Hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:06

Vippie schreef:
Nou t zal vast wel kloppen, hihihii
Succes vanmiddag!

Ik heb gemeten hoor!! Grotendeels klopt het maar die bolle heeft natuurlijk weer een rare bult aan de zijkant die er met het meten niet zat Verward De smid komt morgenochtend want ik wilde net een hap van mijn eten nemen en toen belde hij dat ie eraan kwam Doei, doei nou dag hoor!! Dus morgenochtend gaan we vijlen. Ik heb Gerrit Smit ook nog aan de foon gehad en die zei dat het moest passen en dat de hoeven tzt zelfs kleiner worden Verward Lips are sealed Ik zeg nix ik wacht maar af.
Groetjes
Henny

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:30

O , bij de Old Macs worden ze na een tijdje juist groter zeggen ze Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:10

Hoeven die kleiner worden lijkt me ook niet gezond, bredere hoeven zijn beter dan smallere IMO.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:39

Ik heb trouwens op het moment weer contact met Old Macs USA Haha!

En heb toen ik deze schoentjes kocht vorig jaar het advies gehad voor maat 3. Rondom.

Ik heb nu weer Rena haar maten doorgegeven , en krijg nu als advies :

Maat 6 voor de voorhoeven , en maat 4 voor achter.

Omdat er wel 4 maten verschil zit tussen de lengte en de breedte ,
MOET ik zij-inlages gaan gebruiken.
Eigenlijk zijn Rena haar hoeven dus 4 maten te smal voor deze Macs,, Scheve mond

Dat vindt ik toch wel erg veel verschil , niet echt een optimale pasvorm Haha!

Dat geeft me wel twijfel , maarja een echt goed alternatief heb ik ook niet...Smit zie ik niet echt zitten maar de interesse voor het maatwerk is er nog steeds Alleen de schoentjes-afbeeldingen staan me niet aan en ernaartoe gaan doe ik ook zomaar niet even...Geen auto , geen BE-rijbewijs , geen trailer .... en ik ga nooit met de trailer met dat paardje weg , dus wie weet hoe een erge zenuw-aanval dat bij haar oproept...

Maar als iemand nog eens die kant opgaat en een plekje voor Rena heeft , en het aandurft , dan wil ik wel eens kennismaken met meneer Smit

Maarja Haha!

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:47

Sugarmiss schreef:
Hoeven die kleiner worden lijkt me ook niet gezond, bredere hoeven zijn beter dan smallere IMO.

Effe logisch denken.....uh hihi moeilijk zeg....
Als ik nu naar zijn hoeven kijk die zijn door de ijzers behoorlijk misvormd, de witte lijn is natuurlijk door de nagels beschadigd en komt een beetje naar voren. Dus hoef is breder.
Bovenin, vlak onder de kroonrand zeg maar, is de hoef smaller, daar is nog nooit een nagel ingegaan. Uiteindelijk komt dat bovenste deel naar beneden gegroeid. Als de hoef dus niet beschadigd wordt, is ie uiteindelijk smaller ha hoe vind je die redenering???? Haha! Vind um zelf wel goed Misselijk

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:58

Door de natuurlijkere pomperking en hoefmechanisme zal de hoef na de verwijdering van het ijzer na verloop van tijd zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen, bij de een is dit breder, bij de ander smaller. Smaller komt vaker voor.
Paarden die altijd zonder ijzers hebben gelopen hebben vaak ook kleinere hoefjes. Brede hoeven zijn per definitie niet beter of slechter. De hoefkwaliteit hangt van veel factoren af en niet alleen van de maat (ook hoornkwaliteit, verkracht in de hoef, kwaliteit straal, stand vd hoef, maat hoef tov maat paard enz enz).

Mow succes morgen!
Viv

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:07

tnx Viv Lachen

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:22

mijn paardje krijgt ook hoefschoenen van Smit
Maar omdat hij voor mij veel te ver weg zit laat ik hier op de kliniek gipsafdrukken maken en die worden dan opgestuurd.
Ben heel benieuwd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:37

Vippie schreef:
Door de natuurlijkere pomperking en hoefmechanisme zal de hoef na de verwijdering van het ijzer na verloop van tijd zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen, bij de een is dit breder, bij de ander smaller. Smaller komt vaker voor.

Niet mee eens Lachen

Lees onderstaande Quote en bekijk de bijbehorende foto's

Citaat:
Hier zie je een voorhoef (foto's links en midden) van een paard dat opgegroeid is in Florida, waar de grond zacht en zanderig is. Vermoedelijk heeft dit paard als veulen lange tijd op een zachte stalbodem gestaan. Zijn hoeven kregen niet genoeg tegendruk om uit te spreiden.

De hoefwand is niet conisch maar zelfs het tegenovergestelde; smaller op de grond dan bij de kroonrand. Deze vorm zet niet uit zodra er gewicht op komt; er is dus geen hoefmechanisme aanwezig, de hoef groeit dus langzaam. Al met al is dit heel moeilijk weer goed te krijgen.

