Vlas of stro...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianc93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:36

Gelukkig het ouderwetse stro. Niks mis mee!!

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:19

_Cher schreef:
Mijn paard staat op vlas, ik vind het echt ideaal. Het is makkelijk met uitmesten. Ik strooi er ongeveer 1 baaltje per week bij, dus echt duur is het ook niet. Wel hang ik er altijd een hooi net met wat stro bij, zodat ze toch wat te knabbelen heeft als ze het hooi op heeft.

Ik weet het eigenlijk niet presies maare... Wat hierboven word gezecht lijkt me ee aardige oplossing! ;)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:08

ik voor stro, daar doet mijn paard het ook het beste op, het is makkelijker schoon houden en geeft naar mijn idee een fijnere blik op de stal

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:07

Mijn paard staat op stro. En als ik de kosten vergelijk met de meiden die wel vlas gebruiken, dan ben ik nog goedkoper uit met stro.
Ook ben ik veel sneller klaar met mesten. Elke dag mest eruit scheppen en in het midden de natte plek weg halen en beetje opstrooien. Vijf min werk hooguit :)

Wel geeft het wat meer afval.

Muntok

Re: Vlas of stro...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:46

Onze paarden staan op een combinatie hiervan.
Vlas is de basis voor bodembedekking, opnemen van urine en natte mest en gewoon een comfortabele laag om op te liggen en ze krijgen er dagelijks een plak stro overheen voor de uren dat ze binnen staan (nu alleen maar in de nacht eigenlijk) om lekker wat op te knabbelen.
Wat ons betreft een prima combinatie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:56

Ik ben een aantal jaar terug op vlas overgestapt en geen moment spijt van gehad. Enige nadeel dat ik vind is als je net een hele nieuwe laag in stal hebt, dat kan wat glad zijn, maar na een paar dagen is dat ook weer over. Ik vnid het makkelijker uitmesten, minder geuren van plas etc, zuiniger om mee te werken, een fijnere lig laag voor paarden etc. Nadeel is idd het niet kunnen knabbelen maar dat is bij ons niet van toepassing aangezien ze 24/7 iets voor stsal hebben liggen om te knabbelen. Naast onbeperkt hooi hebben ze ook stro voor stal liggen om te knabbelen. Ook mijn shet krijgt onbeperkt graszaadhooi en stro voor stal.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:00

kunnen jullie mij nu ook eens uitleggen wat de nadelen van stro en vlas zijn?
buiten dat het makkelijk of schoon is of makkelijk om de stal uit te mesten.

zo heb ik eens gehoord dat vlas / zaagsel makkelijker ontstekingen kan veroorzaken in de hoeven.

zijn er zo nog meer dingen?
ik zit namelijk te twijfelen om over te stappen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:35

stro is beter voor de voeten. Vlas of zaagsel kunnen idd hoefzweren veroorzaken.

rhea4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:41

Mijn paard staat op stro, want sommige paarden eten vlas.
En als ze dat doen kunnen ze koliek krijgen!
Ik wil het wel uitproberen, maar niet als mijn paardje drachtig is.
Verder heb ik eigenlijk geen idee wat voor nadelen en voordelen er zijn....