Een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:26

ik heb een vriendin met 2 eigen paarden.

ze moet elke dag met haar scooter op en neer.
werkt zich de pleuris en houdt daarna amper geld over voor haar zelf.
daarnaast heeft 1 van haar paarden gezorgd voor genoeg hoge dokterskosten.

toch is ze erg blij met haar paarden. maar baalt soms gigantisch dat ze nooit eens leuk op vakantie kan, of een weekeindje goed stappen omdat ze zich dan in de schulden moet werken.

JoyceLa

Re: Een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:44

Mijn jaarling heeft ook een slechte start gehad, en is vorige maand geopereed. Ze heeft mij ook heel wat stress en geld gekost. Maar ik ben toch nog steeds heel blij met haar. Ik ga elke dag op mijn fietjes ik heb geen auto omdat ik er ook 2 heb. Maar het interesseert mij echt helemaal niks. Ik woon en werk in Dordrecht waar mijn paardjes ook staan. Het is echt waar je zelf voor kiest. Ik leef ook echt voor en met mijn paarden, niet iedereen kan dit maar dat moet je voor jezelf beslissen..

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:00

gracita schreef:
andere optie is natuurlijk een bijrijder/ster of verzorger/ster, maar dan moet je natuurlijk wel heel zeker weten dat die persoon betrouwbaar genoeg is en niet ergens afhaakt....

Ik zou geen paard nemen als je financieel afhankelijk bent van een verzorgster/bijrijdster :n Die kunnen elk moment afhaken en dan sta jij mooi te kijken.

Ik heb nu 1,5 jaar een eigen paard, ik heb haar gekocht 3/4 jaar voordat ik afstudeerde. Nu werk ik 32 uur per week, heel bewust zodat ik 2 middagen vrij heb om naar mijn paard te gaan. Het is maar net wat je ervoor over hebt, als ik geen paard had en meer uren zou werken zou ik idd meer geld over houden (dat ik vroeger aan grote shop-partijen uitgaf := ). Maar als ik zie hoeveel plezier ik van en met mijn paard heb, daar shop ik dan graag wat minder voor.
Verder hoef ik overigens niet veel te laten, ik ga ook nog gewoon een paar keer per jaar op vakantie en heb regelmatig leuke uitjes met mijn vriend en/of vriendinnen :j
Mijn merrie staat in volpension, hier wordt elke dag gemest en gevoerd, dagelijks weidegang (worden buiten gezet en binnen gehaald, ook in de winter) en ik betaal EUR 160,-. Dan ben ik nog ongeveer EUR 40,- per maand aan hoefsmid kwijt; ze wordt 1x per 8 weken ong. rondom beslagen, alleen in lente/zomer. 's Winters staat ze blootsvoets, met die sneeuw kan ik dan toch niet rijden en sowieso heb ik haar bij gladheid liever op blote voeten.

Als ik jou was zou ik alle kosten op een rijtje zetten en dat een paar maanden sparen, alsof je het al kwijt bent aan een paard. Dan zie je snel genoeg hoe de rest van je leven er dan uit zou zien :j

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:58

Ik heb twee paarden in volpension staan voor 220 euro per maand per paard.
Dan les ik met de jongste nog een keer per week reken maar uit......
Het is een heel bedrag maar je krijgt en er ook zoveel voor terug.
Het is bijna mijn tweede thuis!

julibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:45

Mijn paard staat bij een boer. :P Hij voert haar voor me en zet haar savonds in de wei. Ik heb een ruiter gevonden die mijn paard wil verzorgen als ik er soms niet ben. En met een bijbaantje lukt het makkelijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:58

ik zou geen verzorgster/bijrijder willen. I.v.m. mijn tijd zou ik het paard volpension moeten zetten. Dit kost bij onze manege 270 euro per maand. Hier komt natuurlijk nog da en hoefsmid bij. Ook een lidmaatschap en lessen moet ik meerekenen. Ik denk dat het me ongeveer 400 euro in de maand gaat kosten dan? Best veel! Ik moet er nog eens hard over nadenken....

