vernietigen van jacobskruiskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

teugeltje

Re: vernietigen van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:35

Lauwsonia is een varkens ziekte in het gestel van het lichaam...dat ze overkunnen brengen via demest!!
Het paard staat dan bv op een geinjecteerde wei met voor heen met varkensmest is bewerkt...
Het kan dan even duren voor dat je paard/pony besmet is..
Heb het toen gezien bij een kennis van mijn die neemde het niet zo nauw kwa varkens of koeien mest!
Een andere vriendin van mijn zette toen haar 2jr arabier hengst id opfok daar...
De verscheinselen waren écht vreemd ineens broodmager in een mum van tijd...loom en sloom ongecontoleerd lopen...
Zei naar een dierenkliniek in schalkwijk...heeft ze daar 1dag staan te verdoen...nl veearts zei"dat het paard zwaar besmet zou zijn met wormen :?
Ik heb zelf niet zo'n hoge pet van die kliniek daar in schalkwijk...
Ik zei"tegen m'n vriendin dat dit Écht niet klopte!!
Ik zei"weetje wat jij moet doen?Nou zei ze?
Naar de Uithof in utrecht!!
Wij daar naar toe...naar onderzoeken en div behandelingen kwam er lauwsonia uit de testen!!
Ik zei"het toch dat het niet klopte wat schalkwijk zei"!jaaa uuu'h zei m'n vriendin?!
Ik zou met dit bewijs van de uithof naar praktijk in schalkwijk gaan...of zei die nota van hun id prullenbak willen gooien ivm dat ze aan het verkeerde eind hebben gehad...voor de zoveelste X!!
Nou toen was de dierenkliniek de uithof zo aardig om met schalkwijk eff tebellen en het E.A uit teleggen!!
Ondanks alles op alles tehebben gezet heeft het paard de lauwsonia aanslag niet overleefd en is ingeslapen!

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:02

veel succes!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:11

doopey_pedro schreef:
veel succes!

?? niet gepast denk ik !!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:15

sonita schreef:
Flinke hand kunstmest op elk plantje gooien

Dat doe ik ook en dat werkt prima.
Ik loop regelmatig de wei rond met een bus kunstmest in de hand.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:25

ik hou dit verder even in de gaten.

wij hebben pas gespoten met MCPA.
veel zien we kapot gaan maar nog zeker niet alles.
vooral spul wat nog niet boven stond schiet nu de grond uit.
we moeten dit dus zeker nog een paar keer herhalen.

over het injecteren;
wij injecteren niet maar onze buren jaarlijks wel.
wat een onkruid krijg je daardoor zeg.
ik heb net de pech om op hun windkant te zitten,dus het meeste onkruid is een kadotje van hun geinjecteer.....fijn. :')

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:13

Wel gek...ik injecteer jaarlijks, kalvermest, en bij mij is er geen enkel (extra) probleem (het jkk blijft)... Mss heeft het ermee te maken dat ik mijn loonwerker nu persoonlijk ken zodat ik 'goed' spul krijg???? Toen ik ooit hier begon, heb ik wel eens varkensmest gekregen (van een ander, via de buurman) en ze dachten waarschijnlijk dat ik er niets vanaf wist en ik moet zeggen, dat wist ik toen ook niet. Nu prima mest, 1x per jaar is voor mij genoeg!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:47

hun doen het ook 1 x per jaar.
alleen in het voorjaar en indien nodig word er halverwege de zomer nog een keer gekunstmest.
ik weet alleen dat er elk jaar een ander soort opgaat,[vorig jaar zelfs nertsenmest] :x

het onkruid doet het er goed op in iedergeval. O:)

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:58

Nog een tip ;) mochten jullie nog een 5liter drukspuit nodig hebben?
Ze zijn ook verkrijgbaar bij de ACTION voor ongv €7,00euro...en ze werken perfect!! *D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:01

Eruit blijven steken en goed controleren is vaak het beste.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:36

annebe schreef:
Eruit blijven steken en goed controleren is vaak het beste.

Dat werkt dus echt niet als je er blijvend vanaf wilt. Als je er echt af wilt dan moet je wat aan weideonderhoud doen. Zorg voor een dichte zode.
Alle methoden ter bestrijding hebben risico's, bijvoorbeeld door achterblijvende wortelrestjes, maar wat Jakobskruiskruid echt nodig heeft om een populatie te krijgen dat is een geschikt plekje
Door steken en verder niets aan het land te doen gaat dat echt niet opschieten tenzij je gewoon jaren bezig wilt blijven.
Als je gaat uitsteken is het in ieder geval heel erg belangrijk de open plek te gaan bedekken met wat oud hooi, of wat mest ofzo, zodat de zaden die ook onder de oppervlakte liggen niet aan het licht worden blootgesteld, een zaadje heeft licht nodig om te kiemen, juist daarom is een dichte zode van belang.
Laat jullie nou niet gek maken dat uitsteken zou helpen door een dure ragfork, met een ragfork ben je er gewoon niet als je niet zorgt dat de zode dicht wordt. Die ragfork is een giller, te smal en te kort voor het wortelgestel, met een rozetje ja dat zou nog net lukken.
Goed weideonderhoud is echt de sleutel en dat hoeft heus geen koeienweide te betekenen, niet bemesten en laten afgrazen betekent trouwens ook veel fructaan.
Laat bodemmonsters nemen en vraag een goed advies aan deskundigen.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:02

