Open top stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:00

Opzich zijn het hele leuke en paardvriendelijke stallen.
Maar je zult altijd moeten opletten welk paard je naast elkaar zet,
En je zult voernijd op stal krijgen, daar dat de paarden bij elkaars eten kunnen.

De schotten in het voorbeeld vind ik net iets te laag, een schot van 1,40 kan een groot paard ook makkelijk over heen kijken, maar bokt hij niet over heen.
Ik heb zelf ooit een gelijksoortig systeem gebouwd voor manege pony's
Deze hadden lage tussen schotjes, en voor aan de gangpad zijde alleen een kettinkje, waar ze overheen konden kijken.
De voerbakken die achterin hingen, was het schot wel hoog genoeg, dat er geen andere ponys bij konden.

Knoffer

Re: Open top stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:05

De paarden kunnen niet bij elkaars eten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:06

Knoffer schreef:
De paarden kunnen niet bij elkaars eten.

Jawel toch, op de afbeelding kan een paard gewoon in andermans voerbak zitten.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:09

Er is al gepost dat de voerbakken zijn verplaatst naar de voorkant. En je kan natuurlijk ook gewoon oplossing verzinnen om te voorkomen dat de paarden bij elkaars voerbakken kunnen. (Bijv. een klein schotje/trailies op die plekken plaatsen/voerbakken op de grond plaatsen/etc.)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:11

Voerbakken op de grond, met veulentjes is niet echt een geschikte optie.

Verplaatst naar de voorkant, is dan denk ik indd, de beste optie, toch denk ik dat een paard met een "dichte" box, rustiger zal eten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:35

Dat ligt helemaal aan het paard. Zoals gezegd staat mijn paard in een box met tralies tussen hem en de buurman. De buurman is regelmatig erg nieuwsgierig en zou het liefste meeëten als mijn paard na het rijden wat muesli krijgt. Mijn paard boeit dat totaal niet, hij eet onverstoord door. Totaal geen voernijd bij hem te vinden.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:36

Peerke_ schreef:
Voerbakken op de grond, met veulentjes is niet echt een geschikte optie.

Verplaatst naar de voorkant, is dan denk ik indd, de beste optie, toch denk ik dat een paard met een "dichte" box, rustiger zal eten.

Ik bedoelde alleen aan te geven dat er oplossingen voor te verzinnen zijn. Bij Moravita is dat probleem dus ook al opgelost. Ik denk dat de onrust ook afhankelijk is van het formaat van de box. Genoeg persoonlijk ruimte is in zo'n open stal natuurlijk belangrijker dan in een dichte stal.

Je zou ook met half open stallen kunnen werken, zoals bij Stal Equilibrium:
Afbeelding

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:58

Zou iemand mij het artikel kunnen geven waarin staat dat onze boxen te klein zijn om af te zetten en er zo overheen te springen? Mij nml niet bekend :+

Gelukkig kan iedereen zijn stal het naar eigen wens indelen!! Wij hebben de luxe dat we zowel traliesboxen als deze stal als loopstallen hebben. In een loopstal heb ik persoonlijk liever een vaste groep. Met wisselende trainingspaarden is dat risico voor veel eigenaren eenvoudig weg te groot... Ij kunnen dus kiezen uit een traditionele box met tralies of deze open boxen.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:53

kleine stallen, je moet het eens aan Rakker vragen! hij had zeeeeen van ruimte haha

Afbeelding

Nee zonder gekheid, ben op vele stallen geweest, maar ik denk dat veel stallen hier een goed voorbeeld aan kunnen nemen. De paarden kunnen met elkaar kriebelen en neuzen en hebben ruimte genoeg om zo te staan dat de buurvrouw/man er niet bij komen als daar geen behoefte aan is.

Gezien Moravita veel "Trainingspaarden" ontvangt en deze niet zomaar in een groepstal(dat zal een duur grapje zijn) kunnen worden gezet is het een super mooie oplossing!

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:56

Wel fijn zo'n stal, maar of het praktisch is betwijfel ik.
Als je bijvoorbeeld een veulen hebt, en je gaat met de merrie rijden wil ik niet weten wat er gebeurt.
Ook als je een hengst hebt of pensionpaarden die niet zo van die open bovenkant houden of kennen.
Mijn paarden zijn wel sociaal maar dan hoeven die van een ander dat nog niet zo te zijn??
Gewoon stallen met tralies en aan de zijkant 1x1 meter zodat ze elkaar ook kunnen zien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:11

Mijn eerste gedachten was ja dat is gaaf, ziet er heel fijn uit. Heb altijd een hekel aan boxen die zijn voorzien van muren tot aan het dak en volledig in tralies aan de voorkant. Je sluit een paard dan zo ontzettend op.
Toen kwam de gedachten inderdaad ook nog voorbij van zouden paarden daar niet makkelijk overheen gaan. Maar dat is ook weer weg gezien paarden echt meer het kuddegevoel hebben en zie ik niet echt een reden waarom ze erover heen zouden willen. Uitzonderingen heb je altijd. Maar ik vindt het er heel fijn uitzien. Zou het in het begin wel wat eng vinden om mijn paard er tussen te zetten. Maar ik denk dat dat echt tussen de oren zit. Als ik zelf ooit stallen zou laten bouwen zie ik zoiets zeker wel een optie zijn, minimaal een open voorkant en tralies aan de zijkant zodat ze toch nog wat contact kunnen hebben.
De stallen ogen misschien niet erg groot maar gezien ze er toch aan 3 kanten met hun hoofd uit kunnen hangen hebben ze imo toch meer vrijheid dan een hele dichte stal.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:14

Ik vind het heel leuke stallen en ga op dezelfde manier mijn stallen maken. Iemand een idee hoe hoog de wanden zouden moeten zijn voor A pony's?

Ik kan me wel inbeelden dat het niet voor ieder paard geschikt is. Maar met een goed stalbeleid: goed kijken welke paarden naast elkaar en vaste voermomenten (niets tussendoor aan slechts 1 paard voeren) komn je al heel ver.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:21

Absoluut!! En goed dat je dat zegt :j inderdaad nooit tussendoor eentje voeren (hoewel ik denk dat je dat nooit moet doen..) als je het leuk vindt om te komen kijken en ideetjes op te doen dan ben je altijd welkom hoor!