Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marthaaa schreef:Sorry als er al zo'n topic is .
Ik heb net een kostenplaatje gemaakt voor een eigen paard bij de eenmalige aanschafkosten .
Een winterharde zodat hij 24/7 op het land kan staan en ik zou er Recreatief mee gaan rijden met de nadruk op dressuur waar ik misschien wel een proef mee zou rijden .
Maar oke , wat vinden jullie van dit ? :
Zadel : 600 +/- euro
Hoofdstel : 50 euro
Halster (2x) : 40 euro
EHBO-set : ? Aan hoeveel zal ik ongeveer moeten denken
Zweetdeken (Is dat nodig?) : 50 euro
Longeerlijn : 20 euro
Dekje (2x) : 60 euro
Pees & kogel beschermer set : 45 euro
Transportbeschermer : 50 eurp
Bit : 20 euro
Teugel : 20 euro
Halstertouw : 10 euro
Vliegendeken (Als dat nodig is) : 50 euro
Longeersingel : 50 euro
Longeerzweep : 10 euro
Alvast Bedankt !
Citaat:Aan 1 halster heb je genoeg, je kunt altijd een nieuwe kopen als het eventueel kapot gaat.
Vliegendeken heb je ook niet nodig en transportbeschermers zijn ook niet nodig. De vliegendeken heb ik alleen gebruikt voor ons paard wat voor de koets stond (en dan alleen in rust).
transportbeschermers heb ik helemaal niet in huis en heb ik ook nooit nodig gevonden. Is warm voor het paard, hij kan zijn benen niet goed bewegen en paarden vinden dit meestal erg vervelend.
CathCath schreef:Maar je hebt alleen een kostenplaatje gemaakt wat je zo gaat betalen aan materiele zaken, maar dat is geen paard houden.
Het belangrijkste is dat als hij/zij ziek wordt je dat ook kan betalen. Dus vee-artskosten. Ik barst van de dekens, maar dat is voor een paard niet relevant. Als je die niet hebt dan wordt zijn haar dikker in de winter. Een goed zadel vind ik wel een vereiste, dus dat het goed past/ligt. Ook het hoofdstel, maar ik kom zelf om in zooi, gebruik het niet eens, maar het belangrijkste is stalling, weidegang en de verzorging zoals vee-arts (een goede natuurlijk), hoefsmid, enten, ontwormen dat soort dingen.
Marthaaa schreef:Ik dacht meer aan een goed halster om te poetsen , wandelen etc.
En een goedkoop halster voor aan z'n stal als hij er in een noodsituatie snel uit moet komen
ikke schreef:
Waves schreef:Marthaaa schreef:Ik dacht meer aan een goed halster om te poetsen , wandelen etc.
En een goedkoop halster voor aan z'n stal als hij er in een noodsituatie snel uit moet komen
Goedkope halsters zijn ook goed hoor. Wij hebben meerdere halsters hier van 5-10 euro en die gaan al vele jaren mee. Duurdere halsters zijn alleen wat mooier om te zien en hebben soms fleece-voering enzo. Maar qua kwaliteit kan je het net zo goed doen met een halster van een tientje.
Citaat:Pardon?
Ik gebruik ze ook in mijn dressuurtraining omdat mijn paard z'n benen wel eens laat slingeren, mn op zware bodem. Hij tikt zichzelf regelmatig aan en omdat ik geen onnodige blessures wil gebruik ik ze dus altijd.. maar ik kan dus niet rijden.
Ik vind het nogal paard afhankelijk of je wel of geen peesbeschermers omdoet en dat geldt ook voor strijklappen (kogelbeschermers). Het ene paard heeft het ene nodig, de ander het andere, nog een andere beide en een laatste heeft niks nodig..
Dat weet je dus pas als je weet welk paard je gaat kopen. Ook dan weet je of je een vliegendeken nodig hebt bijvoorbeeld. Maar er is niks mis mee om van te voren te kijken hoe duur eventueel de dingen zijn die je misschien wel nodig gaat hebben!