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:42

@ max66

Als je een volledige baan hebt is het allemaal goed te doen!

Ik werk elke dag tot 6 uur, ga daarna meteen eten en hup naar het paard!
Ben s'avonds vaak na 10 uur thuis en zo gaat het zo'n beetje elke dag!Paard staat ook wel eens stil een dag en dan hoef ik er alleen maar gauw heen om meusli(krijgt ze extra bij) te voeren!
De stalling kost voor mij 240euro in de maand plus nog de kosten van eventueel DA en uiteraard de hoefsmid!
Ik zou ook geen bijrijder willen hebben, puur omdat ik het zelf allemaal zo leuk vind en dingen met haar te ontdekken!

Groetjes!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:49

Benfan schreef:
Ik sta er altijd van te kijken hoe mensen dat rond krijgen. Zelf zit ik net als de TS zonder paard, en maken de verzorg/bijrijpaarden die 'zin' naar een eigen alleen maar erger. Ik had met een vriendin het erover gehad samen een te kopen om de kosten te delen, ze wou er over nadenken... en vandaag belt ze dat ze een heeft gekocht samen met haar moeder (ik ben heel boos natuurlijk, blij voor haar.. maar ook erg kwaad)

Hoe doen jullie dat toch? hebben jullie de eventuele hoge dierenarts kosten mee gerekent (en spaar je hiervoor, of is het dier verzekerd)

Ik zou nooit een paard met iemand gaan delen..uitzondering van familie dan mischien, maar dat denk ik ook nog niet eens.
Op den duur krijg je toch gehakketak over wat die ene wel met het paard wil de andere niet.. je moet ook op 1 lijn zitten met het rijden.. en als de ene zou rijdt.. dan de andere weer anders.. verpest je het weer voor de ander.. ik zou er nooit voor kiezen.. en er kan haast alleen maar ruzie van komen ;)
Er zijn natuurlijk uitzonderingen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:55

heb 2 eigen paardjes op mn eigen stal een kleine 5 min fietsen van mn huis af.
werk daarbij een 32/36 uur per week.
voor het werk ga ik voeren buitenzetten mesten enz. dan werken en savonds rijden soms ook nog mesten binnenzetten voeren en buiten alles klaarmaken voor de volgende morgen. op vrije middagen/dagen kan ik mn hooi/ brok enz halen en wat extra aandacht aan de stal/wei schenken. vind het heerlijk
je hebt je verplichtingen ben al jaren niet echt op vakantie geweest maar geef ik totaal niks om. scheeld veel. verder heb ik ook auto enz.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:11

max66 schreef:
ik lees niet veel verhalen van mensen in dezelfde situatie als ik. Ik werk 20 uur per week, vriendlief fulltime. We hebben een koopwoning en drie opgroeiende kids (19-15-9) die veel geld kosten.
Ook ik zou graag een eigen paard willen maar ben bang dat het te grote aanslag op ons budget zal zijn en ook een aanslag op onze tijd. De tijd die ik aan het eventuele paard zou besteden gaat hoe dan ook ten koste van iets: het huishouden, de kinderen, mijn vriend, mijn gezin. Hierdoor twijfel ik erg. Onze jongste is, net als ik, ook helemaal gek op paarden, dus zij zou het alleen maar leuk vinden. De twee oudsten en mijn vriend geven er niks om.
Ik ben er nog niet uit......