Volgens mijn buurman het weiland naast mijn...is onze bodem in de uitterwaarden een combi van klapzand/kleigrond of zo iets?
heeft dat er evt mee temaken dat onkruid hier beter op zal groeien :?
Dus spuiten MCPA/MCPP opruimen of verbranden zou dat helpen in een brandton?
Dan de wei met kalk bewerken?
Dan maar opgoedgeluk dat alles weg blijft?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:09

ik ben het wel met esther eens in de beter onderhouden wei zit veel minder jkk, alleen hoe krijg je een dichte zooide als de paarden er op lopen spelen en rennen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:13

@teugeltje, het heeft nooit zomaar zin om kalk te strooien als je niet weet of de grond wel kalk nodig heeft, veel beter is om bodemmonsters te laten nemen door bijv BLGG.Pas als je dat weet kun je gericht de grind gaan behandelen. Is niet eens zo heel erg duur want je krijgt dan ook echt een advies dat 5 jaar voort kan. De grond van je buurman kan al jaren anders zijn bemest als jullie grond en ook in een hele andere toestand zijn. Kijk maar eens langs de snelweg, naastgelegen percelen kunnen al van kleur verschillen, langs snelwegen groet vaak veel JKK ( strooizout helpt dus niet!) maar goed onderhouden weilanden naast die snelwegen daar groeit het weer niet.
JKK houd van wat zanderige bodem. en heeft open plekjes nodig.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:15

pressies wat ik hier dus heb zand losse bodem/grondzand mengsel met veel open plekken

nu hebben we al gezaaid gekunst mest en gespoten maar hoelang duurd het eer dat je wat ziet?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:18

hutch84 schreef:
ik ben het wel met esther eens in de beter onderhouden wei zit veel minder jkk, alleen hoe krijg je een dichte zooide als de paarden er op lopen spelen en rennen

Dat is dus best een probleem, je moet dan dus kijken of er wordt overbegraasd, misschien is het een idee om dan aan een ander management te gaan denken, paar uurtjes op de wei, de rest de op de paddock en de begraasde stukjes tijd geven om te herstellen. Juist in paardenweides kan JKK een probleem zijn, mijn paarden rennen, remmen en maken slidings, als de zode stuk gaat krijg ik allerlei plantjes die ik niet wil. Het is dus wel zaak om op te letten dat je het niet te gek laat worden en tijdig te verweiden of stukjes af te sluiten die echt zwart zijn geworden door hun gedol.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:24

ja en dat is nu probleem 2 wij hebben grote stukken wei zo een 60 meter moeten inleveren en daardoor zijn dus paddocks weg en gaan ze dus van wei 1 naar 2 naar 3 4 en 5 zijn net ingezaaid dus kunnen ze niet op maar die zijn wel goed bij te houden en om ze nu op stal te zetten
een jaarling plus 3 jarige is ook niet fijn een ook hier slijdings in de wei van heb ik jou daar

en als ze gaan bouwen kunnen ze alleen in 3 en 2 maar dan moet waarschijnlijk de merrie groep ook in wei 1 en moeten de hengsten in wei 3 blijven allemaal puzzellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:31

hutch84 schreef:
ja en dat is nu probleem 2 wij hebben grote stukken wei zo een 60 meter moeten inleveren en daardoor zijn dus paddocks weg en gaan ze dus van wei 1 naar 2 naar 3 4 en 5 zijn net ingezaaid dus kunnen ze niet op maar die zijn wel goed bij te houden en om ze nu op stal te zetten
een jaarling plus 3 jarige is ook niet fijn een ook hier slijdings in de wei van heb ik jou daar

en als ze gaan bouwen kunnen ze alleen in 3 en 2 maar dan moet waarschijnlijk de merrie groep ook in wei 1 en moeten de hengsten in wei 3 blijven allemaal puzzellen

Hoeveel oppervlakte is er en hoeveel paarden staan er? Ik snap je post niet helemaal.
Ik begrijp dat er weiland opnieuw is ingezaaid? Dat nieuw ingezaaide land dat is dit jaar ook echt nog niet te gebruiken voor begrazing anders ben je weer terug bij af. De zode die moet er eerst zijn voor er weer paarden op kunnen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:47

esther dat klopt ik schat de weide op zo een 150 meter in lengte bij 50 meter breedte
van deze 150 meter zijn 3 weide gemaakt van een oppervlakte van 30 meter lang bij 50 breedt dit zijn wei 1 2 en 3 achter weide 3 komt wei 4 en 5 wei 4 is naar schatting 20 beter breedt bij 20 meter lang
wei 5 zit aangrenzend aan 3 en naast 4 is 30 meter breed bij 50 lang..