Het donkere gedeelte vlak voor de straal is een uitholling in de straal. Omdat de hielen te lang waren drukte het hoefbeen voor op de zool. De zoolgroei nam daar af en als gevolg daarvan is de zool op die plek erg dun.

Ter vergelijking zie je rechts een normale hoef met een gezonde conische vorm, deze zet uit wanneer er gewicht op komt, en dit bevordert de bloedcirculatie in de hoef.

Afbeelding

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 11:57

fjordenfan schreef:
mijn paardje krijgt ook hoefschoenen van Smit
Maar omdat hij voor mij veel te ver weg zit laat ik hier op de kliniek gipsafdrukken maken en die worden dan opgestuurd.
Ben heel benieuwd

Hoe heb je dat geregeld? Kan iedere kliniek gipsafdrukken maken, die vervolgens naar Smit gestuurd worden? En hoe bepaal je dan het soort zool wat er in komt? Ik heb begrepen dat Smit je paard ook wil zien lopen met en zonder schoenen, om te beoordelen hoe de schoen definitief afgewerkt moet worden.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:32

ik heb het aan Smit gevraagd en die zei prima
de dierenkliniek vindt het ook goed en die hebben kontakt opgenomen met Smit

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 12:47

Daar ga ik mijn licht dan eens over opsteken... Bedankt voor deze heel erg goede tip!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:58

mandymonica schreef:
Daar ga ik mijn licht dan eens over opsteken... Bedankt voor deze heel erg goede tip!

graag gedaan hoor
ik dacht: vragen staat vrij nietwaar

je kunt ook 2e hands hoefschoenen kopen via Ebay
die andere merken
zijn ook goed hoor
moet je alleen zelf goed de hoef opmeten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:08

Ik heb net Old macs besteld maar volgens alle gegevens heb ik echt maat 6 nodig. Als ik jullie maten allemaal zo lees vraag ik mij bijna af hoe dat mogelijk is?? Er is ook al een mail van mij naar de KNHS onderweg met de vraag of je hiermee wedstrijden mag rijden en zo niet waarom niet. Er staat in het reglement alleen maar dat je niet met de Easy Boot mag rijden Lachen En anders start ik er gewoon mee en zien we wel weer verder.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:48

Mijn paard "draait" met zijn hoef als hij ze heeft neergezet (achterbenen). Nu ben ik via Pmarena (nog bedankt!) erachter gekomen dat dit bij Old Mac's niet mag, omdat de schoenen dan gaan schuren.
Hoe zit dat met Smit schoenen, mogen de hoeven daar schuiven of krijg je dan ook schuurplekken op de hoefwand en kroonrand?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:07

Dizzy :

tja staat zo op de site Lachen

Cornelie :

Ik heb voor Rena nu ook maat 6 nodig voor , en 4 achter...

Wel vaag want een dik jaar geleden werd me nog 3 rondom aangeraden Verward

Dus zo raar is maat 6 niet hoor Cornelie Lachen

Bij een maat 6 , is de breedte dan ook netjes gevuld bij die van jou ?
Bij Rena dus niet ...

Daarom zit ik toch nog een beetje te twijfelen....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:14

O, dan is het goed Lachen Ik heb geen idee hoe het in de praktijk uitvalt, ik heb ze nog niet binnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:59

Je hebt de matentabel toch Haha!

Ik bedoel , de breedte van Rena haar voorhoeven is een stuk minder dan de breedte van de schoen Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:34

Ooooooo, bedoel je zo Lachen Nou ja, nadat de hoefsmid was geweest heb ik het direkt opgemeten, lengte 132, breedte 136. Maar hij is nu ook weer van zijn ijzers af etc en hij had ze vrij kort gemaakt. Zijn hoeven zullen zeker weer wat breder worden. Dus kwa breedte houd ik nu aan beide kanten 2 mm over, kweetniet of dat direkt zo'n probleem is eigenlijk Verward

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:49

Oe dat is mooier dan bij Rena....

Die van haar zijn 13 lang..en 11 breed Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:02

Tja, dan wordt het wat lastiger ja Boos!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:54

Heeft iemand voor mij een linkje van de site van Old Mac ofzo?? Wil ff eea vergelijken, maar de link die ik had deed het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:06

Herbivoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:40

Fasel schreef:
Helaas ik ben zeer teleurgesteld over de schoenen. Ze zijn fijn maar niet in de endurance. Althans dat is onze ervaring. Zwaar kapotte kootholten en zelfs het gefabriceerde neopreen in de schoen hielp niet. Bovendien is me een Old Mac (splinternieuw) zo afgescheurd. Zo de boven van de onderkant. Vind ik schandalig. verder zag ik dat alle schoenen zware beschadigingen vertoonden. En de afgescheurde schoen was van een achtervoet. Dus hij kon er niet op zijn gaan staan, terrein was licht en hij is ook niet blijven haken. Maar dankzij dat had ik wel en dansens en paniekerig paard.

Voor de geïnteresseerden heb ik nog old macs en easyboots in de aanbieding.

Heb je deze nog in de aanbieding en welke maat is het?
S.v.p. Lengte x breedte opgeven.

Groetjes, Suzanne.