Nou dan kom ik even met een vergelijkbare situatie. Ik werk 27 uur per week, heb een koophuis en 1 dochter van 8. Ik heb een pony. Ik men ermee, mijn 8-jarige rijd erop. We zijn heel wat uurtjes per week daar te vinden. Elke dinsdag, woensdag en het weekend ben ik vrij. Dan ga ik, óf samen met haar, óf alleen naar de pony. In de zomertijd kom ik dus op maandag, donderdag en vrijdag niet bij mijn pony. Die staat dan ook lekker in de wei met zijn vriendjes. Ik sta op een gezellig pensionstalling. Als er wat is, weten ze me te vinden.
In de winter moet ik natuurlijk wel dagelijks even langs. Ik werk dan onregelmatige diensten dus dan is het wat makkelijker; ik kan dan sochtends ook vaak langs.
Het neemt enorm veel tijd in beslag. Zeker mijn man klaagt nogal, want ik 'moet altijd naar die knol'. Maar ja, hij went er ook wel aan. Ik vind het heerlijk, het is echt voor mij een rustpunt om daar bezig te zijn, terwijl ik dan eigenlijk hard aan het werk ben. Vind het zo ontzettend leuk ook dat ik het met mijn dochtertje kan delen! Voor vrienden en zo heb ik echt geen tijd. Familie zie ik ook amper, gewoon geen zin om daar tijd voor paardjelief voor op te geven.
Áls je er dus aan begint, realiseer je dan dat je eigenlijk als werkende moeder je complete sociale leven buiten de stalling echt kunt opgeven. En dat is niet overdreven!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:38

@Grace, achteraf is het ook niet een heel slim idee inderdaad. Ging mij er puur om dat ze niks van zich heeft laten horen die paar weken en spontaan een paard heeft.. dan leer je je vrienden wel kennen. Ik hoop natuurlijk dat het goed komt en ze beide plezier hebben van het paard... maar ervaring leert dat haar moeder behoorlijk kan manipuleren (en haar dochter meerdere keren en enorm schuldgevoel aansmeerd) Heel gemeen van mij om dan te denken 'hopelijk gaat het lekker mis" .. tja.. ik ben ook geen heilige.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 04:19

Ik werk fulltime in de zorg.
Draai ploegen diensten wat mij meer vrije tijd geeft.

Mijn paard staat op volpension, dus als ik een dag weinig tijd heb, hoef ik alleen maar te komen om beweging te geven.
Over het algemeen ben ik er zelf dagelijks toch wel een aantal uur per dag mee zoet.

Financieel is het nu allenmaal goed te doen.
Ik woonde eerst samen en nadat we een paar jaar samen woonde en 100% zeker wisten dat we het financieel konden redden, hebben we haar aangeschaft.
Qua DA rekeningen heb ik het eerste jaar heel veel ellende gehad, maar doordat we goed gespaard hadden, hebben we het een eind kunnen redden. De laatste rekening heb ik alleen in termijnen gedaan. (Dat was gelukkig een optie bij mijn DA en over het algemeen bij veel DA's, wanneer de rekening aardig hoog is)

Nu is mijn relatie over en woon ik weer thuis.
Dan zou je denken dat je geld als water overhoud, maar dat valt vies tegen.
Ik redt het nog steeds goed hoor, begrijp mij niet verkeerd, maar ik spaar momenteel minder per maand voor de DA en andere kosten buiten het paard om.

Mijn paard zit sinds maart 100% in de verzekering, dus wanneer er nu iets gebeurt, krijg ik een deel terug. Dat maakt het ook makkelijker.

Wanneer je een leuk spaarpotje heb opgebouwt, je financiele plaatje goed weet en weet wat je kan missen per maand en er de tijd voor hebt, zou ik zeggen....... go for it...

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:33

Ik heb mijn eigen paard gekocht nadat ik haar eerst 2,5 jaar verzorgd heb. Ik was toen precies afgestudeerd en had een baan, dus beter kon het niet.
Ik vind het heerlijk :) Maar het is wel aanpassen, want je moet altijd nog naar je paard, ook wanneer je een dag weg wilt oid, of je moet iemand anders regelen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:44