wei 6 is totaal opnieuw in gezaaid en kunnen de paarden niet op.dit jaar.

maar naaast de stal en voor de weide wordt een nood school gebouwd en om dit te realiseren moeten de aannemmer door de merrie wei een stuk van 60 meter lang bij 20 brredt hier kunnen en mogen dan geen paarden lopen ..
de merrie s moeten dan in wei 1 waardoor er dan te kort begraasd zal worden en wij dus het probleem niet op gelost krijgen van de jkk de merries zullen 2 weken in een gras land van de hengsten moeten die nu al kort is vanddar dat wij dachten aan verdelgen

in totaal 4 paarden 2 pony de totale oppervlakte geen idee

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:05

Ik ben ook niet zo goed in rekenen, maar de weide is echt te klein, per paard heb je eigenlijk een ha nodig jaarrond vol begrazing. Voor jullie zou dus een optie kunnen zijn om echt een grote paddock maken waar de paarden in kunnen, en ze beperkt op het gras kunnen zetten. Wordt het gras korter dan een cm of 10 dan ophouden met grazen en naar de paddock en hooi blijven bijvoeren. Er staan teveel paarden op de oppervlakte om de zode goed te houden. Ik denk dat niet alleen JKK het probleem is op het weiland. ( zuring herderstasje etc?)
Ook een optie is om er een pad omheen te leggen, een track zeg maar, dan kunnen de paarden wel steeds bewegen, ( paddockparadise) het pad zal wel zwart worden uiteindelijk, maar alles wat niet te kort begraast wordt in het midden en waar je het grazen beperkt en zo de zode spaart wordt zou je wel goed kunnen krijgen.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:45

Tja"eigenlijk heeft estherhegt wél gelijk!
Ik ben gewoon beetje dom geweest om depaarden er tot half nov 2010 er op telaten lopen...met insteek dat het wel weer goed zou komen?!
Dat gaat hier dus niet 365dagen op de wei i.v.m klapzand/kleigrond...bij veel regen? zak tot je scheenbenen er in weg!Helaas!!
Daar moeten we nu de hoge prijs voor betalen...dmv herstel vd wei langer duurt...dus actie=reactie met een beetje onkruid kado d'r bij :+
Voortaan toch maar luisteren naar't ouwe boertje...die zei het al" 1okt moet je paarden eraf halen dan groeit het nog en kan het gras herstellen....tja"je mot het zelf maar weten zei hij 't is jullie weiland :?
Door onze eigenwijsheid moeten we nu op deblaren zitten,
:j :j hadden we maar naar die ouwe geluisterd :=
Ook zei" dat boertje...je mot een paar schapen d'r tussen laten lopen!
Dat is beter voor je wei voor een goede begrazing?
Dat zal best zo zijn...maar" er zijn weinig boeren die de schapen even uit willen lenen ivm regeltjes die daar aanvast zitten :list: misschien een nw gat in de markt huur schapen :P

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 01:03

teugeltje schreef:
Dat zal best zo zijn...maar" er zijn weinig boeren die de schapen even uit willen lenen ivm regeltjes die daar aanvast zitten :list: misschien een nw gat in de markt huur schapen :P

Heb je het wel eens gevraagd aan een boer? Kan namelijk best een hele goede optie zijn om schapen te laten grazen, Er zijn echt schapen die graag JKK vreten en schapen die hebben iets in de pensflora waardoor zij dus tot op bepaalde hoogte PA's af kunnen breken. Schapen zijn veel minder gevoelig voor die PA's die in JKK zitten en worden er niet ziek van. Ik denk niet dat het zo is dat schapen alleen maar JKK moeten vreten maar schapen foerageren wel echt op rozetten. Dat heeft met de pensflora bij schapen en ook bij geiten te maken, ( daar is wetenschappelijk onderzoek over bijv Duringer et al)
bij koeien weer niet, dat gaat niet goed en koeien hebben ook een pens.

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:24

Ik heb zelf ook schapen lopen bij mijn pony, maar volgens de schapenboer(waar we de schapen vandaan hebben) kunnen schapen niet tegen JKK. Ik weet het ook niet, maar dat is mij verteld.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:26

ik heb zelf schapen gehad.

ook een schaap krijgt idd last van jkk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:38

Hier heb ik de resultaten van het grondonderzoek door BLGG voor me liggen , met het bemestingsadvies , maar ik snap er nog niks van :P

Probleem is al dat ze het hebben over hoeveel je moet bemesten bij de 1e en 2e of volgende snede....en we hebben geen snedes >;)
Het is geen hooiland....

Ik weet nu niet hoe ik dat moet vertalen naar paardenwei. Zucht.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:44

Wij hebben een paar jaar terug ook een JKK invasie gehad in de wei.

Het stond echt kniehoog. Wij hebben toen heel het weiland om laten ploegen en kapot laten spuiten en opnieuw ingezaaid om het niet onder controle te houden was.

Daarna was het een kwestie van goed bijhouden en de planten uitsteken.