Marthaaa schreef:Citaat:Aan 1 halster heb je genoeg, je kunt altijd een nieuwe kopen als het eventueel kapot gaat.
Vliegendeken heb je ook niet nodig en transportbeschermers zijn ook niet nodig. De vliegendeken heb ik alleen gebruikt voor ons paard wat voor de koets stond (en dan alleen in rust).
transportbeschermers heb ik helemaal niet in huis en heb ik ook nooit nodig gevonden. Is warm voor het paard, hij kan zijn benen niet goed bewegen en paarden vinden dit meestal erg vervelend.
Ik dacht meer aan een goed halster om te poetsen , wandelen etc.
pearlie schreef:Tip: ga eens met je lijstje langs de Divoza of Epplejeck (of kijk op internet). Ze hebben vaak hele leuke aanbiedingen! Ik moet voor de club altijd prijzen kopen voor de onderlinge wedstrijden, er zijn heel vaak halsters, longeertouwen, poetssetjes, halstertouwen ed te koop voor minder dan 10 euro!
Marthaaa schreef:Pony : +/- 2500
Zadel : +/- 1000 euro een goed passend zadel hoeft zo duur niet te zijn. Ik had een nieuwe voor 275 en past prima. Het is echt niet de prijs van een zadel die een zadel laat passen
EHBO-set : 40 euro
Longeerlijn : 20 euro kan je tweedehands goedkoper vinden
Bit : 20 euro idem als bij de longeerlijn![]()
Vliegenspray : 20 euro
Longeerhulp : 35 euro
Longeerzweep : 10 euro
Borstes : 30 euro is wel goed, voor deze prijs heb je met wat geluk een poetskoffer en borstels.
Ledervet : +/- 10 euro
Hoevenvet : 15 euro
Beugels : +/- 30 euro
Beugelriemen : 20 euro ik heb overlaatst mijn beugelriemen verkocht voor 5 euro, dus deze kosten kan je ook al drukken
Singel : +/- 40 euro ?
svdijk86 schreef:Een paard met harde hoeven heeft geen vet of olie nodig.. een hoef hoort juist te kunnen ademen.. af en
toe een beetje lekker schoonschrobben met een beetje betadine shampoo en als je ze mooi zwart
(of wit) wil laten blinken kun je ze beter insmeren met gewone simpele sla-olie. Die hebben ook geen
ijzers nodig. Sla-olie is heel goedkoop en houdt de hoef ook ademend. Zal de hoefsmid ook beamen.
Bij een paard die wat zachtere, brokkelige hoeven heeft wil je er als ze droog zijn wel eens vet of hoefolie
opsmeren zodat ze wat meer harden (en dus ook minder ademen..) maar of dat nou goed is....
Marthaaa schreef:Ik dacht meer aan een goed halster om te poetsen , wandelen etc.
Marthaaa schreef:Zadel : 600 +/- euro tel hier maar minstens 200,- bij op PLUS het bezoek van een goede zadelmaker/passer
EHBO-set : ? Aan hoeveel zal ik ongeveer moeten denken
Zweetdeken (Is dat nodig?) : 50 euro heb je niet nodig
Longeerlijn : 20 euro heb je niet nodig
Pees & kogel beschermer set : 45 euro heb je niet nodig
Transportbeschermer : 50 eurp heb je niet nodig
Bit : 20 euro heb je niet nodig
Teugel : 20 euro
Vliegendeken (Als dat nodig is) : 50 euro heb je misschien niet nodig (eerst even aankijken hoe het paardje met vliegen omgaat)
Longeersingel : 50 euro heb je niet nodig
Longeerzweep : 10 euro heb je niet nodig
_Esther schreef:een longeerlijn kost toch geen €20 als k et goed heb? Iets van €11 lijkt me reeëler![]()
Een tip: misschien kun je een paar dingen tweedehands kopen als dekjes en hoofdstellen enzo ? Meestal nog van goeie kwaliteit én goedkoper