Ik heb jarenlang paarden verzorgd. Een tijdje geleden ben ik gaan leasen en nu heb ik dat paard gekocht. Ik geniet er volop van. Ik werk zelf vier dagen per week in het onderwijs en mijn vriend werkt fulltime, maar ik betaal alle kosten voor haar, want het is immers mijn hobby. Ze staat in een pensionstal, ik hoef alleen zelf uit te mesten. Voeren en naar de weide brengen wordt gedaan. Ik heb er geen problemen mee om mijn paard te delen en daarom heb ik er iemand bij die haar least. Het drukt de kosten wat en ik kan ook eens een keer een dagje niet komen en dan weet ik dat ze goed verzorgd wordt. Bij de kwpnner die ik tien jaar heb verzorgd reden we ook met zijn tweeën. Er zijn veel mensen bij mij in de pensionstalling die paarden delen, want als je heel realistisch kijkt blijft het toch een dure sport en ben je er ook heel veel tijd aan kwijt.

Mimichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:52

Ik heb sinds kort mijn 1e eigen paard. Ik ben een student en werk naast me studie ook nog ongeveer 2 dagen in de week. Ik woon nog bij mijn ouders, anders kon ik het niet betalen.

De stal ligt op 10 - 15 minuten met de auto of een 25 min. fietsen. Het is half-pension, ze worden gevoerd en kunnen tegen extra betaling buiten worden gezet. Dit heb ik onderling kunnen regelen met mijn weilandclubje :) Scheelt weer in de kosten! Mesten doe ik ook zelf..

Ik ben in de maand ongeveer €250,- kwijt aan mijn paard en dit is zonder bijzondere DA kosten en dergelijke.
Gelukkig betalen mijn ouders mijn auto en ziektekostenverzekeringen etc. Voor mijn paard betaal ik alles zelf :D

Ik vind het prima te doen op deze manier, ben iedere dag wel minimaal 2 uur op stal te vinden. Maar dit vind ik alleen maar leuk!

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 21:48

Zijn er nog meer mensen die hun situatie willen delen! :D

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:22

Ik! :D

Ik heb 2 paardjes, een baan met onregelmatige diensten, een vriend (die wil natuurlijk ook aandacht :+) en mijn paardjes 60 km (45 min. met de auto) verderop staan :o

Mijn paardjes staan in 't Harde, daar woonde ik vroeger vlakbij, tot ik mijn vriend leerde kennen.
Toen ben ik verhuisd naar Velp bij Arnhem. Mijn paardjes staan nog lekker op hun oude plekje.
Heb het daar naar mijn zin, mijn vriendinnen hebben hun paardje daar ook en het belangrijkste nog: mijn paardjes hebben het daar goed.

Ik rij 3 a 4 keer per week heen en weer. Dit is afhankelijk van mijn diensten.
Dit doe ik al ruim 2 jaar zo, hihi. Met benzine auto (hoe kan ik zo gek zijn...).

Ik betaal 375,- voor beide paardjes. Dit is zonder voer, maar MET alle verzorging.

Nou, dat was het eigenlijk wel :D.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:21

ik heb nu sinds oktober een paardje staan.. Met het geluk dat mijn nicht een manege heeft en ik haar terug mocht brengen als ik het niet zou redden, qua geld/tijd :D (anders had ik het ook niet gemogen hoor..:()
Qua geld kost ze mij ongeveer 140 euro in de maand.. (excl hoefsmid) Ik werk op dinsdag & donderdag bij de AH :+ maar gelukkig heb ik iemand gevonden die het dan wil doen. Verder ga ik elke dag zelf en maak ik 's avonds mijn huiswerk en loop mijn folderwijk..
Ik geef er ook les mee (rijd dus zelf niet zo veel.)
Ik moet toegeven dat ik een aardig druk leven heb.. Maar wel de liefste pony die ik me kan wensen!

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:28

Begin vorig jaar hakte ik voor mijzelf de knoop door: een eigen paard. Ik droomde er al jaren over maar mijn ouders vonden het nooit een goed idee, te veel kosten, te weinig tijd, etc.. Voor mezelf heb ik alles op een rijtje gezet om vervolgens hen te overtuigen & dat is gelukt :D! Ik mocht een eigen paard mits ik deze en alles daaromheen zelf zou betalen (ik woon nog bij mijn ouders).

