zelf het transport naar het slachthuis, dat ze daar de dood al ruiken en angst krijgen en dat ze na het schot neervallen.

In beide gevallen is na het overlijden alleen nog maar het karkas over. Bij redac wordt het opgehaald en weggebracht voor destructie, bij de slager wordt het aan stukken gesneden. Ik weet niet wat erger is.

Als ze na het inslapen voor consumptie geschikt zouden zijn, zouden ze van mij het karkas daarvoor mogen gebruiken. Mijn paardje zit er dan toch niet meer in, het is alleen het huis waarin hij/zij gewoont heeft.

Ik kies zelf toch voor inslapen omdat ik het een rustige, waardige en vredige manier vind om afscheid te nemen van een trouwe vriend.

Ik vind echter dat je een ieders keuze moet respecteren. Ik vind het alleen jammer als mensen hun trouwe viervoeter naar de slager brengen alleen om dat het dan geld opleverd.

Maar om een voorbeeld te geven, stel je krijgt een ongeluk tijdens een buitenrit, en je paard is dusdanig gewond dat het veel pijn heeft afgemaakt moet worden. En er is iemand met een jachtgeweer of politie met een pistool. Tja, als mn paardje dan snel uit zijn lijden verlost kan zijn. Laat ik hem natuurlijk niet een half uur op de veearts wachten..

LiJa

Hoi

Ik lees veel dat mensen hun paard niet laten slachten omdat het opengemaakt wordten er wordt in gehakt.Maar dit gebeurd ook bij het destructiebedrijf wordt voor lijm gebruikt honden en kattenvoer.Dus slachten is precies het zelfde.
Het verschil is dat met slachten allles met 1 dag voorbij is en met inslapen dat je paard soms 1 dag aan de kant ligt en nog veel meer dingen mee gebeurdt

Groetjes Danielle