Nu ben ik sinds april-10 verliefd op tinker merrie Savina. Toen ze nog geen weekje oud was ben ik bij haar op bezoek geweest en wist ik dat zij mijn paard zou worden. Ik heb 6 maanden moeten wachten voordat zij werkelijk naar mij toe verhuisde. Sinds september is ze hier en staat ze dagelijks in een kudde vrolijk op de wei. Ik geef eerlijk toe dat ik geluk heb gehad met het vinden van mijn stal, omdat de eigenaar iedereen heel vrij laat en veel meedenkt :). Hij heeft een paddock gemaakt zodat de paarden ook met echt Hollands weer toch buiten kunnen staan en de mogelijkheid hebben tot beweging!

Ik ga minimaal 5x per week naar Savina toe en ben daar +/- 3 uur bezig (inclusief reistijd). Dit jaar doe ik eindexamen vwo en daarnaast werk ik 2 avonden per week in de horeca om alles te bekostigen. Maandelijks leg ik een flink bedrag in een potje 'noodgeval' voor het geval er iets met Savina gebeurt of de kosten opeens erg hoog oplopen.

Heel veel succes & als je het echt wil, dan lukt het je ook :D!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:57

Ons paardje staat lekker op een weiland, lekker te grazen :)
Dat (vind ik persoondelijk) ideaal, een paard met een schuilstal en een (goed vol) weiland geeft minder werk met eten geven ;)
Maar even het lijstje met kosten gemiddeld ( ok nu ff voorstellen dat het schuilstalletje, weide en voer gratis is ;) )
-poetsspullen dus poetskist en borstels ong. 30,00 met alle borstels denk ik
-zadel ong.200 euro
-hoofdstel ong. 100 euro
-zweep ong. 6 euro
-handschoentjes ong. 4 euro
-rijbroekEN ong. 200 euro ( en dan heb je er ongeveer 5 )
-rijlaarzen (rubber) ong. 30 euro
-cap ong. 45 euro
-longeerlijn ong. 10,00
-dekjes ong. 60,00 ( dan heb je er 4 ofzo)
-halster en halstertouw ong. 6,00

enz enz

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:43

Lieshorses, ik vind je lijstje wel heel erg optimistisch ingeschat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:53

ja, dat vind ik ook.
Wel gemakkelijk om stal/weide/voer niet mee te rekenen, dit is het duurst! Voor het gemak ook dierenarts/hoefsmid vergeten? En hoe zit het met verzekering en lessen/lidmaatschap rijvereniging?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:58

mijn paarden staan op een kleinschalige pensionstal we werken hier met een voerlijst dus iedereen is een paar keer per week aan de beurt.

stalling kost 's winters €210,- en 's zomers €180,- voer moet je zelf kopen , je moet zelf mesten en je paarden moet je zelf buiten zetten

ik heb momenteel vandaag me laatste examen gehad maar ga elke dag ( heb geen verzorgsters ) ik ben 18 en het is maar wat je wilt , veel tijd voor vrienden heb ik niet en vanaf augustus ga ik 6 dagen per week werken en heb ik nog één dag school dus is het nog wat minder tijd voor me vrienden.

ik spaar 150 per maand voor evt dierenarts kosten

edit: aan hoefsmid ben ik in totaal ( 2 paarden ) 50 euro per 2 maanden kwijt
dierenarts minimaal 80 euro per jaar ( zonder wormenkuren en mestonderzoeken )
en voer ben ik ongeveer 70 euro per maand kwijt

ook rijd ik de paarden, wandel ik ermee en zorg ik dat ze min. 2 uur per dag buiten staan

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:29

hoeveel ben je aan voer kwijt dan?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:23

:+ kijk even op profiel en dan de leeftijd en dan zie je wel wrm ik niet de beste ben ik lijstjes maken

_Dune_ schreef:
Lieshorses, ik vind je lijstje wel heel erg optimistisch ingeschat.